van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
PaganiProductions
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1531
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: 2x Orbea 1x Haibike
Contacteer:

do 22 augustus 2019, 08:20

Nu ben in inmiddels zo ver dat ik redelijk constant kan mountainbiken hier in de buurt met 18 a 19 km/h hoe maak je de sprong naar 20+ km/h gemiddeld moet nog iets aan passen aan mijn training ofzo zodat ik nog sneller kan gaan want dat is nu wel een doel qua uren op de fiets zit ik denk ik wel goed.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op di 25 februari 2020, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1924
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

do 22 augustus 2019, 08:37

wat bij mij helpt is zo'n fiets computertje aan het stuur. Ik zet hem dan op gemiddelde snelheid en houdt het een beetje in de gaten. Heel vaak laat je wat gaatjes vallen onderweg. Maar als je je gemiddelde snelheid in de gaten houdt kun je dat allemaal goed corrigeren. Gewoon proberen bij die 20 kilometer per uur in de buurt te blijven. Maar om 1 km harder te fietsen moet je toch best wel stevig doortrappen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
PaganiProductions
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1531
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: 2x Orbea 1x Haibike
Contacteer:

do 22 augustus 2019, 08:48

Ad58 schreef:
do 22 augustus 2019, 08:37
wat bij mij helpt is zo'n fiets computertje aan het stuur. Ik zet hem dan op gemiddelde snelheid en houdt het een beetje in de gaten. Heel vaak laat je wat gaatjes vallen onderweg. Maar als je je gemiddelde snelheid in de gaten houdt kun je dat allemaal goed corrigeren. Gewoon proberen bij die 20 kilometer per uur in de buurt te blijven. Maar om 1 km harder te fietsen moet je toch best wel stevig doortrappen.
Die heb ik al op het stuur.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

do 22 augustus 2019, 10:04

Dat hangt natuurlijk ook van het soort trail af; op een wat vlakkere trail zal je makkelijker aan je gemiddelde kunnen werken dan op een trail met meer klimmen, want dat haalt je gemiddelde wel wat omlaag, tenzij je ook als een razende die klimmen gaat nemen maar het is toch niet heel waarschijnlijk om ook dat in een hoog tempo vol te houden.

Je zou als training nog wat kunnen werken aan je conditie in combinatie met kracht waardoor je sterker wordt in je benen en dus een hoger gemiddelde kan gaan halen. Op het web genoeg info te vinden daarover (en hier ook wel wat topics over dat onderwerp).

Succes iig! :-q
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

do 22 augustus 2019, 10:19

Harder trainen, meer uren maken en je tijdens de rit niks aantrekken van je fietscomputer die zegt hoe hard je fietst. Gewoon harder werken
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4516
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
Contacteer:

do 22 augustus 2019, 10:22

De sleutel tot harder kunnen fietsen zit hem in interval training. Je zult je lichaam moeten laten schrikken om meer spiermassa op te bouwen.
Dit doe je door interval trainingen in je ritten op te nemen. Dit is wel een kwestie van rustig opbouwen, dus niet gelijk beginnen met 10 minuten vol in het rood, 3 minuten herstellen en nog een keer natuurlijk ;)
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

do 22 augustus 2019, 12:01

...en inderdaad wat StefvanH ook schrijft, trek je niet teveel aan van de gemiddelde cijfers; het is tenslotte een gemiddelde en is van factoren afhankelijk. Dus daar een constante factor van maken met harde getallen is best moeilijk. Je kan natuurlijk wel vooruitgang boeken maar dat vertaalt zich dus niet altijd meteen terug in een permanent hoger gemiddelde.
Gebruikersavatar
Prulleman
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

do 22 augustus 2019, 12:36

ik twijfel zelf nog om een indoor trainer aan te schaffen om echt specifiek te trainen.. wellicht gebrainwashed door de trainerroad podcast, maar hun theorie is vooral dat je buiten lastig "gestructureerd" kan trainen en dat je dat beter op indoor op een trainer met alle variabelen onder controle kan doen. Dan kan je de ritten buiten bewaren om gewoon lekker te fietsen.
In theorie leuk, maar of het in de praktijk echt nodig is ligt met name aan je doelen. Heb je echt als doelstelling om sneller te worden, dan wordt dat lastig met "normale" ritjes. Je zal je normale ritjes zover moeten aanpassen dat het geen normale ritten meer zijn.

