Trainen voor 100 kilometer

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

bert l. schreef: ma 2 maart 2020, 16:25 Je moet eerst de afstand aankunnen en dus op duurvermogen trainen.
Daarna wil je de afstand sneller afleggen en dus op intensiteit trainen
Daarna wil je er meer kracht ingooien en er volle bak invliegen en dus op kracht gaan trainen.

Een andere volgorde is er niet en er is geen short cut
Oneens.
Short-to-long training werkt net zo goed.

Dat duur de basis is is een achterhaalde gedachte. Zelfs wegwielrenners (muv bv Terpstra) zijn nu veel minder bezig met duur, omdat gebleken is dat submax inspanningen over korte perioden een veel betere gewenning aan wedstrijdinspanning oplevert.
Zeker in het mtben kun je een langere afstand prima verteren op basis van het trainen van kortere afstanden op hogere intensiteit.
Sterker nog: sinds ik door tijdgebrek (en geen zin meer in de local trails) veel meer long & slow duurtraining op de racer doe zijn mijn gemiddelde snelheid en herstelvermogen (na bv een klim) tijdens mtb marathon's met sprongen achteruit gegaan.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk zelf dat beide kan, maar dat alle ingrediënten wel in de soep moeten zitten.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Die stelling over het weglaten van duurtraining roept nogal wat discussie op, ook hier op het forum. Ben zelf sinds dit jaar gestart met gericht trainen, na voorheen vaste rondjes 2,5 uur knallen met hartslag 177. En dan dus op RDHF en dergelijke er na 60-70 KM helemaal af liggen.

Ik wilde ook heel graag het interval wonder geloven, vanwege tijdgebrek (en de dodelijke saaiheid van duurritten). Maar als ik op Strava kijk dan zie ik mannen als Becking en de Nijs toch echt nog kange duurritten maken. Don't get me wrong, ik zou heel graag willen dat je gelijk hebt, maar voor een 100 KM MTB marathon moet je denk ik toch echt ook die 100KM veelvuldig in de benen hebben zitten...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

KILROY schreef: ma 2 maart 2020, 19:11 Die stelling over het weglaten van duurtraining roept nogal wat discussie op, ook hier op het forum. Ben zelf sinds dit jaar gestart met gericht trainen, na voorheen vaste rondjes 2,5 uur knallen met hartslag 177. En dan dus op RDHF en dergelijke er na 60-70 KM helemaal af liggen.

Ik wilde ook heel graag het interval wonder geloven, vanwege tijdgebrek (en de dodelijke saaiheid van duurritten). Maar als ik op Strava kijk dan zie ik mannen als Becking en de Nijs toch echt nog kange duurritten maken. Don't get me wrong, ik zou heel graag willen dat je gelijk hebt, maar voor een 100 KM MTB marathon moet je denk ik toch echt ook die 100KM veelvuldig in de benen hebben zitten...
Omdat Becking en Nijs dat ook doen?
Har77 schreef: ma 2 maart 2020, 18:55 Sterker nog: sinds ik door tijdgebrek (en geen zin meer in de local trails) veel meer long & slow duurtraining op de racer doe zijn mijn gemiddelde snelheid en herstelvermogen (na bv een klim) tijdens mtb marathon's met sprongen achteruit gegaan.
Herkenbaar, ik mtb deze winter extreem weinig, 2 jaar terug ook gedaan en dat gaat zich tegen mij keren. Tracht het te ondervangen door interval op de gravelmtb en corestability.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Har77 schreef: ma 2 maart 2020, 18:55
bert l. schreef: ma 2 maart 2020, 16:25 Je moet eerst de afstand aankunnen en dus op duurvermogen trainen.
Daarna wil je de afstand sneller afleggen en dus op intensiteit trainen
Daarna wil je er meer kracht ingooien en er volle bak invliegen en dus op kracht gaan trainen.

Een andere volgorde is er niet en er is geen short cut
Oneens.
Short-to-long training werkt net zo goed.
Oneens met oneens. Elke basale trainingsleer stelt duur boven intensiteit. Laatst nog even Joe Friel (Fast over 50) nog even doorgelezen bij het haardvuur. (Ik zit in de doelgroep). Zelfs gasten die al 40 jaar duurtraining doen, moeten hun duurvermogen blijven onderhouden. (Ik zit ook in die doelgroep).
Zit je nog niet in de doelgroep, maar moet je nog naar je eerste 100km toewerken, dan zul je ook je metabolisme daarop moeten ontwikkelen. Je lichaam moet het dunne leidinkje naar je grootste brandstofvoorraad (lichaamsvetten) leren vinden en daar efficiënt gebruik van moeten leren maken.
Gewoon stapjes maken: 25 - 50 - 75 - 100km (of 20 - 40 - 60 - 80 - 100) en dan meemaken wat er met je gebeurt. Gaandeweg stukjes intensiteit gewoon toevoegen aan de basis. Wie denkt dat je met stukken van 25km afraffelen met een paar suikergels op zak een basis legt voor een goed af te leggen 100km gaat bedrogen uitkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tja ik heb ook mijn bedenkingen bij duurritten tegenwoordig.
Ik heb jarenlang heel veel rustige duur gedaan op de racer, maar mijn snelheid bleef laag op de weg.
In het bos ging het wel goed omdat de inspanning hoger was.
Het was echt mijn snelheid bij duurritten die achter bleef.

Sinds ik sinds een jaar meer op kracht dan souplesse ben gaan fietsen en veel meer varieer in mijn ritjes op de weg is mijn snelheid wel omhoog gegaan.
Vorig jaar eindelijk een paar ritjes met 30gem in duurtempo kunnen rijden.

Of ik ook sterker ben geworden op de MTB durf ik niet te zeggen, voor mijn gevoel is dat redelijk hetzelfde gebleven.

Ik denk persoonlijk dat je gewoon lekker 50km rondjes kunt knallen op de mtb en dat je dat steeds verder kunt uitbouwen naar 100km.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bert l. schreef: ma 2 maart 2020, 20:46
Har77 schreef: ma 2 maart 2020, 18:55

Oneens.
Short-to-long training werkt net zo goed.
Oneens met oneens. Elke basale trainingsleer stelt duur boven intensiteit. Laatst nog even Joe Friel (Fast over 50) nog even doorgelezen bij het haardvuur. (Ik zit in de doelgroep). Zelfs gasten die al 40 jaar duurtraining doen, moeten hun duurvermogen blijven onderhouden. (Ik zit ook in die doelgroep).
Zit je nog niet in de doelgroep, maar moet je nog naar je eerste 100km toewerken, dan zul je ook je metabolisme daarop moeten ontwikkelen. Je lichaam moet het dunne leidinkje naar je grootste brandstofvoorraad (lichaamsvetten) leren vinden en daar efficiënt gebruik van moeten leren maken.
Gewoon stapjes maken: 25 - 50 - 75 - 100km (of 20 - 40 - 60 - 80 - 100) en dan meemaken wat er met je gebeurt. Gaandeweg stukjes intensiteit gewoon toevoegen aan de basis. Wie denkt dat je met stukken van 25km afraffelen met een paar suikergels op zak een basis legt voor een goed af te leggen 100km gaat bedrogen uitkomen.
25 km afraffelen is natuurlijk wat anders dan intensieve training...

hier had ik een verhaal gepost wat hier bij aansluit: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#61603126
Daar ging het om een hogere snelheid op een lange rit, maar dezelfde theorie is ook van toepassing op het verlengen van een rit.
Je moet het zo zien, als je je power weet te verhogen met korte interval training, dan kan je met die hogere FTP ook prima een lange rit op een acceptabel tempo (bv 70% van je FTP rijden). Dit is als je kont hard genoeg is prima vol te houden. (en vergeet ook niet dat juist die gelletjes wel belangrijk zijn als je langer dan 2 uur op pad gaat en al helemaal met 4-5 uur of nog langer. )

Ik heb zelf nooit moeite gehad om mijn ritten te verlengen van mijn gebruikelijke 30-45 km ritten. Een sprong naar 80 en 100 was geen enkel probleem. Enige dip die ik heb gehad is de 62 km RdhF (ardennen marathon), als je dat op race pace (lees, 4,5 uur je hartslag tegen threshold) doet en toch te weinig eet, dan gaan er 2 dingen mis, iets te snel gestart en te weinig gegeten. Aan het duurvermogen lag het niet.

Ik doe nu een trainerroad plan op de indoor trainer, dit zijn 3 workouts in de week 2 van 1 uur, 1 van 1,5 uur met varierende intervallen, de ene keer onder FTP, de ander rond FTP, over v02max blokken boven FTP, van alles behalve lange duurritten.
Daar is zeker wel een plaats voor, maar er zijn meer wegen naar Rome.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Volgens mij is ook niet elk lichaam hetzelfde. Misschien dat de basale trainingsleren voor het gros van de mensen werkt, maar dat wil niet zeggen dat dit ook voor jou geldt. Over het algemeen fiets ik ook maar korte afstanden (met name woon-werk van 30-45km enkele reis), maar fiets ook zonder problemen een tochtje van 200km (ATB of race) of zelfs rondje NL van 660km in 1 rit. Dus luister ook naar je eigen lichaam in plaats van klakkeloos adviezen te volgen én te blijven volgend die op internet voorbij komen.

Daarnaast, wat nu als een basale trainingsleer geldt hoeft dat over 5 jaar niet meer te zijn. We komen voortdurend tot nieuwe inzichten. Volgens mij werd er ook aan MvdP getwijfeld of zijn voorbereiding met het cyclocross wel voldoende zou zijn voor de voorjaarsklassiekers.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ook dat is zeker waar, leeftijd speelt wellicht ook nog mee, als je ouder wordt neemt je VO2max af en wordt het (relatief gezien) moeilijker om intensief te trainen
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

He wat grappig dat dit op Tweakers speelt (dacht dat dar met name electronica was). Goed verhaal trouwens. Klopt het dat je een vermogensmeter moet hebben om op deze manier te trainen??

Prulleman schreef: di 3 maart 2020, 17:07
bert l. schreef: ma 2 maart 2020, 20:46
Oneens met oneens. Elke basale trainingsleer stelt duur boven intensiteit. Laatst nog even Joe Friel (Fast over 50) nog even doorgelezen bij het haardvuur. (Ik zit in de doelgroep). Zelfs gasten die al 40 jaar duurtraining doen, moeten hun duurvermogen blijven onderhouden. (Ik zit ook in die doelgroep).
Zit je nog niet in de doelgroep, maar moet je nog naar je eerste 100km toewerken, dan zul je ook je metabolisme daarop moeten ontwikkelen. Je lichaam moet het dunne leidinkje naar je grootste brandstofvoorraad (lichaamsvetten) leren vinden en daar efficiënt gebruik van moeten leren maken.
Gewoon stapjes maken: 25 - 50 - 75 - 100km (of 20 - 40 - 60 - 80 - 100) en dan meemaken wat er met je gebeurt. Gaandeweg stukjes intensiteit gewoon toevoegen aan de basis. Wie denkt dat je met stukken van 25km afraffelen met een paar suikergels op zak een basis legt voor een goed af te leggen 100km gaat bedrogen uitkomen.
25 km afraffelen is natuurlijk wat anders dan intensieve training...

hier had ik een verhaal gepost wat hier bij aansluit: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#61603126
Daar ging het om een hogere snelheid op een lange rit, maar dezelfde theorie is ook van toepassing op het verlengen van een rit.
Je moet het zo zien, als je je power weet te verhogen met korte interval training, dan kan je met die hogere FTP ook prima een lange rit op een acceptabel tempo (bv 70% van je FTP rijden). Dit is als je kont hard genoeg is prima vol te houden. (en vergeet ook niet dat juist die gelletjes wel belangrijk zijn als je langer dan 2 uur op pad gaat en al helemaal met 4-5 uur of nog langer. )

Ik heb zelf nooit moeite gehad om mijn ritten te verlengen van mijn gebruikelijke 30-45 km ritten. Een sprong naar 80 en 100 was geen enkel probleem. Enige dip die ik heb gehad is de 62 km RdhF (ardennen marathon), als je dat op race pace (lees, 4,5 uur je hartslag tegen threshold) doet en toch te weinig eet, dan gaan er 2 dingen mis, iets te snel gestart en te weinig gegeten. Aan het duurvermogen lag het niet.

Ik doe nu een trainerroad plan op de indoor trainer, dit zijn 3 workouts in de week 2 van 1 uur, 1 van 1,5 uur met varierende intervallen, de ene keer onder FTP, de ander rond FTP, over v02max blokken boven FTP, van alles behalve lange duurritten.
Daar is zeker wel een plaats voor, maar er zijn meer wegen naar Rome.
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Zo, sateen respons ineens, en fijn om verschillende meningen te lezen.
Ik ga niet alles quoten, dat gaat niet zo fijn vanaf mijn tablet.
Ik heb een hartslagmeter met horloge, doet geen GPS maar werkt prima. Ik gebruik deze in de sportschool om intervals te doen.
Ik ben in januari in de sportschool begonnen, en heb mijn eetpatroon rigoureus aangepast om gewicht kwijt te raken. 130 kilo op 201cm is niet best. Inmiddels merk ik dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat, ik meer energie heb en ik niet meer automatisch naar slecht voer grijp bij een beetje trek.
De wil om beter te leven is er, gewicht begint te zakken, dus dat gaat de goede kant op.
Duurvermogen begon er te komen, de 60km ging me beter af dan eerder. Dit voorjaar moet de 100km gaan gebeuren, snelheid boeit me nog niet zoveel, ik wil eerst de afstand redden. Door de rondjes in de sportschool merk ik wel dat ik meer explosiviteit heb, de korte rondjes die ik nu fiets kan ik makkelijker op snelheid doen.

Ga vooral door met de discussies, ik lees het graag!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Benji83 schreef: di 3 maart 2020, 21:45 Zo, sateen respons ineens, en fijn om verschillende meningen te lezen.
Ik ga niet alles quoten, dat gaat niet zo fijn vanaf mijn tablet.
Ik heb een hartslagmeter met horloge, doet geen GPS maar werkt prima. Ik gebruik deze in de sportschool om intervals te doen.
Ik ben in januari in de sportschool begonnen, en heb mijn eetpatroon rigoureus aangepast om gewicht kwijt te raken. 130 kilo op 201cm is niet best. Inmiddels merk ik dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat, ik meer energie heb en ik niet meer automatisch naar slecht voer grijp bij een beetje trek.
De wil om beter te leven is er, gewicht begint te zakken, dus dat gaat de goede kant op.
Duurvermogen begon er te komen, de 60km ging me beter af dan eerder. Dit voorjaar moet de 100km gaan gebeuren, snelheid boeit me nog niet zoveel, ik wil eerst de afstand redden. Door de rondjes in de sportschool merk ik wel dat ik meer explosiviteit heb, de korte rondjes die ik nu fiets kan ik makkelijker op snelheid doen.

Ga vooral door met de discussies, ik lees het graag!
Goed bezig :-q Andere voeding kan inderdaad een grote boost zijn. Die100km gaat er zeker komen! Als je er nu al 60 rijdt kun je de sprong wagen en voor een 100km tocht gaan. Desnoods rij je 5 rondjes van 20km zodat je weet dat je eerder kunt stoppen als dat nodig is.
Genieten blijft de basis!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jurriaan schreef: di 3 maart 2020, 21:57
Benji83 schreef: di 3 maart 2020, 21:45 Zo, sateen respons ineens, en fijn om verschillende meningen te lezen.
Ik ga niet alles quoten, dat gaat niet zo fijn vanaf mijn tablet.
Ik heb een hartslagmeter met horloge, doet geen GPS maar werkt prima. Ik gebruik deze in de sportschool om intervals te doen.
Ik ben in januari in de sportschool begonnen, en heb mijn eetpatroon rigoureus aangepast om gewicht kwijt te raken. 130 kilo op 201cm is niet best. Inmiddels merk ik dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat, ik meer energie heb en ik niet meer automatisch naar slecht voer grijp bij een beetje trek.
De wil om beter te leven is er, gewicht begint te zakken, dus dat gaat de goede kant op.
Duurvermogen begon er te komen, de 60km ging me beter af dan eerder. Dit voorjaar moet de 100km gaan gebeuren, snelheid boeit me nog niet zoveel, ik wil eerst de afstand redden. Door de rondjes in de sportschool merk ik wel dat ik meer explosiviteit heb, de korte rondjes die ik nu fiets kan ik makkelijker op snelheid doen.

Ga vooral door met de discussies, ik lees het graag!
Goed bezig :-q Andere voeding kan inderdaad een grote boost zijn. Die100km gaat er zeker komen! Als je er nu al 60 rijdt kun je de sprong wagen en voor een 100km tocht gaan. Desnoods rij je 5 rondjes van 20km zodat je weet dat je eerder kunt stoppen als dat nodig is.
Genieten blijft de basis!
Dat zal het waarschijnlijk worden voor de eerste keer 100, wat simpele rondjes door het bosgebied waar ik makkelijk thuis kan komen.
Volgende rit is op de nieuwe fiets, dan gaat 't nog een stukje makkelijker
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wat helpt is een afwisselende route. Je conditie is waarschijnlijk wel voldoende, maar onderschat het mentale gedeelte niet.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

SjeikM schreef: di 3 maart 2020, 19:43 He wat grappig dat dit op Tweakers speelt (dacht dat dar met name electronica was). Goed verhaal trouwens. Klopt het dat je een vermogensmeter moet hebben om op deze manier te trainen??

Prulleman schreef: di 3 maart 2020, 17:07
25 km afraffelen is natuurlijk wat anders dan intensieve training...

hier had ik een verhaal gepost wat hier bij aansluit: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#61603126
Daar ging het om een hogere snelheid op een lange rit, maar dezelfde theorie is ook van toepassing op het verlengen van een rit.
Je moet het zo zien, als je je power weet te verhogen met korte interval training, dan kan je met die hogere FTP ook prima een lange rit op een acceptabel tempo (bv 70% van je FTP rijden). Dit is als je kont hard genoeg is prima vol te houden. (en vergeet ook niet dat juist die gelletjes wel belangrijk zijn als je langer dan 2 uur op pad gaat en al helemaal met 4-5 uur of nog langer. )

Ik heb zelf nooit moeite gehad om mijn ritten te verlengen van mijn gebruikelijke 30-45 km ritten. Een sprong naar 80 en 100 was geen enkel probleem. Enige dip die ik heb gehad is de 62 km RdhF (ardennen marathon), als je dat op race pace (lees, 4,5 uur je hartslag tegen threshold) doet en toch te weinig eet, dan gaan er 2 dingen mis, iets te snel gestart en te weinig gegeten. Aan het duurvermogen lag het niet.

Ik doe nu een trainerroad plan op de indoor trainer, dit zijn 3 workouts in de week 2 van 1 uur, 1 van 1,5 uur met varierende intervallen, de ene keer onder FTP, de ander rond FTP, over v02max blokken boven FTP, van alles behalve lange duurritten.
Daar is zeker wel een plaats voor, maar er zijn meer wegen naar Rome.
Een powermeter is wel handig, maar zonder kan je ook op deze manier trainen, het is alleen wat meer gokken en wat minder precies
Plaats reactie