30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Bottecchia schreef: do 26 maart 2020, 19:15 Klinkt goed!. Heb je het idee dat je, los van het kunstje van een wheelie, ook iets leert waar je op trails profijt van gaat hebben?
Materiaalonafhankelijk je bandendruk bepalen :-q

In Nederland wil ik meestal een zo zacht mogelijke band, zonder het gevoel te hebben dat mijn achterband in bochten naast de velg gaat rollen. De belasting van mijn achterwiel op wedstrijdsnelheid en het daaruit voortkomende gevoel van een rollende band komt voor mijn gevoel overeen met het zijdelings corrigeren van een wheelie.

Andersom gebruik ik het ook: met een hardere band kantel ik sneller opzij. Dit gebruik ik in het buitenland als ik hardere banden wil om de kans op materiaalpech te verkleinen. Ik pomp de band op tot een waarde waarvan ik inschat dat die juist is en controleer met een wheelie of deze niet te hard is naar mijn zin.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

yo-eddy schreef: vr 12 november 2021, 21:45 vorige week Winterberg. https://youtu.be/LQV9B_6z0ZA

...... die asfalt weg naar beneden heeft gevoelsmatig de sweet spot voor een "cruiser wheelie" , rolde vrij eenvoudig de volledige weg af zonder bij te trappen......... enne, een staande manual kan ik nog steeds niet verder dan een paar meter :-{
w00t, wheelie zonder handen omhoog? Respect.

Ik neem me steeds voor om ook dit soort dingen te gaan oefenen, maar merk dat ik er te lui voor ben en het liefst gewoon de trails op ga.
Werk, vrouwlief, 2 drukke kids.... zal energiegebrek zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HarrySlingerLove schreef: ma 15 november 2021, 14:58
yo-eddy schreef: vr 12 november 2021, 21:45 vorige week Winterberg. https://youtu.be/LQV9B_6z0ZA

...... die asfalt weg naar beneden heeft gevoelsmatig de sweet spot voor een "cruiser wheelie" , rolde vrij eenvoudig de volledige weg af zonder bij te trappen......... enne, een staande manual kan ik nog steeds niet verder dan een paar meter :-{
w00t, wheelie zonder handen omhoog? Respect.

Ik neem me steeds voor om ook dit soort dingen te gaan oefenen, maar merk dat ik er te lui voor ben en het liefst gewoon de trails op ga.
Werk, vrouwlief, 2 drukke kids.... zal energiegebrek zijn.
Ik heb dit gelukkig jaren voordat ik in dezelfde situatie zat al geoefend, nu slechts beetje bijhouden. Mijn vrouw en kids fietsen gelukkig ook, vooral tijdens de rondjes met de jeugd veel tijd om te "klooien" :-q

No-handed wheelie is trouwens bergop veeeeeel makkelijker dan berg af (of vlak)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

rikkertsmf schreef: zo 31 mei 2020, 22:38
ReinierT schreef: zo 31 mei 2020, 17:18 Weer even een update.
Progressie gaat langzaam. Oefen ook niet zo vaak meer. Sommige dagen gaat lekker , goed in de zone. Maar sommige dagen gaat echt pet.

Ook gemerkt dat wind en wheelies niet samen gaan. Winderige parkeerplaats is recept voor korte wheelies.
Wind is helemaal klote he, blaast je voorwiel een kant op en er is niet zoveel wind nodig om echt niet meer te kunnen corrigeren op de fiets helaas..
Met wind vooral blijven oefenen. Mijn ervaring is juist dat doordat het extra moeilijk is je sneller ‘programmeert’ en de eerstvolgende keer dat het windstil is heb je enorme vooruitgang geboekt.

Heb rond mijn 16e uuuuuuren, nee, daaagenlang geoefend en hier nog steeds profijt van. Volgens mij is het echt een kwestie van doorzetten totdat in je hersenen de klik gemaakt is. Daarna kun je uitbreiden met steeds gekkere trucen :winkie:
Plaats reactie