Oefenen van een drop

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

zie edit van mijn eerste post
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: wo 29 januari 2020, 21:10
Lars TB schreef: wo 29 januari 2020, 20:49 Het ligt niet aan zijn materiaal:



Het wiel zit op dezelfde plek als bij een gewone vork, ziet er alleen heel anders uit.
Het ziet er inderdaad anders uit. Wiel is anders geplaatst door dit type veering.
Niet goed opgelet dus. :-{
Wees niet te hard voor jezelf: iedereen moet 3x kijken bij deze vreemde vork. En dan nog blijft het 'verraderlijk'...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Nou is de WD in Schoorl niet het beste voorbeeld, deze rij je met snelheid bijna vanzelf af zonder extreem je wiel naar voren te duwen (tenzij je erg langzaam gaat)
De take of en landing liggen onder een hellingshoek wat het droppen makkelijker maakt, alle wortels en los zand maken dit stukje dan toch weer lastiger en eigenlijk wat je nooit op de foto's ziet het stukje ervoor, het is absoluut geen mooie gladde trail tot aan de drop zelf.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Hier doet hij how to jump.... valt me hier ook weer op hoe ver hij zijn lichaam vaar voren heeft in de landing.
https://www.youtube.com/watch?v=nmBWCURMEt8
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: wo 29 januari 2020, 21:58 Nou is de WD in Schoorl niet het beste voorbeeld, deze rij je met snelheid bijna vanzelf af zonder extreem je wiel naar voren te duwen (tenzij je erg langzaam gaat)
De take of en landing liggen onder een hellingshoek wat het droppen makkelijker maakt, alle wortels en los zand maken dit stukje dan toch weer lastiger en eigenlijk wat je nooit op de foto's ziet het stukje ervoor, het is absoluut geen mooie gladde trail tot aan de drop zelf.
Kunstje blijft hetzelfde

iets hoger - https://www.pinkbike.com/video/501959/

iets vlakker - https://www.pinkbike.com/video/501593/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: wo 29 januari 2020, 22:05 Hier doet hij how to jump.... valt me hier ook weer op hoe ver hij zijn lichaam vaar voren heeft in de landing.
https://www.youtube.com/watch?v=nmBWCURMEt8
Beetje MotoX style, is best wat voor te zeggen met de huidige fully's :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef: wo 29 januari 2020, 21:44
Mike123 schreef: wo 29 januari 2020, 21:10
Het ziet er inderdaad anders uit. Wiel is anders geplaatst door dit type veering.
Niet goed opgelet dus. :-{
Wees niet te hard voor jezelf: iedereen moet 3x kijken bij deze vreemde vork. En dan nog blijft het 'verraderlijk'...
Dank je.
Ik heb bij dit type vork wel het idee dat als je landt met je voorwiel in een kuil of net voor een iets dikkere tak na een sprong dat je er goed mee wegkomt omdat je vork voor de wielas zit en dat hij het wiel er door trekt. Als je met een "normale" vork op hetzelfde punt zou landen zou ik denken dat het wiel de vork tegen zou houden en dat je dan een otb zou creëren.
Maar dat zou ik wel eens helemaal mis kunnen hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: wo 29 januari 2020, 22:57 Ik heb bij dit type vork wel het idee dat als je landt met je voorwiel in een kuil of net voor een iets dikkere tak na een sprong dat je er goed mee wegkomt omdat je vork voor de wielas zit en dat hij het wiel er door trekt. Als je met een "normale" vork op hetzelfde punt zou landen zou ik denken dat het wiel de vork tegen zou houden en dat je dan een otb zou creëren.
Maar dat zou ik wel eens helemaal mis kunnen hebben.
Sorry, daar moet je ik je toch weer corrigeren :winkie:

Het maakt niet uit waar het vaste deel van de vork zit, in feite is het een rechte lijn tussen de naaf en de onderste balhoofdcup die telt. Feitelijk dus net zo als die alternatieve cranks:
Afbeelding
(volledig zonder functie dus, want ook hier gaat het om de rechte lijn tussen het pedaal en de trapas)

