van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
PaganiProductions

RobBoZ schreef: zo 9 februari 2020, 21:05
PaganiProductions schreef: zo 9 februari 2020, 20:53 Mijn mtb´s op mijn haikbike na zien bijna geen weg km´s alleen op de heen en terug weg en misschien verbindingstukken dus een setje wegbanden ga ik dus niet kopen.
Rij zelf de mtb routes hier met wegbanden als ik het leuk wil houden in lagere hartslagzones.
Mijn lijf is het niet eens met onbeperkt zone 4/5 helaas. :P
Je leert er goed van sturen en anticiperen en op vast zand hebben ze nog behoorlijk grip.
Alleen bij modder en los zand houd het wel gelijk op.

Op rechtdoor in licht los zand voel je de fiets wat meer zoeken en je voelt alle oneffenheden een stuk beter, en dat vind ik de offroad stukken die op de mtb saai zijn weer leuk maken.
Weet niet of je toevallig een oude cafefiets heb staan, maar als je daar eens een zandpadje mee pakt zul je dat ook wel merken.

Misschien is het een kwestie van smaak omdat ik ook al van kind af aan een modder crosser ben (toen had je nog geen 2.0 maar een starre MTB en bospaden met veel modder en wortels) en dat zoeken van de fiets als leuk ervaar.
Maar heeft voor mij weer een hele nieuwe (oude) beleving van fietsen opgeleverd.
Het minste profiel wat ik gehad waren mijn Maxxis ikon banden minder dan wil ik niet hebben dat vind ik niet fijn rijden hier op natuurlijke niet bijgehouden mtb paden persoonlijk heb ik liever zoveel mogelijk grip.
PaganiProductions

De Heren experts hier zijn gravelritten trouwens een goede aanvulling op het mountainbiken opzicht aangezien ik geen fan ben van wegrace fietsen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ja hoor, goede manier om wat meer km in de benen te krijgen, maar je kan die km (of in ieder geval die tijd) ook combineren met techniek oefenen op singletrack. Beetje afwisseling is nooit slecht.

Uiteindelijk is het belangrijk voor welke rit jij graag op de fiets stapt, want dat is altijd beter dan met je reet op de bank blijven zitten.
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 10 februari 2020, 23:33 Ja hoor, goede manier om wat meer km in de benen te krijgen, maar je kan die km (of in ieder geval die tijd) ook combineren met techniek oefenen op singletrack. Beetje afwisseling is nooit slecht.

Uiteindelijk is het belangrijk voor welke rit jij graag op de fiets stapt, want dat is altijd beter dan met je reet op de bank blijven zitten.
Die Gravel route gaat alleen over brede paden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Even terug naar de eerste vraag, dat was je gemiddelde snelheid verhogen naar 20+ km/u. Dat is een behoorlijk vaag doel, je zou het namelijk al prima kunnen bereiken door een of 2 uur over asfalt te gaan rijden, dan haal je zo 26-28km/u. Over brede gravel paden is het gemiddelde ook makkelijk omhoog te halen naar bv 24km/u.

Maar ik neem aan dat je de snelheid omhoog wilt halen op de routes die je het liefst rijdt. Dan moet je kijken waar je de meeste tijd laat liggen, is dat op technische secties of op de rechte stukken? Als je sneller moet worden op single track kan je wellicht beter wat aan je techniek werken, als je nu op rechte stukken achterblijft, dan kan je prima met gravel ritten je conditie verbeteren.

kijk op strava op wat voor secties je het relatief beter of slechter doet ten opzichte van de rest, dan heb je een indicatie waar je het best aan kan werken.

Snel zijn op "technische" secties is trouwens wel interessant, je kan namelijk ook puur op conditie sneller worden op stukken met veel korte bochten, gewoon omdat je de benen hebt om snoeihard te accelereren uit elke bocht. Maar als je in elke bocht je snelheid weet te behouden, ben je misschien overall net zo snel. Heb je beide op orde, dan kan je echt vliegen over de single tracks
PaganiProductions

Prulleman schreef: do 13 februari 2020, 11:41 Even terug naar de eerste vraag, dat was je gemiddelde snelheid verhogen naar 20+ km/u. Dat is een behoorlijk vaag doel, je zou het namelijk al prima kunnen bereiken door een of 2 uur over asfalt te gaan rijden, dan haal je zo 26-28km/u. Over brede gravel paden is het gemiddelde ook makkelijk omhoog te halen naar bv 24km/u.

Maar ik neem aan dat je de snelheid omhoog wilt halen op de routes die je het liefst rijdt. Dan moet je kijken waar je de meeste tijd laat liggen, is dat op technische secties of op de rechte stukken? Als je sneller moet worden op single track kan je wellicht beter wat aan je techniek werken, als je nu op rechte stukken achterblijft, dan kan je prima met gravel ritten je conditie verbeteren.

kijk op strava op wat voor secties je het relatief beter of slechter doet ten opzichte van de rest, dan heb je een indicatie waar je het best aan kan werken.

