Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Gisteren de eerste rit van ‘t jaar gehad:

Ondershirt van Craft aan, met Bioracer softshell.
Was met +1 aanvankelijk frisjes, maar kreeg het na de eerste kilometers wel warm.
Echter na ca 15-20km toch last dat de koude wind vat kreeg op het zweet dat zich na de oppervlakte gewerkt had.
Gelukkig was het geen langere rit, waardoor ik het uiteindelijk niet steenkoud gekregen heb.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Hier nog een Brynje fan, op het moment ook in combinatie met een goed ademende en winddichte buitenste laag.

Ik heb zelf, net als Kermit en Jamis Diablo, goede ervaring met de Gore Windstopper stof voor die buitenste laag.
De Gabba2/Perfetto van Castelli die Jamis Diablo heeft is ook van deze stof gemaakt. Mijn jack is een Gore Powertrail Windstopper met fleece voering.
Ik hoor ook goede verhalen over het Futurum 4season jack. Dit jack is met een soortgelijke stof gemaakt, ook met een membraan.
(overigens zijn jacks met een membraan per definitie geen softshells, maar dat even terzijde, het is maar een naam)

Onder mijn Gore jack droeg ik afgelopen winter verschillende ondershirts van Decathlon tot Helly Hansen. Deze combi's hielden me altijd warm, maar nooit echt droog.
Vooral als je even stil staat of een stukje rustig fietst na een stuk vol gas, dan merk je dat je die shirts het vocht tegen je huid houden. Je koelt daardoor supersnel af.
Ventileren is dan ook geen optie meer, want dan bevries je meteen. Alleen je winddichte laag beschermd je nog enigszins, maar comfortabel is anders.

Het Brynje shirt houd je echt veel beter droog. De mesh wordt ook wel nattig, maar bedekt slechts een klein deel van de oppervlakte van je huid.
Het grootste deel, waar het je huid niet bedekt is, blijft droog. Je koelt dus lang niet zo snel af en kunt ook ventileren zonder te bevriezen.

Uiteindelijk moet je bedenken dat al je kledingstukken samenwerken als een systeem. Je kunt niet verwachten dat je jack van 500 euro goed werkt als je daar een katoenen shirt onder draagt en dat geld andersom ook voor een goed ondershirt met een vuilniszak eroverheen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Flow&Co schreef:Uiteindelijk moet je bedenken dat al je kledingstukken samenwerken als een systeem. Je kunt niet verwachten dat je jack van 500 euro goed werkt als je daar een katoenen shirt onder draagt en dat geld andersom ook voor een goed ondershirt met een vuilniszak eroverheen.
Precies!
Alles is maximaal zo goed als de zwakste schakel in het geheel.

Je moet voor de gein eens voelen hoe je kleding na centrifugeren uit de wasmachine komt. Niks komt zo droog uit de wasmachine als die Brynje shirts, die kun je vrijwel meteen weer droog aantrekken (centrifuge op 1.200t/m).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ben ook een enorme zweetlepel en heb met veel belangstelling dit topic gelezen.

Ik rijd met dezelfde combi als Jamis.
Vandaag ca 80km gefietst met de Gabba2/ fietsshirt korte mouw/ Craft ondershirt korte mouw en castelli armwarmers. Onder mijn helm een helmmuts en een nekwarmer.
Kreeg het alleen een beetje koud toen ik ff stopte voor een reepje halverwege, thuis aangekomen was het Craft shirt droog, het fietsshirt zeiknat en de gabba aan de achterzijde ook.
Wat is dan de toegevoegde waarde van het Brynje shirt tov het Craft shirt als de andere lagen al zeiknat zijn?

Is de pasvorm van Brynje vergelijkbaar met Craft, Craft heb ik in XL en volgens de site van Brynje zou ik een L nodig hebben.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het brynje shirt heeft veel minder oppervlakte om vocht vast te houden. Zo heb ik, duidelijk een miskoop, een shirt van Gore bike wear, als die iets vochtig is dan wordt ik koud en krijg niet meer warm. Te dicht geweven.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Zie ik nou goed dat die Brynje super thermo een mesh type is?
Daar moet dus altijd een laag overheen? En daarover een jasje/windstopper?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn inderdaad "gaatjesshirts", dus ik zou er wel iets overheen dragen ;-)
Afhankelijk van de temperatuur en je voorkeur een shirt, een jack of allebei.

Het zijn gewoon ondershirts, alleen anders geweven/van een andere stof dan veel andere merken. Ik draag ze het hele jaar door als ondershirt, alleen bij erg warm zomerweer zijn ze iets aan de warme kant in vergelijking met sommige concurrenten. Dan prefereer ik een dun onderhemdje (heb daarvan een Ultima en een Odlo).

