Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nu is mijn sleutelbeen de dag na de val geopereerd, maar mijn ervaring is heel anders.
Ik had gelijk veel minder pijn na de operatie. Na twee weken kon ik mijn zoontje alweer optillen.
Pijnstillers heb ik niet heel veel gebruikt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lingroen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 9 november 2019, 06:17

Ik word een beetje moedeloos.
Het is nu 9 dagen geleden de sleutelbeen operatie. Hebben jullie ik zo'n pijn gehad? Nu vandaag voel ik echt mijn botten niet goed zitten. Zijn het dan ook mijn spieren?
Anders maandag maar om raad vragen bij chirurg. Ik moet de 22ste pas terug bij arts.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Mijn situatie was anders, geen operatie nodig geweest. Maar wat bij mij goed hielp was niet de mitella dragen, maar zo'n 'achtje'. Daardoor worden de schouders naar achteren geduwd, ik voelde gelijk de druk op het bot afnemen. Heb even gezocht, zoiets dus: https://images.app.goo.gl/oELzGfRhREyoHNrK7. Sterkte ermee en anders inderdaad langs de huisarts!
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lingroen schreef: za 9 november 2019, 13:27 Ik word een beetje moedeloos.
Het is nu 9 dagen geleden de sleutelbeen operatie. Hebben jullie ik zo'n pijn gehad? Nu vandaag voel ik echt mijn botten niet goed zitten. Zijn het dan ook mijn spieren?
Anders maandag maar om raad vragen bij chirurg. Ik moet de 22ste pas terug bij arts.
Pijn is een rekbaar begrip en bij iedereen anders. Waar ligt de pijngrens. Maar begreep dat het al een oude breuk is en ze je eerst hebben rond laten lopen voor ze alsnog operatie ging uitvoeren. Dat issue zelf 1x gehad en was al bezig met fysio en fors bewegen tot de artsen tot inkeer kwamen en alsnog operatie uitvoerden.
Ga er maar wel van uit dat door operatie de botten goed gefixeerd zijn, neem aan dat met 1 dag een controlefoto is gemaakt (na mijn sleutelbeenoperaties altijd het geval geweest). Denk dat het lange "modderen" en (te) late ingreep debet zijn aan je gevoel.

Disclaimer: Ik spreek uit eigen ervaring en kan bij jou compleet anders zijn.

Advies: Check afdwingen op zeer korte termijn want heeft al lang zat geduurd. Beetje overdrijven aan de telefoon en maandagmorgen foto laten maken.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het gevoel dat het niet goed zit herken ik wel een klein beetje. Nu kon ik de plaat goed voelen van buitenaf, dus dat gaf mij wel wat rust.
Maar als je het niet vertrouwd inderdaad bellen! Beter een keer teveel naar het ziekenhuis dan te weinig.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lingroen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 9 november 2019, 06:17

Ja ga ik doen
blommetje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 november 2015, 14:13

Ruim 2 jaar geleden een lelijke breuk gehad, operatie en een plaat erin. En sindsdien altijd wel wat gelazer. T zeurt, doet zeer en voelt ongemakkelijk.
De plaat die er nu inzit met 12 schroeven + het bot is "ingepakt" met ijzerdraad wil ik er graag uithalen.
Net bij de fysio geweest, die zegt (net als de andere fysio's) dat het niet beter gaat worden dan dit.

Hij vermoedt dat mijn lichaam de plaat niet accepteert en er een kleine vorm van ontsteking onder de plaat/ op het bot zit. Waardoor het dus gevoelig is.


Enige manier om achter te komen of dit het geval is, is een MRI (aldus de fysio).
Iemand ervaring met ontstekingen na de operatie / tijdens het herstel / en daarna op lange termijn?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

kan die plaat er niet uit worden gehaald? Als het bot goed genezen is, heb je in principe die plaat niet meer nodig, lijkt mij.
Het beste is om terug te gaan naar de chirurg.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Sterker nog, mijn chrirug adviseerde de plaat er weer uit te halen na 9 maanden.
Hij gaf aan dat ik toch wel bleef mountainbiken en de kans dan natuurlijk aanwezig is dat je weer een sleutelbeen breekt. Als die plaat er dan nog op zit kan er van alles mis gaan, aangezien die plaat flink sterker is dan je sleutelbeen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Duit in het zakje:
4x gebroken. 1x "gunstig", geen operatie
Eerste keer: een plaatje over de breuk en 12 maanden later verwijderd. Dus 2 operaties
Tweede keer: een soort van sate pen door het bot in de lengte en 10 maanden later verwijderd. Aanbrengen idd operatie, verwijderen een klein sneetje onder plaatselijke verdoving en met tangetje in 1x keer er uit getrokken. Was wel even "niet schrikken meneer van Zetten" en "doet even zeer"..........
Derde keer: Plaatje over de breuk en zit er na 5 jaar nog in. Chirurg gaf aan "als je niets voelt, laten zitten".

Moraal van deze bijdrage: Is geen standaard protocol en elke mens (patient/chirurg) is anders.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Sinds ik deze post heb gelezen laat ik "mijn" plaat er lekker in zitten...: viewtopic.php?p=2304180#p2304180
carbon bike, titanium collarbone...
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Maiko schreef: za 12 oktober 2019, 11:03 Thanks voor de vraag!

Inmiddels 7 weken onderweg, technisch zit alles weer goed. De pijn is heel dragelijk, maar niet weg. Met name de vinger die uit de kom is geraakt doet veel pijn bij bewegen. En overal waar je breuken hebt gehad zitten enorme bloeduitstortingen. Dus dat zijn drukpunten die pijn doen en zorgen ook dat je moeilijk je armen draait en strekt. Ze geven aan dat na 12 weken het ergste erop zit maar dat je 9-12 maanden pijn kunt houden. Fysiotherapie is van enorm nut om terug te komen.

Ondertussen een nieuwe fiets proberen op te bouwen en nu de krachten terugkomen ga ik alle boutjes nog even nalopen! ;) ik mag een voorzichtig eerste rondje op het fietspad proberen morgen!

Ik besef mij nu zoveel beter wat een ellende je van zoiets kunt hebben.. Had dit niet helemaal verwacht.. Maar mijn omgeving kijkt met verbazing naar het snelle tempo van herstel, dat voelt voor mij anders. Maar dat is dan een soort positief gevoel..!
Het ergste zit er gelukkig bijna op :-D
Hopelijk heb je er niet nog eens 9-12 maanden pijn aan... :o
Juh!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bluebird schreef: za 9 november 2019, 14:29 Mijn situatie was anders, geen operatie nodig geweest. Maar wat bij mij goed hielp was niet de mitella dragen, maar zo'n 'achtje'. Daardoor worden de schouders naar achteren geduwd, ik voelde gelijk de druk op het bot afnemen. Heb even gezocht, zoiets dus: https://images.app.goo.gl/oELzGfRhREyoHNrK7. Sterkte ermee en anders inderdaad langs de huisarts!
Dat heet een ranselverband.
Of het de beste manier is weet ik niet, maar ik heb er ook een gehad na mijn sleutelbeenbreuk (maart 2015). Tamelijk irritant, aangezien je dat ding 24 uur per dag om moet hebben. Ik deed het alleen af om te douchen, dan ondersteunde ik mijn arm met m'n andere arm. Het irriteerde vooral onder je oksels, omdat het best strak moet zitten.

Volgens mij is het een nogal verouderde methode, maar ik ben toen dan ook niet via de gebruikelijke kanalen aan dat ding gekomen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ranselverband! Weer wat geleerd. Hebben ze bij mij in ziekenhuis aangelegd van dezelfde blauwe band waarvan ze een mitella aanleggen. Was vrij snel uitgelubberd, toen heb ik er zelf ééntje aangeschaft bij de plaatselijke orthopedie/thuiszorg winkel. Die heeft klittenband, dus makkelijker te verstellen. Heb echt het idee dat het voor mij goed werkte, maar kan uiteraard persoonlijk zijn.
Same shit, different day :winkie:
Mimi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 november 2019, 16:55

Goedemiddag, geen mountainbiker hier, maar helaas wel een gebroken sleutelbeen en dit forum is de enige plek waar ik veel ervaringsinfo kan vinden.

Ik heb een vraag; 4 weken geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken en vorige week ben ik daaraan geopereerd. Nu kan ik gewoon het plaatje onder mijn huid zien zitten (enorme verdikking onder de huid). Het ziet er niet uit. Is dit herkenbaar voor iemand?

Ik merk dat ik er onzeker van wordt. Half dec krijg ik pas controlefoto.

Helaas heb ik ook nog behoorlijk veel pijn na de operatie. Wellicht niet gek na een week, maar ik wijt het vooral aan het feit dat ik drie weken met de breuk rond heb moeten lopen.
Plaats reactie