Pijn in onderrug

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
vanDaal
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 12 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Cube LTD 29"

Ik fiets inmiddels een paar jaar, maar heb één euvel nog niet weten op te lossen. Vooral bij lange stukken single track krijg ik na een minuut of 20 last van mijn onderrug. Als ik tussendoor even kan strekken, is het nog wel te doen, maar vaak is die mogelijkheid er niet. Na (en voor) het fietsen is de pijn vrijwel weg. Ik merk dat het vooral erger wordt naarmate je meer klappen moet opvangen tijdens de route.

Mijn fiets is een Cube LTD 29er 19" (2013); zonder modificaties, dus een hardtail zonder verende zadelpen. Verder ben ik 185cm lang en 84kg. Wel een verleden met rugpijn, maar nooit hele zware blessures (bv hernia). Ik fitness een paar keer per week, dus mijn rug/core is sterk zat. Ik heb laatst via Youtube nog wel wat instellingen aan mijn fiets aangepast, zoals het hoger zetten van mijn zadel. Verder geen bike fitting gedaan.
http://app.strava.com/athletes/2170733" onclick="window.open(this.href);return false;
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik denk dat de klappen opvangen met je benen... je al een heel stuk helpt, ofwel actiever op de fiets zitten.

Plat gezegd je reet van dat zadel als je een kuil of wortel aan ziet komen
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wel eens geprobeerd om het stuur iets hoger te zetten d.m.v. spacers?
Bij mij maakte 1 spacer het verschil tussen elke keer pijn in de onderrug of pijnvrij de Drenthe 200 uitrijden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat Niels zegt: uit het zadel en dan met je benen in- en uitveren. En het toverwoord bij dit soort rugpijn is core stability. Daar kun je op googelen. Er zijn heel veel oefeningen te vinden. Elke avond een kwartiertje op zolder aan de slag.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Voske8x
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, ProPain Hugene 2021, NS Bikes Zircus en Kuota Kharma
Contacteer:

Zoals bert l. zegt zou je je eens kunnen verdiepen in core training van je lichaam. Goed thuis te doen.
Om te vliegen: Niner AIR9 RDO
Om te spelend te vliegen: ProPain Hugene 2021
Om te pompen: NS Bikes Zircus
Om te racen: Kuota Kharma Race (oei mag dat wel op het mtb forum?...)
MellowBikers.nl
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

bert l. schreef:Wat Niels zegt: uit het zadel en dan met je benen in- en uitveren. En het toverwoord bij dit soort rugpijn is core stability. Daar kun je op googelen. Er zijn heel veel oefeningen te vinden. Elke avond een kwartiertje op zolder aan de slag.
Voske8x schreef:Zoals bert l. zegt zou je je eens kunnen verdiepen in core training van je lichaam. Goed thuis te doen.
TS denkt dat het daar niet aan kan liggen gezien de paar x in de week fitness.

Ik denk zelf ook dat je het meer moet zoeken in een actievere houding op de fiets.
Dus goed anticiperen op kuilen en wortels.

Wellicht toch ook nog eens kijken naar zadelhoogte en stand? Pijn in de onderrug kan oa. worden veroorzaakt doordat je bekken kantelt. Mocht je iets te hoog zitten dan heeft je bekken de neiging om te kantelen en fiets je dus niet (alleen) vanuit de heupen maar ook vanuit je onderste wervels.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

vanDaal schreef:Ik heb laatst via Youtube nog wel wat instellingen aan mijn fiets aangepast, zoals het hoger zetten van mijn zadel. Verder geen bike fitting gedaan.
Wat heb je afgesteld? Er zijn zo veel zaken waar je op met letten. Rugpijn kan ook worden veroorzaakt door een te gestrekte zithouding. Lees dit stuk op bikeradar maar eens: Perfect mountain bike fit
modder zuigt!
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Hoeveel uur per week zit je? Gebrek aan mobiliteit - of overdaad aan spanning - in hamstrings, glutes, rug, schouders kan al zorgen voor een pijnlijke onderrug.

Doe deze eens; niet alleen goed (sowieso!) maar ook een scan om te kijken waar je stijfheid zit zodat je er aan kan werken. http://www.pinkbike.com/video/447639/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Get lost in nature and you will find yourself"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bowiex schreef:TS denkt dat het daar niet aan kan liggen gezien de paar x in de week fitness.
Fitness en core stability is niet hetzelfde. Gezien het feit dat de pijn ophoudt, als TS stopt met fietsen, zou ik geneigd zijn toch nog eens serieus naar core stability te kijken. (Mijn glazen bol doet het niet meer, dus veel meer kan ik er niet van zeggen).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Buiten het feit om of core stability zijn klachten wegneemt is het altijd goed om die oefeningen te doen.
Gebruikersavatar
Voske8x
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, ProPain Hugene 2021, NS Bikes Zircus en Kuota Kharma
Contacteer:

bert l. schreef:
Bowiex schreef:TS denkt dat het daar niet aan kan liggen gezien de paar x in de week fitness.
Fitness en core stability is niet hetzelfde. Gezien het feit dat de pijn ophoudt, als TS stopt met fietsen, zou ik geneigd zijn toch nog eens serieus naar core stability te kijken. (Mijn glazen bol doet het niet meer, dus veel meer kan ik er niet van zeggen).
Shame on me, ik trok mijn conclusie al bij het woord fitness en las niet dat de TS zelf aangeeft dat zijn core goed is. Maar zoals bert l. al door laat schemeren, waaruit bestaan de oefeningen bij de fitness?
Om te vliegen: Niner AIR9 RDO
Om te spelend te vliegen: ProPain Hugene 2021
Om te pompen: NS Bikes Zircus
Om te racen: Kuota Kharma Race (oei mag dat wel op het mtb forum?...)
MellowBikers.nl
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

bert l. schreef:
Bowiex schreef:TS denkt dat het daar niet aan kan liggen gezien de paar x in de week fitness.
Fitness en core stability is niet hetzelfde. Gezien het feit dat de pijn ophoudt, als TS stopt met fietsen, zou ik geneigd zijn toch nog eens serieus naar core stability te kijken. (Mijn glazen bol doet het niet meer, dus veel meer kan ik er niet van zeggen).
I know. :-q
Maar aangezien TS het aangaf leek het mij wat vreemd om het te negeren. :tong
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

na u.
nee, na u
nee nee, na u.
nee nee nee, na u... :-)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

De grootste fout die dan de meesten doen is rechter gaan zitten.Enkele jaren terug zware rugoperatie gehad,na consultatie had ik tegen de chirurg gezegd dat ik nu wat rechter ben gaan zitten.
Dit heeft hij mij onmiddellijk afgeraden,gewoon platter gaan liggen zodanig dat je rug niets te verduren heeft.Begin was dit even wennen van bijna met horizontale rug te rijden,sindsdien geen problemen meer,wel je armspieren wat versterken door dagelijks te pompen omdat je meer op je armen leunt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bij rugklachten zijn er helaas geen universele waarheden die overal en altijd en voor iedereen gelden.

https://www.bol.com/nl/p/een-steuntje-i ... 006200464/
Dit boek van Leo van Deursen leidt je door alle mogelijke soorten rugklachten (links, rechts, boven, onder, midden, uitstraling etc.) heen en geeft je adviezen wat doen en wat te laten. Ik heb er veel aan gehad, omdat ik daarna snapte wat voor soort pijn ik had en wat er aan te doen was. Het is een soort uitgebreide checklist/afstreeplijst.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie