Hartslag blijft laag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 21 april 2020, 15:46 Maar moeizaam omhoog of een gemiddelde hartslag van 80 op een rondje duinen is niet echt hetzelfde...
Het eerste verschijnsel is logisch verklaarbaar door vermoeidheid, overtraindheid oid maar het tweede niet. Ik ga er dan wel even vanuit dat je op dat rondje een beetje door probeert te rijden, niet stapvoets de km's afwerkt ;-)
Ja 80 is wel serieus laag. Daar ga ik ook stapvoets door de duinen niet onder blijven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Tomboo schreef: ma 20 april 2020, 22:34 Oftewel zijn er meer lotgenoten? (ik probeer hier geen wonder dokter te vinden voor mijn oplossing, maar mogelijke lotgenoten te treffen en ervaring te delen.)
Check!
Hier ook vorig jaar een circus doorlopen met huisarts - sportarts en cardioloog. Tijdje met een 'Kardia' apparaatje gelopen om tijdens het sporten een ECG te kunnen maken, maar ook dat heeft niet geresulteerd in inzicht of een oplossing. Mede omdat het probleem eigenlijk iedere keer precies niet optrad als ik dat ding bij me had. :roll:
In mijn geval gebeurt het dat mijn hartslag soms domweg 'niet op gang komt', dus niet boven de pak m beet 80, ondanks een zware sprint of interval oefeningen. En in andere gevallen dat de hartslag bij inspanning juist wegzakt in plaats van oploopt. Route Amerongen heeft ergens zo'n 'leuke' klim (dacht bij de Eenzame Eik ofzo?) waar ik eens met hartslag 120 begon en bovenaan met hartslag 70 zo ongeveer gestrekt naast m'n fiets lag...
De sportarts (CWZ Nijmegen) tast volledig in het duister, ook na veelvuldig overleg met de cardioloog. Ik heb daar drie keer een test gedaan met alle toeters en bellen op m'n lijf, maar er was niets vreemds te zien op de apparatuur. Conditioneel mankeert er volgens hem niets aan me.
Het gevoel van verzuren herken ik helemaal, daardoor dacht ik zelf (met een astma verleden) in eerste instantie aan het functioneren van mijn longen / te laag zuurstofniveau in longen ofzo, maar volgens de arts is dat ook allemaal prima.

Gelukkig heeft het zich de laatste tijd niet meer (of niet merkbaar) voorgedaan, maar het is denk ik wel 1 van de redenen waarom ik wat gereserveerder ben gaan sporten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik denk niet dat je er iets aan hebt, maar ik had dit in mindere maten toen ik veel lange tochten op de racefiets maakte. Alleen dan wel specifiek als ik een hongerklop had. Destijds was mijn maximale hartslag zo'n 210, ik kon best lang op 180 fietsen maar als ik niet genoeg at dan kon ik ineens niet meer boven de 120 komen, wat ik ook deed! Ik merkte dan ook heel erg dat ik staand moest gaan trappen om überhaupt nog vooruit te komen. Het is fascinerend, hartslag. Nu heb ik al een paar jaar geen hartslagmeter meer gedragen, dus ik heb geen idee hoe dat verder is gegaan.
Waar woke is, is vuur
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Merijn. schreef: di 21 april 2020, 17:09
Tomboo schreef: ma 20 april 2020, 22:34 Oftewel zijn er meer lotgenoten? (ik probeer hier geen wonder dokter te vinden voor mijn oplossing, maar mogelijke lotgenoten te treffen en ervaring te delen.)
Check!
Hier ook vorig jaar een circus doorlopen met huisarts - sportarts en cardioloog. Tijdje met een 'Kardia' apparaatje gelopen om tijdens het sporten een ECG te kunnen maken, maar ook dat heeft niet geresulteerd in inzicht of een oplossing. Mede omdat het probleem eigenlijk iedere keer precies niet optrad als ik dat ding bij me had. :roll:
In mijn geval gebeurt het dat mijn hartslag soms domweg 'niet op gang komt', dus niet boven de pak m beet 80, ondanks een zware sprint of interval oefeningen. En in andere gevallen dat de hartslag bij inspanning juist wegzakt in plaats van oploopt. Route Amerongen heeft ergens zo'n 'leuke' klim (dacht bij de Eenzame Eik ofzo?) waar ik eens met hartslag 120 begon en bovenaan met hartslag 70 zo ongeveer gestrekt naast m'n fiets lag...
De sportarts (CWZ Nijmegen) tast volledig in het duister, ook na veelvuldig overleg met de cardioloog. Ik heb daar drie keer een test gedaan met alle toeters en bellen op m'n lijf, maar er was niets vreemds te zien op de apparatuur. Conditioneel mankeert er volgens hem niets aan me.
Het gevoel van verzuren herken ik helemaal, daardoor dacht ik zelf (met een astma verleden) in eerste instantie aan het functioneren van mijn longen / te laag zuurstofniveau in longen ofzo, maar volgens de arts is dat ook allemaal prima.

Gelukkig heeft het zich de laatste tijd niet meer (of niet merkbaar) voorgedaan, maar het is denk ik wel 1 van de redenen waarom ik wat gereserveerder ben gaan sporten.
Dit is exact hoe ik het ook ervaar. Zelfs dat wegzakken is iets waar ik ook last van heb. Gek genoeg zijn er veel ritten waar in eerste instantie de hartslag prima is maar na een paar minuten wegzakt in "rust hartslag" maar in geen mogelijkheid nog op gang te krijgen is.

