Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik had gisteren ook een merino undershirt aan met lange mouwen en daarover alleen een 'jacket four seasons II' van Futurum. Ging prima met -2 tot -3 graden. En als handschoenen een paar gratis grijze fleesjes uit een goed doel enveloppe. Alleen mijn rechterduim ietsje koud.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het blijft zo persoonlijk, kleding.
Zaterdag op de UHR gefietst, en ik heb met dit soort temperaturen altijd koude handen de eerste twintig minuten, ongeacht welke handschoenen ik draag. Daarna beginnen mijn handen op te warmen en wissel ik naar een paar dunnere handschoenen waar ik de rest van de rit prima mee vooruit kan. (Off topic, maar elke keer weer opvallend hoeveel fijner dunne handschoenen rijden, het gevoel met de fiets wordt veel beter).

Op het bovenlijf een Brynje met lange mouwen, DHB shirt met lange mouwen (nieuw, dus testen :)) en mijn oude Gore winterjack. Tikje fris in het begin, maar dat moet ook want zodra je lichaam opwarmt is het dan precies goed. Voelt het al in het begin behaaglijk weet ik zeker dat het gedurende de rit te warm zal zijn.

Zweten doe ik altijd, dus ondanks dat zo'n Brynje supergoed werkt zorgt dat op termijn toch voor afkoeling want dat is precies het doel van zweten: het lichaam afkoelen.
Maar we zijn zeker ruim drie uur buiten geweest (incl. enkele korte pauzes en een kleine sleutelpauze) en dat was goed uit te houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Een paar weken ervaring gehad met het Brynje-shirt. Geen wondershirt, maar werkt beter dan het Craft-shirt dat ik gewoonlijk gebruik.
Grootste verschil zit er in dat je huid droger blijft, is gewoon veel comfortabeler en je koelt minder snel af als je even stopt of als je vol in de koude wind rijdt.

Conclusie: aan te bevelen.
Tigr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 9 juli 2017, 09:17

Ik, als (zeer) recreatieve, beginnende en mooi-weer-fietsende MTB'er, weet met dit soort weer niet echt wat handig is om aan te trekken. Zou graag meer/vaker willen fietsen, maar weet niet goed wat je het beste aan kan trekken. Met mooi weer is het een korte fietsbroek met fietsshirt met korte mouw, maar met dit weer heb ik geen idee. Heb ook zo niet iets in de kast hangen wat geschikt is. Heb meestal alleen huissleutels, telefoon en een banaan/kruidkoek mee in de achterzak.

Zijn er bepaalde fietsshirts/jacks aan te bevelen? Bij voorkeur geen shirts van €150,- bij wijze van..
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Koop een setje arm en beenstukken.
Als 't te warm blijkt, kan je die makkelijk uittrekken.
Voor het bovenlijf een dun jack bovenop die je ook kan uittrekken als 't te warm wordt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tigr schreef: wo 27 maart 2019, 21:19 Ik, als (zeer) recreatieve, beginnende en mooi-weer-fietsende MTB'er, weet met dit soort weer niet echt wat handig is om aan te trekken. Zou graag meer/vaker willen fietsen, maar weet niet goed wat je het beste aan kan trekken. Met mooi weer is het een korte fietsbroek met fietsshirt met korte mouw, maar met dit weer heb ik geen idee. Heb ook zo niet iets in de kast hangen wat geschikt is. Heb meestal alleen huissleutels, telefoon en een banaan/kruidkoek mee in de achterzak.

Zijn er bepaalde fietsshirts/jacks aan te bevelen? Bij voorkeur geen shirts van €150,- bij wijze van..
BTDT, in den beginne kocht ik zoveel mogelijk kleding die je kan combineren. Het is ook voor iedereen anders.
Bv iets met een lange mouw en een kort (zweet)shirtje eronder. Een simpele windbreaker met een shirtje eronder is in deze tijd ook lekker. Vanmiddag 3 rondjes Broekpolder gedaan en gestart met korte broek, een 3/4 mouw shirt en een dunne windbreaker. Na 1 rondje moest die windbreaker wel uit. Ik heb niet zo snel koude armen en benen maar ik moet wel m`n romp goed opwarmen ivm oude blessures.

Ik heb zo`n ultra dun ding van Pearl Izumi, die kan je als ie te warm is gewoon in de achterzak van je shirt proppen (indien je met lycra rijdt) en die kost iets van 7 tientjes. Fox heeft ook zoiets voor dezelfde prijs en er zijn ongetwijfeld meer merken.

Een baselayer (zweetshirt) is ook een aanrader, die werkt het zweet naar buiten dus je huid blijft droger waardoor je minder afkoelt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tigr schreef: wo 27 maart 2019, 21:19 Ik, als (zeer) recreatieve, beginnende en mooi-weer-fietsende MTB'er, weet met dit soort weer niet echt wat handig is om aan te trekken. Zou graag meer/vaker willen fietsen, maar weet niet goed wat je het beste aan kan trekken. Met mooi weer is het een korte fietsbroek met fietsshirt met korte mouw, maar met dit weer heb ik geen idee. Heb ook zo niet iets in de kast hangen wat geschikt is. Heb meestal alleen huissleutels, telefoon en een banaan/kruidkoek mee in de achterzak.

