Hartslag lijkt steeds hoger te worden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

ma 26 december 2016, 18:10

Schema's zijn er om je verder te helpen, maar begrijp wat je bedoelt.
Voor mij is de fun belangrijker, te veel bezig zijn met van alles en nog wat zou voor mij eerder een blokkade oproepen. Bewegen in het algemeen helpt bij het afvallen.

Wat CC rider voorstelt is inderdaad een goede optie. Vooral het stukje gezelligheid wat het meebrengt kan een goede motivatie zijn.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

ma 26 december 2016, 19:52

Iedereen is veel te snel voor me. Haha. Mijn zoon van 13 fietst sinds 2 maanden gezellig mee en vind t superleuk en helpt goed als stok voor me. Hij is echter nu ook al iets sneller. Kreun.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

di 27 december 2016, 19:04

Blijf je houden, er zullen er altijd snellere of meer getrainde personen tussen zitten.
Zolang ze maar het samen uit samen thuis principe of de langzaamste bepaald het tempo is er toch niets aan de hand.

Ja de jeugd die bouwt makkelijker conditie op, daarbij is het toch niet heel erg als hij iets vooruit fietst en daarna even op pappa moet wachten :wink:
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Niner EMD + Specialized Epic Marathon

wo 28 december 2016, 22:26

goed bezig jij, wel volhouden nou!

Maar jezelf ook weer niet voorbij rennen, volhouden gaat alleen als je het leuk blijft vinden ;-)

Wellicht overbodig als tip maar gebruik je rusthartslag als indicatie voor herstel!
Zo kun je een beetje voorkomen je dat je overtraint raakt en is het makkelijker om een of 2 dagen over te slaan.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Niner EMD + Specialized Epic Marathon

wo 28 december 2016, 22:27

Op welke manier en wanneer meet jij je rusthartslag trouwens?
80 klinkt erg hoog, zou denken dat het niet helemaal klopt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5434
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

wo 28 december 2016, 23:13

Trainen met een schema en plezier kunnen prima samen gaan.
Kies een doel uit voor over 3 maanden. Vier dat doel als je het behaald hebt en minstens zo belangrijk vier onderweg naar dat doel die weg.

Dat doel kan zijn 'het volbrengen van een rit van 2 uur' Of eender welk aantal uren je zelf kiest.
Eenvoudig schema: 3 weken elke week iets meer minuten fietsen en de 4de week beduidend minder minuten fietsen. En dat 3x herhalen.

Voordeel van een tijdsdoel tov een km doel: lager tempo wind tegen of heuvelop speelt je geen parten.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

za 31 december 2016, 15:03

Vandaag een toertocht gedaan van 25 km. Nou ja 35 km door een uitpijl fout. Mijn hartslag bleef redelijk maar de omstandighefen waren niet zwaar met die bevroren ondergrond. Wel behoorlijk moe nu maar dat is niet zo vreemd denk ik.
Wel een uurtje liggen maffen op de bank om bij te komen :-{
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

ma 2 januari 2017, 10:22

vasquez schreef:Op welke manier en wanneer meet jij je rusthartslag trouwens?
80 klinkt erg hoog, zou denken dat het niet helemaal klopt.
Kan wel.. maar dan heb je best een slechte conditie..
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

ma 2 januari 2017, 12:51

Ik meet de hartslag meteen bij het wakker worden.
Die is al jaren hetzelfde. De cardioloog waar ik ondet controle ben heeft daar nooit iets over gezegd. Ik dacht zelf altijd dat ie wat vaker moest kloppen omdat ik een lekkende hartklep heb. Overigens is mijn conditie zwaar knudde. Maar wel beter dan een paar masnden geleden dus dat is al iets,
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

ma 2 januari 2017, 13:34

niels.o schreef:
vasquez schreef:Op welke manier en wanneer meet jij je rusthartslag trouwens?
80 klinkt erg hoog, zou denken dat het niet helemaal klopt.
Kan wel.. maar dan heb je best een slechte conditie..
Kun je niet zo aan elkaar verbinden, ieder mens heeft een bij zijn leeftijd en leefstijl passende hartslag. Erg hoog is dus relatief.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

ma 2 januari 2017, 14:35

Peter243 schreef: Kun je niet zo aan elkaar verbinden, ieder mens heeft een bij zijn leeftijd en leefstijl passende hartslag. Erg hoog is dus relatief.
Zoals te lezen een lekkende hartklep :wink:

Maar goed er zijn bepaalde richtlijnen die best veel overeenkomsten hebben met de meeste mensen. Hier vanuitgaande is 80 aan de hoge kant.. een sporter met een redelijke conditie zal daar zeker onder zitten
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Niner EMD + Specialized Epic Marathon

zo 8 januari 2017, 00:33

daarom zei ik ook ZOU denken ;-)
Gebruikersavatar
Joepie de
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15
Mijn mountainbike: is er 1 van 3

zo 8 januari 2017, 11:52

jimbo schreef:Hoi,

ik lijk met een steeds hogere gemiddelde hartslag te fietsen. Ik ga wel steeds een beetje minder langzaam te gaan maar de hartslag wordt steeds hoger.
Vandaag bijvoorbeeld 70 minuten op een gemiddelde van 155.

Mijn rust hartslag smorgens is al zo lang als ik me kan herinneren ong 80 BPM. mijn max is 173.

Is die hartslag te hoog voor eens in de week fietsen of maakt dat niet uit.
Verder doe ik nog 2 maal in de week krachttraining om af te vallen.

PS. ik ben dan wel behoorlijk duf de rest van de dag.

Wat is nou slimmer. Zo door doen of mezelf te dwingen het rustiger aan te doen.
Bij het sporten verbrand je vet en suikers. Naarmate je conditie slechter is verbruik je verhoudingsgewijs meer suikers dan vetten. Ook als je hartslag hoger wordt verbruik je verhoudingsgewijs meer suikers dan vetten. De voorraad suikers in je lichaam is beperkt. Je hersenen draaien niet op vet maar juist op suikers. Dat je je duf voelt kan misschien ook aan het gebrek aan suikers liggen? Neem eens een pakje dextro mee en neem er tijdens het rijden een paar in. Kijk of dat helpt.

Je schrijft dat je onder behandeling bent van een cardioloog. Stel je vraag gericht aan hem. Het zal hem helpen als je hem voedt met feitelijkheden. Ik zou in jouw geval mijn hartslagmeter een keer in het rugzakje meenemen en dan tijdens de tocht op gezette tijden een aantal waarden opmeten, en noteren. Naast hartslag weet je dan ook gelijk de bloeddruk op dat moment.
Ik ben vaak als eerste beneden. Oe, ah, oei ...... Au!
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

zo 8 januari 2017, 17:29

Vandaag in die blubber meteen wat druivensuiker meegenomen en gebruikt Die had ik al maanden ongeopend liggen. Ik ben benieuwd of het helpt.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

do 12 januari 2017, 18:32

En denk aan de juiste bandenspanning en voorvorkafstelling.....
Ik rijd 40 a 50km/u op de racefiets in een goed seizoen, maar op de mountainbike met te brede/grote noppen/verkeerde bandenspanning rijd ik mijn hartslag op boodschappenfietssnelheid naar de hemel in 4 kilometer afstand.
Denk om jezelf en meet je niet teveel met snellere mensen, gezien jouw gezondheid.
Plaats reactie