van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
PaganiProductions

Vandaag harder gereden dan 20 km/h 20.2 op strava 20.6 (20,8 km/h) op Garmin gps.
https://www.strava.com/activities/26907 ... 7310894627
https://connect.garmin.com/modern/activity/4037493590
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Waarom vind je dat nou zo belangrijk? :~
PaganiProductions

Giant-E schreef: zo 8 september 2019, 21:16 Waarom vind je dat nou zo belangrijk? :~
I feel the need for speed!!
8) 8)
Vind het gewoon leuk om hard te gaan op de fiets of met andere dingen.
Ben als klein kind al helemaal fan geweest van snelle dingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Leuk die snelheden, maar is het wel op hetzelfde parcours, zelfde omstandigheden van de track, windrichting etc?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hoe is je snelheid op de verbindingsstukken en op de single tracks?
Als je een redelijk tempo rijdt op de verbindingsstukken zeg 27+ km/h dan is de conditie er wel, maar verlies je veel op de single tracks door gebrek aan techniek. Als je tempo op de verbindingsstukken onder 24 km/h ligt dan eerst maar eens aan conditie werken.

Verder vooral blijven fietsen. Elke korte stop, even route checken, even wat drinken, even uitpuffen van een stukje flink aanzetten kost allemaal veel (gemiddelde) snelheid.

In de single tracks is het vooral een kwestie van snelheid houden. Ver vooruitkijken, de bochten goed aansnijden, op tijd schakelen en blijven trappen zorgt ervoor dat je (bijna) niet hoeft te remmen en je snelheid meeneemt. Een goede flow kost veel minder energie en je gemiddelde snelheid ligt veel hoger.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je hebt 3 pagina's met tips gehad en eigenlijk bij geen één tip gezegd dat je die gaat oppakken.
Nu heb je wel harder gereden, welke van de tips heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Geen een natuurlijk. :~
Wij mogen wel getuige zijn van de onzin, we mogen er op reageren, maar owee als we wat te kritisch zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb even je laatste 2 ritten vergeleken, en bij de 1 na laatste heb je 10% stil gestaan, bij de laatste 6%.
Ligt er natuurlijk aan of je stilstaan wel of niet meetelt met je gem snelheid, maar minder stilstaan is in ieder geval op strava segmenten beter. (daar telt alleen de tijd die je nodig hebt om van de start naar het eind van het segment te komen).

Verder is er een enorm gebrek aan segmenten om iets zinnings te zeggen, over de 40 km die je hebt gereden heb je totaal +/- 15 segmenten waarvan de meeste korter dan 1 km. Dit is zo kort dat een paar sec meer of minder niet zoveel zeggen.

+ de enige met de naam single track (waar ik naar wilde kijken hoe je daar scoort tov anderen of vorige ritten, heb je bij de laatste rit 10 minuten stil gestaan. Aan de andere kant, echt heftig single track kan die ook niet zijn als de KOM er gem 32 pakt.

verder heb je op 2 asfalt stukken bij je laatste 3 ritten ongeveer dezelfde snelheid (en hoog genoeg), dus meer snelheid zou ik toch zoeken in techniek. Wat meer de single tracks opzoeken en zorgen dat je met een goede gewichtsverdeling staand bochten kan pakken op hogere snelheid
PaganiProductions

Rayb81 schreef: ma 9 september 2019, 02:45 Leuk die snelheden, maar is het wel op hetzelfde parcours, zelfde omstandigheden van de track, windrichting etc?
Windkracht 2
PaganiProductions

Jamis Diablo schreef: ma 9 september 2019, 08:11 Je hebt 3 pagina's met tips gehad en eigenlijk bij geen één tip gezegd dat je die gaat oppakken.
Nu heb je wel harder gereden, welke van de tips heb je gebruikt?
Gewoon harder getrapt en minder geremd en meer snelheid mee te memen.
En proberen betere lijnen te rijden.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op ma 9 september 2019, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Mike123 schreef: wo 4 september 2019, 23:37 Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar als je ook sterker wilt worden en sneller helpt het ook om door te fietsen op bepaalde momenten en niet na ca 19 km een kwartier te rusten. Verderop in deze rit heb je weer ergens bijna 20 minuten stil gestaan. Misschien net op het moment dat het wat vermoeiender word of wat zwaarder dan stop je waarschijnlijk. Als je dan doorfietst gaan je spieren echt gebruikt worden en "wennen" ze aan het belasten er van. Daarna herstellen ze weer in de dagen erna en worden ze sterker. Simpel gezegd dan.
Als ik het helemaal mis heb hoor ik het graag. Iemand anders kan het vast beter uitleggen.
Ik ken de route verder ook niet, dus weet ook niet of je erg moet bijkomen na een klim.

Toen ik eind 2013 begon met mtb'en had ik totaal geen conditie en was kapot als ik thuis kwam. Nu heb ik iets meer conditie en ben soms nog kapot, alleen de afstand is een stukje verder geworden.
Heb toen bv een rondje over de Holterberg gereden en heb daar inclusief pauzes 2:18 uur over gedaan, 1:38 uur gefietst. 30 km.
Vorige week ook weer de Holterberg gefietst, maar eerst 15 km over de weg erheen, Holterberg over en weer 15 terug, in totaal 60 km (230 hm) maar nu in 2:41 uur.
(Dit is alleen maar om aan te geven hoe het bij mij heeft opgebouwd, vanaf 0 ervaring tot voor mijn doen lekker doorfietsen. Ik weet ook niet of leeftijd er nog iets mee te maken heeft maar ik ben pas 10 maanden 48). Maar als ik onderweg iets tegenkom in het bos of wat dan ook dan ga ik ook rustig staan kijken. Het hoeft niet altijd "hard". Het moet leuk zijn.

Wat de tips betreft over elleboog omhoog, stuur naar beneden drukken in de bochten, als je daar extra op let gaan de bochten een stuk makkelijker en gaat het na een tijdje bijna automatisch.
Ik eet altijd na een uur rijden en meestal een aantal foto's te maken van de mtb.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom eet je al na een uur? Dat is toch niet echt nodig? Hooguit een reepje, dat kan makkelijk rijdend.
PaganiProductions

japie carbon schreef: ma 9 september 2019, 12:14 Waarom eet je al na een uur? Dat is toch niet echt nodig? Hooguit een reepje, dat kan makkelijk rijdend.
Een reep per uur doe ik nu.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

merk je verschil als je dit niet doet? Uiteraard is eten heel persoonlijk, maar voor mezelf merk ik dat ik pas na 2,5 uur fietsen hongerklop krijg, om dat te voorkomen moet uiteraard niet pas na 2.5 uur wat gaan eten, maar inderdaad na 1 uur is dan goed.
Maar als ik < 2,5 uur (ook echt hard) ga fietsen, dan heb ik alleen water.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

PaganiProductions schreef: ma 9 september 2019, 12:54
japie carbon schreef: ma 9 september 2019, 12:14 Waarom eet je al na een uur? Dat is toch niet echt nodig? Hooguit een reepje, dat kan makkelijk rijdend.
Een reep per uur doe ik nu.
Als je tevoren goed gegeten (ontbeten...?) hebt is na een uur op de fiets al eten op zich niet nodig. En dan bedoel ik niet één boterhammetje, maar bv - zoals ik altijd eet - 500 gram kwark met 50-70 gram musli, een handje walnoten en een banaan erdoor. En dan niet meteen erna op de fiets stappen, maar bv een uurtje van tevoren. Daar kan je echt wel even op vooruit. Een sportdrank kan na ong. een uurtje al wel goed zijn om aan te vullen, maar vast voedsel eten hoeft na een uur echt nog niet....iets eten als een reep kan ook wel na 1,5 tot 2 uur. Dat levert je al weer wat tijd op de fiets op, om het door jou zo geheiligde gemiddelde op te krikken! ;)

Ha, ik zie nu dat Prulleman ondertussen ook al reageert met iets van dezelfde soort strekking...dat ondersteunt dit alleen maar. Of nee wacht, toch niet helemaal. :D
Plaats reactie