Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zolang ik zelfs mensen die werkzaam zijn in de zorg en of huisarts in groepjes zie rondfietsen (Strava liegt niet ) verbaas ik me nergens meer over.

Vandaag pannen op de schuur en bijna klaar. Waar ik anders de halve dag was wezen fietsen .. nu al in 1,5 week bijna klaar. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rutger S schreef: vr 27 maart 2020, 17:33
Mario070 schreef: vr 27 maart 2020, 11:36 RIVM :evil: als ik daar naar geluisterd had, zat ik nu in NL met alle risico's van dien, met een vliegticket waar ik hoogst waarschijnlijk m'n achterste kon afvegen en of niet terug zou kunnen reizen :(
Ik ben blij voor de Nederlander dat de huisartsen deze overheid methode hebben doorbroken :-q
Er is geen tekort aan stesten in NL :evil:
Het is zo, niet geteld.....dan weet je het niet zeker en dan krijg je als overheid de voordeel van de twijfel, waar je naar mening geen recht op hebt, want de overheid doet het willens en wetens :evil:
Grote bagger op deze manier :-{
Gelukkig weet jij precies hoe het zit.
Aha....nu begrijp ik deze opmerking ......meneertje zit in het Amerongen comité en als dat echt zo is....dan staan over duidelijk de belangen op nummer 1 :evil: maar natuurlijk hoop ik dat dit niet het geval is, maar dan blijft jou opmerking belachelijk :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Wat is er precies belachelijk aan mijn opmerking

En wie is "de overheid"
Klinkt als een grote boze meneer die jou het leven zuur wil maken
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef: za 4 april 2020, 22:37
ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 april 2020, 21:53[…] zie ik toch dat er iets anders gaande is dan tijdens een griepepidemie.
Precies dat dus.
Precies wát, dan? Een sinister complot? Bewust gemanipuleerde cijfers?

Om te beginnen: de ziekenhuizen lagen toen wél vol; er waren zelfs opnamestops, hier en daar. En daar werd wel over bericht, maar daar werd héél anders op gereageerd dan nu, want: “griep, meh, whatever.” Kan me tenminste niet herinneren dat er toen mensen op Mountainbikeforum kwamen roepen dat alles plat moest omdat we anders allemaal doodgaan.

Natuurlijk is er iets anders gaande. Dit is een nieuw virus, en we hebben geen groepsimmuniteit, en geen vaccin, twee dingen die we tegen griep wél hebben. Dat betekent, onder andere, dat als oma op sterven ligt vanwege complicaties als gevolg van griep, de familie rustig op bezoek kan komen, omdat zij grotendeels immuun zijn, waar ze bij Corona grote kans lopen zelf besmet te raken en de infectie verder te verspreiden.

En er is nog iets anders gaande: week 10 van 2018 was de absolute piek, en die hadden we op het moment dat de vergelijking werd gemaakt –en nu wellicht nog niet– bereikt; sterfte loopt achter bij het ziekteverloop. Grafiekje van CBS:

Afbeelding

Dat is de totale sterfte, dus niet alleen de “officiële” griep-/coronagevallen. In beide gevallen is het echter fair de oversterfte grotendeels te wijten aan de op dat moment heersende epidemie of pandemie. Op dit moment zal het aandeel van sommige doodsoorzaken zelfs significant lager zijn, vanwege het sterk verminderde wegverkeer en al die extra voorzichtige MTB’ers, bijvoorbeeld. Alhoewel er waarschijnlijk iets meer DHZ-incidenten zijn.

Voor meer duiding: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba9c1f10/
Vorsprung durch Pedantik.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Goed verwoord. :-q
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Lars TB schreef: za 4 april 2020, 22:37
ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 april 2020, 21:53 Dus gewoon los van alle cijfers die toch niet kloppen, van alle statistiek vd koude grond en los van de mening van 17 miljoen virologen, zie ik toch dat er iets anders gaande is dan tijdens een griepepidemie.
Precies dat dus.
Inderdaad dat mag je concluderen, niet meer en niet minder. Dus liever niet meer de hobby statisticus uithangen. Gewoon beschrijven dat jij het idee hebt dat er iets meer aan de hand is dan tijdens een griepepidemie. Je slaat dan de plank vooralsnog niet mis en je voorkomt roeptoeteren. Laat dat maar aan die andere 16999999 over.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het zou leuk zijn als ze ook eens nergens mee rekening houdende wandelaars expliciet als probleem zouden noemen, in plaats van gemakshalve weer alleen op fietsers te focussen...

Als je op een niet al te breed pad/weg aan de kant gaat staan met de fietsgroep bestaande uit ik, me en mezelfdan is het niet zodat zij vrolijk met zijn tweeen middenop kunnen gaan wandelen. En als je ze erop aanspreekt, begrijpen ze er zogenaamd niets van...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Mensen verwarren wat dingen,
Maar deze corona is nu een groter probleem is dan bv influenza

Als je kijkt naar virulentie en het gezondheids risico is dit virus niet veel gevaarlijker dan een Pandemische influenza.

