Core Stability trainen door fietsen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Ik heb twee eigenschappen die mekaar enigszins bijten, zijnde:
- Stress zet ik af in mij rug, waardoor ik -als ik niks doe- eindig met een nogal wankele romp (zwakke corestability, wat resulteert in stijfheid en lage rugpijn, met name tijdens fietsen)
- Ik heb een hekel aan sporten om fitter te worden, suffe herhalingsoefeningen, sportscholen, fysio's die huiswerk meegeven enz. Mtb-en is voor mij vooral fun, en dat ik daar gezond mee doe zie ik als bonus.

Het hele interwebs staat volgeplempt met Core-oefeningen en schema's, Maar nergens hebben ze het over andere manieren/sporten die goed zijn voor je core. Ik vraag me af of je met MTB-en alleen ook een prima oefening hebt voor een sterke core? En anders met het beoefenen van manuals, trackstands etc? Want anders ben ik veroordeeld tot dat dagelijkse kwartiertje op een foamen matje op de zolder..
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Kennelijk is het MTB-en alleen niet voldoende voor jou anders had je de vraag hier niet gesteld :wink:

Als je specifieke spiergroepen wil trainen dan zal je die met enige regelmatig gericht moeten belasten. Dus inderdaad op het matje of op een apparaat. Boksen is goed (vanwege de core trainingen op het matje). Roeien helpt ook. Of de walking stair. Maar dit betekent toch allemaal een paar uurtjes sportschool per week. Omdat spieren als ze sterker worden de neiging hebben om korter te worden, is het daarbij zaak om ook wat aan rek en strek te doen.

Life is sweet, life is bitter :bier:
Ja, doei !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De pro's doen ook core stability oefeningen en die zitten vast meer uur op de fiets dan jij.
Kortom, met alleen fietsen kom je er niet, hoewel MTBen wel goed is voor het bovenlichaam.

Planken, push-ups, squats, dips, etc zijn een aantal oefeningen.
Laatst gewijzigd door Rayb81 op ma 2 april 2018, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je het omdraait kun je door dat kwartiertje beter en klachtenvrij fietsen.
Ik heb ook een enorme hekel aan de sportschool, maar 2uur intensief krachttraining/ Crossfit is qua core stability niet te matchen.
Een alternatief buiten (als je aan of tegen water aan woont) Stand up paddle. Dat doe je met je hele lijf en is en is extreem goed voor je core.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als het om echt mountainbiken gaat, dan train je zeker je core. Op een rondje Lage- of Hoge Vuursche gebruik je je bovenlijf stukken meer dan op bijvoorbeeld Schoorl.

En ook bij wat spelen op de fiets gebruik je je bovenlichaam meer. Ik denk dat Danny MacAskill meer met zijn bovenlichaam doet dan met zijn benen!

Maar zelf doe ik toch zo 2-3x per week even 10 minuutjes wat core oefeningen om buik- en rugspieren een beetje op niveau te houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Volgens James Wilson (die er toch wel het een en ander van af lijkt te weten) is mountainbiken (of fietsen in het algemeen) juist niet goed voor je core vanwege de houding en het relatief weinig bewegen: https://www.pinkbike.com/news/crawl-lik ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Tevens helpt een zittend beroep, wat de meesten van ons tegenwoordig hebben, ook niet mee.

Dus tenzij je Lars z'n tips opvolgt en op je achterwiel wasbordjes op Lage en/of Hoge Vuursche gaat rijden zit er maar een ding op en dat is een paar keer per week 10 minutes spenderen aan wat oefeningen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Superstom schreef:Volgens James Wilson (die er toch wel het een en ander van af lijkt te weten) is mountainbiken (of fietsen in het algemeen) juist niet goed voor je core vanwege de houding en het relatief weinig bewegen: https://www.pinkbike.com/news/crawl-lik ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Tevens helpt een zittend beroep, wat de meesten van ons tegenwoordig hebben, ook niet mee.

Dus tenzij je Lars z'n tips opvolgt en op je achterwiel wasbordjes op Lage en/of Hoge Vuursche gaat rijden zit er maar een ding op en dat is een paar keer per week 10 minutes spenderen aan wat oefeningen.
Leuk artikel. Met 1e paasdag nog kruipend naar huis gegaan, toch onbewust ff een coretraining te pakken :bier:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Herkenbaar. Ik heb ook een vrij brakke rug en merk dat ik een stuk minder last heb als ik regelmatig fiets. Ik fiets op een hardtail en juist de hobbelstukken en de stukken met veel draaien en keren, waarbij je dus heel "actief" en uit het zadel moet rijden, doen mijn rug goed.
Ik ben er van overtuigd dat aanvullende core-training zou helpen, maar net als TS heb ik daar een pokkehekel aan/de discipline niet voor.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Heb inderdaad ook vaak last van mijn rug met name door het vele zitten op het werk.
Merk dat mountainbiken mijn rug ook juist goed doet.
Echter ben ik sinds kort ook begonnen met bootcamp. Zondag morgen een uurlang flink knallen.
Waarbij ook echt de core wordt aangepakt.
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Hier idem.. mountainbiken (met actieve houding in actief terrein) blijkt al voldoende om de core stevig genoeg te houden.
Ik heb van mezelf een zwakke onderrug maar sinds ik een jaartje of 10
op de mtb zit, heb ik geen noemenswaardige klachten meer..
Maar nu na 6 weken afwezigheid op het onverharde, steken er af en toe bekende pijntjes weer de kop op. Dus misschien toch maar weer starten met die suffe oefeningen :-{
'BUILT not Bought '
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tuinieren, het huishouden etc, genoeg mogelijkheden om van Core stability wat te maken :roll: Voor inspiratie, check YouTube.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gewoon drie keer per week een beetje opdrukken en situps doen. Als je het een tijdje doet, gaat het vanzelf vooruit. En je kunt het doen wanneer het uitkomt. Het is mischien saai, maar het helpt wel :wink:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Denk de beste core oefening op de fiets: https://www.videoman.gr/nl/99800" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien je een pumptrack in de buurt hebt zou ik daar op gaan rijden, leuk om te doen en goed voor oa. core stabiliteit.
Bij andere sporten denk ik aan roeien, judo, zwemmen, boksen etc. Een roeiapparaat naast je foammatje op zolder of een bokszak is eigenlijk al voldoende en leuk om te doen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Sensor schreef:Denk de beste core oefening op de fiets: https://www.videoman.gr/nl/99800" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien je een pumptrack in de buurt hebt zou ik daar op gaan rijden, leuk om te doen en goed voor oa. core stabiliteit.
Bij andere sporten denk ik aan roeien, judo, zwemmen, boksen etc. Een roeiapparaat naast je foammatje op zolder of een bokszak is eigenlijk al voldoende en leuk om te doen.
Wat een harde eend die racer.
Sneeuwmonster
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Op een fixie, lekker zonder remmen. Saai is het in ieder geval niet...
Plaats reactie