Doelen/goede voornemens 2020

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gesloten
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Situatie
Twee jaar geleden een huis gekocht, een grote verbouwing gehad, druk met werk en de geboorte van mijn eerste kindje hebben ervoor gezorgd dat ik weinig gefietst/gesport heb. Ter ontspanning iets te regelmatig een biertje/wijntje met een borrelhapje gepakt en te vaak ongezonde keuzes op het gebied van voedsel gemaakt. Op nieuwjaarsdag woog ik 91,7 kg bij een lengte van 1.83. Gezien mijn bouw zal ik altijd aan de bovenkant van de BMI schaal zitten, maar nu kunnen er wel wat kilo's af. Daarnaast wil ik meer tijd vrij maken om weer te sporten en daarin mijn ontspanning te zoeken.

Doelen/goede voornemens
1. Afvallen tot 85 kg
2. Conditie opbouwen
3. Ontspanning vinden in fietsen en hardlopen
4. Geen alcohol in januari/tot ik op 85 kg zit (ben ik nog niet helemaal over uit)

Middelen
1. Tijd: Inmiddels heb ik wat meer tijd vrijgemaakt zodat ik minstens 1 avond in de week kan hardlopen en 1 dagdeel in het weekend kan fietsen (of in ieder geval een uurtje kan hardlopen). Het streven is om twee keer doordeweeks hard te lopen en in het weekend een keer te fietsen. Als de dagen langer worden zou ik ook 's avonds doordeweeks kunnen fietsen.
2. Materiaal: Mountainbike, racefiets, hardloopspullen, GPS horloge (Garmin Forerunner 735 XT) en fietsnavigatie (Garmin Etrex 30x)
3. Heel veel zin en motivatie om meer te sporten en gezonder te eten :)

Stand van zaken
Afgelopen week ben ik drie keer gaan hardlopen en heb ik twee korte ritjes (+- 50 km totaal) op de mountainbike gemaakt. Daarnaast drink ik geen alcohol en frisdrank meer, eet ik meer fruit en kook ik 's avonds vaker een gezonde maaltijd. Na een krappe week zit ik nu op 90,4 kg (-1,3 kg), dus een goed begin is gemaakt. Ik ben nog wel zoekende naar hoe ik het hardlopen en de racefiets in kan inzetten om af te vallen. Wat googelen leert dat een lage intensiteit (hartslagzone 3?) het meest effectief is om vetverbranding in te stimuleren, dus ik probeer nu vooral te lopen op hartslag. Ik heb soms moeite om me in te houden en het juiste tempo te vinden om binnen die hartslagzone te blijven.



Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Biker_Jesse schreef: di 7 januari 2020, 11:23 Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen :-q
Jep, zie:
viewtopic.php?f=15&t=144376
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Goed bezig!
Ik lees dat je afgelopen week vijf keer hebt gesport.
Als je voorheen nauwelijks hebt gesport, lijkt vijf keer vrij veel (m.i.).

Mijn advies zou zijn om iets minder na te streven (bv 3 keer in de winter en 4 keer in de zomer) met als voordeel dat je dit makkelijker volhoudt.
Op de lange termijn kun je beter veel weken voldoende sporten, dan paar een paar weekjes heel intensief.

Maar dat is voor ieder persoonlijk.

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zulke duidelijk doelen heb ik niet, maar wil wat meer opletten. Voor het eerst zet ik de sportschool in om te overwinteren in de natte omstandigheden en probeer me verder íets in te houden qua eten en drinken. Gewicht maakt me niet uit, maar wil wel m'n vet% wat naar beneden hebben.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

RobBoZ schreef: di 7 januari 2020, 13:53
Biker_Jesse schreef: di 7 januari 2020, 11:23 Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen :-q
Jep, zie:
viewtopic.php?f=15&t=144376
Ah ok, ik had niet in de loungebar gekeken. Bewust daar geplaatst? Lijkt me toch hartstikke on-topic voor een mountainbike forum? :-q
StefvanH schreef: di 7 januari 2020, 14:10 Goed bezig!
Ik lees dat je afgelopen week vijf keer hebt gesport.
Als je voorheen nauwelijks hebt gesport, lijkt vijf keer vrij veel (m.i.).

Mijn advies zou zijn om iets minder na te streven (bv 3 keer in de winter en 4 keer in de zomer) met als voordeel dat je dit makkelijker volhoudt.
Op de lange termijn kun je beter veel weken voldoende sporten, dan paar een paar weekjes heel intensief.

Maar dat is voor ieder persoonlijk.

