Bloedonderzoek, ervaringen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik ben vast niet de enige die af en toe twijfelt aan zijn bloedwaardes, en dus graag een test(je) zou willen laten uitvoeren zonder bij de huisarts langs te gaan.

Nu zijn er veel aanbieders maar ik zoek een professionele partij die niet als doel heeft om na de test pillen te verkopen. Een uitgebreid onderzoek kan daardoor honderden euros kosten, maar ik heb liever objectiviteit.

Ervaringen, tips?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Waarom niet via de huisarts?

Via een ziekenhuis bloed laten prikken lijkt mij per definitie 'professioneler' dan via een commerciële partij.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

maaf2 schreef:Waarom niet via de huisarts?

Via een ziekenhuis bloed laten prikken lijkt mij per definitie 'professioneler' dan via een commerciële partij.
Via de huisarts moet je een reden hebben, daar kun je geen totaal overzicht aanvragen als je niet iets hebt. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het dan via de zorgverzekering gaat en dat is bij mij niet de bedoeling.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En terecht, waarom zou de maatschappij anders meebetalen voor een nonprobleem. Als jij daar anders over denkt zul je moeten betalen. Lijkt me terecht.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Maar waarom wil je overzicht? Ga je dan zelf conclusies verbinden aan de uitslagen? Lijkt mij niet heel slim
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Je kunt ook een sport medisch onderzoek laten doen met bloedonderzoek. Soms vergoeden zorgverzekeraars een deel.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Wat is t doel?
Want gewoon een lijst met getallen kan je waarschijnlijk minder mee dan je denkt.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Kjiratsiekoedel schreef:Wat is t doel?
Want gewoon een lijst met getallen kan je waarschijnlijk minder mee dan je denkt.
Klopt, ik wil de cijfers ook laten interpreteren en niet zelf doen, maar ik wil geen partij die baat heeft bij het overdrijven van de uitslag.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Wat is je doel met dit onderzoek?

Anders een keer langs je huisarts met je vragen (en je doel achter de vraag). Want alleen cijfers zijn niet te interpreteren tot een conclusie.

Je hebt blijkbaar een achterliggende vraag. En je denkt denkt dat bloed prikken tot een bepaald antwoord kan leiden. Maar wat is je achterliggende vraag?
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Nu gaan we eigenlijk te diep in op mijn details, maar laat ik zeggen dat ik reden heb om bepaalde waardes te laten controleren zonder dat de huisarts daar de noodzaak voor ziet.

Ipv mijn situatie uit te diepen, zou ik graag ervaringen met commerciele maar professionele bloedonderzoeken van anderen horen.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De hamvraag blijft: wat is die achterliggende reden? Wat zijn die details?
Links- of rechtsom, via huisarts of via een andere al dan niet commerciele partij, zul je die reden ooit moeten delen met degene die je uitslagen gaat interpreteren, anders ga je langs elkaar heen praten, krijg je geen antwoord op jouw specifieke vraag.
Jij wil iets specifieks weten/laten onderzoeken. Een arts kan dan bepalen of en welke testen gedaan moeten worden om een objectief antwoord te krijgen op je vraag.
Huisarts kan je ook helpen adviseren waar zoiets eventueel kan worden uitgevoerd, als die het zelf niet ‘kan/mag/wil’. Dat advies kost je niks...
Sportarts/SMA is vaak een logische keus, als je vraag tenminste sport-medisch gerelateerd is... Maar goed, geen idee wat je vraag is. Logisch ook, hoor, dat je die niet zomaar deelt op een forum als het een privacygevoelige is... gevolg is wel dat dit antwoord ook wat vaag blijft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rebelede
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 22:04
Mijn mountainbike: centurion backfire 29er

teveel epo gebruikt zeker
gang is niet remmen!!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

rebelede schreef:teveel epo gebruikt zeker
:oops: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring met zo'n onderzoek, mijn aandrang was niet groot genoeg.
Maar ik dacht wel meteen dit:
maaf2 schreef:Waarom niet via de huisarts?
Via een ziekenhuis bloed laten prikken lijkt mij per definitie 'professioneler' dan via een commerciële partij.
En toen dit:
Peter243 schreef:Je kunt ook een sport medisch onderzoek laten doen met bloedonderzoek. Soms vergoeden zorgverzekeraars een deel.
Tenslotte geeft Aurelius een zinnige opmerking:
aurelius schreef:De hamvraag blijft: wat is die achterliggende reden? Wat zijn die details?
Links- of rechtsom, via huisarts of via een andere al dan niet commerciele partij, zul je die reden ooit moeten delen met degene die je uitslagen gaat interpreteren, anders ga je langs elkaar heen praten, krijg je geen antwoord op jouw specifieke vraag.
Jij wil iets specifieks weten/laten onderzoeken. Een arts kan dan bepalen of en welke testen gedaan moeten worden om een objectief antwoord te krijgen op je vraag.
Huisarts kan je ook helpen adviseren waar zoiets eventueel kan worden uitgevoerd, als die het zelf niet ‘kan/mag/wil’. Dat advies kost je niks...
Sportarts/SMA is vaak een logische keus, als je vraag tenminste sport-medisch gerelateerd is... Maar goed, geen idee wat je vraag is. Logisch ook, hoor, dat je die niet zomaar deelt op een forum als het een privacygevoelige is... gevolg is wel dat dit antwoord ook wat vaag blijft.
Blijkbaar wil je de zorgverzekeraar niet verontrusten met jouw vraag of de resultaten.
De zaak invliegen via de sportarts lijkt mij de beste optie.
De zorgverzekeraar betaald vaak zo'n keuring, bijv. eens in de twee jaar.
Dus dat bezoek zal geen slapende honden wakker maken.
De sportarts kan je dan verder helpen, al zal hij je waarschijnlijk niet snel de commerciële weg in sturen.
Maar dan kan je wel wat gerichter verder zoeken. Laboratorium test zijn duur en zomaar de hele lijst aankruisen kost een vermogen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Je kan ook rechtstreeks een sportarts benaderen en een commercieel tarief betalen en hem gewoon vertellen wat je gedaan wil hebben. Blijft alles onder jullie. Het passanten tarief heet dat als ik het goed heb...
Plaats reactie