Toegankelijke assistentie/hulp voor effectief trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goed bezig, vol houden, de eerste (mentale) dip is na een week of 6-8.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

https://www.wattkg.com/cycling-science/

Op de bovenstaande site kun je nog wat lees voer vinden. Met name het gedeelte over 30/15 SIT training en zijn gepolariseerd trainingsschema interessant. Verder word op trainingpeaks nog behoorlijk wat uitgelegd over MTB specifieke trainingen.
Oooeeessss
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

in een vorige topic over HIIT gaf je aan de The Wringer in Zwift eens te proberen, al gedaan?
Vanavond deze oefening gedaan. Ging eigenlijk wel prima, twee volle dagen rust ervoor gehad. Ik kreeg het echt lastig op de laatste interval, maar kon het nog net volbrengen. Best pittige interval. Degene die ik echt niet volhield: the McCarthy special.....

Moet zeggen: aanwinst voor deze donkere dagen: de Tacx, althans voor mij..... :-q
MTBArnhem
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

2 weken verder en hoe gaat het er mee?
Oooeeessss
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Sja,

Het gaat prima hoor. Even een weekje eruit geweest ivm wintervermaak. Ook een half griepje gehad. vanavond maar weer eens op de indoor trainer, want het weer daar wordt ik niet vrolijk van.....

Anyway, al met al vind ik het wel lekker trainen zo, maar dat ik er nu met sprongen beter van wordt.... dat eureka gevoel heb ik niet. Maar daar is het wellicht veel te vroeg voor. Het seizoen is nog helemaal niet begonnen.

gr
MTBArnhem
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zeker nu het nog niet continu is, kan er nog geen sprake zijn van het eureka gevoel.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op do 7 februari 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Oké.

Het is nu pas 3 weken verder en je hebt ook nog iets anders tussendoor gedaan inclusief griepje dus ik snap wel dat het eureka gevoel uitblijft. Consistent trainen is belangrijk, je dwingt je lijf om aan te passen aan de belasting die je vraagt.

Oftewel: even goed volhouden.
Oooeeessss
Lennie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 00:00

Hier zijn ook een aantal tips te vinden in de diverse blogs:

https://improove-coaching.nl/nieuws/
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Nieuw boek gekocht:

"The Time Crunched Cyclist"

Poeh als ik het lees, lijkt het wel exact over mezelf te gaan. Ook het type training en de schema's passen wel bij me zo lijkt het.
Het is een dik boek met veel achtergronden, een specifiek schema staat op 1 pagina. Veel interval door de week en in het weekend 1 of 2 langere ritten, waarvan 1 gecombineerd met wederom een interval sectie....

Interesting....
MTBArnhem
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Burco schreef: za 22 december 2018, 19:21
Mr. Htb. schreef: vr 21 december 2018, 23:48 Of je genoeg traint met 8 uur per week.

Een wedstrijd of marathon is ook een belasting welke als "training" gezien kan worden. Als je helemaal naar de vaantjes gaat in 3 tot 4 uur moet je dan de rest van die week nog wel zo zwaar trainen?
In je wedstrijdperiode niet nee. Maar als je wedstrijden rijdt van 3 a 4 uur zul je toch moeten investeren in duurtraining omdat je (met 1 a 2 uur glucose voorraad in je spieren) de helft van je wedstrijd op je op voornamelijk je vetverbranding moet doorkomen. Dat betekent dat in je voorbereiding dus veel moet investeren in duurtraining om die vetverbrandingsmotor te optimaliseren. Mijn stelling is als je uitgaat van 8 uur training inclusief 3 uur wedstrijd houd je effectief 5 uur over. Een duurtraining kost je ook minimaal 3 uur (gezien de wedstrijd duur) dus heb je nog 2 uur over voor of nog een duurtraining of een intensieve intervaltraining. Dan zou ik in de voorbereiding 2 duurtrainingen doen en naarmate de wedstrijden naderen overgaan op 1 x duur en 1 x interval. Met die interval training kan je vervolgens gaan spelen met duur, intensiteit en arbeid-rust verhouding om toch de totale trainingsbelasting gedurende een aantal weken te laten toenemen. Dan in de een periode met de belangrijke wedstrijden schakel te terug naar 1 x duurtraining en 1x wedstrijd. Daardoor pak je extra rust maar je rijdt dan ook je wedstrijden maximaal. Dan gebuikt je die ene duur training voor herstel en onderhoud van de conditie. Vervolgens start je je na pak 'm beet 4 tot 6 weken weer een nieuwe cyclus op met 2 duurtrainingen per week en herhaal je de hele cyclus.

Misschien interessant nieuw topic: hoeveel uren besteden we eigenlijk aan onze hobby? :D
Ik snap jouw dwang naar duurtraining echt totaal niet. Hij is een mtb er. Met de korte tijd die hij heeft kan hij 100x beter investeren in krachttraining icm interval/vo2 max training. Hoge piekkracht icm met goede VO2 max heb je totaal geen duurtraining nodig. Ik doe nooit duurtraining,..alleen rustige hersteltrainingen en in weekenden dat ik geen wedstrijden heb race pace training + - 10% van de wedstrijdduur.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yeah Steel schreef: wo 26 december 2018, 23:16 Allen, thanks voor de tips.

Ik moet zeggen dat Elevate for Strava is wel geinig, eigenlijk gewoon erg goed gebouwd. Inmiddels heb ik een FTP test gedaan (pffff) en weet ik mijn waardes.
Ik doe 8x4 minuten op 111% ftp.
Deze interval ook gedaan met mijn FTP waarde in de vorm van 5 x 5 min op 111%.... Een workout in Zwift
Geen kinderachtige trainingen. En als ik dan van de fitness grafiek van Elevate uitga, zou je elke dag zo'n interval kunnen doen zonder vermoeid te raken / overtraind. Zo voelen de benen dan weer niet, dus ik moet denk ik uitkijken om teveel op die grafiek blind te staren.... Want een keiharde correlatie tussen de vormpieken etc en opvallend goede uitslagen zie ik (nog) niet

ik geef het eerst maar eens even tijd. voorlopig wordt het een mix van gestructureerde interval op Zwift in de wintermaanden, de data van Elevate en mijn gevoel/feedback van mijn lichaam... voor het buitenseizoen ga ik maar sparen voor een Stages powermeter op de racefiets.
Wattagemeter is een goede investering!!! Zou m alleen lekker op mn mtb nemen en ook trainen op de mtb,....ook op de weg. James Wilson heeft hier nog mooie theorie over. Ook met klimwedstrijden is een wattagemeter op je mtb wel lekker!
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Wattagemeter is een goede investering!!!
Ja dat heb ik inmiddels wel door. Zeker door de trainingen op de Flux/Zwift snap ik nu dat je dan echt heel doelgericht en meetbaar kan trainen. Jij doet bijna alles op de MTB he Schepp ? ja ik moet zeggen dat ik in een jaar maar 2000 km op de mtb rij, verkies toch vaak de racefiets.... maar zie zo 1,2,3 niet waarom dat niet net zo effectief is....

Zal eens kijken voor een powermeter, maar is wel een hele flinke investering als het ook nog eens licht moet zijn....
MTBArnhem
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Same here, zit meer tijd op mn racer dan op mn mtbs en crosser.
Op de racer ook veel w-w, vandaar wattage meter ook voor de racer aangeschaft en geen moment spijt van gehad.
Buiten dat het effectief trainingsgereedschap is, is het ook een erg leuk speeltje als je van cijfers en statistieken houdt.
Plaats reactie