Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mad Wally schreef: do 26 maart 2020, 15:31 (...). Gelukkig volgende week weer zomertijd😀
Dan gaat de tijd 2 maanden vooruit toch?


(sorry, deze is gejat van een suf whatsapp berichtje)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

38x10 schreef: do 26 maart 2020, 15:34
Mad Wally schreef: do 26 maart 2020, 15:31 (...). Gelukkig volgende week weer zomertijd😀
Dan gaat de tijd 2 maanden vooruit toch?


(sorry, deze is gejat van een suf whatsapp berichtje)
Ha ha, ik had hem inderdaad al voorbij zien komen.

Ondanks al het vervelende wat er gebeurt kan ik tot nu toe erg genieten van deze periode. Het thuiswerken bevalt me erg goed, ik heb dan ook een aparte studeerkamer achter het huis.
Ik zie mijn vrouw en dochter meer. Mijn dochter studeert maar is liever thuis dan alleen op haar studentenkamer.
Normaal heb ik elke dag 2 uur reistijd. Nu begin ik om 7.30 en werk tot 16.00 maar ga meestal nog even door, genoeg werk. Maar ben dus op tijd klaar om nog even wat leuks te gaan doen. Fietsen, wandelen, koken. Allemaal dingen waar ik normaal door de week weinig tijd voor heb.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Mad Wally schreef: do 26 maart 2020, 15:50
38x10 schreef: do 26 maart 2020, 15:34
Dan gaat de tijd 2 maanden vooruit toch?


(sorry, deze is gejat van een suf whatsapp berichtje)
Ha ha, ik had hem inderdaad al voorbij zien komen.

Ondanks al het vervelende wat er gebeurt kan ik tot nu toe erg genieten van deze periode. Het thuiswerken bevalt me erg goed, ik heb dan ook een aparte studeerkamer achter het huis.
Ik zie mijn vrouw en dochter meer. Mijn dochter studeert maar is liever thuis dan alleen op haar studentenkamer.
Normaal heb ik elke dag 2 uur reistijd. Nu begin ik om 7.30 en werk tot 16.00 maar ga meestal nog even door, genoeg werk. Maar ben dus op tijd klaar om nog even wat leuks te gaan doen. Fietsen, wandelen, koken. Allemaal dingen waar ik normaal door de week weinig tijd voor heb.
Het zal me ook niks verbazen als een groot deel van de mensen het thuiswerken voor een deel blijft aanhouden als dit allemaal voorbij is
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

twowheeler schreef: do 26 maart 2020, 16:13 Het zal me ook niks verbazen als een groot deel van de mensen het thuiswerken voor een deel blijft aanhouden als dit allemaal voorbij is
Mooi! Minder files. Het geld voor al dat extra asfalt kan dan ingezet worden voor meer mtb routes? :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo maar een verslagje, verhaal, vanuit de frontlinie (nogmaals, valt nog mee bij mij, op de SEH en de IC, daar is het pas echt frontlinie!):

Vanochtend 07.30 begonnen, en nu 19.30 klaar, 'gewone praktijkdag' (zaterdag as gewone dienst, en dinsdag extra dienst op de Corona-huisartsenpoli, want dat doe je naast de 'gewone praktijkvoering').

Eergisteren kreeg ik bericht van een patient van mij, dat zijn beide schoonouders (patient bij mijn collega in het dorp hiernaast) werden opgenomen met verdenking Corona.
Vandaag even gebeld, om te horen hoe het met hem, en hen, ging. Want mijn patient heeft mindere weerstand tgv zijn medicatie, ivm Crohn, hij is ongeveer 40. Verder gezond en beresterk. Maar hij zorgt voor zijn schoonouders, dus wel even informeren, je weet maar nooit.

Antwoord: zijn schoonvader is gisteren overleden tgv Corona... Gevolg: er volgt nu een begrafenis. Waar max 30 man bij mag zijn, ivm Corona. En nee, men mag/mocht schoonvader niet meer aanraken, niet meer verzorgen, hij mocht al niet meer bezocht worden in de laatste fase, hoe verdrietig allemaal. En opgenomen schoonmoeder, hoe gaat het met haar dan? Zij heeft ook Corona. Nog lang niet aangesterkt, maar niet ziek genoeg om nog te moeten blijven, sterker, er moet plaats worden gemaakt voor nog ziekere mensen die eraan komen.
Schoonmoeder moet nu, of kan -aan een kant gelukkig- , naar het zorghotel dat juist in Zuid Limburg is opgetuigd (als een van de enigen nog in Nl, want we lopen hier vooruit op de rest van Nederland, gelukkig nog wel een beetje achterop Brabant. We zijn goed georganiseerd hier, meevaller dus).
Maar schoonmoeder is nu dus net weduwe en wil nu het liefst bij haar kinderen zijn, natuurlijk! Maar dat kan/mag niet... ze is immers Corona positief! Ze 'mag' dus naar dat zorghotel, waar echter weer geen bezoek kan komen... Daar lig je dus: nog ziek, man net verloren, je mag niet naar hem toe, je mag niet naar je kinderen toe...
Schoonmoeder moest dan weer wel worden opgehaald door... diezelfde kinderen. Want ambulances zijn niet voorhanden, die worden maximaal ingezet voor akute zorg momenteel. Maar zo raken die kinderen misschien toch ook besmet?
Die ambulances zijn niet onwillend, de artsen/het ziekenhuis ook niet. Maar dit is dus wat een crisis en tekorten doen...
Dan moeten de kinderen dus maar een mondmaskertje opzetten, handschoenen aan, desinfecteren, op hoop van zegen, en na schoonmoeder af te hebben gezet bij het nieuwe zorghotel door met het regelen van de begrafenis...

Zojuist mail ontvangen, dagelijkse update regionale huisartsenvereniging: op dit moment verviervoudigt het aantal patienten per dag in deze regio. En morgen weer. En overmorgen weer. Enz. enz. Hier, hè, want de rest van Nl loopt wat achter. Maar daar gaat dat ook gebeuren. Het gebeurt al, maar je hebt het alleen nog niet gemerkt.
Zie hoe er afgelopen zaterdag nog werd gerecreeerd, hoe de bouwmarkt werd bezocht, het tuincentrum. De besmettingen kregen een lekkere kickstart die dag!

Probleem:
Eenmaal besmet kan het tot 12 dagen worden voor jezelf iets gaat merken. Vervolgens word je ziek, bij 80% verloopt het mild. En als je pech hebt kachel je na 1 week alsnog in. En dan worden mijn collega's of ik gebeld. Wat kan ik dan nog doen, 3 weken later?
Beslissen of je thuis verder nog moet uitzieken als je fit en gezond en 'kansrijk' bent en nog niet al te ziek. Of dat je toch opgenomen moet worden als je verslechtert, je was immers 'kansrijk'. Als je verder verslechtert mag je naar de IC. Paar weken beademing, dan mag je ervan af. Niet meer doodziek, maar nog wel heel ziek. Dan weken-maanden herstellen. Of je longen er ooit weer helemaal bovenop komen? Duimen maar. (Stel, je bent MTB-er: tijd om je te gaan verdiepen in een mooie e-MTB?).
Of ik moet je toch maar thuislaten, want je bent niet 'kansrijk'. Dan heeft een opname sowieso geen meerwaarde. En dan knap je dus op, of je overlijdt thuis. Maar met wie dan in de buurt, als je besmet bent en je familie daarom eigenlijk niet mag komen? En de thuiszorg, die al uitdunt ivm ziektegevallen, kan minder doen?

Maar goed. De huisarts kan dus niet zoveel meer doen, 3 weken later.
Wat ik zojuist schreef, dagelijkse update regionale huisartsenvereniging: op dit moment verviervoudigt het aantal patienten per dag in deze regio. En morgen weer. En overmorgen weer. Enz.
Dat gebeurt nu ook in 'jullie' regio, maar jullie lopen achter, het is nog niet zichtbaar/voelbaar. Zometeen wel, maar... dan is het dus al een beetje laat...

