Watt/kg en lichaamsgewicht

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Rayb81 schreef: vr 27 december 2019, 06:44 Waar deze vraag vandaan komt:

omdat ik veel grote mannen (Nederlanders zijn over het algemeen groot) heel hard fietsen op de MTB parcoursen.
Als je bijv. Schoorl pakt, wat eigenlijk een behoorlijk interval parcours is (met een paar vlakke stoemp stukken) dan zie je dat de grote mannen gewoon top tijden rijden.
Mijn thuisrondje is Schoorl. 1 maat van mij heeft zijn PR scherper staan dan ik: beide op dezelfde dag gereden. Allebei even lang, echter hij heeft 9kg meer spieren (of is in ieder geval 9kg zwaarder :lol: ). Tijdens het PR rondje reed hij weg bij mij in de afdaling van de Blink. Nou had ik destijds een mindere MTB/wielset dan hem, maar in het vlakke latjes gedeelte wist hij zijn voorsprong uit te breiden.
Naast watt per kg denk ik dat spiermassa echt wel uitmaakt op een interval parcours zoals Schoorl. Waar ik soms op souplesse de langere klimmen op ga, zie ik de iets zwaardere jongens met een zwaarder verzet vanaf de voet beuken en zien waar ze stranden.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Mijn thuisrondje is Schoorl. 1 maat van mij heeft zijn PR scherper staan dan ik: beide op dezelfde dag gereden. Allebei even lang, echter hij heeft 9kg meer spieren (of is in ieder geval 9kg zwaarder :lol: ). Tijdens het PR rondje reed hij weg bij mij in de afdaling van de Blink. Nou had ik destijds een mindere MTB/wielset dan hem, maar in het vlakke latjes gedeelte wist hij zijn voorsprong uit te breiden.
Naast watt per kg denk ik dat spiermassa echt wel uitmaakt op een interval parcours zoals Schoorl. Waar ik soms op souplesse de langere klimmen op ga, zie ik de iets zwaardere jongens met een zwaarder verzet vanaf de voet beuken en zien waar ze stranden.
Om iets te kunnen zeggen over jullie verschil in tijden moet je gewoon data hebben van de personen.

Wat is jullie FTP, piekvermogen voor korte duur, gewicht etc. Meten = weten

Fiets etc kan je wegstrepen gaat echt maar om hele kleine verschillen, tenminste ik neem aan dat jullie beide op fatsoenlijke fietsen rijden.
MTBArnhem
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vergeet de stuurmanskuntsen niet.
Merk van mijzelf ook dat ik veel teveel rem voor bochten waar betere rijders niet eens remmen en er doorheen vliegen.

( Geen verwijt hoor, alleen mn eigen ervaring. :P )
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

boldrides schreef: wo 15 januari 2020, 09:49
Rayb81 schreef: vr 27 december 2019, 06:44 Waar deze vraag vandaan komt:

omdat ik veel grote mannen (Nederlanders zijn over het algemeen groot) heel hard fietsen op de MTB parcoursen.
Als je bijv. Schoorl pakt, wat eigenlijk een behoorlijk interval parcours is (met een paar vlakke stoemp stukken) dan zie je dat de grote mannen gewoon top tijden rijden.
Mijn thuisrondje is Schoorl. 1 maat van mij heeft zijn PR scherper staan dan ik: beide op dezelfde dag gereden. Allebei even lang, echter hij heeft 9kg meer spieren (of is in ieder geval 9kg zwaarder :lol: ). Tijdens het PR rondje reed hij weg bij mij in de afdaling van de Blink. Nou had ik destijds een mindere MTB/wielset dan hem, maar in het vlakke latjes gedeelte wist hij zijn voorsprong uit te breiden.
Naast watt per kg denk ik dat spiermassa echt wel uitmaakt op een interval parcours zoals Schoorl. Waar ik soms op souplesse de langere klimmen op ga, zie ik de iets zwaardere jongens met een zwaarder verzet vanaf de voet beuken en zien waar ze stranden.
Een duin kan je op de macht nemen een berg niet.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Yeah Steel schreef: wo 15 januari 2020, 17:31
Om iets te kunnen zeggen over jullie verschil in tijden moet je gewoon data hebben van de personen.

Wat is jullie FTP, piekvermogen voor korte duur, gewicht etc. Meten = weten
Op Zwift hebben we beide 4w/kg. Piekvermogen lijkt mijn niet zoveel uit te maken in een afdaling waar degene voor je nagenoeg zijn benen stil houdt :D
Vergeet de stuurmanskuntsen niet.
Merk van mijzelf ook dat ik veel teveel rem voor bochten waar betere rijders niet eens remmen en er doorheen vliegen.
Het stukje Schoorl waar ik het over had is een rechte afdaling naar beneden gevolgd door een langer stuk vlak. Daar komt geen bochtentechniek bij om de hoek kijken. Je zou wel kunnen zeggen dat op het stoemp-gedeelte over de latjes nog wat techniek nodig is om zo goed mogelijk je gewicht over je wielen te verdelen zodat je "power output" optimaal is.


Anyways, ik wilde eigenlijk alleen aangeven dat m.i. de iets gespierdere mannen (met dezelfde w/kg) gewoon iets meer in voordeel zijn (Op Schoorl). En uiteindelijk zal je level of fitness op de betreffende dag uitmaken.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Vele mensen lijken hier te vergeten dat je met W/kg reeds het gewicht in rekening neemt. Relatief vermogen(W/kg) is uiteraard het belangrijkste tijdens beklimmingen (en Nederlandse klimmetjes noem ik geen beklimmingen), absoluut vermogen is belangrijker op het vlakke, tijdens optrekken, sprints etc. Als een zwaardere of meer gespierde renner hetzelfde W/kg kan trappen als jezelf, dan heeft zijn hoger gewicht geen enkel nadeel tijdens het klimmen. Maar zijn absoluut vermogen ligt wel hoger dan het jouwe. Hij is met andere woorden sterker op élk type terrein. Hij kan even snel de Alpe d'Huez op maar hij kan sneller dalen. Hij kan harder optrekken, harder rijden op het vlakke, korte klimmetjes beter op de macht nemen enz. En voor de eenvoud van het concept laat ik techniek, fiets, bandendruk etc. even buiten beschouwing.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

matthiav schreef: do 16 januari 2020, 11:39 Vele mensen lijken hier te vergeten dat je met W/kg reeds het gewicht in rekening neemt. Relatief vermogen(W/kg) is uiteraard het belangrijkste tijdens beklimmingen (en Nederlandse klimmetjes noem ik geen beklimmingen), absoluut vermogen is belangrijker op het vlakke, tijdens optrekken, sprints etc. Als een zwaardere of meer gespierde renner hetzelfde W/kg kan trappen als jezelf, dan heeft zijn hoger gewicht geen enkel nadeel tijdens het klimmen. Maar zijn absoluut vermogen ligt wel hoger dan het jouwe. Hij is met andere woorden sterker op élk type terrein. Hij kan even snel de Alpe d'Huez op maar hij kan sneller dalen. Hij kan harder optrekken, harder rijden op het vlakke, korte klimmetjes beter op de macht nemen enz. En voor de eenvoud van het concept laat ik techniek, fiets, bandendruk etc. even buiten beschouwing.
goede samenvatting!
wat betreft optrekken zit er misschien een net iets ander omslagpunt is tussen lichte en zwaardere rijders, omdat het in gang brengen van veel massa relatief meer moeite kost dan het op gang houden van veel massa. (maw een lichtere rijder kan voordeel hebben bij optrekken)
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Vele mensen lijken hier te vergeten dat je met W/kg reeds het gewicht in rekening neemt. Relatief vermogen(W/kg) is uiteraard het belangrijkste tijdens beklimmingen (en Nederlandse klimmetjes noem ik geen beklimmingen), absoluut vermogen is belangrijker op het vlakke, tijdens optrekken, sprints etc. Als een zwaardere of meer gespierde renner hetzelfde W/kg kan trappen als jezelf, dan heeft zijn hoger gewicht geen enkel nadeel tijdens het klimmen. Maar zijn absoluut vermogen ligt wel hoger dan het jouwe. Hij is met andere woorden sterker op élk type terrein. Hij kan even snel de Alpe d'Huez op maar hij kan sneller dalen. Hij kan harder optrekken, harder rijden op het vlakke, korte klimmetjes beter op de macht nemen enz. En voor de eenvoud van het concept laat ik techniek, fiets, bandendruk etc. even buiten beschouwing.
Bijna helemaal mee eens. Vergeet niet dat mensen met een hoog piekvermogen vaak ook wat langer zijn, en dan speelt Aerodynamica ook een hele belangrijke rol. Ook als je heel hard fietst op de MTB

Als je zwaarder bent, kan je sneller dalen alleen als je aerodynamica/gewicht verhouding beter is dan je (waarschijnlijk kleinere) concurrent. En dit gaat kwadratisch tov de snelheid, heel belangrijk met dalen

Als je dezelfde w/kg hebt, trek je net zo snel op. Ongeacht gewicht. Aerodynamica buiten beschouwing gelaten, speelt ook niet zon grote rol bij optrekken van lage snelheid.

Sneller op het vlakke, ook alleen maar als je aerodynamica/gewicht verhouding beter is.

Dion Beukeboom, die een aanval deed op het wereld uur record (niemand kende hem) was hierop ook zeer bewust geselecteerd. Enorme FTP en goede lichaamsbouw zodat ie heel Aero kon zitten.

Ik blijf wel bij mijn standpunt dat voor het echte mtb-en kleinere/lichtere personen meer geschikt zijn omdat die gemakkelijker een hoge w/kg ratio kunnen halen. Ik ben de eerste wereldbeker MTB-er met een gewicht van 90 kg nog niet tegengekomen, zelfde geldt voor wielrennen. Sprinters halen het volgens mij nog niet eens. Marcel kittel 86 kg is het hoogste wat ik kan vinden, Dylan Groenewegen, Cavendish 70 kg
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Watt/kg geldt alleen voor je lichaam. Als je fiets ongeveer even zwaar is dan is voor het systeemgewicht (rijder plus fiets) de zwaardere rijder in het voordeel.

Overigens is het in de praktijk wat ingewikkelder. De hoeveelheid watt die iemand kan leveren is niet constant. Je hebt te maken met maximaal vermogen, duurvermogen etc. Volgens mij heeft niemand dit precies gelijk verdeeld. Tijdens een rondje Schoorl wisselt het veel wat je aanspreekt.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Willem Altes schreef: do 16 januari 2020, 22:11 Overigens is het in de praktijk wat ingewikkelder. De hoeveelheid watt die iemand kan leveren is niet constant. Je hebt te maken met maximaal vermogen, duurvermogen etc. Volgens mij heeft niemand dit precies gelijk verdeeld. Tijdens een rondje Schoorl wisselt het veel wat je aanspreekt.
Klopt, dat is waar ik het een paar pagina's terug al over had.

Zijn weer een beetje in herhaling aan het vallen. :tong
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Yeah Steel schreef: do 16 januari 2020, 14:09 Ik blijf wel bij mijn standpunt dat voor het echte mtb-en kleinere/lichtere personen meer geschikt zijn omdat die gemakkelijker een hoge w/kg ratio kunnen halen. Ik ben de eerste wereldbeker MTB-er met een gewicht van 90 kg nog niet tegengekomen, zelfde geldt voor wielrennen. Sprinters halen het volgens mij nog niet eens. Marcel kittel 86 kg is het hoogste wat ik kan vinden, Dylan Groenewegen, Cavendish 70 kg
Op de baan heb je wel een krachtpatser als Jeffrey Hoogland: 97 kg https://teamnl.org/sporters/5219-jeffrey-hoogland
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

matthiav schreef: do 16 januari 2020, 11:39 Vele mensen lijken hier te vergeten dat je met W/kg reeds het gewicht in rekening neemt. Relatief vermogen(W/kg) is uiteraard het belangrijkste tijdens beklimmingen (en Nederlandse klimmetjes noem ik geen beklimmingen), absoluut vermogen is belangrijker op het vlakke, tijdens optrekken, sprints etc. Als een zwaardere of meer gespierde renner hetzelfde W/kg kan trappen als jezelf, dan heeft zijn hoger gewicht geen enkel nadeel tijdens het klimmen. Maar zijn absoluut vermogen ligt wel hoger dan het jouwe. Hij is met andere woorden sterker op élk type terrein. Hij kan even snel de Alpe d'Huez op maar hij kan sneller dalen. Hij kan harder optrekken, harder rijden op het vlakke, korte klimmetjes beter op de macht nemen enz. En voor de eenvoud van het concept laat ik techniek, fiets, bandendruk etc. even buiten beschouwing.
Kijk dit is het antwoord waar ik bang voor was. Het klopt dus dat een klein licht persoon in nadeel is op de machtklimmen in NL
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Rayb81 schreef: vr 17 januari 2020, 03:32
matthiav schreef: do 16 januari 2020, 11:39 Vele mensen lijken hier te vergeten dat je met W/kg reeds het gewicht in rekening neemt. Relatief vermogen(W/kg) is uiteraard het belangrijkste tijdens beklimmingen (en Nederlandse klimmetjes noem ik geen beklimmingen), absoluut vermogen is belangrijker op het vlakke, tijdens optrekken, sprints etc. Als een zwaardere of meer gespierde renner hetzelfde W/kg kan trappen als jezelf, dan heeft zijn hoger gewicht geen enkel nadeel tijdens het klimmen. Maar zijn absoluut vermogen ligt wel hoger dan het jouwe. Hij is met andere woorden sterker op élk type terrein. Hij kan even snel de Alpe d'Huez op maar hij kan sneller dalen. Hij kan harder optrekken, harder rijden op het vlakke, korte klimmetjes beter op de macht nemen enz. En voor de eenvoud van het concept laat ik techniek, fiets, bandendruk etc. even buiten beschouwing.
Kijk dit is het antwoord waar ik bang voor was. Het klopt dus dat een klein licht persoon in nadeel is op de machtklimmen in NL
Een licht persoon is niet per se in het nadeel, enkel als jullie hetzelfde relatieve vermogen (W/kg) hebben. Het feit dat je zwaardere bike-partner eenzelfde W/kg heeft, heeft evenzeer met talent en training te maken. Een Romain Bardet kan waarschijnlijk de gemiddelde elite zonder contract wedstrijdrenner van 75-80 kg nog losrijden in de polders.

Wat de andere opmerkingen betreft, uiteraard ligt de realiteit ingewikkelder dan dat. Er is nog niemand die bv met een algoritme obv snelheid, berijder en parcours perfect het geleverde wattage kan berekenen zonder powermeter, omdat er zoveel parameters bestaan. De discussie is dan ook louter conceptueel.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"met talent en training te maken" dit durfde ik niet te zeggen :D

"uiteraard ligt de realiteit ingewikkelder" en dit had ik geprobeerd te zeggen :-D

"is dan ook louter conceptueel" ja en deze is dan ook mss iets over te zeggen :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Harder trainen dus om vooraan te komen.
Zie overigens wel wat kleinere renners in de marathons vooraan rijden maar die zullen vast goed getrained zijn.

Maar prettig voor de grote rijders dat ze geen nadeel hoeven te hebben.
Dat verklaart waarom ook zij vooraan kunnen rijden met wedstrijden en marathons.

Denk dat mijn vraag wel beantwoord is :)
Plaats reactie