Echter waar influenza zoals 2017 ca 1 miljoen (wrs meer want ook daar zijn veel asymptomatische dragers) infecteert en waar een deel op mn minst wat kruis bescherming van een ander type infleunza heeft
Is het verschil nu dat het een nagenoeg naieve (geen antistoffen) bevolking treft
Gezien de affiniteit met en de locaties van de receptor (ACE2) en de duur voordat er symptomen optreden is het wrs dat binnen een jaar of 3 iedereen geïnfecteerd zal raken. Uiteraard weten we dit niet zeker maar dit zien we ook, met ander respiratoire virussen zoals RSV maar ook de ander 4 humane coronavirussen die hier circuleren en voor ca 25% de veroorzaker zijn van influenza like illnesses. Kruisreactie en kruisbescherming tussen cov19 en de andere humane coronas is laag voor het spike eiwit, dus je verwacht ook weinig kruisbescherming (afgezien dat er ook nog het fenomeen enhanced infection door pre existing antibodies is beschreven voor coronavirussen (oa katten)en sars 1)
Serologisch testen om een actieve virus infectie aan te tonen is zinloos. Het duurt namelijk minstens 12 dagen na jet onstaan van symptomen voordat je sensitief genoeg antistoffen kan meten.
(Overigens lijkt een enkeling zelfs na 21 dagen nog nauwelijks antistoffen aan te maken ondanks pcr bevestigde uitslag)
Dus dan heb je het al over 3 weken na infectie. Dan is 95% alweer beter en daarmee is de klinische relevantie nul.
En het gevaar dat mensen met corona negatief testen in een serologische test. En mensen die positief testen alweer beter zijn. Dus het testen door huisartsen op serum antistoffen, kost geld, belast de gezondheidszorg, geeft geen relevante informatie ( want bv sneltesten zijn niet quantitatief en ool niet sensitief genoeg) en er is geen enkel verschil in behandeling als je positief of negatief test. Sterker nog negatieven worden onterecht naar het werk gestuurd en positieven onterecht in quarantaine.

Dan nog de vraag hoe lang ben je beschermt tegen infectie, hoe lang ben je beschermt tegen ziekte. Verloopt een secundaire infectie milder. Het zou zomaar kunnen dat bescherming kortdurend is. Bv 6 tot 12 maanden. Wrs verloopt een herinfectie mild. Als een lichte verkoud heid, maar repliceert het virus wel in de neus. Dit zal dan bijdragen aan een snellere verspreiding vh virus.

Is dat erg.. ? Ja, maar alleen omdat de absolute aantallen hoog zijn (zie Italië waar ze schatten dat er minstens 5 milj geïnfecteerd zijn geraakt inmiddels). Over 2-3 jaar is het wrs een normaal onderdeel geworden van de seizoens griepjes.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Rutger S schreef: zo 5 april 2020, 11:37 Mensen verwarren wat dingen,
Maar deze corona is nu een groter probleem is dan bv influenza

Als je kijkt naar virulentie en het gezondheids risico is dit virus niet veel gevaarlijker dan een Pandemische influenza.

Echter waar influenza zoals 2017 ca 1 miljoen (wrs meer want ook daar zijn veel asymptomatische dragers) infecteert en waar een deel op mn minst wat kruis bescherming van een ander type infleunza heeft
Is het verschil nu dat het een nagenoeg naieve (geen antistoffen) bevolking treft
Gezien de affiniteit met en de locaties van de receptor (ACE2) en de duur voordat er symptomen optreden is het wrs dat binnen een jaar of 3 iedereen geïnfecteerd zal raken. Uiteraard weten we dit niet zeker maar dit zien we ook, met ander respiratoire virussen zoals RSV maar ook de ander 4 humane coronavirussen die hier circuleren en voor ca 25% de veroorzaker zijn van influenza like illnesses. Kruisreactie en kruisbescherming tussen cov19 en de andere humane coronas is laag voor het spike eiwit, dus je verwacht ook weinig kruisbescherming (afgezien dat er ook nog het fenomeen enhanced infection door pre existing antibodies is beschreven voor coronavirussen (oa katten)en sars 1)
Serologisch testen om een actieve virus infectie aan te tonen is zinloos. Het duurt namelijk minstens 12 dagen na jet onstaan van symptomen voordat je sensitief genoeg antistoffen kan meten.
(Overigens lijkt een enkeling zelfs na 21 dagen nog nauwelijks antistoffen aan te maken ondanks pcr bevestigde uitslag)
Dus dan heb je het al over 3 weken na infectie. Dan is 95% alweer beter en daarmee is de klinische relevantie nul.
En het gevaar dat mensen met corona negatief testen in een serologische test. En mensen die positief testen alweer beter zijn. Dus het testen door huisartsen op serum antistoffen, kost geld, belast de gezondheidszorg, geeft geen relevante informatie ( want bv sneltesten zijn niet quantitatief en ool niet sensitief genoeg) en er is geen enkel verschil in behandeling als je positief of negatief test. Sterker nog negatieven worden onterecht naar het werk gestuurd en positieven onterecht in quarantaine.

