Core stability op de trimbaan?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Core stability is hier wel eens vaker aan de orde gekomen. Nu kwam ik van de week op het idee waarom zou je dat niet op een trimbaan kunnen trainen? Lekker buiten bezig in plaats van binnen op je matje of de sportschool. (Wat ik dus helemaal niet doe) Alleen wat zijn de oefeningen op de typische trimbaan toestellen waar je wat aan heb voor op de fiets?

Zelf wil ik na het werk gaan stoeien op het baantje van Schoorl. Naast de nodige duinbeklimmingen trap/touw, vind je hier evenwichtsbalk, horde, sit up bankje, optekrek, paaltjes, en een touw/staalkabel waar je in kan gaan hangen. Je merkt heb er nu nog de ballen verstand van. Zie ook https://www.strava.com/activities/909116238" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's van de toestellen.

Dus wie heeft er bruikbare tips voor wat training zonder je fiets?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Planking, superman, push-ups, etc.

Mocht je core juist instabiel zijn zou ik beginnen met milde oefeningen, binnen op een matje, eventueel met een yogabal.
Als je redelijk getraind bent kan je gelijk hard-core :winkie: aan de slag.
Hier een lijst vol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Met wat fantasie kan je (buur)vrouw ook wel iets betekenen bij deze oefeningen :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dan moet er wat anders bijkomen dan sportdrank. (Beetje over de datum die buurvrouw)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zou zelf een TRX aanbevelen hiermee kan je gemakkelijk het hele lichaam trainen en bijna op elke locatie.

https://www.trxtraining.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik had ondertussen ook de kettlebell gevonden.
◼︎ Go round the outside.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Traildigging prima core training. Beetje boompjes weghakken en kombochtjes schepen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:-q Helaas moeten we nog meer geduld hebben voor wij weer te Schoorl aan de gang mogen. :(
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Ik rijd mijn route richting MTB Broekpolder/Bergschenhoek zo dat ik langs 2 a 3 calisthenics veldjes rijd, lijkt een beetje op jouw trimbaan (ziet er trouwens geweldig uit!!). Meestal stop ik eventjes om wat oefeningen te doen, bv. bij een pull up houd ik de bar hetzelfde vast als mijn stuur en zo houd ik met meer (fiets)oefeningen rekening. Ik zou het iedereen kunnen aanraden, je hebt immers je fietshandschoenen al aan en een warming up op de fiets gedaan.


Google op callisthenics video's beginners, voldoende core oefeningen om te proberen.
https://www.youtube.com/watch?v=tCCVMj8tGLk" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=sxCeGmVWNw0" onclick="window.open(this.href);return false;

Na een klein jaartje misschien 10 a 15min stoppen op zo'n veldje ervaar ik de extra kracht in core, schouders en rug als een heel groot pluspunt tijdens het rijden. Vorig jaar kon ik mij nog geen 3x optrekken, nu blijf ik soms op mijn fiets zitten:)

Afbeelding
Schiebroeksepark Rotterdam

Afbeelding
Beatrixpark Schiedam
Plaats reactie