Succes in ieder geval!
Thanks! Goed punt. Ik heb een beetje gesmokkeld met mijn aantallen :lol:

29 december toertocht 26 km rustig tempo
1 januari hard gelopen 5 km rustig tempo
2 januari op en neer naar vrienden op de mountainbike (door het bos heen, over de weg terug) totaal 26 km rustig tempo
4 januari hard gelopen 7,25 km rustig tempo
6 januari hard gelopen 7,15 km rustig tempo

Komende twee dagen even rust, dan kijken we donderdag weer hoe ik me voel. Ik merk altijd wel dat ik heel gemakkelijk het sporten op kan pakken zonder me oververmoeid te voelen of blessures op te lopen. Wel belangrijk om dit in de gaten te houden inderdaad! :-q
Bokmaaa schreef: di 7 januari 2020, 15:30 Zulke duidelijk doelen heb ik niet, maar wil wat meer opletten. Voor het eerst zet ik de sportschool in om te overwinteren in de natte omstandigheden en probeer me verder íets in te houden qua eten en drinken. Gewicht maakt me niet uit, maar wil wel m'n vet% wat naar beneden hebben.
Die laatste is voor mij eigenlijk ook belangrijker dan absoluut gewicht. Ik streef daarom ook niet naar een "ongezond laag" BMI met mijn bouw.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Biker_Jesse schreef: di 7 januari 2020, 15:37
Ah ok, ik had niet in de loungebar gekeken. Bewust daar geplaatst? Lijkt me toch hartstikke on-topic voor een mountainbike forum? :-q
Loungebar is bike gerelateerd overig.
Zat ook eerst aan dit subforum te denken maar omdat reizen enz er ook bij kunnen horen dacht ik, doe maar algemeen. :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Biker_Jesse schreef: di 7 januari 2020, 11:23 Situatie
Twee jaar geleden een huis gekocht, een grote verbouwing gehad, druk met werk en de geboorte van mijn eerste kindje hebben ervoor gezorgd dat ik weinig gefietst/gesport heb. Ter ontspanning iets te regelmatig een biertje/wijntje met een borrelhapje gepakt en te vaak ongezonde keuzes op het gebied van voedsel gemaakt. Op nieuwjaarsdag woog ik 91,7 kg bij een lengte van 1.83. Gezien mijn bouw zal ik altijd aan de bovenkant van de BMI schaal zitten, maar nu kunnen er wel wat kilo's af. Daarnaast wil ik meer tijd vrij maken om weer te sporten en daarin mijn ontspanning te zoeken.

Doelen/goede voornemens
1. Afvallen tot 85 kg
2. Conditie opbouwen
3. Ontspanning vinden in fietsen en hardlopen
4. Geen alcohol in januari/tot ik op 85 kg zit (ben ik nog niet helemaal over uit)

Middelen
1. Tijd: Inmiddels heb ik wat meer tijd vrijgemaakt zodat ik minstens 1 avond in de week kan hardlopen en 1 dagdeel in het weekend kan fietsen (of in ieder geval een uurtje kan hardlopen). Het streven is om twee keer doordeweeks hard te lopen en in het weekend een keer te fietsen. Als de dagen langer worden zou ik ook 's avonds doordeweeks kunnen fietsen.
2. Materiaal: Mountainbike, racefiets, hardloopspullen, GPS horloge (Garmin Forerunner 735 XT) en fietsnavigatie (Garmin Etrex 30x)
3. Heel veel zin en motivatie om meer te sporten en gezonder te eten :)

Stand van zaken
Afgelopen week ben ik drie keer gaan hardlopen en heb ik twee korte ritjes (+- 50 km totaal) op de mountainbike gemaakt. Daarnaast drink ik geen alcohol en frisdrank meer, eet ik meer fruit en kook ik 's avonds vaker een gezonde maaltijd. Na een krappe week zit ik nu op 90,4 kg (-1,3 kg), dus een goed begin is gemaakt. Ik ben nog wel zoekende naar hoe ik het hardlopen en de racefiets in kan inzetten om af te vallen. Wat googelen leert dat een lage intensiteit (hartslagzone 3?) het meest effectief is om vetverbranding in te stimuleren, dus ik probeer nu vooral te lopen op hartslag. Ik heb soms moeite om me in te houden en het juiste tempo te vinden om binnen die hartslagzone te blijven.



Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen :-q
Kun je woon-werk fietsen? Daar zit vaak simpele winst, als je tenminste dichtbij genoeg woont...
En wil je vooral vet verbranden: lang en rustig bewegen. Lang rustig joggen. Lange rustige ritten rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

