Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Erwin25 schreef: di 9 maart 2021, 17:08 Ik kende dit topic niet. Beetje gelezen.

Ik ga rustiger fietsen en heb net Strava verwijderd van telefoon.
:winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Erwin25 schreef: di 9 maart 2021, 17:08Ik ga rustiger fietsen en heb net Strava verwijderd van telefoon.
Dus Strava is de oorzaak van gebroken botjes?
Laat Fredje in het pre Strava tijdperk meer botjes (sleutelbenen) gebroken hebben dan daarna.
In "the USA" zou je dus Strava kunnen aanklagen voor een gebroken sleutelbeen.................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nespresso schreef: di 9 maart 2021, 20:54
Veldwachter schreef: di 9 maart 2021, 17:02Ik wacht momenteel op een oproep om het plaatje weer te laten verwijderen. Schijnt handig te zijn in geval van herhaling. Als je weer zo valt breekt het bot aan beide zijden van het plaatje. Klinkt niet aantrekkelijk :D
Ik heb het niet aangedurfd om 'm te laten verwijderen, zit er nu al zo'n 8 jaar op (in). Ik hoor er ook zoveel verschillende meningen over, maar wat je daar schrijft klinkt wel aannemelijk. Of dat het hele plaatje met schroeven en al aan één kant van het bot er wordt uitgetrokken. Je brengt me aan het twijfelen...
Precies om die reden raadde de chirurg mij aan hem te laten verwijderen.
Als ik geen risico sport zou doen, had het verwijderen volgens hem minder prioriteit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Ja snap ik. Ik ben vrij snel overtuigd. Mijn buurjongen is profwielrenner en die heeft binnen een jaar twee keer zijn sleutelbeen gebroken. De tweede keer dus vlak voor hij het plaatje heeft laten verwijderen met als gevolg dat dit dus op twee plaatsen is gebroken. Met als gevolg overigens ook dat het bot niet breekt in het midden, maar bij het begin en eind van het bot. Dit is kennelijk ook wat lastiger om te behandelen dan een breuk in het midden.

Wat Erwin25 zegt klinkt me niet heel raar. Als je kijkt naar de gevolgen van een breuk (iig in mijn geval) in verhouding tot de opbrengst op dat ene moment staat het in schril contrast.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Veldwachter schreef: wo 10 maart 2021, 10:23 Als je kijkt naar de gevolgen van een breuk (iig in mijn geval) in verhouding tot de opbrengst op dat ene moment staat het in schril contrast.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Ik plaatste mijn post als geintje en heb zelf nog nooit een gebroken onderdeel gehad.

Ik heb nu nog een zere arm/ schouder van afgelopen zondag en realiseerde mij dat het toen heel makkelijk een gebroken sleutelbeen had kunnen zijn. ( in een langzame 180 graden net aangelegde kombocht gleed het voorwiel ineens weg en viel ik meteen op mijn schouder, au! )

Als zelfstandige kan ik mij uitval door pech/ roekeloosheid helemaal niet permitteren. Natuurlijk zou ik rustiger moeten fietsen, zou verstandiger zijn.
Maar eenmaal op de fiets gaat het wel zo snel mogelijk .........om er de meeste lol uit te halen.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

haha, volledig mee eens. Als ik nu terugdenk aan hoe ik momenteel fiets zou je ook niet zeggen dat ik mijn les geleerd heb. Ik vind het ook onderdeel van de sport en het moet ook kunnen in het leven. Om nu gehuld in bubbeltjesplastic op de bank te gaan zitten Netflixen is ook zo wat :)

Hooguit goed om de grens goed te bewaken tussen genieten van de sport en roekeloosheid for no reason.
Fredjuh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Open one

Ik heb vorige week mijn sleutelbeen gebroken met mountainbike en meteen geopereerd.
Ik kan mijn arm gewoon gebruiken maar merk wel dat ik een stijve schouder begin te krijgen.
Zijn er andere die mij mischien kunnen vertellen welke oefeningen ik nu al kan doen om mijn schouder los te maken,let wel ik ben 2 dagen geleden geopereerd en heb een plaatjemetschoeven in mijn sleutelbeen.

M.v.g.fred
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Even geduld, zo kort na ingreep. Tip: Neem contact op met fysio ivm belastbaarheid.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

2 dagen, ik zou het nog even wat rust gunnen. Nou zal het omdat jij een plaatje hebt wellicht wat sneller gaan. Mijn osteopaat wilde niet eens een afspraak met me maken voordat ik 4 weken rust had genomen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Samen met de fysio bewegen.
Je hebt nu niet alleen de klap van de breuk, maar ook die impact van een operatie die je lijf moet verwerken.
Ik ben ook gelijk begonnen met fysio, die me samen met masseren wat oefeningen mee kon geven om heel klein te bewegen en mobiliteit te behouden.
Rust is daar ook zeker een onderdeel van overigens.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
TRAXX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 22:29
Mijn mountainbike: Rolt best

Hier helaas ook ervaring. 3 weken terug linker clavicula (altijd lekker die termen) in 4 stukken. Lullige val. Uit het niks voorwiel weg in kombochtje (micro wallride) Oostvoorne. Plaatje met 6 schroeven er op 2 dagen na de val. Best snel in deze covid tijden. :-q
Eigenlijk vrij snel mobiel, maar combinatie met een rijtje gekeuzde ribben was toch pijnlijk. Lang leve de apotheek. :tong
Wel z.s.m. de drugs afgebouwd en toen alleen nog slecht slapen. En huid voelt best vreemd aan, maar daar heb ik ervaring mee bij andere wonden die diep ingesneden waren. Duurt gewoon een paar jaar voordat het "vage" gevoel weg is.
Chirurg 1.5 week na ingreep weer gesproken inclusief nieuwe foto's. Lag voor op schema, maar absoluut niet belasten, alleen bewegen. Juridisch pas 4 weken na ingreep weer autorijden. 6 weken na ingreep weer alles. Klokslag 6 weken na ingreep sta ik op de pedalen. Waarschijnlijk met de conditie van een koala. :bier:
Advies bij mij is plaat laten zitten, tenzij ik last krijg. Dan vooral met dragen rugzak. Zal bij een check up nog eens vragen wat beste is. Wel gehad over dat ik weer "fanatiek" wil mountainbiken.
Maar als ik het hier zo lees dan twijfel ik toch over verwijderen. We zullen zien. Nu nog 3 weken bike schoonmaken en alles op moment aandraaien, omdat ik toch niks mag :evil: .
Succes voor degene die het overkomt.
the biggest risk is not taking one
TRAXX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 22:29
Mijn mountainbike: Rolt best

MacReal schreef: za 22 mei 2021, 18:36 Samen met de fysio bewegen.
Je hebt nu niet alleen de klap van de breuk, maar ook die impact van een operatie die je lijf moet verwerken.
Ik ben ook gelijk begonnen met fysio, die me samen met masseren wat oefeningen mee kon geven om heel klein te bewegen en mobiliteit te behouden.
Rust is daar ook zeker een onderdeel van overigens.
Aparte is dat chirurg bij mij juist geen fysio adviseerde omdat het zo goed gaat en die misschien te veel wil belasten. Moet wel zelf bewegingen doen, maar ook niet met een specifiek aantal of zo.
the biggest risk is not taking one
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Waarschijnlijk heb je na de operatie een gesprek met de fysio in het ziekenhuis gehad en een brief met bewegingsadvies voor de komende dagen. Daarna afspraak maken met een fysio.

Ik zou hier niet vragen om advies, iedere situatie is verschillend en van achter een toetsenbord is het zelfs voor medici lastig adviseren, laat staat niet medici. Succes!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Precies, ga vooral in overleg met fysio. Hooguit hier ervaringen delen, want elke lichaam en breuk is anders. Geloof me, ik ben waarschijnlijk hier de expert op het forum………….
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

balboa schreef: za 22 mei 2021, 21:21 Waarschijnlijk heb je na de operatie een gesprek met de fysio in het ziekenhuis gehad en een brief met bewegingsadvies voor de komende dagen. Daarna afspraak maken met een fysio.

Ik zou hier niet vragen om advies, iedere situatie is verschillend en van achter een toetsenbord is het zelfs voor medici lastig adviseren, laat staat niet medici. Succes!
Zeker, allemaal andere situaties. Maar het advies om snel te bewegen is wel steeds sterker geworden de afgelopen jaren. Ik brak 1,5 jaar terug beide handen en ellebogen, dan gebruiken ze liefst drukverband, want 4 weken gips zorgt voor enorm lange hersteltijd. Impact van operatie zal natuurlijk ook groot zijn. Maar fysiotherapeut is heel belangrijk, wordt soms wel jaren je beste vriend.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Plaats reactie