Plotseling pijn in buitenkant van beide knieën

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een zooltje heb ik. :-) Ik heb de groene versie van Specialized.
Maar nou je het zegt...die zooltjes heb ik pas sinds 17 november. Ook even een aandachtspuntje...

Hoelang heeft het bij jou geduurd voor het weg was?
Wat kan de fysio er aan doen? Oefeningen meegeven?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Beginnen met het begin:
1. Wat is de diagnose, welke structuur is precies aangedaan? Huisarts bezoeken, en/of fysiotherapeut, en/of sportarts. De huisarts kost je niets en kan de knie eerst eens nakijken, dan meedenken over het vervolg.
2. Als die vraag is beantwoord ga je kijken wat de oorzaak, aanleiding kan zijn. Overbelasting? Waardoor? Te lang gefietst Drenthe200). Door een afwijkende knie/voetstand/fietsafstelling, etc etc?
3. Dan pas volgt een eventuele behandeling, een plan van aanpak. Kan een fysiotherapeut iets behandelen? Moet er iets worden gecorrigeerd aan de fiets(houding), -afstelling? Moet je rusten/ontzien? Wat kan je mag jew el doen om bezig te kunnen blijven? Aanpassing pedalen, steunzolen? Bedenk het maar.

Alle goed bedoelde adviezen blijven een beetje losse flodders... er kan een raak schot tussen zitten, maar welk schot precies is dat...?
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 23 januari 2017, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Maw ;" is er een dokter in de zaal?"
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

RubbereMTBRobbie schreef:Maw ;" is er een dokter in de zaal?"
Laat die nu net zijn zegje gedaan hebben. :-D
"This species has amused itself to death"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Eind van de middag heb ik een afspraak bij de fysio. Eens kijken wat die er van zegt. :-)
Het "vervelende" is dat de klacht na 2 dagen weer vrijwel weg is...
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

awinkel schreef:Eind van de middag heb ik een afspraak bij de fysio. Eens kijken wat die er van zegt. :-)
Het "vervelende" is dat de klacht na 2 dagen weer vrijwel weg is...
Het klinkt mij allemaal heel bekend. Ben benieuwd wat de fysio zegt, maar ik had toen last van overbelast kraakbreen tussen de knieschijf en de andere 2 aansluitende botten op je knie. Ervaring leert dat rust dan de enige optie is. ;) Fysio gaf me toen wel wat oefeningen om de omgeving te trainen zodat je dat kraakbeen niet overbelast.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rust...hmm...ik sta eigenlijk te popelen om weer te gaan rijden. :D
Toch maar verstandig zijn en voorlopig niks doen. ;-)
Overbelast kraakbeen zou mij niet verbazen. Het pijnlijkste punt zit inderdaad tussen de 2 aansluitende botten van de knie.
Hoelang duurde het bij jou voordat je weer kon gaan fietsen en hoelang tot het echt over was?
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik wil je niet de moed in de schoenen laten zakken, maar daarvoor staat regelmatig langer dan 6 maanden tot 2 jaar. Bij mij duurde het ook tot na de zomer, voordat ik pijnvrij was. Nu met de kou komt het soms terug, maar dan ga ik wat minder doen. Heb er 2 jaar achtereenvolgend last van gehad en schroef nu de trainingen in de winter terug naar een minimum. Ga dan in de sportschool verder trainen, omdat het daar lekker warm is. :)

Ik mocht bij de fysio wel fietsen op zo'n apparaat en ik kon met hun regelen dat ik dat buiten mocht doen. Maar dan heb je het over een half uurtje maximaal fietsen. Hoop op een goede fysiotherapeut die zelf ook fietst. Dat scheelt een hoop. :)

Sterkte ermee in ieder geval!

EDIT:

Om de pijn te verminderen heb je een zalf met daarin Ibuprofen op de markt. Reclame is altijd met een oude man. Dat hielp bij mij om de pijn weg te laten zakken. Koelen zeggen ze dat niet helpt, maar mijn fysiotherapeut dwong me dat de eerste weken wel te doen om de zwelling tegen te gaan.
Je trainingen opnieuw opbouwen is ook een idee, maar wacht even de fysio af. Ik begon dan met een half uur fietsen en bouwde dat elke 2 weken met 10 minuten uit. Succes met de zelfbeheersing!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Oef...dat is lang zeg... :o
Ik ben benieuwd wat de fysio vanmiddag zegt. Hopelijk is het toch wat anders. :-D
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Er kan van alles en nog wat aan de hand zijn. Gewoon vanmiddag afwachten en hopelijk valt het mee.

Koelen word inderdaad vaak als niet effectief gezien, ik weet ondertussen wel anders.
Er zit natuurlijk wel wat verschillen in koelen, zoals nu buiten is niet effectief is meer afkoelen. Met een koel pack kan je dit effectiever. De zwelling word hiermee bestreden maar ook merkte ik ook de pijn. Nu ben ik niet iemand met een medische graad dus gewoon vanmiddag afwachten.

Geduld hebben is lastig maar soms kan je niet anders. Zelf heb ik ruim 1.5 jaar door reuma niet meer kunnen fietsen, paar weken terug onder professionele begeleiding weer een stukje gefietst.
Sterkte toegewenst vanmiddag en hopelijk valt het allemaal mee en zit je weer gauw op de mountainbike.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

awinkel schreef:Oef...dat is lang zeg... :o
Ik ben benieuwd wat de fysio vanmiddag zegt. Hopelijk is het toch wat anders. :-D
Inderdaad het juiste traject, eerst even zelf wat proberen en daarbij wat info inwinnen.
Als dat niks oplevert, niet doortobben maar zsm professionele hulp inschakelen.

Pijnlijke knieën krijg ik 100% zeker bij een zadel dat 5mm (!) te hoog staat of duidelijk te laag (dropper laag laten staan en daar een paar km mee door blijven fietsen).
Daarnaast krijg ik een pijnlijke linkerknie wanneer ik de SPD schoenplaatjes niet goed afstel, aan de linkerzijde moet de positie van mijn voet duidelijk anders zijn dan mijn rechtervoet.
De hak van mijn linkervoet moet bijna de crankarmen raken, rechts netjes parallel met de lengteas van de bike en de voet een fractie verder naar de achterzijde.
Voordat je daar zonder professionele hulp achter bent...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zadelhoogte heeft inderdaad een enorme invloed.
Ik merk het met het rijden al als er een verschil van enkele mm's zit.
Op de zitbuis heb ik een markering geplaatst en laatst was het zadel 2mm gezakt en had ik dat direct al door.
Daarom zijn mij de 2 bikefittings aardig tegengevallen.
Meer dan naar de hoek van je gestrekte been kijken en bij benadering je plaatjes monteren was het in beide gevallen niet.
Kijken of je voet na het stellen van de plaatjes inderdaad goed staat werd geeneens gedaan.
Daar betaal je dan 200 euro voor... En dat nog wel bij een SMA...
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Dat valt inderdaad erg tegen, heb zelf gelukkig een andere ervaring van m'n eerste fit.

Hoek van het been enz. is leuk voor de gemiddelde mens, het gaat mijn inziens om hoe jij op de fiets zit en beweegt. Hoeken zijn bij mij ook naar gekeken maar meer in de zin van hoe zijn deze verandert voor en na de fit. Niet zijnde al leidinggevend. Bij mij is het zelfs zo dat als de geometrie het toelaat (geen grote reach en kleinere hoek van de zitbuis) mijn voorkant van de knieschijf boven het hard van de trapper komt. Te ver naar achteren zou je zeggen maar dat levert een voor mij idealere houding op. Helaas is het zo dat de zitbuishoek meestal groter (meer rechtop) is en de reach langer is. Word dus nog een beetje spelen met de waarden. Belangrijk voor mij is dat de hoogte zadel en hoogte stuur niet meer als 1.8cm verschillen anders wordt de zit te sportief. Heb dus een relatief hoge stack nodig. Reach mag ook niet zo groot zijn maar dat is gedeeltelijk op te van met een kortere stem. Daarbij komt natuurlijk dat het hart van de trapas t.o.v hart zadelpen ook al korter is.
Qua stabiliteit van het trappen hoefde er niets veranderd te worden, komt ook doordat ik nog geen speciale flat schoenen heb en nu mijn dagelijkse schoenen met custom inlegzolen aan had. Weet dus dat er een tweede setje komt voor mountainbike gebruik.
In het kort mijn ervaring/resultaten van de fit.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vanmiddag naar de fysio geweest...
Ik moet nu 3 dagen rust houden en mag daarna weer rustig een keer op de fiets stappen.
Het vermoeden is dat het komt doordat mijn bekken wat scheef stond en mijn zadel gezakt was tijdens de Drenthe 200. Heb ook een viertal oefeningen meegekregen en volgende week weer terug voor een controlebeurt.
Hopelijk red ik de SKS marathon van eind april in Sundern nog...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En je bekken staat nu weer recht?
Plaats reactie