Plotseling pijn in buitenkant van beide knieën

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Grrr...is het lekker fietsweer...werken mijn knieën niet mee...
Vorig jaar heerlijk gefietst en behalve wat lichtelijke irritatie bij de pezen aan de bovenkant van de knie nergens last van gehad.
Tijdens de Drenthe200 kreeg ik na 60km flinke steken in mijn linkerknie. Deze straalde uit naar de gehele knie.
Tijdens de voorbereiding op deze marathon had ik meerdere tochten van 100km+ gemaakt en had ik nergens last van.
Ik heb de Drenthe 200 vervolgens uitgereden en kon vervolgens 4 dagen lang niet normaal een trap oplopen.
Hurken en dan weer opstaan, of een trap oplopen deed veel pijn.
In mijn rechterknie voelde ik helemaal niks, zowel niet tijdens de tocht als erna.
Vervolgens heb ik 2 weken rust gehouden en ben ik weer begonnen met fietsen.
Helaas begon na 20km mijn linkerknie weer op te spelen. Een ritje van iets meer dan 20km enkele dagen later gaf exact dezelfde klachten in mijn rechterknie.
Ik snap werkelijk niet waar dit vandaan komt...
De pijn zit aan de buitenkant van beide knieën en lijkt tussen de beide knobbels te zitten.
Zodra ik stop met fietsen heb ik na nog geen 10 minuten nergens meer last van. Soms voel ik wat kleine steekjes als ik gezeten heb en weer wil opstaan.
Iemand een idee wat dit kan zijn en vooral hoe dit ineens zo kan komen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pijn aan de buitenkant van de knie wordt vaak in verband gebracht met een verkeerde zadelpositie (meestal te hoog of te ver naar achteren). Heb je iets veranderd?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nee, dat vind ik juist het vreemde aan het hele verhaal. Sinds de 2e week van november heb ik geen instellingen meer veranderd.
Laatste instelling toen was dat het zadel een heel stuk naar voren is gezet bij een bikefitting.
Dat zou juist moeten voorkomen dat ik knieklachten zou krijgen...
Sinds de bikefitting heb ik zeker nog 500km gereden zonder klachten, waaronder een rit van 104km.
Bas G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 augustus 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Trek

Rijd je met spd pedalen? Dan kan het ook aan de schoenplaatjes liggen. Dat de afstand niet goed staat. Schijnt nogal nou te luisteren. Is mm werk. Er schijnen sjablonen voor te zijn om dit goed af te stellen.
Het zou ook misschien een ontsteking kunnen zijn. Maar ik ben geen dokter.

Ken je probleem. Heb ik ook last van gehad. Naderhand bijna niet kunnen lopen, lijk je wel een opa. Was bij mij volgens mij een combinatie van overbelasting en de spd plaatjes.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jaren met dezelfde blessure gelopen.

http://www.deknie.nl/klachten/runners-knee" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige wat mij geholpen heeft is een bike fitting.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De SPD plaatjes staan goed. Ik gebruik Time Atac XC4 pedalen, dus heb al redelijk wat bewegingsvrijheid.
De plaatjes zijn bij een bikefitting afgesteld met een sjabloon.
Wat betreft de bikefitting; ik heb er 2 gehad dit jaar.
De 1ste aan het begin van het jaar zette het zadel compleet naar achteren en vond eigenlijk dat dit nog onvoldoende was en de 2e zette het zadel helemaal naar voren en vond dit ook nog onvoldoende...Dus tja...zeg het maar. :-)
Ik kwam vanavond nog dit tegen op een site:
"Is het zadel te ver naar voren (steile zitbuishoek) geeft ook een kleine hoek in het kniegewicht met dezelfde gevolgen als bij een lage zadelstand."
Aangezien ik van begin van het jaar zonder knieklachten heb gefietst ga ik als proef het zadel maar eens naar achteren zetten. Het druist weer in tegen andere theorieën die juist zeggen dat bij klachten aan de buitenkant van de knie je zadel juist naar voren moet, maar goed...ik wil er vanaf dus moet iets proberen. :-?
Bas G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 augustus 2016, 22:16
Mijn mountainbike: Trek

De bikefitting bij 2 verschillende zaken gedaan of bij dezelfde? Uit nieuwsgierigheid omdat er 2 verschillende uitkomsten zijn voor je zadel.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Twee verschillende. De laatste had ik qua naam meer vertrouwen in, maar die had het zadel zo laag gezet dat ik in no-time last had aan de voorkant van mijn knieën en in mijn bovenbenen... Vandaar dat ik er nu ook aan twijfel (misschien ten onrechte!) of het zadel niet veel te ver naar voren is gezet.
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Ah.. Klinkt als ITBS (hierboven 'runners knee' genoemd). Bij mij was het een combinatie van overbelasting en kou. Nu ben ik van nature vrij gevoelig voor peesproblemen wanneer het wat frisser is.

