Concentratievermogen trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maaf2 schreef: di 25 juni 2019, 18:39
Mark-V schreef: di 25 juni 2019, 08:56 Concentratie heeft niet direct iets te maken met MTB-en, ook al komt het daar bij jou wel tot uiting.
Er zijn vele manieren om je concentratie te beinvloeden, google maar eens op "spanningsboog volwassenen".

Hier staat het e.e.a. uitgelegd:

https://www.menselijklichaam.nl/psychol ... centratie/

Meditatie zou ook kunnen werken. Maar het is vooral belangrijk om te weten wat er gebeurd als je je concentratie verliest. Voel je je moe? ben je gestresst? Verveel je jezelf? (Eentonig), etc.
Heb je de startpost ook gelezen?
Leg eens uit, waar doel je op?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

One Only schreef: di 25 juni 2019, 17:24 https://m.youtube.com/watch?v=vWyIG7wzgyM

Hier een tip van een pro op 7:11(verder ook nuttig en leuk filmpje trouwens). Lijkt gek maar helpt echt. Op het moment dat mijn concentratie voelbaar minder wordt ben ik geneigd “over/te veel” te concentreren waardoor ik te veel ga nadenken en niet meer op de automatische piloot rij. Door te veel na te denken gaat het bij mij alleen maar minder goed.

Probeer het eens :winkie:
Erg goeie en inspirerende video! :-q

Ga ik ook proberen...toch benieuwd of ik verschil merk. 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga eens met de auto naar je mtb route, ipv er heen te fietsen (45min.)
Kijk of je dan langer geconcentreerd kunt blijven dan een kwartier.
(Waarschijnlijk heb je dan wel een warming-up nodig voordat je lekker op gang komt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mark-V schreef: wo 26 juni 2019, 07:13
maaf2 schreef: di 25 juni 2019, 18:39
Heb je de startpost ook gelezen?
Leg eens uit, waar doel je op?
Meditatie lijkt mij niet iets dat je tijdens het fietsen kan toepassen.
En verveling lijkt topicstarter ook niet echt te omschrijven.
Jouw verhaal en link zijn m.i. gericht op niet sportieve activiteiten
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Jaartje geleden begonnen mijn kinderen met Fortnite op de Xbox. Omdat ik natuurlijk wil weten wat ze daar doen heb ik het ook eens geprobeerd. Dat mondde uit in een verslaving, uren eraan gespendeerd.

Maar wat merkte ik tijdens de MTB tochten daarna? Mijn concentratievermogen was zienderogen gestegen!

Advies: lekker gamen ;)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maaf2 schreef: wo 26 juni 2019, 17:57 Meditatie lijkt mij niet iets dat je tijdens het fietsen kan toepassen.
En verveling lijkt topicstarter ook niet echt te omschrijven.
Jouw verhaal en link zijn m.i. gericht op niet sportieve activiteiten
TIjdens het fietsen zou ik eerder aan mindfullness denken, maar ja meditatie kan wel degelijk je concentratievermogen verbeteren, juist wanneer je dat doet wanneer je niet op de fiets zit. Het is training he ;)

En verveling weet ik nog niet zo net, als ik te lang aan één stuk hetzelfde aan het doen ben (ook biken) dan raak ik verveeld en verlies ik mn concentratie en aandacht.
Tel daar vermoeidheid bij op en het is een hele goede mogelijkheid.
Maar ipv dat jij probeert voor TS te denken, zullen we naar zijn antwoord luisteren? ;)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mark-V schreef: wo 26 juni 2019, 22:44
maaf2 schreef: wo 26 juni 2019, 17:57 Meditatie lijkt mij niet iets dat je tijdens het fietsen kan toepassen.
En verveling lijkt topicstarter ook niet echt te omschrijven.
Jouw verhaal en link zijn m.i. gericht op niet sportieve activiteiten
TIjdens het fietsen zou ik eerder aan mindfullness denken, maar ja meditatie kan wel degelijk je concentratievermogen verbeteren, juist wanneer je dat doet wanneer je niet op de fiets zit. Het is training he ;)

En verveling weet ik nog niet zo net, als ik te lang aan één stuk hetzelfde aan het doen ben (ook biken) dan raak ik verveeld en verlies ik mn concentratie en aandacht.
Tel daar vermoeidheid bij op en het is een hele goede mogelijkheid.
Maar ipv dat jij probeert voor TS te denken, zullen we naar zijn antwoord luisteren? ;)
Daarom stelt hij de vraag toch? Zodat wij met hem mee denken....
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Hij kan toch zelf bepalen of hij wat met het antwoord Mark-V kan of niet. Die hoef jij niet voor hem af te schieten. Dat bedoelt mark met voor hem denken.
En ik ben het met Mark-V eens trouwens. Niet alle training hoeft op of in de buurt van de fiets te gebeuren om er tijdens het fietsen profijt van te hebben. Dat geld net zo goed voor hersentraining als voor bijvoorbeeld krachttraining in de sportschool.

Topsporters (praat nu in elk geval even over bijvoorbeeld kate courtney) doen ook aan yoga & meditatie om het koppie fris te houden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Over meditatie op de fiets gesproken. Ik kan me een een YT filmpje van Paul the Punter herinneren waarin hij een tip van Tracey Hannah kreeg om tijdens een technische afdaling een liedje te neuriën of te zingen om zo zijn focus te houden. Paul liet zich afleiden door elk obstakel en door dat liedje te zingen kwam hij in een soort flow. Het had wel effect.

Dit is het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=vWyIG7wzgyM
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

KarinMTB schreef: do 27 juni 2019, 08:55 Hij kan toch zelf bepalen of hij wat met het antwoord Mark-V kan of niet. Die hoef jij niet voor hem af te schieten. Dat bedoelt mark met voor hem denken.
En ik ben het met Mark-V eens trouwens. Niet alle training hoeft op of in de buurt van de fiets te gebeuren om er tijdens het fietsen profijt van te hebben. Dat geld net zo goed voor hersentraining als voor bijvoorbeeld krachttraining in de sportschool.

Topsporters (praat nu in elk geval even over bijvoorbeeld kate courtney) doen ook aan yoga & meditatie om het koppie fris te houden.
Je hebt gelijk, mijn reactie was wat kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Flow&Co schreef: do 27 juni 2019, 10:58 Over meditatie op de fiets gesproken. Ik kan me een een YT filmpje van Paul the Punter herinneren waarin hij een tip van Tracey Hannah kreeg om tijdens een technische afdaling een liedje te neuriën of te zingen om zo zijn focus te houden. Paul liet zich afleiden door elk obstakel en door dat liedje te zingen kwam hij in een soort flow. Het had wel effect.

Dit is het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=vWyIG7wzgyM
Ehhm... dat filmpje werd eerder in dit topic ook al gepost door One Only (zie eerder op deze en vorige pagina)... :winkie:

Wat niet wegneemt dat de boodschap eruit goed opgepakt is. :wink:
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

:oops: oeps
Plaats reactie