Hoofdpijn na zware rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Sinds een aantal maanden krijg ik een aantal uur na een (voor mij) zware rit last van hoofdpijn. Ik vermoed dat het inspannings-gerelateerd is, omdat als ik rustig aan fiets (niet per se minder lang) nergens last van heb.

Zou het door mijn houding op de fiets komen? Waarom komt het dan pas een paar uur nadat ik klaar ben?
Zou het door mijn eten / drinken komen? Kan, maar ik drink ongeveer 1L water per 1,5hr fietsen. Daarnaast drink ik doorgaans redelijk veel water (>2L water / dag)

Hopelijk hebben jullie tips / tricks om mijn hoofdpijn na het fietsen te verlichten!
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik had hetzelfde probleem. Hoofdpijn, vaak pas na het fietsen. Of de oorzaak gelijk is, weet ik natuurlijk niet. Ondanks veel water drinken, lijkt het bij mij toch een soort uitdroging geweest te zijn. Mijn eerste oplossing was om voor het fietsen een fles 'sportdrank' te drinken (ruime halve liter, 1/2 sinaasappelsap, 1/2 water, flinke snuf zout) en tijdens het fietsen water te drinken. Daarmee hield ik het vocht beter vast. Inmiddels overgestapt op een camelback ipv bidons, en terug naar alleen water. Omdat ik nu vaker drink, maar met kleinere hoeveelheden tegelijk, lijkt mijn vochtbalans ook beter op peil te blijven.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sportdrank tijdens het fietsen ?
Direct vocht en mineralen aanvullen wat je uitzweet (of piest) ipv. achteraf ?
Vooraf wat "innemen" kan ook (maar ook niet ongelimiteerd).
Maar altijd beter dan aanvullen achteraf, achteraf is altijd te laat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Begin eens een halve tot hele liter water te drinken voor je weg gaat en ook nog als je terug komt. Klinkt echt als uitdroging.. maar als je echt te diep gaat kun je ook nog inspanningshoofdpijn krijgen. Ik krijg dat als ik echt heel vaak over de limiet ga in een rit, of als ik squash :D
Waar woke is, is vuur
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

De vochtbalans kan een reden zijn. Maar volgens mij is je vraag wat breder van aard als ik m zo lees.
Hoofdpijn zou ook kunnen komen door teveel inspanning. Voel je je wel eens duizelig tijdens het fietsen? En heb je een hartslagmeter waarbij je ook je maximum hartslag kent? Weet je op hoeveel procent van je max je normaal fietst? Als je namelijk erg vol gaat dan kan dat ook leiden tot hoofdpijn. Een goede duurtraining doe je op 75 - 80 % van je max hartslag.

Trouwens ook de huidige hitte kan hoofdpijn geven. Meestal als t ineens warmer wordt moet ik daar echt aan wennen en heb in t begin heb ik dan hoofdpijn.

Je vroeg ook of de houding op de fiets ermee te maken kan hebben. Mijn mening is dat dat wel kan als t echt fout is. Bijvoorbeeld doordat je stuur veel te ver naar voren staat en je teveel in de gaten klapt tijdens t rijden. Maar dan zou je ook tijdens het fietsen moeten voelen dat je pijn krijgt.

Mijn advies zou zijn;
- fiets op je hartslag
- drink 1 bidon per uur (gewoon water is voor ritjes van een paar uur voldoende). Pas voor marathon trainingen van 4 uur wordt dat anders.
- mocht je toch sportdrank nemen, neem dan iso-tone of hypo-tone drank. Hypertone sportdrank kan misselijk maken doordat het bloed daarvan naar je maag trekt.
- en gun jezelf rust na t fietsen. Neem een niet te heet of koud bad
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik herken het probleem ook. Heb na een zware inspanning ook regelmatig hoofdpijn.