Rust en wat oefeningen (ook met google goed te vinden) hebben mij erdoorheen geholpen. Belangrijk is wel om nu de boel niet verder te belasten, anders kan het een langdurend verhaal worden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan het geen overbelasting zijn?

Overbelasting hoef je niet altijd te zien (voelen) aankomen en dan opeens is het er...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hmm...rust houden...niet mijn sterkste punt, maar zo te lezen wel verstandig.
Overbelasting zou kunnen. De Drenthe 200 is een afstand die ik niet gewend ben.
Aan de kou had ik ook zitten denken, maar mijn ervaring is dat ik dan eerder last krijg aan de boven- en onderkant van de knieschijf en niet aan de zijkant van mijn knie.
Wat is nu verstandig om te doen behalve rust houden? Het zadel zo laten staan of toch veranderen en over een week wat kleine rondjes van ongeveer 20km rijden en kijken of de irritatie dan weer terugkomt?
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Heb je al eens getest met flats (los van de pedalen)? De bike fitter waar ik bij geweest ben legde mij uit dat het eigenlijk onnatuurlijk is dat je aan je pedalen vast zit. Natuurlijk kan het in de meeste gevallen wel het zei met wat aanpassingen.

Het zal een beetje spelen worden met je zadel hoogte stand en set back. Dat te laag klachten oplevert is niet verwonderlijk, je knie maakt een sterkere buiging waardoor de belasting behoorlijk toeneemt. Tijdens mijn fitting bij mechanieker te Amersfoort kon ik de verschillen goed voelen, misschien het voordeel van de apparatuur die ze daar gebruiken. Je voelt vanzelf als je je zadel te hoog zet, bij mij merkte ik op dat m'n knie wou doorslaan (overstrekken, heeft te maken met een beschermingsfunctie van het lichaam). De voor/achter stand, je merkt dat op de juiste positie je vrijer kunt trappen. Je kunt makkelijker de trap beweging maken. Je zal een beetje moeten spelen tussen beide totdat je de voor jou ideale positie bereikt.
Qua schoenplaatjes kan ik verder weinig over zeggen, heb er maar beperkte ervaring mee en deze zal voor mij niet meer worden.
De stand van de plaatjes is belangrijk, heb je voor jezelf het idee dat je aan het "vechten" bent tegen deze stand?
Dit kan namelijk ook irritatie in het lichaam oproepen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb een gisteren een rit weer op flats gereden, maar gezien de klachten van vandaag heeft dat helaas niet geholpen. :(
Bij de klikpedalen was het even zoeken naar de juiste stand van de plaatjes om dat vechten te voorkomen, maar dat was sinds enige maanden in orde.
De hoogte van het zadel is volgens mij prima in orde. Lager geeft het gevoel opgesloten te zitten en mijn kracht niet kwijt te kunnen en als ik het hoger zet ga ik wiebelen op het zadel.
Op de hoogte waarop het zadel nu staat kan ik mijn kracht goed kwijt en zit ik met mijn bovenlichaam stil op het zadel.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb vrij veel ervaring met itbs en zoals ik je relaas lees lijkt het er sterk op dat jij dat ook hebt. Met een weekje rust gaat dat niet over. Fysio inschakelen en de oorzaak wegnemen zou mijn advies zijn. Oorzaak is dan toch veen verkeerde zitpositie. Ook een zooltje met ondersteuning kan al de klacht doen wegnemen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb vrij veel ervaring met itbs en zoals ik je relaas lees lijkt het er sterk op dat jij dat ook hebt. Met een weekje rust gaat dat niet over. Fysio inschakelen en de oorzaak wegnemen zou mijn advies zijn. Oorzaak is dan toch veen verkeerde zitpositie. Ook een zooltje met ondersteuning kan al de klacht doen wegnemen.
Plaats reactie