Moeilijke klim voor beginners

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb geen idee hoe zwaar je bent, dus ga je niet zomaar adviseren om met minder dan 2bar het parcours in Ztm op te gaan. Het parcours is voor NLse begrippen best ruig en met een harde (onvergefelijke) ondergrond.

Ik denk juist dat 2,5bar een prima druk is om mee van huis te gaan. Rij eens een stukje en laat er dan naar gevoel wat lucht uit. Dit herhaal je totdat je tevreden bent. Neem wel ff een pompje mee voor als het net te weinig is.

Als beginner denk ik trouwens dat je zeker niet op de ondergrens moet gaan zitten. Je zult best nog wel eens een paar foutjes maken en om dan gelijk een bandje en/of velg te moeten afschrijven is ook zonde.
Laatst gewijzigd door Bowiex op ma 17 oktober 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Assumption is... Well. You know.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Assumption" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:-q Did not know that :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

En dat valt dan onder Christian County. Die nemen niks aan, die geloven! Oh eh sorry, klein beetje off topic.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee hoor. Het geloof is ook een moeilijke klim voor beginners.

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bowiex schreef:Ik heb geen idee hoe zwaar je bent, dus ga je niet zomaar adviseren om met minder dan 2bar het parcours in Ztm op te gaan. Het parcours is voor NLse begrippen best ruig en met een harde (onvergefelijke) ondergrond.
My bad, ik ken het parcous niet en ging (ten onrechte) uit van m`n eigen 80kg :oops:
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Nee hoor. Het geloof is ook een moeilijke klim voor beginners.

:bier:
En je komt er mee in hogere sferen. :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Amen, brother!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Idd bandenspanning afhankelijk van je gewicht en het terrein waarin je rijdt.

Rijd zelf met 1.7/1.8 bar en dat is al vrij hard voor mijn 64kg, maar ik hou niet van zwabberende banden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het hangt ook allemaal van je gewicht af, die bandenspanning.

De steilste klim in Zoetermeer is geen grote schande om te moeten lopen, al snap ik dat het frustrerend kan zijn.

Als je voorwiel omhoog komt terwijl je zo'n beetje met je borst op je stuur hangt, dan moet je verder naar voren schuiven op je zadel. (zoals al veel mensen hier noemden)
Zolang je maar gewicht houd op het zadel kun je erg ver naar voren gaan zitten (zo ver dat het oncomfortabel aanvoelt).

Als je een keer samen wilt rijden, let me know :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Ook proberen rond te trappen,dus geen piekbelasting,maar continu het achterwiel aandrijven,niet gaan stoempen.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Ik lees niets over de bandenkeuze een swalbe Thunderbird zal weinig grip hebben terwijl een Nobby Nick je misschien wel omhoog brengt
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

TS rijd op een nieuwe merida big nine, standaard afgemonteerd met maxxis ikon banden.
Die hebben bij een droog parcours genoeg grip in Zoetermeer.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Justinmee, we weten nog steeds niet wat je weegt. Wel dat je in Zoetermeer rijdt en op Ikons.
Dus een echt advies mbt bandenspanning hebben we nog niet kunnen geven. Maar de meesten rijden te harde banden, en dus relatief minder grip dan mogelijk zou zijn... Waarschijnlijk rijd je rustig, daar je net deze week begonnen was, en met binnenband?

Los van de ideale wat lagere druk (wat weeg je) instellen is het verder een kwestie van techniek oefenen, het aan leren voelen van de juiste balans:
Zittend richting/op puntje zadel, met de ellebogen naar buiten gebogen en je borstbeen/kin richting stuurpen, om je stuur niet omhoog te voelen komen tijdens het steile klimmen... en tegelijk voldoende druk op het zadel houden met je kont (desnoods weer wat naar achteren zakken met je kont), om te voorkomen dat je achterband gaat spinnen.
Als je die balans aanvoelt kun je steil klimmen, ook op lossere ondergrond.
Licht verzetje helpt daarbij ook reuze, als het een hele lange steile klim betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toen ik begon met mountainbiken was een vuilnisbelt het enige wat in de buurt kwam van een spannend stukje als ik om de hoek wilde oefenen: De Bult in Leiden. Stukken lager dan Zoetermeer, maar met een paar venijnige rotklimmetjes. Langzaam kwam ik er niet op en snel ook niet. Dus op een middag maar eens voorgenomen dat het doel moest zijn: fietsend er op. Na een keer of tien achter elkaar had ik hem opeens. En sinds die tijd lukte het bijna altijd in 1x.

Mijn bandenspanning? Zal wel rond de 3 bar zijn geweest, dat reed iedereen toen. Kan ook 3,5 zijn geweest. Kortom, met de bandenspanning kun je niet fout zitten! (maar een lagere druk zorgt wel voor meer grip)


Techniek, techniek, techniek. Naar voren op je zadel schuiven, punt van het zadel in je kont. Voorover buigen en je ellebogen naar buiten. Soepel genoeg blijven trappen en voordat je stil valt al weer lichter schakelen. Beweeg eventueel wat heen en weer op de fiets om je voorwiel naar beneden te houden of om grip op het achterwiel te houden. Klinkt heel makkelijk, is heel lastig!


Als je pas sinds kort fietst op een mountainbike: maak je geen zorgen. Het is best lastig om het te leren en neem er de tijd voor. Volg eventueel een mountainbike clinic, dan leer je heel veel in korte tijd (wil nog niet zeggen dat je het ook kan, maar je weet in ieder geval hoe het zou moeten). Oefenen, oefenen, oefenen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie