Hooikoorts & fietsen en het bos(oa)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb wat hooikoorts gerelateerde klachten. En een allergie voor honden en katten. Gek genoeg heb ik van mijn eigen kat dan weer niet zo'n last. (je bijna 17 jarige kat die je sinds kitten hebt trap je ook niet zo maar de deur uit) Maar aanvallen van traanogen, niezen, of juist je neus die het op een lopen zet ken ik wel. Maar ik moet zeggen sinds een dermatoloog (ander probleem) tegen mij zei dat ik suiker zoveel mogelijk uit mijn dieet moest weren zijn al mijn klachten stukken minder tot weg. Ook de allergische reacties zijn een stuk minder heftig. Voor in huis heb ik een Philips luchtzuiveraar https://www.philips.nl/c-p/AC1214_10/series-1000i Daarmee heb ik in de woonkamer zo goed als geen last meer. Maar merk ook dat je wat "spelingsruimte" krijgt voor als je wel ergens bent waar wat stofjes rond dwarrelen waar je gevoelig voor bent. Je emmertje is minder snel vol zeg maar. Nu is deze ervaring niet medisch onderbouwd, en iedereen zal ander reageren, maar ik kan je het dus zeker aanraden.
◼︎ Go round the outside.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tijgerhaai schreef: wo 15 april 2020, 10:08 Ik heb wat hooikoorts gerelateerde klachten. En een allergie voor honden en katten. Gek genoeg heb ik van mijn eigen kat dan weer niet zo'n last. (je bijna 17 jarige kat die je sinds kitten hebt trap je ook niet zo maar de deur uit) Maar aanvallen van traanogen, niezen, of juist je neus die het op een lopen zet ken ik wel. Maar ik moet zeggen sinds een dermatoloog (ander probleem) tegen mij zei dat ik suiker zoveel mogelijk uit mijn dieet moest weren zijn al mijn klachten stukken minder tot weg. Ook de allergische reacties zijn een stuk minder heftig. Voor in huis heb ik een Philips luchtzuiveraar https://www.philips.nl/c-p/AC1214_10/series-1000i Daarmee heb ik in de woonkamer zo goed als geen last meer. Maar merk ook dat je wat "spelingsruimte" krijgt voor als je wel ergens bent waar wat stofjes rond dwarrelen waar je gevoelig voor bent. Je emmertje is minder snel vol zeg maar. Nu is deze ervaring niet medisch onderbouwd, en iedereen zal ander reageren, maar ik kan je het dus zeker aanraden.
Dat klopt wel. Histamine bouwt op en wanneer het boven een bepaalde drempel komt dan krijg je klachten. Antihistamine kan helpen de drempel te verhogen, maar in mijn geval meestal niet genoeg, daarom mag ik van de huisarts een dubbele dosis gebruiken. Wellicht dat mijn 195cm/97kg daar ook mee te maken hebben. Er gaat tenslotte ook wel een boel lucht (en pollen) doorheen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:D Dan mag er wel wat extra in inderdaad. Ik krijg wel eens een cortisone injectie (daar kan je hard op fietsen) standaard ook dubbele dosis. (Maar niet voor hooikoorts, spul mag je ook hooguit 4* hebben in 12 maanden en krijg je ook pas als paardenmiddel als niks anders werkt en de hele checklist negatief is) Maar ik ben voorstander van je levensstijl aanpassen als je daardoor minder tot geen medicijnen nodig hebt. Als je het dan wel eens nodig hebt werkt het tenminste.
◼︎ Go round the outside.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tijgerhaai schreef: wo 15 april 2020, 12:19 Maar ik ben voorstander van je levensstijl aanpassen als je daardoor minder tot geen medicijnen nodig hebt. Als je het dan wel eens nodig hebt werkt het tenminste.
Dat zou kunnen, maar dat zou ook betekenen dat ik het hele voorjaar en de zomer, dus het mooiste deel van het jaar binnen opgesloten zou zitten. Niet boogschieten, niet fietsen, niet op vakantie. Dan kies ik toch voor de medicijnen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Uiteraard. Maar als het minder kan met simple dingen is dat mee genomen.
◼︎ Go round the outside.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hier ook iemand met hooikoorts. Ik merk wel dat ik er de laatste jaren steeds minder last van heb, maar gezien de corona crisis ben ik genoodzaakt de medicijnen gewoon vast te slikken (citirizine). Enige echte aanval die ik tot nu toe heb gehad was wat beginnende hoofdpijn en druk achter m'n ogen na het fietsen door het bos. Dit zijn voor mij de meest vervelende symptomen naast de "normale" verstopte neus en niezen. Het opbouwen van een spiegel voor de medicijnen zorgt dat je geen bijwerkingen meer hebt. Ik heb er geen nadelen van, dus slik voorlopig nog eventjes door. Vorige zomer heb ik geen medicijnen genomen en ook geen last gehad
Who needs roads when there's dirt
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooi om te lezen dat er meer " lot genoten " zijn , maar ik heb nu 5 dagen tape achter de rug :) , en vandaag de eerste dag zonder , nog een week wachten en dan de tweede serie met 5 dagen . Na een dag werden de irritaties en klachten al minder en na 4 dagen was alle klachten tot circa 20% gereduceerd , geen jeukende ogen en veelvuldig niezen meer , wel af en toe nog de droge hoest na inspanning . Nu is het vandaag niet echt warm en droog geweest , maar de eerste tekenen zijn gunstig , de vrouw heeft het aangedurfd door veel Jijbuis filmpjes te kijken , en het resultaat is tot nu toe goed ....

Morgen weer eens een rondje trappen door het bos , ben benieuwd hoe me dat vergaat , vorige keer was het niet echt een " feestje" .
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op za 18 april 2020, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: za 18 april 2020, 18:16 Nu is het niet echt warm en droog geweest
Waar woon jij?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Snelle Buffer schreef: za 18 april 2020, 18:16 Mooi om te lezen dat er meer " lot genoten " zijn , maar ik heb nu 5 dagen tape achter de rug :) , en vandaag de eerste dag zonder , nog een week wachten en dan de tweede serie met 5 dagen . Na een dag werden de irritaties en klachten al minder en na 4 dagen was alle klachten tot circa 20% gereduceerd , geen jeukende ogen en veelvuldig niezen meer , wel af en toe nog de droge hoest na inspanning . Nu is het vandaag niet echt warm en droog geweest , maar de eerste tekenen zijn gunstig , de vrouw heeft het aangedurfd door veel Jijbuis filmpjes te kijken , en het resultaat is tot nu toe goed ....

Morgen weer eens een rondje trappen door het bos , ben benieuwd hoe me dat vergaat , vorige keer was het niet echt een " feestje" .
Tape? Hoe werkt dat, als ik het vragen mag, wat doet men dan precies met je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Tape is net als Dr. Vogel een hoop gebakken lucht wat nergens medisch ondersteunt word.
Fysio's springen hier mooi op in om ook een graantje mee te pikken.
Allergologen vegen dit allemaal van tafel, medicatie als tabletten, neusspray, oogdruppels en spuiten kan je het mooi mee onderdrukken.
Als dat allemaal niet meer help naar jaren gebruik dan kan je overwegen om een immunotherapie te gaan volgen.
Dit zijn trajecten van 3 tot 5 jaar, ik heb er 4 jaar overgedaan en nu al 2 jaar geen enkel last meer :-q
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

@cisco

Intressserd mij geen reet jouw uiteenzetting , bij mij helpt het tot nu toe ,Al 3 jaar lang , misschien is het psychisch , boeit me ook niet :tong

Neusspray , oogdruppels werkt niet bij iedereen ...
Het "Tapen" werkt dus .... :-q
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 19 april 2020, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

aurelius schreef: za 18 april 2020, 21:17 Tape? Hoe werkt dat, als ik het vragen mag, wat doet men dan precies met je?

Ik weet geen wetenschappelijk onderbouwing en ja ik gebruik medicatie ernaast ...
( huisartsen zijn sceptisch over de behandeling)

Maar hier oa een stukje :
CureTape bevat geen medicinale toevoegingen en toch blijkt uit twee inventarisaties (pilots in 2016 en 2017) dat 84% flinke verlichting heeft door Medical Taping bij hooikoortsklachten. Het antwoord op de vraag hoe dat kan, lijkt vooral te zitten in de kalmerende werking die CureTape heeft op het allergisch reactiemechanisme en het bindweefsel. Bovendien prikkelt de tape via de huid het neurogene stelsel.De resultaten van de Medical Taping toepassing van CureTape bij hooikoortsklachten zijn erg positief. Dat is fijn voor de 4 miljoen Nederlanders met hooikoortsklachten; circa 20% van de bevolking heeft er last van. Het begint meestal in de lente door het stuifmeel van bomen, grassen en planten. Het menselijk lichaam vormt automatisch antistoffen tegen stuifmeel, maar bij mensen met hooikoortsklachten reageert het lichaam heel heftig. Er is sprake van een soort overreactie van het afweermechanisme, waardoor de slijmvliezen veel meer slijm gaan produceren. Een verstopte neus/loopneus en niesbuien worden door mensen met hooikoortsklachten genoemd als meest irritante symptomen. Ook jeukende c.q. rode ogen, benauwdheid en een jeukend verhemelte zijn veel voorkomende klachten. Zelfs vermoeidheid en koorts zijn veelgehoorde problemen. Het komt soms zelfs voor dat mensen het hele jaar door last hebben van hooikoorts.
.