De basis van verbetering zit em inderdaad in gestructureerde intervallen met specifieke duur en intensiteit, afhankelijk vande fase waarin je zit of de doelen die je voor ogen hebt (explosiviteit, duur, mix).

ik merk dat ik zelf nog steeds (langzaam) progressie boek met 1-2 keer in de week gewoon zo hard mogelijk mijn lokale rondjes te rijden, met wat rust in de overgangsstukken of de heen/terug weg. weinig structuur, maar wel een stuk leuker dan indoor trainen.

Als je gewoon langer en vaker gaat fietsen, dan train je precies dat.. dat je hetzelfde tempo langer vol kan houden, je moet dus pieken in je ritten gaan inbouwen, je kan niet zomaar zeggen ik ga deze x 50km rijden, maar dan harder dan de vorige keer.. (kan wel, maar dan ga je of een grens over waar je lastig van kan herstellen of je neemt toch gas terug en aan het einde van de rit heb je nog steeds hetzelfde gemiddelde)


samenvatting, wat vaker 1-30 (afhankelijk van het terrein waar je in zit) minuten echt vol uit knallen (hartslag tegen max aan, etc), dus echt een tempo wat je absoluut niet 1 uur vol kan houden. Voor mij is dat dus vaak een rondje van 16-25 minuten volle bak. En soms als ik zin heb gooi ik op de terug weg nog wat sprintjes er tussendoor.

Ik zie op je Strava dat je vaak cooling downs hebt van 15 km (over de weg?) deze kan je mooi gebruiken om korte intervallen te doen.


(of je bedenkt dat je gewoon lekker wilt fietsen en je niet druk maakt over prestaties, er zijn genoeg bikers die daar gelukkiger van worden, ik behoor persoonlijk op dit moment nog tot de andere groep en gebruik Strava ook echt om PR's en vooruitgang bij te houden. Wellicht komt er een moment dat ik mijn bovengrens bereik, ik ben inmiddels ook al 40, dan kan ik 2 dingen doen, serieuzer gaan trainen of het laten gaan en accepteren dat er niet meer in zit. Uiteindelijk komt die beslissing voor iedereen, maar wel voor iedereen op een ander moment)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1924
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

do 22 augustus 2019, 13:39

Volgens mij kan progressie altijd wel. Ik ben nu boven de 60 en heb bovendien MS. Ook Ik gebruik Strava om mijn vorderingen te zien. Het leuke is dat ik ook zie dat ik langzaam vooruit ga. Maar ik ga er geen halszaak van maken; het belangrijkste is plezier. Ook Ik leg hier en daar brandpunten met mijn inspanningen. Ik merk wel dat ik daarmee vooruitgang boek. maar wat ik ook belangrijk vind is een foutloos rit bijvoorbeeld. Haal ik alle klimmetjes moeten er voetjes aan de grond, neem ik de bochten goed enzovoorts. Zo een foutloze rit kan ook voldoening geven. Misschien nog wel belangrijker dan snelheid.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1924
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

do 22 augustus 2019, 19:36

Heb je een link naar die tips?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1924
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

do 22 augustus 2019, 20:09

Thanks!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

do 22 augustus 2019, 20:48

In aanvulling hierop: bij het fiets schuin houden in de bocht het buitenbocht been (vooral de knie) tegen de fiets aan drukken geeft ook meer druk op de banden waardoor je beter de bocht door gaat. En ook naar t einde van de bocht kijken helpt mee.

Ik heb voor bochtentechniek veel gehad aan de video van Fabien Barel:

https://youtu.be/gF5K9V2w6W8

Moeite van t bekijken waard. :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3906
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

vr 23 augustus 2019, 01:48

Gewoon lekker door blijven fietsen, gaat de snelheid vanzelf omhoog.
Aan je ritten te zien zit er amper een hoogtemeter in, dus aan het klimmen zal het vast niet liggen.

Gewoon wat harder door trappen, je bovenbenen gaan er wel aan wennen op een gegeven moment.
Gebruikersavatar
Mark-V
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1146
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

vr 23 augustus 2019, 06:16

Heb je een overzicht van je langzamere stukken op de route? Met x gemiddeld zul je er altijd snellere en langzamere stukken bij hebben zitten.
Het is makkelijker om je langzamere stukken te verbeteren en daardoor je gemiddelde omhoog te krijgen, dan door alleen maar te richten op sneller fietsen / trappen.

Dus pak je zwakkere onderdelen er uit en richt je daar op.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth

vr 23 augustus 2019, 07:08

Ik weet niet hoe lang je standaard rondje is, maar als het ongeveer 35km is, trek er eens een dag voor uit om je rondje 3x te fietsen.
Gewoon in slakkentempo, heel relaxed.
Als je een paar dagen later je standaardrondje weer rijdt zul je zien dat je die 20km/h wel haalt..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie