zadelpijn wil maar niet over

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sjuutje1969 schreef: zo 4 november 2018, 20:24 .... of kunnen zadels "slijten" waardoor ze toch niet meer prettig zitten? ...
Ja, zadel zakken langzaam door, dus de ondersteuning wordt heel anders na verloop van tijd. Snel een nieuwe kopen en als die goed zit, dan nog 2 extra (voordat die uit het programma gaat!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

bert l. schreef: zo 4 november 2018, 20:58
sjuutje1969 schreef: za 12 november 2016, 22:33 Ik heb pijn m.n. aan de linkerkant van mijn bovenbeen, waar deze overgaat in mijn bil. Voor de beelddenkers onder ons; naast mijn vagina dus en dan m.n. links. Aan de huid is niets te zien maar het zit veel dieper en lijkt wel een pees/spieraanhechting of toch misschien mijn zitbotje.
Als ik het goed lees, dan heb je het over een pees van je quadriceps (femoris) die aanhecht aan het schaambeen.
Dan is dit je leesvoer:
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom

als dat het niet is, zoek dan een beter plaatje.
Mijn glazen bol blijft wazig en ik ben geen dokter, maar mogelijk heb je een pees overbelast en heb je nu peesontsteking. Naar de dokter of de fysio ermee.
ha Bert,
De klachten die ik toen had zijn inmiddels over maar dat zou destijds heel prima een pees/aanhechtingsprobleem geweest kunnen zijn. Ondertussen zijn het puur mijn zitbeentjes die zeer doen en waar ik geen geschikte oplossing voor kan vinden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een goeie wielerzaak biedt de mogelijkheid om een zadelmeting te doen en heeft ook leenzadels om een tijdje uit te proberen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wat voor zeem gebruik je?
Een echt goede kan pijn in de zitbotjes ook verzachten.
Heb je weleens geëxperimenteerd met de zadel hoogte? Beetje hoger of lager zetten kan misschien verlichten.
Los daarvan is een goed passend zadel uiteraard de basis.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben van mening dat het vooral aan het zadel ligt. Ik fiets namelijk zonder zeem.
Op de racefiets had ik wel een zeem in mn broek, maar toen ik een mtb had gekocht had ik al snel een nieuwe broek nodig. In de modder slijt het toch sneller dan op het asfalt.
Veel gezeur met de zemen van mn nieuwe fietsbroeken (meervoud).
Op fietsvakantie de zeem uit fietsbroek nummer zoveel gepeuterd. Volgens de fietsenmaker was deze echt geweldig. Jaja...
Sindsdien hardloopbroekjes en shorts zonder zeem.
Maar wel kritisch op mn zadels.
Gobi XM is mn favoriet, maar die is inmiddels uit productie. Dus een voorraadje aangelegd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En waarschijnlijk ook kritisch op je banden spanning :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 november 2018, 19:41 Ik ben van mening dat het vooral aan het zadel ligt. Ik fiets namelijk zonder zeem.
Op de racefiets had ik wel een zeem in mn broek, maar toen ik een mtb had gekocht had ik al snel een nieuwe broek nodig. In de modder slijt het toch sneller dan op het asfalt.
Veel gezeur met de zemen van mn nieuwe fietsbroeken (meervoud).
Op fietsvakantie de zeem uit fietsbroek nummer zoveel gepeuterd. Volgens de fietsenmaker was deze echt geweldig. Jaja...
Sindsdien hardloopbroekjes en shorts zonder zeem.
Maar wel kritisch op mn zadels.
Gobi XM is mn favoriet, maar die is inmiddels uit productie. Dus een voorraadje aangelegd.
Ik fiets écht wél met zeem hoor.. gewoon zitten op mijn zadel zonder zeem is geen optie!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Jamis Diablo schreef: di 6 november 2018, 12:48 Wat voor zeem gebruik je?
Een echt goede kan pijn in de zitbotjes ook verzachten.
Heb je weleens geëxperimenteerd met de zadel hoogte? Beetje hoger of lager zetten kan misschien verlichten.
Los daarvan is een goed passend zadel uiteraard de basis.
Ik heb diverse broeken geprobeerd maar zweer eigenlijk bij castelli broekjes, met bretels want dan blijven ze goed zitten. Ik kan ook wel verschil merken tussen oudere (versleten) en nieuwere broeken maar hou daar altijd rekening mee in afstand. Bij langere ritten uiteraard een goede broek met zeem.

Mijn zadelhoogte komt erg precies, ik ben er meerdere keren mee bij de(zelfde) bikefitter geweest om alles goed af te stellen. Iets te laag is last van mijn onderrug, iets te hoog is last van mijn knie (jaja, ik weet het#brakoudmens :oops: )dus daar "rommel" ik niet mee. Het enige wat ik nog wel eens doe is de punt van het zadel iets omlaag/omhoog maar verder dus niet.

Ik heb nu overigens (weer) een sq-lab zadel van mijn lbs te leen dus daar morgen maar eens een testritje op doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sjuutje1969 schreef: wo 7 november 2018, 19:52
ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 november 2018, 19:41 Ik ben van mening dat het vooral aan het zadel ligt. Ik fiets namelijk zonder zeem.
Op de racefiets had ik wel een zeem in mn broek, maar toen ik een mtb had gekocht had ik al snel een nieuwe broek nodig. In de modder slijt het toch sneller dan op het asfalt.
Veel gezeur met de zemen van mn nieuwe fietsbroeken (meervoud).
Op fietsvakantie de zeem uit fietsbroek nummer zoveel gepeuterd. Volgens de fietsenmaker was deze echt geweldig. Jaja...
Sindsdien hardloopbroekjes en shorts zonder zeem.
Maar wel kritisch op mn zadels.
Gobi XM is mn favoriet, maar die is inmiddels uit productie. Dus een voorraadje aangelegd.
Ik fiets écht wél met zeem hoor.. gewoon zitten op mijn zadel zonder zeem is geen optie!
Je snapt me niet.
Ik zeg niet dat je zonder zeem moet fietsen.
Ik zeg dat naar mijn mening het zadel het belangrijkste is.
Oftewel:
Als het zadel goed is kan ik blijkbaar zonder zeem.
Jij hebt met zeem nog steeds last van je zadel.
Deze twee ervaringen combineren geeft aan dat het juiste zadel heeeeel belangrijk is.

Nu duidelijk genoeg?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JB1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 februari 2014, 12:52

ik zou eens een goede fysiotherapeut bezoeken.
soortgelijk probleem heb ik ook een jaar of 3 last van gehad.
ook alles geprobeerd van zadels tot broeken tot smeersels tot metingen.
we kwamen erop uit dat ik een bekken scheefstand had n.a.v. een ongelukje 20 jaar geleden.

Na 3 behandelingen fiets in nu al een half jaar klachtenvrij.

succes
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

JB1 schreef: do 8 november 2018, 12:20 ik zou eens een goede fysiotherapeut bezoeken.
soortgelijk probleem heb ik ook een jaar of 3 last van gehad.
ook alles geprobeerd van zadels tot broeken tot smeersels tot metingen.
we kwamen erop uit dat ik een bekken scheefstand had n.a.v. een ongelukje 20 jaar geleden.

Na 3 behandelingen fiets in nu al een half jaar klachtenvrij.

succes
Dat is wel een tip waar ik iets mee kan!
Ik heb zo af en toe dat de boel/bekken niet helemaal "spoort" en ga dan naar een chriropractor... normaliter uit dit zich in rugpijn (waar ik nu geen last van heb overigens) maar zeker de moeite waard om eens naar te laten kijken, is alweer meer dan 2 jaar geleden!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 november 2018, 20:41
Nu duidelijk genoeg?
Yep, ik snap em :D
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Om dan maar verder te gaan over zadelpijn. Ik heb daar erg veel last van. Ik denk ook echt dat het voornamelijk zit in de druk op de zitbotjes. Ik fiets al jaren met 2 fietsenbroeken over elkaar heen. De meeste mensen vinden het dom en overdreven maar op die manier stel ik de pijn langer uit. Ik heb al verschillende zadels, smeersels, fietsmetingen etc gehad.

De twee fietsbroeken zorgen niet dat het probleem over gaat maar het stelt het wel langer uit. Een mooi dik kussentje tussen de benen dus.

Op deze manier heb ik veel verschillende soorten tochten gereden. Als je eenmaal langer dan 6 uur in het zadel zit helpt bij mij in ieder geval helemaal niks meer, dan is het de pijn verbijten.

Ik kan je vertellen dat toen ik een 24 uur MTB race reed, ik na 16 uur fietsen, 3 fietsbroeken droeg en daarna een week last had van mijn reet dusja sommige mensen hebben altijd last en sommige mensen hebben er nooit last van. Ik heb de oplossing in ieder geval nog niet gevonden.
#Skraleanjers
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Geen idee of dit ook iets kan zijn. Mijn mtb heeft een vrij slacke zitbuishoek. Ik rij nu ook op een smarttrainer met een canyon racebike met een stijlere zitbuis hoek. Met het originele zadel was het drama, zadel van de MTB afgetrokken en op de racebike geplakt. Dit verlicht wel iets maar ik kan niet meer dan 2-3 uur zitten waar het op de mtb 7-8 uur dagritten prima gaat. Zitvlees is getraind, dat is het niet.

Ik zit nog uit te vogelen wat ik hier nog meer aan kan doen. Ik weet wel dat de nieuwe trend in zitbuishoeken niks voor mij is. Misschien is het testen van een bike met een slackere zitbuishoek ook eens het proberen waard. Ook even kijken wat je zitbot afstand is, ik kwam erachter dat dat tegen de 15 cm aan zat en heb dus ook brede zadels nodig. Die afstand is makkelijk te testen met alufoli op karton, gaan zitten. Dan zie je de drukpunten en kan je de breedte meten.

MTB heeft een WTB Volt zadel. Omdat de racebike ook door vrouwlief gebruikt gaat worden daar net een WTB KODA voor binnengekregen. Ben benieuwd of dat beter gaat. Vreemd is het wel.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb ondertussen na wat research een brooke cambium zadel aangeschaft en ben vervolgens naar mijn bikefitter gegaan en die heeft het zadel op de juiste positie gezet.
Mijn bf heeft een testsysteem waarop zichtbaar is waar de meeste druk zit, bij dit brookezadel heb ik nagenoeg geen verhoogde drukpunten. Dat had ik met het fietsen ook al gevoeld alleen stond het zadel nog nét niet helemaal goed en nu wel.

Daarnaast heb ik een afspraak bij de chiropractor staan, ik kreeg nu toch ook weer last van mijn onderrug en voel ook dat die een beetje vast zit. De zadelproblemen komen daar niet vandaan denk ik, die zijn er al veel langer. Andersom zou wel kunnen dat ik door de zadelproblemen onbewust anders ben gaan fietsen waardoor ik nu ook klachten kreeg in mijn rug.

Afijn, klachten zijn alweer een stuk opgeknapt en met het brookezadel dus in elk geval geen last meer van mijn zitbotjes. Ik ga het zien/voelen op vrijdag 28 december tijdens de Drenthe200 (alhoewel ik na die afstand/tijd in het zadel ongetwijfeld hier en daar pijntjes zal hebben maar dat is alleen maar deugd :-D ).
Plaats reactie