Trainings advies voor marathon

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

ma 14 januari 2019, 16:03

aurelius schreef:
ma 14 januari 2019, 15:23
.... Maar hoeveel km woon-werk reed je nu hoe vaak per week?
Als het langer licht blijft 1 keer in de week .... tussen de 36 en 50 km .
Dan rij ik meestal een rustig tempo (rij niet steeds tegen het uiterste) maar wel een wat hoger cadans
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7326
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

ma 14 januari 2019, 17:03

Swissje schreef:
ma 14 januari 2019, 16:03
aurelius schreef:
ma 14 januari 2019, 15:23
.... Maar hoeveel km woon-werk reed je nu hoe vaak per week?
Als het langer licht blijft 1 keer in de week .... tussen de 36 en 50 km .
Dan rij ik meestal een rustig tempo (rij niet steeds tegen het uiterste) maar wel een wat hoger cadans
De accenten dus wat anders leggen, want je fietst (vaak) genoeg.
Simpel 'schema' in jouw geval:
'Vanaf nu' 1/wk langer en rustiger aan gaan fietsen, uitbreiden naar een uur of 4-5, voor de basis leggen in het voorjaar.
1/wk gewoon lekker blijven MTB-en, met klimmetjes en techniek, nergens op letten, lol hebben, zoals je nu al doet.
Dan het woon-werkverkeer evt tzt van 1 naar 2/wk uitbreiden. En in het woon/werkverkeer dan wat 'intervallen' inbouwen op de weg terug naar huis: stukken hard trappen, tegen het rood aan, dat enkele minuten volhouden, en weer een stukje rustig aan doen. Als je dat in het laatste 1/2u doet voor thuiskomt ga je icm de rest van het schema vanzelf en 'langer en sneller' fietsen, rijd je straks iedere 100km marathon met meer gemak uit (afzien blijft het natuurlijk).

Stel, je wil 'efficienter' trainen, dan kan dat nog 'sneller' mbv hartslagmeter of zelfs vermogensmeter.
Maar deze 'amateuristische manier' werkt ook (is natuurlijk ook gewoon gebaseerd op 'echte' trainingsschema's...op die manier, zonder meter of strakke schema's, met 2/wk (soms 3/wk in de lente/zomer) heb ik me voorbereid op een transalp van 6 aaneengesloten dagen, met elke dag ongeveer 50km en 1800-2500hm, en op die manier lukt het mij ook om een BBC 112km 2000hm te rijden).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8206
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ma 14 januari 2019, 18:50

Jurriaan schreef:
vr 11 januari 2019, 18:29
Met 2x in de weken trainen wordt het een uitdaging.
Maak een plannetje waarin je elke week meer uren op de fiets zit in aanloop naar de marathon. Rijdt op gevarieerde parcoursen, waarin duur de basis vormt en interval de afwisseling. Houdt een logboek bij, al dan niet via Strava.

Je kent je hartslagzones en rijdt met een hartslagmeter? (Hartslagmeter laat je zien dat je in je duurzone rijdt. Valkuil is om altijd te ‘jagen’.)
Voor uitzonderlijke mensen met een uitzonderlijke fysiek is twee keer in de week genoeg. "Gewone mensen" moeten echt vaker, regelmatiger en gestructureerder trainen. Eén lange rit per week. Dat afwisselen met korte/intensieve training. Trainen zoals Jurriaan zegt dus.

Hoogtemeters maken helpt ook. RDHF is geen toertocht en zeker niet vergelijkbaar met D200. De routebouwer steekt er serieus veel hoogtemeters in. De uitdaging van de RDHF zit niet alleen in de afstand, maar zeker ook in de serieuze hoeveelheid hoogtemeters die Lowie er in stopt. In de aanloop naar de RDHF kun je in april al aan Olne-Spa-Olne meedoen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5337
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

ma 14 januari 2019, 20:39

awinkel schreef:
ma 14 januari 2019, 11:14
Jurriaan schreef:
vr 11 januari 2019, 18:29
Met 2x in de weken trainen wordt het een uitdaging.
Is dit niet wat te kort door de bocht? :wink:
Toen ik begin 2016 begon met MTB'en reed ik ongeveer 80 a 100km per week verdeeld over 2 ritjes.
Aan het eind van het jaar had ik 3800km gereden en toen reed ik in december de Drenthe200.
Inderdaad kreeg ik als reactie dat dit vrijwel onmogelijk zou zijn, maar ik reed 'm in 10:25 uur uit.
Vanwege werk, gezin e.d. lukt het mij niet om meer dan 2x per week te trainen. Ik rij nu ongeveer 110km per week en een enkele keer lukt het om nog een 3e rit te rijden, maar dit komt niet vaak voor.
Wel probeer ik 1x per maand een langere rit (100km+) te rijden.
Toch rij ik de Bartje200 in 9 uur en een Veldslag om Norg (100km versie) in 3:44 uur.
Winnen zal ik nooit, maar die intentie heb ik ook niet.
Maar stellen dat een marathon een uitdaging wordt als je maar 2x per week rijdt is wellicht wat overdreven. :-)
Zo kort als je in 2 dagen kunt maken 8)
Met mijn opmerking zeg ik dat het een uitdaging is. Dat is iets anders dan dat ik zeg dat het onmogelijk is.

Klimmen is wel een ding. Ook iets wat je wil dat het je ligt. Ik persoonlijk kan er de lol van inzien. Andere verkiezen liever een andere oplossing.

Als je plezier hebt, begin er aan, ga ervoor en ervaar #lerendoortedoen
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

ma 14 januari 2019, 23:40

Het mag ook zeker een uitdaging zijn ! Waarvoor zou je anders mee doen ......
Klimmen is wel aan mij besteed, ook ik kan daar de lol wel van inzien.
Ik wil alleen proberen om er zo goed mogelijk op voorbereid te zijn ...en het maximale ervoor gedaan te hebben.
Ik zit idd ook met werk wat mij beperkt qua trainen/fietsen (ga 7:30 de deur uit en ben vaak pas 18:45 thuis )

Wat ik al eerder schreef , er zijn een paar dingen voorbij gekomen waar ik wel wat mee kan.
En..... ik heb nog even tot het juni is 😉
Plaats reactie