Helaas alleen op te lossen door twee paracetamolletjes te nemen, slechte tip (weet ik) maar ik kan de vinger ook niet op de zere plek leggen. Meest recente ervaring was nog na Montferland. Daar leek het toch echt wel uitdroging gerelateerd, maar heb dit al sinds start van mijn bike carriere, en das best ver terug....
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er is ergens een oud topic over dit onderwerp met ervaringen en suggesties.
viewtopic.php?f=8&t=132253&hilit=Hoofdpijn

Geen heel lang topic maar wellicht heb je er wat aan.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

BikerBas2 schreef: ma 1 juli 2019, 09:25 De vochtbalans kan een reden zijn. Maar volgens mij is je vraag wat breder van aard als ik m zo lees.
Hoofdpijn zou ook kunnen komen door teveel inspanning. Voel je je wel eens duizelig tijdens het fietsen? Nee nooit. Ook geen hoofdpijn op de fiets.
En heb je een hartslagmeter waarbij je ook je maximum hartslag kent? Weet je op hoeveel procent van je max je normaal fietst? Nee op dit moment fiets ik nog zonder hartslagmeter. Ben wel van plan om er een aan te schaffen binnen niet al te lange tijd.
Als je namelijk erg vol gaat dan kan dat ook leiden tot hoofdpijn. Een goede duurtraining doe je op 75 - 80 % van je max hartslag.

Trouwens ook de huidige hitte kan hoofdpijn geven. Meestal als t ineens warmer wordt moet ik daar echt aan wennen en heb in t begin heb ik dan hoofdpijn.

Je vroeg ook of de houding op de fiets ermee te maken kan hebben. Mijn mening is dat dat wel kan als t echt fout is. Bijvoorbeeld doordat je stuur veel te ver naar voren staat en je teveel in de gaten klapt tijdens t rijden. Maar dan zou je ook tijdens het fietsen moeten voelen dat je pijn krijgt.

Mijn advies zou zijn;
- fiets op je hartslag
- drink 1 bidon per uur (gewoon water is voor ritjes van een paar uur voldoende). Pas voor marathon trainingen van 4 uur wordt dat anders.
- mocht je toch sportdrank nemen, neem dan iso-tone of hypo-tone drank. Hypertone sportdrank kan misselijk maken doordat het bloed daarvan naar je maag trekt.
- en gun jezelf rust na t fietsen. Neem een niet te heet of koud bad
Makkelijk schreef: ma 1 juli 2019, 06:23 Begin eens een halve tot hele liter water te drinken voor je weg gaat en ook nog als je terug komt. Klinkt echt als uitdroging.. maar als je echt te diep gaat kun je ook nog inspanningshoofdpijn krijgen. Ik krijg dat als ik echt heel vaak over de limiet ga in een rit, of als ik squash :D

Ik ga dit eens proberen. Hopen dat ik niet tijdens de rit moet pissen dan :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon water drinken is prima voor iemand die geen klachten heeft of iemand die weinig transpireert.
TS heeft klachten, dus ik zou zeggen, geen halve maatregelen.
Ik zweet als een otter en mijn zweet is zout. Ik verlies dus veel mineralen, die ik liever gewoon op peil houd. Ik grijp daarom wat eerder naar isotone drankjes.
Maar plat water is beter dan niets.

TS is bang dat hij onderweg moet plassen.
Plast hij nu dan niet?
Dan hebben we de oorzaak waarschijnlijk gevonden.
Plassen is een teken dat je (ruim) voldoende vocht tot je neemt.
Alleen tijdens een wedstrijd is het jammer als je een sanitaire stop moet inlassen, maar verder maakt het toch geen drol uit?

En ik heb ooit gelezen dat je bij een dorst gevoel al 10% van je lichaamsvocht kwijt bent.(*)
Als dat zo is, dan begrijp je waarom je moet drinken Voordat je dorst hebt.
*) kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 juli 2019, 12:31 Gewoon water drinken is prima voor iemand die geen klachten heeft of iemand die weinig transpireert.
TS heeft klachten, dus ik zou zeggen, geen halve maatregelen.
Ik zweet als een otter en mijn zweet is zout. Ik verlies dus veel mineralen, die ik liever gewoon op peil houd. Ik grijp daarom wat eerder naar isotone drankjes.
Maar plat water is beter dan niets.