Snel zijn op "technische" secties is trouwens wel interessant, je kan namelijk ook puur op conditie sneller worden op stukken met veel korte bochten, gewoon omdat je de benen hebt om snoeihard te accelereren uit elke bocht. Maar als je in elke bocht je snelheid weet te behouden, ben je misschien overall net zo snel. Heb je beide op orde, dan kan je echt vliegen over de single tracks
Op de weg rijden begin ik niet aan dat word voor mij gravelbiken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Rij je met de vingers op de remmen? Ik ben mezelf dat aan het afleren. Net als op de motor. Alleen je remmen aanraken als je ze ook gaat gebruiken. Ik merk dat ik in sommige bochten denk dat ik moet remmen om niet te hard te gaan en grip te verliezen terwijl ik alleen maar m’n fiets schuiner hoef te leggen en m’n gewicht naar benden hoef te brengen (attack position) om grip/controle te houden. Zeker op stukken waar ik het goed ken durf ik nu harder en zonder remmen door te rijden. Of dat je een km/u gemiddeld op gaat leveren weet ik niet en hangt ook van je route af natuurlijk maar zelf vind ik het een leuke oefening in omgaan met snelheid.
PaganiProductions

Oli4k schreef: do 13 februari 2020, 22:43 Rij je met de vingers op de remmen? Ik ben mezelf dat aan het afleren. Net als op de motor. Alleen je remmen aanraken als je ze ook gaat gebruiken. Ik merk dat ik in sommige bochten denk dat ik moet remmen om niet te hard te gaan en grip te verliezen terwijl ik alleen maar m’n fiets schuiner hoef te leggen en m’n gewicht naar benden hoef te brengen (attack position) om grip/controle te houden. Zeker op stukken waar ik het goed ken durf ik nu harder en zonder remmen door te rijden. Of dat je een km/u gemiddeld op gaat leveren weet ik niet en hangt ook van je route af natuurlijk maar zelf vind ik het een leuke oefening in omgaan met snelheid.
Ik merk dat ik extra rem als bij stukken of gebieden kom waar ik niet veel kom of nog nooit wat geweest of doe ik nog moeilijk vind.
En probeer altijd ook gecontroleerd over heen door heen te fietsen waar ik misschien ook wat teveel bij rem maar mijn grenzen zijn al verder dan vroeger maar ik ga niet te gek doen op de fiets maar steeds proberen mijn grenzen verder te verleggen zodat ik steeds meer durf maar wel genoeg skills om het ook waar te maken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb het niet over gek doen maar juist over controle. Als je gemiddeld sneller wil zijn moet het ergens vandaan komen. Eerder werd al snelheidswinst op technische secties genoemd. Ik merk dat ik mezelf dwing technisch goed te rijden door niet bij alles maar mijn remmen te grijpen. En zeker niet als een ongeleid projectiel de berg af. Los van meer snelheid geeft het mij ook een goed gevoel om te denken “o nee snelle bocht ik moet remmen want grip o jee o jee bang” en op dat moment de remmen juist niet te pakken maar het met stuurtechniek op te lossen. En een wiel dat vrij kan rollen stuurt sowieso beter dan een wiel dat moet remmen en sturen tegelijk.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Herkenbaar! Ik neem ook bewust steeds meer stukken zonder te remmen en probeer het met stuurtechniek op te lossen. En dan blijkt vaak dat je veel meer kunt dan je eigenlijk dacht.
Ik merk ook dat ik steeds meer via de buitenkant de bochten in duik. Je houdt dan veel meer over ahw. En goed naar de uitgang kijken ipv een meter voor je wiel, dat helpt ook echt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: do 13 februari 2020, 22:43 Rij je met de vingers op de remmen? Ik ben mezelf dat aan het afleren. Net als op de motor.
Als motorrijder en ex trial rijder rijd ik altijd met de vingers op de remmen. Dat wil niet zeggen dat je ze ook moet gebruiken. Uiteindelijk ben je zelf in controle.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier ook altijd 1 vinger bij de rem, alleen op lange rechte stukken niet.

Soms als je zonder remmen een bepaalde bocht door wilt moet je wel even je hoofd erbij houden dat je niet per ongeluk toch die vinger tegen de remhendel laat duwen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Hier ook een uit de motor(sport).
Die vinger op de rem deed ik vooral om de hand op het gas wat meer te stabiliseren.

Op de MTB doe ik ook regelmatig training rondjes alleen maar gericht op bochtentechniek en (minder) remmen, niets anders.
Dus geen extreme harslag oid, zodat je de focus alleen op dat punt houd.

Merk dat het extra moeilijk is als je van het (asfalt)motorrijden komt want de bochten techniek op de MTB is precies hoe je het niet moet doen op de motor.
Maar merk dat snelheid meenemen veel tijdswinst kan opleveren en het ook allemaal minder zwaar maakt.
In het begin was na de bocht bijna alle snelheid er uit en moest ik weer hard accelereren om op tempo te komen.

Of als er een klim na de bocht kwam kon ik van onderaan beginnen met trappen, waar je nu met de juiste bochtentechniek door de snelheid al een heel stuk de klim op wordt geslingerd zonder nog maar 1x te hoeven trappen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

RobBoZ schreef: vr 14 februari 2020, 07:39 Hier ook een uit de motor(sport).
Die vinger op de rem deed ik vooral om de hand op het gas wat meer te stabiliseren.

Op de MTB doe ik ook regelmatig training rondjes alleen maar gericht op bochtentechniek en (minder) remmen, niets anders.
Dus geen extreme harslag oid, zodat je de focus alleen op dat punt houd.

Merk dat het extra moeilijk is als je van het (asfalt)motorrijden komt want de bochten techniek op de MTB is precies hoe je het niet moet doen op de motor.
Maar merk dat snelheid meenemen veel tijdswinst kan opleveren en het ook allemaal minder zwaar maakt.
In het begin was na de bocht bijna alle snelheid er uit en moest ik weer hard accelereren om op tempo te komen.

Of als er een klim na de bocht kwam kon ik van onderaan beginnen met trappen, waar je nu met de juiste bochtentechniek door de snelheid al een heel stuk de klim op wordt geslingerd zonder nog maar 1x te hoeven trappen.
Wat bedoel je precies met dat het op de mountainbike precies zo moet hoe je het op de motor niet moet doen?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat vroeg ik mij ook al af, volgens mij komt het toch redelijk op hetzelfde neer?
Plaats reactie