Zijn er bepaalde fietsshirts/jacks aan te bevelen? Bij voorkeur geen shirts van €150,- bij wijze van..
Laagjes. Ik draag deze week 4 lagen. Op de route aangekomen, meestal km of 16 er naar toe trek ik een of 2 lagen uit. Op de terugweg gaan de lagen weer aan. Naar gelang de temperatuur heb ik van en naar de routes ook een neckwarmer om. Die laatste is voor mij de accessoire en maakt het verschil.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Zoals al eerder beschreven. Een wat ruimere garderobe is ideaal. Dat geeft je flexibiliteit.
Paar verschillende ondershirts (lange en korte mouwen), 2 verschillende softshell jasssen, plus nog een windjackje en wind body warmer. En soms nog een fietshirt ertussen.

Is wel even een investering, maar na wat ervaring weet je wat goed werkt bij welke weer.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

kermit schreef: vr 4 januari 2019, 09:52 Zijn inderdaad "gaatjesshirts", dus ik zou er wel iets overheen dragen ;-)
Afhankelijk van de temperatuur en je voorkeur een shirt, een jack of allebei.

Het zijn gewoon ondershirts, alleen anders geweven/van een andere stof dan veel andere merken. Ik draag ze het hele jaar door als ondershirt, alleen bij erg warm zomerweer zijn ze iets aan de warme kant in vergelijking met sommige concurrenten. Dan prefereer ik een dun onderhemdje (heb daarvan een Ultima en een Odlo).

@futura, als je Craft ondershirt droog blijft is het goed lijkt me. Dat is toch het doel van een specifieke onderlaag, dat je huid zo droog mogelijk blijft en zweet zsm afgevoerd wordt naar de buitenste laag waar het kan verdampen.
Deze winter heb ik vooral binnen op de trainer gezeten, dus is het er niet meer van gekomen.
Maar ik begrijp dat dit soort mesh shirts ook goed werken om je koeler te houden in erg wamte omstandigheden. Deze zomer staat Kroatie op de planning, dus kan het erg warm worden en wilde ik me toch eens zo'n mesh shirt aan gaan schaffen.

Wat ik me nog wel afvraag is: moet er een strak zittende laag overheen of kan dat ook een loose fit/baggy shirt zijn?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je een strak shirt eroverheen draagt dan worden de gaatjes in het shirt echt kleine airpockets met stilstaande lucht. Dan isoleert het het beste. Zelf rijd ik nooit met strakke shirts en ook dan werkt het gewoon beter dan andere ondershirts.
Persoonlijk heb ik nog geen ervaring met de gaatjesshirts in de zomer. Ik draag in de zomer eigenlijk alleen mijn baggy shirts zonder iets eronder. Misschien ook eens proberen, klinkt wel interessant.

Gisteravond regende het eerst en daarna was het prut rijden. Ik heb met het brynje ondershirt en een fleecejack eroverheen gereden. Het fleecejack was na 5 minuten al helemaal doorweekt van de regen, maar daar heb ik helemaal geen last van gehad. Een regenjack was misschien wel lekkerder geweest, maar dat ademt weer niet. Als ik vochtig weer zie dan grijp ik dus ook naar dit ondershirt.

Ik zag overigens dat GribGrab ook dit soort shirts maakt. De 3-seasons shirts. Ik denk dat ik daar de versie zonder mouwen van ga kopen om in de zomer te proberen.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ook Decathlon levert mesh ondershirts, mouwloos voor 15 euro/st.

Helaas bij mij in de buurt niet in de winkel te bekijken, maar ik denk dat ik de gok ga nemen en online bestel.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

janvangastel schreef: ma 21 januari 2019, 09:45 Ik had gisteren ook een merino undershirt aan met lange mouwen en daarover alleen een 'jacket four seasons II' van Futurum. Ging prima met -2 tot -3 graden. En als handschoenen een paar gratis grijze fleesjes uit een goed doel enveloppe. Alleen mijn rechterduim ietsje koud.
Is al een tijdje(3 jaar😅) geleden dat je dat geschreven hebt, maar hoe is het 4 season's jack je bevallen/bevalt t nog? Ben op zoek naar een nieuw jack voor volgende winter en dat jack is nog steeds verkrijgbaar. Hoe ademend/warm is het en hoe is de regen bestendigheid?
Iemand anders die ervaring met dit jack van futurumshop heeft mag natuurlijk ook reageren 😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik hoor goeie verhalen over de 7mesh Oro.
Waterdicht en ademt zo goed dat je niet zweet.

Alleen de prijs is een nadeel :D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Rayb81 schreef: wo 7 juli 2021, 20:39 Ik hoor goeie verhalen over de 7mesh Oro.
Waterdicht en ademt zo goed dat je niet zweet.

Alleen de prijs is een nadeel :D
Ja, de prijs,dat is wel een 'nadeel' van de meeste jack's die goed uit een test komen. Zelf heb ik een Assos jas, gekocht in 2010, maar die is nu echt op. Als je dan de prijs afzet tegen de gebruikstijd valt t wel mee,die prijs.
Maar toch wilde ik nu niet meer zoveel geld uitgeven.
Maar ja,gezien mijn eisen🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Rayb81 schreef: wo 7 juli 2021, 20:39 Ik hoor goeie verhalen over de 7mesh Oro.
Waterdicht en ademt zo goed dat je niet zweet.

Alleen de prijs is een nadeel :D
Dat je niet nat blijft bedoel je ;) Ik heb eigenlijk alleen nog maar kleding van 7mesh, het is redelijk aan de prijs maar erg fijn spul. De Revelation is met afstand de fijnste 'all-weather' jas die ik ooit heb gehad; extreem ademend, waterdicht, sterk, licht, geschikt voor gebruik onder je helm, en een fijne pasvorm voor de MTB. Helaas wel erg duur, niet iedereen zal dat aan een jas willen uitgeven.
Plaats reactie