Twee jaar geleden een huis gekocht, een grote verbouwing gehad, druk met werk en de geboorte van mijn eerste kindje hebben ervoor gezorgd dat ik weinig gefietst/gesport heb. Ter ontspanning iets te regelmatig een biertje/wijntje met een borrelhapje gepakt en te vaak ongezonde keuzes op het gebied van voedsel gemaakt. Op nieuwjaarsdag woog ik 91,7 kg bij een lengte van 1.83. Gezien mijn bouw zal ik altijd aan de bovenkant van de BMI schaal zitten, maar nu kunnen er wel wat kilo's af. Daarnaast wil ik meer tijd vrij maken om weer te sporten en daarin mijn ontspanning te zoeken.
Doelen/goede voornemens
1. Afvallen tot 85 kg
2. Conditie opbouwen
3. Ontspanning vinden in fietsen en hardlopen
4. Geen alcohol in januari/tot ik op 85 kg zit (ben ik nog niet helemaal over uit)
Middelen
1. Tijd: Inmiddels heb ik wat meer tijd vrijgemaakt zodat ik minstens 1 avond in de week kan hardlopen en 1 dagdeel in het weekend kan fietsen (of in ieder geval een uurtje kan hardlopen). Het streven is om twee keer doordeweeks hard te lopen en in het weekend een keer te fietsen. Als de dagen langer worden zou ik ook 's avonds doordeweeks kunnen fietsen.
2. Materiaal: Mountainbike, racefiets, hardloopspullen, GPS horloge (Garmin Forerunner 735 XT) en fietsnavigatie (Garmin Etrex 30x)
3. Heel veel zin en motivatie om meer te sporten en gezonder te eten

Stand van zaken
Afgelopen week ben ik drie keer gaan hardlopen en heb ik twee korte ritjes (+- 50 km totaal) op de mountainbike gemaakt. Daarnaast drink ik geen alcohol en frisdrank meer, eet ik meer fruit en kook ik 's avonds vaker een gezonde maaltijd. Na een krappe week zit ik nu op 90,4 kg (-1,3 kg), dus een goed begin is gemaakt. Ik ben nog wel zoekende naar hoe ik het hardlopen en de racefiets in kan inzetten om af te vallen. Wat googelen leert dat een lage intensiteit (hartslagzone 3?) het meest effectief is om vetverbranding in te stimuleren, dus ik probeer nu vooral te lopen op hartslag. Ik heb soms moeite om me in te houden en het juiste tempo te vinden om binnen die hartslagzone te blijven.
Zijn er meer bikers met doelen/goede voornemens voor 2020? Wat is je motivatie voor die doelen? En wat doe jij om die te bereiken? Ik ben benieuwd. Wie weet kunnen we elkaar inspireren, van tips voorzien en ondersteunen