Krachttraining naast fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

mauke schreef: vr 6 december 2019, 01:00
Als je gaat zakken in koolhydraten gaat nagenoeg altijd je prestatie omlaag.. en denk dat je ook niet onder de 10 vet moet willen komen. tenzij je bodybuilder bent.
Als directe brandstof wel ja, maar was heel subtiel lager gaan zitten.
Zat al een paar weken op het lage gewicht met hetzelfde voedingspatroon en had toen ineens een vermogens crash.
Verwacht dat m'n lijf zo iets had van "het is goed zo".

Het idee was als er geen gewicht meer van de fiets af kan dan eens kijken wat ik nog van mijzelf af krijg.
Ondertussen wel van die lichtgewicht hype af, enige waar ik voor rijd is mijzelf.
Uiteindelijke doel is fit worden/blijven en lol hebben.

Hou het vet% nu gewoon rond de 10% en gaan dit jaar dus eens testen of been krachttraining helpt in nog meer vermogen.
Core en een beetje borst/armen deed ik al, niets spectaculairs maar gewoon om te zorgen dat het van boven niet een zwak gratenpakhuis is. :P
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

...en core trainen is zeker bijdragend voor fietsen! Bovenlichaam ook en core is daar uiteraard onderdeel van, maar core stability is op zeker van invloed in positieve zin. Zeker als je wat meer TTF-gerichte ritten doet, maar over het algemeen al bij elke rit, al zou je dat niet direct denken.

En in principe bijt krachttraining van bovenlichaam het fietsen ook niet (benen op zich ook niet als je de juiste herstelmomenten pakt). Tenzij je enorm massa gaat bulken, dan zou het toenemen in gewicht je wellicht parten kunnen gaan spelen maar als je het binnen verhouding houdt is het goed om er bij te doen. Fitness heet niet voor niets fitness...het draagt overall bij aan een fitter lichaam, mits correct uitgevoerd natuurlijk. Ik merk het iig in het dagelijks leven ook al, met dingen als huishouden en tillen bv.

Bovendien: voor iedereen is het weer anders wat werkt of minder goed werkt, dat moet je voor jezelf ondervinden...een paar keer per week fitness erbij is iig in de meeste gevallen gewoon constructief. :-q
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vind krachttaining mentaal ook erg verfrissend.
Al moet ik zeggen dat dat wel vooral bij bovenlichaam is.

Na bovenlichaam training heb ik altijd het gevoel opgeladen te zijn, en na beentraining het gevoel leeg te zijn.
Misschien dat dat ook de reden is dat mensen graag een "leg day" overslaan.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

RobBoZ schreef: vr 6 december 2019, 22:52 Vind krachttaining mentaal ook erg verfrissend.
Al moet ik zeggen dat dat wel vooral bij bovenlichaam is.

Na bovenlichaam training heb ik altijd het gevoel opgeladen te zijn, en na beentraining het gevoel leeg te zijn.
Misschien dat dat ook de reden is dat mensen graag een "leg day" overslaan.
Ja dat vind ik ook. Sommige mensen vinden het saai maar het is ook een mindset en als je een goeie focus hebt kan het heel lekker zijn.

In de sportschool cultuur hoor je vaak het credo ‘never skip leg day’ en dat is op zich niet zonder reden: het is zelfs zo dat als je geen benen zou trainen, je bovenlichaam op een gegeven moment ook niet meer goed kan groeien...klinkt gek maar dat is wel degelijk zo. Bovendien: je benen moeten de massa van het bovenlichaam ook kunnen dragen dus ook daarom is het van belang je benen te trainen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Leg day is mijn favoriet 😂.
Upper body train ik eigenlijk te weinig, maar ik vind het gewoon veel leuker om mega intensief benen te trainen. Bovenlichaam kan ik om wat voor reden niet zo intensief trainen als benen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

StefvanH schreef: zo 8 december 2019, 16:44 Leg day is mijn favoriet 😂.
Upper body train ik eigenlijk te weinig, maar ik vind het gewoon veel leuker om mega intensief benen te trainen. Bovenlichaam kan ik om wat voor reden niet zo intensief trainen als benen.
Benen zijn ook de grootste spiergroep dus wellicht speelt dat ook mee, dat er dus flink wat te trainen valt aan benen.

En voor het MTB'en ook altijd handig! Ik merk het iig wel dat mijn kracht voor biken ook is toegenomen dankzij het trainen in de sportschool.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Ongeveer 30% van je spiermassa bevindt zich in de benen. Alleen al door je benen te trainen wordt je bovenlichaam ook sterker.
Zonder een ontwikkelde rug, ga je ook je top op bankdrukken niet benaderen.

@ StefH hoe vaker je je bovenlichaam traint, hoe beter dat ook zal gaan en hoe meer voldoening je er uit gaat halen. Stel jíj jezelf doelen voor benen en voor bovenlichaam?
Voor mij maakt het niets uit bovenlichaam of benen. Behalve dat ik van heel zwaar benen nu nauwelijks herstel met m'n fietsbenen. En ik vind fietsen ook wel bijna genoeg, deadlift en squat afwisselend voor benen. Deadlift vind ik fijner maar squat is beter. Deze twee wil ik voor 2020 op 1x lichaamsgewicht hebben 👍🏻
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf doe ik in de winter wat aan crossfit en gewichtheffen.

Ik merk er weinig van op de fiets, behalve dat mijn rug (core) weer sterk is, en doordat ik voornamelijk lessen volg, mijn houding ook beter wordt.

Ook vindt ik het vaak vrij snel erg intensief, en heb dus lang herstel nodig.
Het is zo moeilijk om rustig aan te doen...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

tiewrap schreef: ma 9 december 2019, 16:18 Zelf doe ik in de winter wat aan crossfit en gewichtheffen.

Ik merk er weinig van op de fiets, behalve dat mijn rug (core) weer sterk is, en doordat ik voornamelijk lessen volg, mijn houding ook beter wordt.

Ook vindt ik het vaak vrij snel erg intensief, en heb dus lang herstel nodig.
Het is zo moeilijk om rustig aan te doen...
Ehhh ja vind je het gek als je dan voor crossfit kiest... ;)

Het kan ook best minder intensief natuurlijk. Maar goed, dat hoef ik je niet te vertellen uiteraard.
Hoewel ik het nu eigenlijk toch al doe... :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Nog eens een vraagje.

Wat voor schoenen kun je het beste gebruiken voor een "leg day" ?
Gebruik nu bij gebrek aan beter mijn hardloopschoenen ( Asics gel nimbus ) maar kan mij voorstellen dat zo'n dikke schuimlaag onder je voet niet ideaal is voor stabiliteit bij hogere belasting.

Kan niet zeggen dat ik er echt last van heb, maar misschien weet ik niet wat ik mis.
Iemand suggesties ?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik droeg ook altijd mijn hardloopschoenen bij krachttraining omdat ik dacht dat het niet uitmaakte wat voor schoenen je gebruikt. Heb sinds kort echter een paar Nike Shox, dus met een wat hogere hak, en voor squat en deadlift is dat echter super voor je houding. Er zijn ook speciale schoenen voor gewichtheffen en die hebben ook een wat verhoogde hak.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Squats en DL doe ik altijd op sokken. Rest vd training op hardloopschoenen. Voor Squats en DL wil je zo min mogelijk vering en demping, omdat dit alleen maar onstabiliteit introduceert.

Met name Squats op sokken vereist wel een goede enkel mobiliteit, omdat anders je risico loopt je hak vd grond komt tijdens het zakken vd Squat. Als dit het geval is, kun je een dunne schijf gewicht onder je hak leggen of nog beter een Squat schoen komen die een iets hogere hak heeft
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik kreeg bij het kopen van mijn laatste paar fitness schoenen in de winkel ook het advies om een wat stijve zool te nemen, dus niet teveel demping. Zoals hierboven ook al beschreven werd dus. Dat scheelde ook in prijs want hoe meer demping en comfort, hoe duurder de schoen over het algemeen. Toch een op zich goeie schoen van new balance gekocht toen en daar train ik nog steeds mee.

Dat verhaal van die hak zou kunnen, heb ik zelf geen ervaring mee maar bij een goede basis squat houding is dat volgens mij niet essentieel voor een goede uitvoering.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Bij een goede uitvoering, kom je omhoog vanaf je hakken. Een verhoging in de hak of 1kg. schijfjes onder de hak zal de meesten helpen bij een goede uitvoering. Ik ga tot 90 graden. As to the grass lijkt mij niet nodig. :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

lenf schreef: zo 15 december 2019, 16:12 Bij een goede uitvoering, kom je omhoog vanaf je hakken. Een verhoging in de hak of 1kg. schijfjes onder de hak zal de meesten helpen bij een goede uitvoering. Ik ga tot 90 graden. As to the grass lijkt mij niet nodig. :-q
Je hakken dien je gewoon op de grond te kunnen houden hoor : Suprised :
Plaats reactie