Hooguit is het wel zo dat het wiel eerst iets naar achteren beweegt en dat zou wel kunnen helpen als je teveel op je voorwiel landt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Singletrack Sundays schreef: wo 29 januari 2020, 22:05 Hier doet hij how to jump.... valt me hier ook weer op hoe ver hij zijn lichaam vaar voren heeft in de landing.
https://www.youtube.com/watch?v=nmBWCURMEt8
Ik die daar weinig bijzonders in, volgens mij gaat >95% van de BMX'ers de fiets zo neerzetten. Alleen wat je gaat doen als je te ver springt of gaat casen is een beetje discutabel / afhankelijk van het moment waarop je het je realiseert en hoe ver je komt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 29 januari 2020, 23:25
Mike123 schreef: wo 29 januari 2020, 22:57 Ik heb bij dit type vork wel het idee dat als je landt met je voorwiel in een kuil of net voor een iets dikkere tak na een sprong dat je er goed mee wegkomt omdat je vork voor de wielas zit en dat hij het wiel er door trekt. Als je met een "normale" vork op hetzelfde punt zou landen zou ik denken dat het wiel de vork tegen zou houden en dat je dan een otb zou creëren.
Maar dat zou ik wel eens helemaal mis kunnen hebben.
Sorry, daar moet je ik je toch weer corrigeren :winkie:

Het maakt niet uit waar het vaste deel van de vork zit, in feite is het een rechte lijn tussen de naaf en de onderste balhoofdcup die telt. Feitelijk dus net zo als die alternatieve cranks:
Afbeelding
(volledig zonder functie dus, want ook hier gaat het om de rechte lijn tussen het pedaal en de trapas)

Hooguit is het wel zo dat het wiel eerst iets naar achteren beweegt en dat zou wel kunnen helpen als je teveel op je voorwiel landt.
Ja, zou wat moois zijn. Een anti-OTB vork :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef: wo 29 januari 2020, 23:25
Mike123 schreef: wo 29 januari 2020, 22:57 Ik heb bij dit type vork wel het idee dat als je landt met je voorwiel in een kuil of net voor een iets dikkere tak na een sprong dat je er goed mee wegkomt omdat je vork voor de wielas zit en dat hij het wiel er door trekt. Als je met een "normale" vork op hetzelfde punt zou landen zou ik denken dat het wiel de vork tegen zou houden en dat je dan een otb zou creëren.
Maar dat zou ik wel eens helemaal mis kunnen hebben.
Sorry, daar moet je ik je toch weer corrigeren :winkie:

Het maakt niet uit waar het vaste deel van de vork zit, in feite is het een rechte lijn tussen de naaf en de onderste balhoofdcup die telt. Feitelijk dus net zo als die alternatieve cranks:
Afbeelding
(volledig zonder functie dus, want ook hier gaat het om de rechte lijn tussen het pedaal en de trapas)

Hooguit is het wel zo dat het wiel eerst iets naar achteren beweegt en dat zou wel kunnen helpen als je teveel op je voorwiel landt.
Dank voor de uitleg.
Ik zat ook meer met het idee in mijn hoofd met als voorbeeld een zwenkwiel.
Als de vork achter de as zit en je rijd ergens tegenaan dan is dat minder stabiel vergeleken met vork voor de as. Dan trek je het wiel er overheen.
Maar die vergelijking gooi ik dan maar meteen over boord. :bier:
(Ik heb hier niet voor geleerd) :(
:-q
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

https://youtu.be/-H8yTTgYueM

Ik drop meestal op deze manier. Lastige van deze drop is vooral het aanrijden en de diepte waarin je land, al maakt dat de landing wel makkelijker voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Lekkere drop en netjes uitgevoerd kerel!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sabai schreef: vr 31 januari 2020, 18:01 https://youtu.be/-H8yTTgYueM

Ik drop meestal op deze manier. Lastige van deze drop is vooral het aanrijden en de diepte waarin je land, al maakt dat de landing wel makkelijker voor mijn gevoel.
Je voert m netjes uit, maar dit is niet de manier om een drop te "oefenen" Vaak zie je mensen hard hun voorwiel optrekken ..... en vervolgens net zo hard weer naar beneden laten vallen met een OTB als gevolg, het gaat vooral om juiste verdeling lichaamsgewicht verder is op jouw manier lastiger om je fiets zijdelings in balans te houden. Risico is gewoon wat groter.

Bovendien heb je minder ruimte om na te drop te handelen omdat je "onnodig" lang in de lucht blijft (ziet er uiteraard wel stoer uit :-q).

Ik zou een drop alleen "huggen" (springen) als er een gat achter lag of iets anders waarom je je landing wilt uitstellen.


Meest geziene fouten bij drops:

- Voorwiel hard optrekken met (te) weinig snelheid en vervolgens OTB omdat je voorwiel net zo hard weer terug valt.
- Alvast helemaal met je kont op je achterwiel gaan hangen in de aanloop vd drop
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

maverick76 schreef: vr 31 januari 2020, 19:31 Lekkere drop en netjes uitgevoerd kerel!
Thx.De Wheely gaat ook steeds beter :-D . Ben nu op het punt beland dat ik aan het ontdekken ben hoe ik mijn heupen moet gebruiken. Ik ga namelijk steeds 1 kant op :winkie:
Plaats reactie