Hartige repen en gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10427
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 22 februari 2019, 11:21

Goed dat we weer even terug zijn bij de echte langere ritten, want ik zag steeds adviezen langs komen voor ritjes van enkele tientallen km's. Daar zullen maar weinig mensen problemen met eten hebben, maar de ts heeft het in de openingspost over ritten van zes uur of langer.... ;-)

Ik kan me mijn eigen eerste echt lange rit nog herinneren, als redelijk onervaren hobbyist had ik ingeschreven voor Diekirch-Valkenswaard. Dat is 260km op de racefiets, dwars door/over de Ardennen (volgens mij rond de 2.400hm als ik me goed herinner). Ik was gewend maximaal rond de 50~60km te rijden :D

"Goed eten en drinken" had ik vooraf dus in mijn hoofd. En dat deed ik, zoveel dat ik halverwege buikpijn had en niet naar de wc kon om er iets aan te doen :D Dat was dus duidelijk teveel geweest...
Ter info, op mijn niveau was dit een rit van ongeveer 11 uur op de fiets en wat korte pauzes bij de stempelposten. Naast het veel te volle gevoel had ik ook flink last van zadelpijn, dus het was aardig afzien geweest :D

Later nog een paar keer deelgenomen aan deze tocht en het eten/drinken wat beter gedoseerd. Dat ging voor mij vrij goed met voornamelijk zoet eten en drinken, al vond ik dat op een gegeven moment niet echt lekker meer. Na de rit een hartige kop soep oid was dan ook enorm lekker...
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

vr 22 februari 2019, 18:11

Flow&Co schreef:
do 21 februari 2019, 14:11
Gisteren zat ik wat te lezen over ultra afstanden en dingen waar je rekening mee moet houden op dergelijke tochten.
Dit artikel: (https://www.bikeaccidentattorneys.com/4 ... cling-101/)

In het stukje over voeding wordt gesproken over "GI distress". Ik heb er verder niet naar gezocht, maar dit lijkt wel het verschijnsel waar OP het over heeft. Dat zijn maag omdraait als hij na veel km's iets eet.
De schrijver van het artikel is blijkbaar fan van de sportvoeding van het merk Carborocket.
Een kijkje op de website van dit merk leert dat zij sportvoeding maken die zich richt op het minimaliseren van "GI distress".

Het is geen hartig vast voedsel, maar het is wel mogelijke een oplossing voor het omdraaiende maag probleem.
Interessant verhaal, thanks!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

di 26 februari 2019, 11:32

Ik zorg ervoor dat ik altijd wat graanrepen, sesamrepen of enkele bananen bij me heb als ik lange tochten maak. Iets zwaarders kan mijn maag echt niet aan tijdens intensief biken. Vreemd dat hier vrijwel niemand druivensuiker vermeldt. De honger wordt er niet echt door gestild, maar mij helpt het altijd om enkele extra kilometers door te gaan.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Kona Rova AL

wo 27 februari 2019, 20:47

Bikee schreef:
di 26 februari 2019, 11:32
Ik zorg ervoor dat ik altijd wat graanrepen, sesamrepen of enkele bananen bij me heb als ik lange tochten maak. Iets zwaarders kan mijn maag echt niet aan tijdens intensief biken. Vreemd dat hier vrijwel niemand druivensuiker vermeldt. De honger wordt er niet echt door gestild, maar mij helpt het altijd om enkele extra kilometers door te gaan.
Druivensuiker heeft als nare eigenschap dat het maar heel kort een energieboost geeft maar dat er vrijwel direct daarna een suikerdip volgt. bij mij zorgt dat ervoor dat ik dan dus als een gek inkak en het mij meer moeite kost om dan weer omhoog te krabbelen.

Ik rijd lange marathons (200 km) offroad en tot een uurtje of 6 a 8 fietsen gaat dat prima op vast voedsel zoals brood en krentenbollen etc. daarna wordt het minder. Maar eten op langere afstanden is echt heel erg persoonlijk maar ik heb gemerkt dat je jezelf daar wel in kunt trainen.

In mijn trainingsritten heb ik bijvoorbeeld allerlei verschillende repen/gels/broodjes/koekjes etc uitgebreid getest maar ook de hoeveelheid. Een standaardregel die ik van "mijn coach" meekreeg was elk uur iets te eten en ongeveer 1 bidon leeg te drinken. In de praktijk bleek dat ik bij de Drenthe200 veel vaker dan eens per uur iets moest eten maar bij de Bartje200 was eens per uur ruim voldoende. Dit heeft dus ook te maken met de buitentemperatuur kou=kost meer energie = dus meer eten
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

ma 4 maart 2019, 12:29

Dit heeft dus ook te maken met de buitentemperatuur kou=kost meer energie = dus meer eten
[/quote]

Klopt voor de volle 100%. Hou kouder de buitentemperatuur hoe meer energie je verbruikt. Mag ik je even vragen wat je drinkt tijdens zo’n lange afstanden?
Plaats reactie