Hier een voorbeeldtje van vorige week tijdens een rondje loons en drunense duinen en dat was verre van rustig. Wel af en toe als ik sterretjes begon te zien stukjes wat rustiger gereden, maar daarna weer volle bak verder. Gek genoeg is in mijn HR ook niet te zien waar ik een stukje gas terug nam. :roll:
Afbeelding
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Weet je zeker dat je hartslagmeter goed functioneert?
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

JoopO schreef: wo 22 april 2020, 09:24 Weet je zeker dat je hartslagmeter goed functioneert?
Was dat het probleem maar, dan was het probleem snel opgelost. :D Heb meerdere hartslagmeters gehad en geven allemaal grofweg de zelfde waardes. Overigens kreeg ik bij de sportarts een vergelijkbare uitslag. :roll:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Met een hartslag van 80 kun je toch geen rondje duinen doen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JoopO schreef: wo 22 april 2020, 09:29 Met een hartslag van 80 kun je toch geen rondje duinen doen?
Zelfs lopend niet...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wow, dat is wel een indrukwekkend grafiekje.
Ik snap dat je helemaal instort zeg.

Succes of sterkte er mee.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

JoopO schreef: wo 22 april 2020, 09:29 Met een hartslag van 80 kun je toch geen rondje duinen doen?
Daarom ben ik dit topic ook gestart. :D
Overigens heb ik soms geluk en doet mijn hartslag wel gewoon mee en je merkt inderdaad wel een hoop verschil in snelheid en vermoeidheid maar dat is natuurlijk niet gek.

De reden om dit topic te starten is dan ook om te kijken of er mensen zijn die vergelijkbare problemen hebben en hiermee in contact komen om te kijken of zij bepaalde dingen gevonden hebben om hier goed mee om te gaan. Inmiddels met een aantal via PBtjes contact gehad gehad en wat info uitgewisseld. Hoewel ik niet verwacht een magisch middel gevonden te hebben kan het nooit kwaad is wat dingen te proberen. :winkie:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6110
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Zie je die lage hartslag alleen op je eigen hartslagmeter? Of hebben ze bij de onderzoeken ook die lagere hartslag geconstateerd?

Mijn Polar hartslagmeter gaf bij een ritmestoornis of het dubbele aan (wat eigenlijk wel klopte), of helemaal niets terwijl mijn hart toch echt wel aan het kloppen was (niet helemaal zoals die zou moeten)
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

bouwpakket schreef: wo 22 april 2020, 09:56 Zie je die lage hartslag alleen op je eigen hartslagmeter? Of hebben ze bij de onderzoeken ook die lagere hartslag geconstateerd?

Mijn Polar hartslagmeter gaf bij een ritmestoornis of het dubbele aan (wat eigenlijk wel klopte), of helemaal niets terwijl mijn hart toch echt wel aan het kloppen was (niet helemaal zoals die zou moeten)
Vergelijkbare hartslag profielen hebben we ook kunnen reproduceren bij de sportarts na een paar keer proberen (want de eerste keer dat ik daar was had ik natuurlijk nergens last van). Overigens was de rest los van mijn hartslag gewoon normaal. Dit is trouwens destijds ook de reden geweest dat ik verder onderzoek heb gehad bij een cardioloog.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6110
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Tomboo schreef: wo 22 april 2020, 10:09 (want de eerste keer dat ik daar was had ik natuurlijk nergens last van)
Zo herkenbaar. Zal je altijd zien
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Tomboo schreef: wo 22 april 2020, 09:05

Dit is exact hoe ik het ook ervaar. Zelfs dat wegzakken is iets waar ik ook last van heb. Gek genoeg zijn er veel ritten waar in eerste instantie de hartslag prima is maar na een paar minuten wegzakt in "rust hartslag" maar in geen mogelijkheid nog op gang te krijgen is.

Hier een voorbeeldtje van vorige week tijdens een rondje loons en drunense duinen en dat was verre van rustig. Wel af en toe als ik sterretjes begon te zien stukjes wat rustiger gereden, maar daarna weer volle bak verder. Gek genoeg is in mijn HR ook niet te zien waar ik een stukje gas terug nam. :roll:
Afbeelding
Heb je al geprobeerd om zodra je hartslag wegzakt in de remmen te knijpen en minimaal een kwartier (misschien zelfs een halfuur) niets te doen (zitten/liggen en iets doen dat past bij deze lage hartslag: forum mountainbike.nl lezen of zo) en daarna rustig verder rijden.

Volgens je arts was het niet gevaarlijk, maar als je gaat mountainbiken en je bent licht in je hoofd knal je zo tegen een boom aan. Voordeel is ook dat je zo na je rondje geen overdreven spierpijn hebt van het met zuurstofschuld doorrijden. Het is natuurlijk ook heel romantisch om je hart te volgen :winkie:
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Hoi,

Wat mij opvalt aan je grafiek is dat deze sowieso eerst een flink tijdje laag is om vervolgens omhoog te gaan. Als ik de grafiek beoordeel zou ik zeggen: dat kan absoluut niet.

Mijn hartslag grafieken starten met 1 of een paar meetpunt(en) onder de 100 BPM zeg maar en dan continu een HS boven de 120. Je zou toch bijna zeggen dat fietsen, laat staan MTB-en, met een hartslag van 80 fysiek onmogelijk is. En dat het gevolg daarvan niet een paar verzuurde benen is, maar veel meer andere verschijnselen.

Kan je de volledige grafiek eens posten ? waar je ook de legenda in de tijd ziet ? en wellicht de andere parameters ? zoals hoogte en snelheid ?

gr
MTBArnhem
Plaats reactie