Wat ik wel kan doen? Iedereen het volgende aan zijn verstand helpen peuteren, preventie:

Please:
Voor jezelf nu je nog niet ziek bent, voor de kwetsbaren, voor de zorg:
Mijd alle contacten die je mijden kunt, houd 1,5m afstand, en ga NIET met 100 man tegelijk 'solo' rijden op drukkere routes!

(Ps: dit was slechts 1 verhaal. Kan er nog een paar oplepelen van afgelopen week, van mezelf en van collega's, even schrijnend, maar ik heb mijn punt gemaak, mag ik hopen).
Laatst gewijzigd door aurelius op do 26 maart 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mooi verteld, Marc, maar wat een kutzooi. (Excuseer mijn slechte Frans).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bert l. schreef: do 26 maart 2020, 20:52 Mooi verteld, Marc, maar wat een kutzooi. (Excuseer mijn slechte Frans).
Goed samengevat, Bert :-q .
Wees voorzichtig allemaal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Neem onze held Aurelius maar serieus, mijn vrouw is praktijkmanager op een groot gezondheidscentrum in R'dam.
Die werkt nu 10 tot 12 uur per dag, 6 a 7 dagen in de week. Sommige verhalen die ik (luisterend oor) hoor, wil ik eigenlijk helemaal niet horen.
PaganiProductions

Ik ga vanaf morgen indoor trainen
Heb sinds vandaag een eenvoudig indoor trainer en met een kale achterband voor de alma anders werk het niet
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Pfff wat een ingrijpend relaas van de werkelijkheid. Diep respect voor iedereen in de frontlinie. Veel mensen blijven echter eersterangs idioten. Vanmiddag zie ik doodleuk 3 gasten van een jaar of 20 gezellig samen een reepje doen en een bidon delen. Ondanks dat ik beter weet toch maar even gestopt op gepaste afstand en gevraagd of ze nog helemaal lekker zijn. Het antwoord laat zich wel raden..... :~
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sterkte Aurelius, petje af voor wat je aan het doen bent! :-q




(Ik probeer me zo goed mogelijk aan de adviezen te houden ondertussen.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sterkt Aurelius.
Gelukkig ziet het rivm een lichte verbetering :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Probleem waar Aurelius en zijn vele collega's in de zorg mee te maken hebben is dat zij voorlopig nog niets van die verbetering gaan merken vanwege de incubatietijd van zo'n 2 weken. Zo komen de problemen die er vorig weekend zijn bijgekomen, toen een aantal mensen toch massaal bij elkaar aan het recreëren was, er ongeveer vanaf volgende week bij. Verder is het zo dat mensen relatief lang in het ziekenhuis liggen dus de problemen blijven opstapelen, ook als het op enig moment echt beter begint te gaan.

Dus laten we dit nog maar een keer onder de aandacht brengen. Zorg dat je solo aan je portie buitenlucht komt maar:
aurelius schreef: do 26 maart 2020, 20:46 Wat ik wel kan doen? Iedereen het volgende aan zijn verstand helpen peuteren, preventie:

Please:
Voor jezelf nu je nog niet ziek bent, voor de kwetsbaren, voor de zorg:
Mijd alle contacten die je mijden kunt, houd 1,5m afstand, en ga NIET met 100 man tegelijk 'solo' rijden op drukkere routes!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gelukkig ook nog goed nieuws te melden: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... ede-nieuws

En voorlopig blijf ik zoveel mogelijk binnen en mijd ik life contacten. Heb ook een doos latex handschoenen voor als ik boodschappen moet doen. Die ik na 1 keer gebruik weggooi.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Lars TB schreef: do 26 maart 2020, 22:41 Sterkte Aurelius, petje af voor wat je aan het doen bent! :-q




(Ik probeer me zo goed mogelijk aan de adviezen te houden ondertussen.)
Lux gekocht?

(Absoluut geen poging om de draak te steken met het serieuze verhaal hierboven!)

Veel sterkte daar!
Gesloten