TS is bang dat hij onderweg moet plassen.
Plast hij nu dan niet?
Dan hebben we de oorzaak waarschijnlijk gevonden.
Plassen is een teken dat je (ruim) voldoende vocht tot je neemt.
Alleen tijdens een wedstrijd is het jammer als je een sanitaire stop moet inlassen, maar verder maakt het toch geen drol uit?

En ik heb ooit gelezen dat je bij een dorst gevoel al 10% van je lichaamsvocht kwijt bent.(*)
Als dat zo is, dan begrijp je waarom je moet drinken Voordat je dorst hebt.
*) kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Honger- en dorstprikkel zijn erg subjectief en afhankelijk van gewenning. Drink een maand lang elke dag om 10u een paar glazen water, dan heb je vervolgens dorst om 10.30 als je daar een maand later mee stopt. Bij bepaalde psychische/psychiatrische stoornissen en autisme kan de honger- en dorstprikkel zelfs geheel afwezig zijn. Honger en dorst lijken dus veel tussen de oren te (kunnen) zitten.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Zeer waarschijnlijk tension type hoofdpijn

mogelijk vanuit de nek, kaakklem je toevallig ?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik dacht eerst ook dat de hoofdpijn veroorzaakt werd door verkeerde glucosebalans, zouttekort, verkeerde houding of dorst. Zie het geciteerde topic.

Na het uitproberen van repen, veel water drinken, isotone vloeistoffen, ORS en een andere fiets ben ik tot de conclusie gekomen dat dit weleens de waarheid zou kunnen zijn: inspanningshoofdpijn.

De oplossing: een paracetamolletje.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 juli 2019, 12:31 En ik heb ooit gelezen dat je bij een dorst gevoel al 10% van je lichaamsvocht kwijt bent.(*)
Als dat zo is, dan begrijp je waarom je moet drinken Voordat je dorst hebt.
*) kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Vanuit een andere sport, mijn trainer vertelde altijd: 2% vochtverlies = snelheidsverlies. Volgens het volgende documentje klopt dat aardig, bij 10% ben je zo te zien bijna dood: http://gmhc.nl/files/library/medische%2 ... erlies.pdf

Edit:
Volgens deze site begint dorst al bij 1 a 2% en is het prestatieverlies al 10 tot 20%.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Waar zit de pijn? Boven je wenkbrauwen, achter in je nek?
Welke kleur heeft je eerste plas na het fietsen? water, citroensap, sterke thee, rode wijn?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Wat een respons met nuttige tips!
Rutger S schreef: wo 3 juli 2019, 14:19 Zeer waarschijnlijk tension type hoofdpijn

mogelijk vanuit de nek, kaakklem je toevallig ?Ik weet niet wat je bedoelt met "of ik kaakklem". Ook nog nooit gehoord van tension type hoofdpijn; heb je hier meer informatie over?
Joepie de schreef: wo 3 juli 2019, 14:45 Ik dacht eerst ook dat de hoofdpijn veroorzaakt werd door verkeerde glucosebalans, zouttekort, verkeerde houding of dorst. Zie het geciteerde topic.

Na het uitproberen van repen, veel water drinken, isotone vloeistoffen, ORS en een andere fiets ben ik tot de conclusie gekomen dat dit weleens de waarheid zou kunnen zijn: inspanningshoofdpijn.

De oplossing: een paracetamolletje.

Ik ga die site eens lezen. Ik had ook eerst het vermoeden dat het zou kunnen komen door mineraal tekort of een (vocht-)onbalans in het lichaam.
bert l. schreef: wo 3 juli 2019, 19:53 Waar zit de pijn? Boven je wenkbrauwen, achter in je nek?
Welke kleur heeft je eerste plas na het fietsen? water, citroensap, sterke thee, rode wijn?


Waar de hoofdpijn zit kan ik je niet specifiek vertellen. De volgende keer dat het gebeurt zal ik er op letten.
9/10 keer is het water á citroensap-kleur -achtig. Prima in orde lijkt mij. Met name doordeweeks let ik er goed op dat ik minimaal 4 doppers leegdrink met water (= volgens mij kleine 2L). In het weekend schiet dat er soms bij in... En laat ik nou net grote tochten in het weekend doen!
Plaats reactie