Hartslag blijft laag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is al eens gezegd en afgewezen, maar toen ik zo'n grafiek had lag het echte aan m'n hartslagmeter (garmin ant+)
Die zat te klungelen rond de 73.
Gelukkig was die diagnose snel gesteld, mn hart klopte in mn keel en m'n hartslagmeter kwam niet boven de 80.
Later bleek de afdichting vh batterijvakje lek.
Willem Altes schreef:...
Volgens je arts was het niet gevaarlijk, maar als je gaat mountainbiken en je bent licht in je hoofd knal je zo tegen een boom aan
...
Willem heeft een punt, het kan op een andere manier toch best gevaarlijk zijn
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik heb ooit eens, voor een heel ander probleem, een bezoek gebracht aan een sportcardioloog. Dr. Jan Hoogsteen (oud-ploegarts van de Rabo ploeg) in het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven.
Misschien een idee om daar eens langs te gaan. Hij weet in elk geval de connectie sporten en cardiologie te maken.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Yeah Steel schreef: di 28 april 2020, 11:40 Hoi,

Wat mij opvalt aan je grafiek is dat deze sowieso eerst een flink tijdje laag is om vervolgens omhoog te gaan. Als ik de grafiek beoordeel zou ik zeggen: dat kan absoluut niet.

Mijn hartslag grafieken starten met 1 of een paar meetpunt(en) onder de 100 BPM zeg maar en dan continu een HS boven de 120. Je zou toch bijna zeggen dat fietsen, laat staan MTB-en, met een hartslag van 80 fysiek onmogelijk is. En dat het gevolg daarvan niet een paar verzuurde benen is, maar veel meer andere verschijnselen.

Kan je de volledige grafiek eens posten ? waar je ook de legenda in de tijd ziet ? en wellicht de andere parameters ? zoals hoogte en snelheid ?

gr
Voila, in dit geval rond 18min stil gestaan om mijn deraileur te stellen. Rond 1u een snoekduik gemaakt in het losse zand. Ergens rond 1:45 ook nog even stil gestaan.
Afbeelding

overigens is het stuk dat de hartslag naar beneden gaat het moment dat ik het bos in draai.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 april 2020, 16:38 Gelukkig was die diagnose snel gesteld, mn hart klopte in mn keel en m'n hartslagmeter kwam niet boven de 80.
Willem Altes schreef:...
Volgens je arts was het niet gevaarlijk, maar als je gaat mountainbiken en je bent licht in je hoofd knal je zo tegen een boom aan
...
Willem heeft een punt, het kan op een andere manier toch best gevaarlijk zijn
Mijn vinger aan de pols of nek voelt alsof ik lekker op de bank popcorn eet tijdens zo'n ritje. Overigens is de HR niet het probleem, die heb ik meerdere getest en bij het sport medisch onderzoek werd hetzelfde geconstateerd. Overigens heb ik een ochtenpols van rond de 38bpm, dus iets omhoog gaat hij wel zeker!

Gek genoeg leer je als je even met zo'n probleem rondloopt prima wanneer je duizelig dreigt te worden en kan je dus preventief een stapje terug doen. Als ik sterretjes ga zien dan ga ik uiteraard wel even aan de kant staan.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Zeer opmerkelijk fenomeen, en wat dan ook erg apart is, is het feit dat je hart wel voor een korte periode een normaal gedrag laat zien. Ik bedoel de korte periode 160-165 BPM, normale HR voor intensief MTB-en.

Maar ja, met deze post ben jij niet geholpen, ik sluit me aan bij wat al meer is gezegd, dit is een zo speciufiek fenomeen dat je hier waarschijnlijk je hulp niet gaat vinden....
MTBArnhem
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Yeah Steel schreef: wo 29 april 2020, 15:31 Ik bedoel de korte periode 160-165 BPM, normale HR voor intensief MTB-en.
Laat dat nu net het ritje over het fietspad zijn. :D
Maar inderdaad, kleine kans dat ik hier iemand met de oplossing voor mijn probleem vind. Maar nooit geschoten is altijd mis.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Niet direct een oplossing helaas, maar kijk hier eens : https://youtu.be/Mr4fYPnq8Lc?t=1625

Spontaan zakkende hartslag tijdens een TT en voor hem ook onverklaarbaar :~

Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Tomboo schreef: wo 29 april 2020, 15:52
Yeah Steel schreef: wo 29 april 2020, 15:31 Ik bedoel de korte periode 160-165 BPM, normale HR voor intensief MTB-en.
Laat dat nu net het ritje over het fietspad zijn. :D
Maar inderdaad, kleine kans dat ik hier iemand met de oplossing voor mijn probleem vind. Maar nooit geschoten is altijd mis.
En als je een langere rit maakt over asfalt, zakt de HR dan ook?
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

vasquez schreef: di 5 mei 2020, 02:06 Spontaan zakkende hartslag tijdens een TT en voor hem ook onverklaarbaar :~
Heb even zijn strava op gezocht, maar op het moment dat zijn hr terugzakt naar +-100 rijd hij nog steeds een gemiddelde van +-42km/u, er is dus nog hoop. :lol:
Jamis Diablo schreef: di 5 mei 2020, 09:03 En als je een langere rit maakt over asfalt, zakt de HR dan ook?
Eigenlijk gewoon het zelfde probleem, al ervaar ik het dan vaak ook minder als probleem omdat ik geen klachten heb. :lol:
Afgelopen weekend nog 3uur in het zadel gezeten met een gemiddelde HR van 80 en een max van 104. Alleen is dit dan op een dusdanig tempo dat ik niet merk dat hij laag is. Wel heb ik vaak dat het begin van de rit (eerste 15/20min) de HR gewoon "normaal" is, maar dan wegzakt, vergelijkbaar zoals de grafiek eerder gepost.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Erg vreemd en vervelend. Al een nieuwe afspraak met cardioloog gemaakt?
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Jamis Diablo schreef: di 5 mei 2020, 10:43 Erg vreemd en vervelend. Al een nieuwe afspraak met cardioloog gemaakt?
Wel een babbeltje met de huisarts gehad een paar weken geleden, maar ziekenhuizen waren toen nog een beetje lastig met niet noodzakelijke zorg. Loop/fiets er al jaren mee rond, dus die paar weken extra overleef ik wel. :lol:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Het is misschien startende Brachycardie. Trage hartslag eigenlijk onder de 60 voor diagnose, maar het echte probleem is dat de sinuszenuw niet meer goed werkt en er dus soms geen ritme signaal aan het hart wordt gegeven. Hoe is het met jullie schildklier hormonen, ook getest? Veel zout in het eten? Dit is wel serieus trouwens en had een cardioloog op moeten pikken als het echt zo is.

https://www.uofmhealth.org/health-library/aa107571
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Laat diagnostiek aan de dokter over....
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

De strekking van het verhaal was toch dat de dokters geen diagnose konden / wilden stellen? Ik ben medisch onderzoeker, en impliciet stelde ik voor dat ze nog eens naar de cardioloog gaan.
Plaats reactie