Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Nou toch nog een soort van gerustellend dat er meer mensen zijn bij wie het kraakt. Het is de afgelopen dagen trouwens al een heel stuk minder geworden na eventjes wat rustiger aan te doen.
Hopelijk snel weer op de mtb :-q
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Eigenlijk hoor ik niet in dit topic thuis, maar afgelopen woensdag had ik mijn sleutelbeen moeten breken. Ik brak echter twee ellebogen, twee polsen een rib. Als bonus stak er een middenhands botje onder een andere..

Onderweg naar het parcours in Zandvoort werd ik door een grasmaaier van de fiets gereden. Sloeg over de kop en ving mijzelf op met mijn handen..

Uitzicht op herstel is onduidelijk, 3-8 weken afhankelijk hoe breuken zich houden. Ik zit op dag 4 en de pijn is nog heel erg..

Het missen van de BBC in September speelt ook nog beetje mee... Maar je stelt je doelstellingen snel bij.. Zelfstandig douchen en aankleden is nu stap 1...
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
M-thing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 22:57

Maiko schreef: zo 25 augustus 2019, 12:10 Eigenlijk hoor ik niet in dit topic thuis, maar afgelopen woensdag had ik mijn sleutelbeen moeten breken. Ik brak echter twee ellebogen, twee polsen een rib. Als bonus stak er een middenhands botje onder een andere..

Onderweg naar het parcours in Zandvoort werd ik door een grasmaaier van de fiets gereden. Sloeg over de kop en ving mijzelf op met mijn handen..

Uitzicht op herstel is onduidelijk, 3-8 weken afhankelijk hoe breuken zich houden. Ik zit op dag 4 en de pijn is nog heel erg..

Het missen van de BBC in September speelt ook nog beetje mee... Maar je stelt je doelstellingen snel bij.. Zelfstandig douchen en aankleden is nu stap 1...
Auw..... Beterschap.....
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Maiko schreef: zo 25 augustus 2019, 12:10 Eigenlijk hoor ik niet in dit topic thuis, maar afgelopen woensdag had ik mijn sleutelbeen moeten breken. Ik brak echter twee ellebogen, twee polsen een rib. Als bonus stak er een middenhands botje onder een andere..

Onderweg naar het parcours in Zandvoort werd ik door een grasmaaier van de fiets gereden. Sloeg over de kop en ving mijzelf op met mijn handen..

Uitzicht op herstel is onduidelijk, 3-8 weken afhankelijk hoe breuken zich houden. Ik zit op dag 4 en de pijn is noIg heel erg..

Het missen van de BBC in September speelt ook nog beetje mee... Maar je stelt je doelstellingen snel bij.. Zelfstandig douchen en aankleden is nu stap 1...
Dan kan je beter je sleutelbeen breken idd. Balen. Veel beterschap!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Maiko schreef: zo 25 augustus 2019, 12:10 Eigenlijk hoor ik niet in dit topic thuis, maar afgelopen woensdag had ik mijn sleutelbeen moeten breken. Ik brak echter twee ellebogen, twee polsen een rib. Als bonus stak er een middenhands botje onder een andere..

Onderweg naar het parcours in Zandvoort werd ik door een grasmaaier van de fiets gereden. Sloeg over de kop en ving mijzelf op met mijn handen..

Uitzicht op herstel is onduidelijk, 3-8 weken afhankelijk hoe breuken zich houden. Ik zit op dag 4 en de pijn is nog heel erg..

Het missen van de BBC in September speelt ook nog beetje mee... Maar je stelt je doelstellingen snel bij.. Zelfstandig douchen en aankleden is nu stap 1...
Gadverdamme man! Dat zal fakking pijnlijk zijn...lijken mij ondraaglijke dagen en nachten.
Een oud werkgever zei: "'als je gezond bent wil je 1000 dingen, als je ziek bent maar 1". Ontzettend veel sterkte en beterschap gewenst!
Juh!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Thanks, dit werkt al therapeutisch. ;)

Ik denk dat we allemaal dat gevoel wel kennen dat je 'het zien van je fiets ' al lastig vindt, niet kunnen fietsen en zelfs niet eens kunnen controleren op schade..

En inderdaad, je focus verschuift heel snel naar de basis.. Hoe kom ik zo snel mogelijk van die ellende af..

Nu bijna 1 week onderweg..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Neem aan dat je een letselschade expert hebt ingeschakeld? Of hoe moet ik je aangereden door grasmaaier zien?

Sterkte ik weet hoe het voelt met een tossy 3 vorig jaar. Beterschap.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Hoe gaat het met het herstel Maiko?
Juh!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Thanks voor de vraag!

Inmiddels 7 weken onderweg, technisch zit alles weer goed. De pijn is heel dragelijk, maar niet weg. Met name de vinger die uit de kom is geraakt doet veel pijn bij bewegen. En overal waar je breuken hebt gehad zitten enorme bloeduitstortingen. Dus dat zijn drukpunten die pijn doen en zorgen ook dat je moeilijk je armen draait en strekt. Ze geven aan dat na 12 weken het ergste erop zit maar dat je 9-12 maanden pijn kunt houden. Fysiotherapie is van enorm nut om terug te komen.

Ondertussen een nieuwe fiets proberen op te bouwen en nu de krachten terugkomen ga ik alle boutjes nog even nalopen! ;) ik mag een voorzichtig eerste rondje op het fietspad proberen morgen!

Ik besef mij nu zoveel beter wat een ellende je van zoiets kunt hebben.. Had dit niet helemaal verwacht.. Maar mijn omgeving kijkt met verbazing naar het snelle tempo van herstel, dat voelt voor mij anders. Maar dat is dan een soort positief gevoel..!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Heftig zeg! Beterschap en sterkte.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Afgelopen maandag is bij mij de hardware van de jaarwisseling er weer uit gehaald :winkie:
Nu dus 4 weken absoluut niet vallen, want ik heb nu een verhoogd risico op sleutelbeen breuk door de 7 achtergebleven gaten in het bot.
Gelukkig kan ik wel al direct weer bijna alles, wat in de dagelijkse bezigheden ontzettend scheelt.

Over een paar weken kan ik dus mijn val van vorig jaar helemaal afsluiten en achter me laten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Rustig aan he! Laatste loodjes en dat enorme litteken is toch gewoon een beetje stoer? ;)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Van de dokter mocht ik alles weer. Behalve sporten :winkie:

Wat ik nog het meest fijn vind is dat ik mijn zoontje gewoon op kan en mag tillen. Verder zal het me allemaal even een worst zijn.

En dat litteken had ik natuurlijk al, die plaat is er tenslotte ook in gegaan :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Peatsmoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 oktober 2019, 17:58
Mijn mountainbike: Merida Big Nine Pro One
Contacteer:

Toen ik nog werkte heb ik ooit eens een voortgezette rijopleiding voor de motor gevolgd. Één van de instructeurs vertelde toen dat het sleutelbeen, het verkeerde been was om van een motor af te stappen. Verder vertelde hij dat er twee soorten motorrijders zijn: zij die al gevallen zijn en zij die nog ten val moeten komen... :winkie: (gelukkig behoorde ik tot de eerste categorie, behalve een kapotte broek en laarzen geen verdere gevolgen).
Ik denk dat het voor MTB-ers niet veel anders is...
Rust nemen en vooral de adviezen van professionals (artsen en fysiotherapeuten) opvolgen! Voor de rest je wonden likken en wachten totdat je weer volledig aan de bak kunt.
What doesn't kill you, makes you wish it did...
Lingroen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 9 november 2019, 06:17

Hallo, ik heb mijn sleutelbeen 23 juli gebroken door een snelle fietstocht. Ik moest 2 x 6 weken in een mitella. De laatste 6 weken volledige rust omdat ik geen botaanmaak had. Daarna nog steeds last dus toch opereren.
Nu ruim week geleden. Wat een pijn daarna zeg. Brandende wond of er een mes in zit.
Morfine gevraagd gaat na 3 dagen eindelijk werken. Ik hou wel veel pijn in spieren er omheen. Ik voel ook bot in mijn rug.
Wie heeft ook deze ervaring?
Plaats reactie