@futura, als je Craft ondershirt droog blijft is het goed lijkt me. Dat is toch het doel van een specifieke onderlaag, dat je huid zo droog mogelijk blijft en zweet zsm afgevoerd wordt naar de buitenste laag waar het kan verdampen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@Kermit, de theorie van de laagjes opbouw en vochttransport doet zijn werk. Vandaar dat ik mij afvraag wat het Brynje shirt toevoegt.

Dat verdampen gaat niet zo snel met lage temperaturen, doordat het vocht wordt afgevoerd naar de buitenste laag (lagen) en steeds natter wordt krijg ik het dus koud.
Op een zeker moment blijft het thermo ondershirt ook nat.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

futura schreef: do 3 januari 2019, 18:31
Kreeg het alleen een beetje koud toen ik ff stopte voor een reepje halverwege, thuis aangekomen was het Craft shirt droog, het fietsshirt zeiknat...

Is de pasvorm van Brynje vergelijkbaar met Craft, Craft heb ik in XL en volgens de site van Brynje zou ik een L nodig hebben.
Als Craft in de maat XL goed zit / aansluit zeker geen Brynje in de maat L nemen maar XL.
Brynje zit erg strak om het lichaam (zoals het hoort bij een zweethemd).
Na gebruik zit bij mij de afdruk van de ruitjes op de schouders :tong
Dat is overigens niet storend en zal mede worden veroorzaakt door de rugzak die ik standaard draag bij een mtb-rit.

Maar waarom zou je een Brynje shirt aanschaffen als een Craft shirt na de rit droog is ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Je slaat nu zelf de spijker op zijn kop. Het feit dat je met een droog ondershirt thuiskomt betekend dat je systeem werkt.
Maar zoals je zegt gaat het verdampen niet zo snel.
Een droog ondershirt bij thuiskomst betekend dus niet per se een droog shirt (of liever huid) bij je korte stop.

Een gaatjesshirt als de Brynje is eigenlijk meer gat dan shirt. Laten we zeggen dat slechts 25% van je huid bedekt is met de stof.
De overige 75% van het shirt zijn de gaten en daar is je huid dus niet bedekt met stof.
75% blijft dus droog, de overige 25% blijft relatief droog, want het materiaal is in feite plastic wat geen vocht kan vasthouden.

Daarnaast wordt er in de gaatjes lucht opgesloten en stilstaande lucht is de beste isolator.

Er zijn wel meer merken die gaatjesshirts maken, maar niet op dezelfde manier.
Brynje gebruikt volgens mij als enige Polypropyleen en de stukjes stof die er in het shirt zitten zijn heel open geweven.

Ik zal nog eens onderstaande link plaatsen. De heer Andy Kirkpatrick weet het een en ander over kleding. Zie vooral de eerste 3 punten in het artikel.
https://www.ukhillwalking.com/articles/ ... trick-6903
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Flow&Co schreef: vr 4 januari 2019, 13:31 Ik zal nog eens onderstaande link plaatsen. De heer Andy Kirkpatrick weet het een en ander over kleding. Zie vooral de eerste 3 punten in het artikel.
https://www.ukhillwalking.com/articles/ ... trick-6903
Die meneer lijkt te snappen waar ie het over heeft. Ook maar eens zo'n Brynje bestellen.
rammen met die bak
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Ik heb zonet maar eens zo'n Brynje besteld.
Wel in 't wit, dan ziet 't er niet uit alsof je bij de village people hoort :tong
Ik zal m'n ervaring delen. Hoewel ik wel sceptisch ben qua combo met mijn bestaande softshells.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bjornc en Brynje... als dat geen match is :winkie: !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

futura schreef: vr 4 januari 2019, 12:50 @Kermit, de theorie van de laagjes opbouw en vochttransport doet zijn werk. Vandaar dat ik mij afvraag wat het Brynje shirt toevoegt.

Dat verdampen gaat niet zo snel met lage temperaturen, doordat het vocht wordt afgevoerd naar de buitenste laag (lagen) en steeds natter wordt krijg ik het dus koud.
Op een zeker moment blijft het thermo ondershirt ook nat.
Het Brynje shirt transporteert het zweet veel effectiever. En wordt zelf niet of nauwelijks nat, ook niet als de laag daar op door- en doornat is, er gaat dus ook geen zweet terug en je koelt dus ook op langere ritten nauwelijks af. Duidelijk minder dan bij heel veel andere 'systemen'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Wat kunnen mensen toch weer een verhalen schrijven over zoiets simpels als mtb kleding. En maar populair doen. :roll:
Plaats reactie