aurelius schreef: di 7 januari 2020, 17:31 Kun je woon-werk fietsen? Daar zit vaak simpele winst, als je tenminste dichtbij genoeg woont...
En wil je vooral vet verbranden: lang en rustig bewegen. Lang rustig joggen. Lange rustige ritten rijden.
Woon-werk is 700 meter, dat zet niet echt zoden aan de dijk. :D Ik ga nu maar lopen, dan ben ik in ieder geval een paar minuten onderweg.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Bokmaaa schreef: di 7 januari 2020, 17:47
aurelius schreef: di 7 januari 2020, 17:31 Kun je woon-werk fietsen? Daar zit vaak simpele winst, als je tenminste dichtbij genoeg woont...
En wil je vooral vet verbranden: lang en rustig bewegen. Lang rustig joggen. Lange rustige ritten rijden.
Woon-werk is 700 meter, dat zet niet echt zoden aan de dijk. :D Ik ga nu maar lopen, dan ben ik in ieder geval een paar minuten onderweg.
Haha bizar toeval!!! Voor mij ook exact 700 meter (En dezelfde "oplossing") :P
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Woon/werk hoeft niet perse via de kortste weg zoals veel mensen denken.
Vertrek ook weleens een uur eerder en rij gewoon een stuk om.
Of ga even MTB-en voor het werk, heerlijk rustig en je begint een stuk lekkerder aan je werk.
Al is dat laatste nu met de donkere dagen geen optie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aan goede voornemens geen gebrek, niet alleen in januari.
Maar ... :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Biker_Jesse schreef: di 7 januari 2020, 11:23 Situatie
Twee jaar geleden een huis gekocht, een grote verbouwing gehad, druk met werk en de geboorte van mijn eerste kindje hebben ervoor gezorgd dat ik weinig gefietst/gesport heb. Ter ontspanning iets te regelmatig een biertje/wijntje met een borrelhapje gepakt en te vaak ongezonde keuzes op het gebied van voedsel gemaakt. Op nieuwjaarsdag woog ik 91,7 kg bij een lengte van 1.83. Gezien mijn bouw zal ik altijd aan de bovenkant van de BMI schaal zitten, maar nu kunnen er wel wat kilo's af. Daarnaast wil ik meer tijd vrij maken om weer te sporten en daarin mijn ontspanning te zoeken.

Doelen/goede voornemens
1. Afvallen tot 85 kg
2. Conditie opbouwen
3. Ontspanning vinden in fietsen en hardlopen
4. Geen alcohol in januari/tot ik op 85 kg zit (ben ik nog niet helemaal over uit)

Middelen
1. Tijd: Inmiddels heb ik wat meer tijd vrijgemaakt zodat ik minstens 1 avond in de week kan hardlopen en 1 dagdeel in het weekend kan fietsen (of in ieder geval een uurtje kan hardlopen). Het streven is om twee keer doordeweeks hard te lopen en in het weekend een keer te fietsen. Als de dagen langer worden zou ik ook 's avonds doordeweeks kunnen fietsen.
2. Materiaal: Mountainbike, racefiets, hardloopspullen, GPS horloge (Garmin Forerunner 735 XT) en fietsnavigatie (Garmin Etrex 30x)
3. Heel veel zin en motivatie om meer te sporten en gezonder te eten :)

Stand van zaken
Afgelopen week ben ik drie keer gaan hardlopen en heb ik twee korte ritjes (+- 50 km totaal) op de mountainbike gemaakt. Daarnaast drink ik geen alcohol en frisdrank meer, eet ik meer fruit en kook ik 's avonds vaker een gezonde maaltijd. Na een krappe week zit ik nu op 90,4 kg (-1,3 kg), dus een goed begin is gemaakt. Ik ben nog wel zoekende naar hoe ik het hardlopen en de racefiets in kan inzetten om af te vallen. Wat googelen leert dat een lage intensiteit (hartslagzone 3?) het meest effectief is om vetverbranding in te stimuleren, dus ik probeer nu vooral te lopen op hartslag. Ik heb soms moeite om me in te houden en het juiste tempo te vinden om binnen die hartslagzone te blijven.



Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen :-q
Ik zat begin vorig jaar een beetje met hetzelfde, 1.85 , bijna 94kg en hoewel ik niet overmatig veel eet of snoep lust ik wel graag een :bier:
Sporten deed ik al jaren niet meer ivm niet leuk, ondanks dat ik jaren 5 x per week in de sportschool zat..
Ik heb toen een MTB gekocht eigenlijk alleen om eens te proberen en toch wat af te vallen en dat ging prima.. vooral omdat ik het leuk vind om te doen..
Gewoon 3 keer in de week fietsen , iets minder :bier: (zonder lukt me niet in het weekend) en vooral in het begin vrij rustig tempo en wat meer langere afstanden proberen te rijden... in de zomer zat ik op ca. 3x per week 50 km dus 150 km of zoiets ..
Na een maand of 6 zat ik onder de 85kg en nu rond de 80, ondanks dat ik nu vaak maar 1 of 2 keer per week op de fiets zit blijf ik op stabiel gewicht nu..
had wel een paar kleine tegenslagen ( 2 x een rib gebroken door een val en nu al weken een pijnlijke knie door weer een val) maar dat heeft de motivatie voor het fietsen niet verminderd.. in de winter hardlopen o.i.d. vind ik echter verschrikkelijk..
Dit jaar wil ik eigenlijk vooral gewoon op deze manier bezig blijven, nog een cursusje voor wat meer techniek, beetje meer tempo en iets meer afstanden als de tijd het toelaat.. verder heb ik geen harde doelen.. het enige doel was onder de 85kg eind vorig jaar, de rest is meegenomen..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er lopen nu twee topics met hetzelfde onderwerp, verder in de oudste met de meeste reacties dan maar en dat is deze: viewtopic.php?f=15&t=144376

Thx.
Gesloten