Burco schreef:Als je 3 x fietst in de week heb je minstens 1 dag rust na het fietsen(neem die dus ook) Als je daarnaast fiets volgens een verdeling D1:D2:D3 van 70:10:20 (dus 70% van je tijd in D1, 10% in D2 en 20% in D3) loop je ook kwa trainingsbelasting niet echt een risico. Als je dan bovendien ook nog zorgt dat je niet 2 x een D3 training achterelkaar doet dan heb je een prima verdeling over de week.
Blijft een feit dat je moet luisteren naar je lichaam en soms heb je gewoon slechte benen. Doe het dan gewoon rustig aan en rijd een rondje met de handjes op het stuur.
Merk je na een aantal weken dat het lekker gaat, dat je makkelijk(er) herstelt op de rust dagen dan kan je een keer een 4e dag fietsen. Of je voert de intensiteit wat op van je D3 training door langere intervallen of iets minder rust tussen de intervallen. Of je pakt wat weerstandstraining op D4 ( boven je omslagpunt). De mogelijkheden zijn eindeloos...
Het voordeel van rijden met een hartslagmeter is dat je wat beter je zones leert kennen. Als je een sportmedische keuring laat doen (verstandig zeker als je boven de 50 bent) dan weet je ook precies je omslagpunten. Met behulp van wat formules kan je dan je trainingbelasting per training kwantificeren en zo een opbouwend schema maken (bijv 10% trainingsbelastingtoename per week). Is erg leuk om te doen maar kost ook wel wat tijd (en die kan je dan weer niet besteden aan lekker fietsen
) Of je huurt een trainer in...
Wat bij mij in mijn topjaren altijd een probleem was is het verslaafd raken aan fietsen.
Ik ben toen helemaal doorgedraaid.
Moest op een gegeven moment (in mijn kop) perse elke dag het liefst 100km rijden of er zo dicht mogelijk daar in de buurt.
Ben toen compleet overtraint geraakt.
Woog met mijn 1,89m 73kg.
Heb toen een ongeluk gehad met een zware hersenschudding.
Kwam uit de nachtdienst en reed (natuurlijk met een omweg) eigenlijk overmoeid naar huis.
Ben er door een brommer afgereden, weet daar niks meer van.
Wat ik wil zeggen is dat je jezelf altijd goed moet monitoren dat je niet doorslaat en excuus-trainingen gaat verzinnen om maar op die machine te springen.
Alhoewel het wel de lekkerste sport is die er is.
Techniek combineren met het vinden van je grenzen.
Zie de fiets nog steeds als de meest perfecte machine door mens uitgevonden om zich voor te bewegen.
Een verlangstuk van je vermogen.