Klopt dat er nog geen goede studie is gedaan naar het tapen , sceptisch blijven is zeker een ding , zoiezo ga ik voor het komende seizoen naar de huisarts voor een andere behandeling / medicatie , misschien wel imuum therapie , omdat ik nu wel eens van de klachten af wil zijn , misschien te laat in het seizoen begonnen met medicatie. Maar ik sta altijd open voor nieuwe ideeën , maar na tig jaar getobt te hebben wil ik voor een permanenter oplossing gaan ,hopelijk krijg ik mijn huisarts aan mij zij . :-q

Ik bedank je voor de mogelijkheden voor behandeling , en de uitleg hierover :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

cisco schreef: zo 19 april 2020, 09:25 Tape is net als Dr. Vogel een hoop gebakken lucht wat nergens medisch ondersteunt word.
Fysio's springen hier mooi op in om ook een graantje mee te pikken.
Allergologen vegen dit allemaal van tafel, medicatie als tabletten, neusspray, oogdruppels en spuiten kan je het mooi mee onderdrukken.
Als dat allemaal niet meer help naar jaren gebruik dan kan je overwegen om een immunotherapie te gaan volgen.
Dit zijn trajecten van 3 tot 5 jaar, ik heb er 4 jaar overgedaan en nu al 2 jaar geen enkel last meer :-q
Als mensen er baat bij hebben, al is het slechts in hun hoofd dan heeft het waarde.

Dat neemt niet weg dat bij ernstige (levensbedreigende) kwalen in mijn opinie altijd de reguliere geneeskunde gevolgd moet worden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ben ook allergisch voor elk dier dat haar heeft en alle grassen en pollen.
Vroeger heel veel last gehad, jaren achtereen 6 maanden per jaar ontstoken ogen door de jeuk en heel veel niezen.
Nu gelukkig een stuk minder, slik het jaar door Levocetirizine (eerder Xyzal) en af en toe Beclomethasone neusspray en Livocab.
Waar ik nog wel last van heb is een constante verkoudheid door huisstofmijt, die door de medicatie onderdrukt wordt, maar op komt als ik te zwaar heb gefietst (tenminste dat is de verklaring van de HA waarom ik zo vaak verkouden ben 2 dagen na sporten.)

Wie heeft een goed adres voor immuuntherapie?
En dan vooral gericht op huisstofmijt als daar ook een therapie voor is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay, 'tape' tape dus. Als het je helpt, prima, dan werkt het voor jou, maar tape doet inderdaad helemaal niets op allergie in het algemeen, op de daaraan ten grondslag aan liggende mechanismes. Alle genoemde medicatie hierboven grijpt daar wel direkt op in (en vandaar dat het vaak ook goed werkt). Arts zal nooit dat soort 'tapen' adviseren om die reden.

Wat huisstofmijt betreft:
De concentraties huisstofmijt in huis nemen toe van pakweg oktober - april, als het buiten nat en koud wordt, binnen warme, en de ramen dicht blijven. Herfst - winter dus.
Het is apart als je 'nu' nog veel last hebt van huisstofmijt, omdat de concentraties dalen als het buiten echt lente is geworden en je ramen en deuren overdag en 's nachts weer openstaan. Lente is zeer vroeg ingevallen, dus wat betreft huisstofmijt moet het snel beter gaan. MITS je dus veel/vaak ventileert! En je frequent stofzuigt. En je je huis 'huisstofmijtproof' hebt ingericht. Dwz geen hoogpolige tapijten, geen velours gordijnen, geen stoffen banken. Alles moet eigenlijk glad en strak zijn, en nat afneembaar. Lamellen, parket, laminaat, tegels, leren bank, het moet geen stof vasthouden kortom. Belangrijkste huisstofmijtbron: je kussen, matras, dekbed! Daar lig je pak en beet een uur of 8 per dag met je snufferd in... Bij bewezen huisstofmijt allergie kun je anti-allergene hoezen krijgen voor kussen, matras en dekbed, dat scheelt ook veel blootstelling! (En indien middels een test bewezen worden dat soort hoezen door sommige verzekeraars ook vergoed, een beetje afhankelijk van het pakket dat je hebt gekozen. Ze kunnen soms wel ook een beetje 'zweterig' zijn).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie