Hernia's en MTB'en? Wie heeft ervaring?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

two-one schreef: zo 5 april 2020, 11:44 Balen man :( :(
Beterschap iig, ik hoop dat de pijn snel weg gaat!
Thnx! Gelukkig gaat het per dag beter qua pijn, dat is voor nu het allerbelangrijkste.... Mechanisch gezien klopt er echter helemaal geen ruk van; m'n linker been doet werkelijk niet meer mee. Traplopen wil alleen maar met een dwars geplaatste voet anders zak ik er zo doorheen. Maar goed; volhouden is het devies en dat de pijn minder wordt is zoals gezegd het belangrijkst!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Inmiddels weer een aantal maanden verder. Uiteindelijk kon ik op 1 mei terecht in de Park kliniek. Helaas 's ochtends gebeld met de mededeling dat de neurochirurg eerder weg moest, of ik wat eerder kon komen... En da's best lastig om binnen 2 uur van Assen naar Rotterdam te rijden. Dus dat werd een nieuwe afspraak op 12 mei. Tijdens het gesprek werd het me al snel duidelijk; een operatie had geen zin meer. De pijn was zo goed als over (voor de derde keer) en dan opereren ze niet. Wat ik overigens prima begrijp. Wel de afspraak gemaakt dat ik direct geholpen zou worden als het nodig mocht blijken.

Nu dus einde juni en eigenlijk geen pijn meer gehad. Helaas is de uitval in mijn linker been sterk verergerd. Mijn kuitspieren zijn met zo'n 30% geslonken en de S1-zenuw is de boosdoener. Normaal lopen gaat niet meer en MTB'en moeizaam. Door het gebrek aan kracht kan ik mijn hiel niet meer liften, zeg maar niet meer op mijn tenen staan. Dat betekent dat ik mijn voet niet meer kan afwikkelen en dat ik 'er doorheen' trap als ik fiets. Op de pedalen staan lukt niet en aanzetten is lastig. Gewoon in cadans fietsen gaat al krijg ik nu pijn in mijn linker knie omdat alles zo instabiel is.

De deskundigen zijn gemengd positief over de toekomst. Het kan wel een jaar duren voordat het beter wordt. Wat mij zorgen baart is dat mijn kuit zo atrofieert. Het voelt raar en ziet er raar uit. Ik doe fysiotherapie en fiets maar het gaat uiteraard langzaam. Conditioneel merk ik het ook. Vanaf oktober weinig kunnen doen en dat hakt erin. Gelukkig vallen de extra kilo's mee vanwege het stoppen met suiker en melk in de koffie en anders eten.

De komende maanden zal ik (aangepast) blijven fietsen en indien aan de orde zal ik weer wat melden. In de tussentijd sta ik open voor goede tips en adviezen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helaas heb ik die niet voor je, maar wat k.. voor je zeg :-{
Ik wens je veel sterkte met alles en hopelijk gaat het allemaal (toch nog snel) goedkomen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Vervelend zeg dat het aanmodderen blijft. Het is heel moeilijk om er op afstand iets zinnigs over te zeggen. Uitstraling in de benen komt bij mij ook nog regelmatig voor en is voor mij een indicator dat ik weer beter op mijn houding moet letten.

Zaken die *voor mij* een verschil hebben gemaakt:
Iedere ochtend 30-60 min oefeningen om de mobiliteit en kernstabiliteit te verbeteren en onderhouden.
Iedere avond nog wat rekken en strekken / relaxoefeningen.
2x/week 30 min zwemmen, helaas vanwege corona al een paar maanden niet mogelijk en dat merk ik :(
Minimaal 1x/week yoga, game changer.
Elektrisch verstelbaar stabureau voor mijn (computer-)werk. Lang zitten op een stoel is funest, ik wissel nu staand werken af met zittend op een kruk. Verder veel korte pauzes tussendoor om even te bewegen, eventueel wat korte rek en strekoefeningen.

Verder probeer ik de hele dag en bij alles wat ik doe bewust te zijn van mijn houding en van hoe ik beweeg. Mijn core gebruiken om mezelf overeind te houden, goed ademhalen, niet inzakken, streven naar het gevoel alsof ik met een touwtje omhoog wordt gehouden.

Het is een hoop werk en kost iedere dag veel tijd maar alles beter dan de hele dag pijn en niet kunnen doen. Inmiddels is het gewoon onderdeel van mijn routine. En kan ik bijna alles weer doen.

Sterkte en succes!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

nielsvk schreef: ma 22 juni 2020, 16:32 Vervelend zeg dat het aanmodderen blijft. Het is heel moeilijk om er op afstand iets zinnigs over te zeggen. Uitstraling in de benen komt bij mij ook nog regelmatig voor en is voor mij een indicator dat ik weer beter op mijn houding moet letten.

Zaken die *voor mij* een verschil hebben gemaakt:
Iedere ochtend 30-60 min oefeningen om de mobiliteit en kernstabiliteit te verbeteren en onderhouden.
Iedere avond nog wat rekken en strekken / relaxoefeningen.
2x/week 30 min zwemmen, helaas vanwege corona al een paar maanden niet mogelijk en dat merk ik :(
Minimaal 1x/week yoga, game changer.
Elektrisch verstelbaar stabureau voor mijn (computer-)werk. Lang zitten op een stoel is funest, ik wissel nu staand werken af met zittend op een kruk. Verder veel korte pauzes tussendoor om even te bewegen, eventueel wat korte rek en strekoefeningen.

Verder probeer ik de hele dag en bij alles wat ik doe bewust te zijn van mijn houding en van hoe ik beweeg. Mijn core gebruiken om mezelf overeind te houden, goed ademhalen, niet inzakken, streven naar het gevoel alsof ik met een touwtje omhoog wordt gehouden.

Het is een hoop werk en kost iedere dag veel tijd maar alles beter dan de hele dag pijn en niet kunnen doen. Inmiddels is het gewoon onderdeel van mijn routine. En kan ik bijna alles weer doen.

Sterkte en succes!
Thnx voor de tips. Uitstraling heb ik niet meer.... De pijn is over. De zenuw is voor een deel buiten gebruik nu. Uiteraard moet ik blijven werken aan mijn conditie en dus ook mijn core-stability. Vanochtend ook getraind en alles is erop gericht om de spier weer te laten functioneren. Helaas kan dat pas echt als de zenuw weer signalen gaat doorgeven....
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

kermit schreef: ma 22 juni 2020, 11:57 Helaas heb ik die niet voor je, maar wat k.. voor je zeg :-{
Ik wens je veel sterkte met alles en hopelijk gaat het allemaal (toch nog snel) goedkomen!
Bedankt! Ik doe mijn best en hoop dat het toch beter gaat worden. Het gaat in ieder geval nog veel langer duren en daarmee kan mijn ambitie om nog eens wat lange marathons te gaan rijden (recreatief) voorlopig in de ijskast.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Zo, weer bijna een jaar verder. In september vorig jaar nog even COVID-19 erbij gehad dus 2020 was qua gezondheid een serieus rampjaar... Maar goed, smaak en reuk weer hersteld en fietsen gaat ook. M'n linker voet blijft het probleem. Ik loop mank en kan bij het fietsen niet op de pedalen staan. Door iedere dag rug-oefeningen te doen is de rugpijn echter redelijk onder controle. Ik volg nu een programma om toch te werken aan kracht in mijn linker been. Dat helpt, al is het al mentaal. De hernia zit er nog maar minder heftig en de zenuw is vrij. Helaas was de 'knak' van april vorig jaar de bekende druppel en is de zenuwkern beschadigd. Daar is niet veel (niets) aan te doen. Maar ik hou lekker vol. Fietsen blijft leuk alleen liggen de doelen lager en rij ik niet meer met de 'snelle mannen' mee. Hopelijk blijft het dit jaar beter gaan en komt er geen terugval meer.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat een ***jaar voor je, heb met je te doen.

Brambo67 schreef: di 11 mei 2021, 13:40 Maar ik hou lekker vol. Fietsen blijft leuk alleen liggen de doelen lager en rij ik niet meer met de 'snelle mannen' mee. Hopelijk blijft het dit jaar beter gaan en komt er geen terugval meer.
Goede instelling hoor, erg knap dat je dan nu zo positief er tegenaan kijkt en het een plekje geeft. En niet met de snelle mannen mee kunnen rijden is echt niet erg, dat kan ik ook nooit. :-D Mountainbiken is zo veel meer dan een snelle tijd neerzetten. Succes met het verdere herstel. :-q
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

..
Laatst gewijzigd door nick22 op do 18 november 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Veel goede tips.
Kern is actief blijven.
Niet overdrijven en vallen.
Daar weet ik alles van.
Toch altijd zeer fanatiek gebleven.
Tijden dat het goed ging.
Tijden dat ik halverwege een rondje Dorst afstappen moest en naar huis strompelen.
Echter nooit opgegeven.
Zelfs niet na een operatie die fout ging en een jaar revalidatie koste.

Vaak met pijn gereden.
Meedere fullies gehad.
Echter ook veel hardtails en zelfs met een vaste niner voorvork.
Toen kreeg ik een nekhernia.
Dat was dus een brug te ver.
Rij nu dus gewoon hardtail met geveerde voorvork.
Al met al, blijf rijden en luister naar je lichaam en soms ook niet.
Dat zeg ik om volgende reden.
Mijn eerste hernia klachten kwamen halverwege 90er jaren.
Toen moest ik 3 maanden plat van de dokter.
Was een hel.
In de volgende jaren ben ik extreem sporter geworden.
Ik leerde dat beweging het beste Medizin is.
Ook al doet dat soms verdomd zeer en duurt het lang voordat het beter gaat.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hernia is wel een serieus probleem. Ik zit ook met een L5-S1 hernia, ik ben nu 51 maar de problemen begonnen al een kleine 5 jaar geleden (na een fikse val). Ik vraag me af of de L5-S1 een deel vd rug is die door het mtnbiken (te) zwaar belast wordt? Mijn is 2 jaar geleden de PETD techniek/operatie geadviseerd, maar wordt door echt bizarre reden niet vergoed door ziekenkostenverzekeraar (terwijl de revalidatie minder intensief en dus goedkoper is dan een klassieke hernia operatie).

Dat terzijde, gezien de kosten maar niet gedaan. Met behulp van een goede fysio/osteopeet heb ik er relatief weinig last van tegenwoordig. Ik heb wel de luxe een fully te hebben voor off-road. Met mijn HT off-road rijden moet ik echt niet meer doen. Door andere medische redenen heb ik er voor de "lastige dagen" tegenwoordig ook een e-mtb full susp erbij ('21 Turbo Levo). Meer AM zit met veel langere veerweg en veel minder hoeven "trekken" aan het stuur, dat helpt een slok op een borrel!

Daarnaast heb ik bij goede core stability oefeningen altijd wel veel baat gehad. Echter, als een hernia er echt in schiet, zijn die zelfs ook niet te doen. Uiteindelijk is en blijft het altijd goed luisteren naar je lijf. Pijn heb je niet zonder reden en dat is een signaal van je lijf om niet te negeren.

Bij wel erg benieuwd hoe de PETD ingreep je zal bevallen en hoe dat gaat...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Momenteel sta ik niet gepland voor een operatie. Waarschijnlijk heeft dat ook geen zin meer omdat de hernia zich gedeeltelijk heeft teruggetrokken. Je kunt volgens mij in het Park Medisch Centrum 'gewoon' via je verzekering geopereerd worden via de PTED-technologie. Dr. Harhangi die daar opereert heeft enkele jaren meegedaan aan een onderzoek van het Zorginstituut. De uitkomst is dat er aan de minister geadviseerd worden om dit te vergoeden:
https://www.parkmedischcentrum.nl/behan ... ieuws-PTED
https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... e-beenpijn

Ik kon geopereerd worden in februari 2020 toen het onderzoek in de laatste fase zat. Ik heb in die periode echter een heel snel herstel meegemaakt waarbij ik van Tramadol via Paracetamol naar helemaal geen pijnstilling ging. Omdat ik nog op tenen én hakken kon lopen en ook nog een achillespeesreflex aanwezig was ben ik weer van de lijst afgevoerd. In april 2020 ging het echter helemaal mis en ben ik weer een aantal weken op de bank beland. Inmiddels sloeg toen Corona/COVID-19 heftig om zich heen en kon ik alleen nog terecht in de Herniakliniek van Dr. Iprenburg in Veenhuizen. Op de dag dat ik geopereerd zou worden (tegen heel veel geld...) werd de beademingsapparatuur opgehaald door het WZA in Assen en was ik de spreekwoordelijke l.l.

Na die laatste tik was ik mijn achillespeesreflex volledig kwijt en kon ik mijn hiel niet meer liften. Dat is na nu ruim een jaar niet verbeterd en dat betekent weer dat de zenuw te zwaar beschadigd is. Hierdoor is ook de kracht in mijn onderbeen om mijn afwikkeling bij het lopen en het 'fixeren' van mijn voet op het pedaal lastig geworden. 'Staand' klimmen wil dus bijna niet meer en wandelen ook niet. Hardlopen is volledig voorbij. Hou in geval van een L5/S1 hernia dus zeker ook je achillespeesreflex in de gaten evenals hak- en teenliften. Vertrouw, met alle respect, niét op fysiotherapeuten en dergelijke die op basis van 'een beoordeling van buitenaf' weten dat het goedkomt. Ik zou altijd richting een MRI-scan 'sturen', dan weet je echt veel meer! Succes iedereen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Dat is na nu ruim een jaar niet verbeterd en dat betekent weer dat de zenuw te zwaar beschadigd is. Hierdoor is ook de kracht in mijn onderbeen om mijn afwikkeling bij het lopen en het 'fixeren' van mijn voet op het pedaal lastig geworden. 'Staand' klimmen wil dus bijna niet meer en wandelen ook niet. Hardlopen is volledig voorbij
zelfde klachten als mij, fietsen kan ik wel
lopen doe ik met een brace,hebben ze jou er geen voorgesteld?
en hardlopen is onmogelijk
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

nick22 schreef: vr 6 augustus 2021, 13:02 zelfde klachten als mij, fietsen kan ik wel
lopen doe ik met een brace,hebben ze jou er geen voorgesteld?
en hardlopen is onmogelijk
We hebben het er nog niet over gehad. Het probleem is eigenlijk dat er 'niemand' in de lead is. Huisarts, eigen fysiotherapeut, 'speciale' fysiotherapeut, neuroloog, neurochirurg, revalidatiearts, etc.; ze communiceren niet of nauwelijks. Nou ben ik zelf redelijk 'assertief' en mondig maar heb desondanks wél het gevoel zélf alles te moeten regelen en coördineren. Ik moet wel zeggen dat ik wel geïnteresseerd ben in wat voor brace je heb en hoe dat functioneert. Misschien wil je wel even contact via PB?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

een PB is onderweg
Plaats reactie