Dan nog de vraag hoe lang ben je beschermt tegen infectie, hoe lang ben je beschermt tegen ziekte. Verloopt een secundaire infectie milder. Het zou zomaar kunnen dat bescherming kortdurend is. Bv 6 tot 12 maanden. Wrs verloopt een herinfectie mild. Als een lichte verkoud heid, maar repliceert het virus wel in de neus. Dit zal dan bijdragen aan een snellere verspreiding vh virus.

Is dat erg.. ? Ja, maar alleen omdat de absolute aantallen hoog zijn (zie Italië waar ze schatten dat er minstens 5 milj geïnfecteerd zijn geraakt inmiddels). Over 2-3 jaar is het wrs een normaal onderdeel geworden van de seizoens griepjes.
Jij bent toch van het Amerongen comité? :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mag ik vragen wat je doet Rutger? Je lijkt in ieder geval van zaken te hebben als ik het hier zo lees. :-q

Verder vond ik de uitleg bij Vox wel helder (voor zover dat klopt..) https://www.youtube.com/watch?v=FVIGhz3uwuQ
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rutger S, beter bekend als Ab Osterhaus? :roll:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Giant-E schreef: zo 5 april 2020, 12:17 Rutger S, beter bekend als Ab Osterhaus? :roll:
Yep
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En weer voor de zoveelste keer, een link hier op het forum, met zeer duidelijk tekst en uitleg :-q en nu ook zelfs met plaatjes :-q voor de gene waarbij tekst en uitleg niet zo goed wil overkomen :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Misschien moeten we ons er gewoon bij neerleggen dat het iets groots en nieuws is waar we allemaal last van hebben en nog niet genoeg info over is om het precies te snappen en/of voorspellen.
En zodra er wel genoeg info is om alles tot in detail te analyseren de pandemie al voorbij is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef: zo 5 april 2020, 10:15
Lars TB schreef: za 4 april 2020, 22:37Precies dat dus.
Precies wát, dan? Een sinister complot? Bewust gemanipuleerde cijfers?

Om te beginnen: de ziekenhuizen lagen toen wél vol; er waren zelfs opnamestops, hier en daar. En daar werd wel over bericht, maar daar werd héél anders op gereageerd dan nu, want: “griep, meh, whatever.” Kan me tenminste niet herinneren dat er toen mensen op Mountainbikeforum kwamen roepen dat alles plat moest omdat we anders allemaal doodgaan.

Natuurlijk is er iets anders gaande. Dit is een nieuw virus, en we hebben geen groepsimmuniteit, en geen vaccin, twee dingen die we tegen griep wél hebben. Dat betekent, onder andere, dat als oma op sterven ligt vanwege complicaties als gevolg van griep, de familie rustig op bezoek kan komen, omdat zij grotendeels immuun zijn, waar ze bij Corona grote kans lopen zelf besmet te raken en de infectie verder te verspreiden.

En er is nog iets anders gaande: week 10 van 2018 was de absolute piek, en die hadden we op het moment dat de vergelijking werd gemaakt –en nu wellicht nog niet– bereikt; sterfte loopt achter bij het ziekteverloop. Grafiekje van CBS:

...

Dat is de totale sterfte, dus niet alleen de “officiële” griep-/coronagevallen. In beide gevallen is het echter fair de oversterfte grotendeels te wijten aan de op dat moment heersende epidemie of pandemie. Op dit moment zal het aandeel van sommige doodsoorzaken zelfs significant lager zijn, vanwege het sterk verminderde wegverkeer en al die extra voorzichtige MTB’ers, bijvoorbeeld. Alhoewel er waarschijnlijk iets meer DHZ-incidenten zijn.

Voor meer duiding: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba9c1f10/
Je blijft het afdoen als een gewoon griepje hè? Met welke reden? Wat is je agenda dat je de boel probeert te verdraaien?

Bovenstaande mag dan gedeeltelijk kloppen, maar we hadden toen geen algehele opnamestop. We waren ook niet met man en macht aan het proberen de griepgolf te stoppen. En ondanks dat we dat nu wel doen liggen de cijfers dus al gelijk. En toen hadden we ook geen ziekenhuispersoneel dat paniek aan het maken was, wat toch wel een redelijke indicatie is dat er iets meer mis is.

En voordat je mij nu weer bekritiseert: haal eerst het verhaal van Rutger even onderuit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten