Specifieke Training Mountainbike

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

ma 3 oktober 2016, 16:20

Zijn er onder jullie ook bikers die Specifieke Trainingen doen voor het Mountainbiken?

Ik probeer wel eens een Lange duurtraining op de MTB maar meestal is dat niet zo'n succes. Meestal wordt het dan toch veel intensiever als eigenlijk de bedoeling was. Interval training op de MTB is (vind ik) al helemaal lastig. Hoe doen jullie dat?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

ma 3 oktober 2016, 20:04

Duurtraining op de ATB, deed ik op zandpaden, grindpaden en verharde wegen niks uitdagend.
Gewoon uren wegtrappen op de voor mij bepaalde hartslag.
Mountainbiken is intervallen. Dus een intervaltraining zocht ik een slecht lopend stuk op in het bos, een singeltrack met korte klimmetjes, of gewoon ronde rijden van het aantal minuten dat je wilt.
En dat ging ik dan 1X volle bak 2X rustig op adem komen, 1,5X volle bak 2X rustig op adem komen en zo verder volgens schema.
Dit heb ik in eerste instantie gedaan om beter te worden en om wat af te vallen.
In die periode heb ik ook wedstrijden gereden Fun klasse.
Daarna nog een trainingsschema gevolgd voor Duchenne Heroes. Maar dat was voornamelijk duurtrainingen.
Ik raad je wel aan om een maximaal test te doen, en misschien kunnen die ook een trainingsschema voor je maken. Maximaal test is ook een ijkpunt voor waar je nu staat met je gezondheid en conditie.
Hartslagmeter is wel een must.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2801
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

ma 3 oktober 2016, 20:15

Lewis schreef:. Interval training op de MTB is (vind ik) al helemaal lastig.
reaction 67 schreef: Mountainbiken is intervallen.
Dat ja!

Het leuk van mtb'en is dat je door lekker de trail je volgen vanzelf een afwisselende training krijgt, zonder geestdodende schema's te hoeven volgen.

Door je parcours slim te kiezen (bv duur van de klimmetjes), en accenten te leggen tijdens het rijden kun je nog wat specifieker bepaalde doelen nastreven.
Bijvoorbeeld niet terugschakelen voor klimmen maar alles volle bak omhoog, en bergaf herstellen.

Een lange rustige duurtraing in het bos is inderdaad lastig, daarvoor kun je de weg of zand- of schelpenpaadjes pakken.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

wo 5 oktober 2016, 15:56

asphaltdude schreef: Het leuk van mtb'en is dat je door lekker de trail je volgen vanzelf een afwisselende training krijgt, zonder geestdodende schema's te hoeven volgen.

Door je parcours slim te kiezen (bv duur van de klimmetjes), en accenten te leggen tijdens het rijden kun je nog wat specifieker bepaalde doelen nastreven.
Bijvoorbeeld niet terugschakelen voor klimmen maar alles volle bak omhoog, en bergaf herstellen.
Zo kan je het ook zien. Maar het gevaar is dan dat je er een paar uur lang 'voluit' van maakt. Ook leuk en nuttig maar niet echt een 'Specifieke training' met een doel.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen dus ik heb hier helaas geen klimmetjes. Ik heb wel een 5km lang segment aangemaakt in het bos waar ik een timed run op kan doen.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10391
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 5 oktober 2016, 16:00

Lewis schreef: Maar het gevaar is dan dat je er een paar uur lang 'voluit' van maakt.
Daar ben je zelf bij he;). Maar misschien is het een idee om een racefiets te gebruiken voor je duurtrainingen? Nergens lijkt me dat zo geestdodend als in jouw omgeving :bier:
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

wo 5 oktober 2016, 16:28

Kapitein Iglo schreef:
Lewis schreef: Maar het gevaar is dan dat je er een paar uur lang 'voluit' van maakt.
Daar ben je zelf bij he;). Maar misschien is het een idee om een racefiets te gebruiken voor je duurtrainingen? Nergens lijkt me dat zo geestdodend als in jouw omgeving :bier:
Valt wel mee hoor. Bij ons kan je tenminste een rondje van 100km rijden (op goed asfalt) zonder een stoplicht tegen te komen. En daarna natuurlijk een Trappist :bier: om te herstellen :wink:
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1106
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

wo 5 oktober 2016, 19:37

Lewis schreef:Zijn er onder jullie ook bikers die Specifieke Trainingen doen voor het Mountainbiken?

Ik probeer wel eens een Lange duurtraining op de MTB maar meestal is dat niet zo'n succes. Meestal wordt het dan toch veel intensiever als eigenlijk de bedoeling was. Interval training op de MTB is (vind ik) al helemaal lastig. Hoe doen jullie dat?
Ik train naast het MTB'en mijn benen op kracht in de sportschool, met zo kort mogelijke pauzes zodat het ook conditioneel werkt. Je zou zeggen da's heel wat anders maar dat is het toch veel minder dan je denkt. Het werkt heel goed om de kracht die je daar opbouwt in te zetten bij bv klimmetjes of 'n stuk lekker doorstomen. Zelfs op langere ritten merk ik dat dergelijke trainingen baat hebben; ik kan langer doorfietsen en heb dus meer reserve.

De oefeningen die ik doe zijn meest walking lunges, squats in verschillende vormen (oa op balance board, voor de mtb 'n aanrader!) en leg curl & leg extensions. Kuiten zijn niet nodig, die train je bijna altijd secundair bij grote beenoefeningen en bovendien al op de fiets zelf natuurlijk.

Ik kan het iedereen aanraden. Naast benen train ik in de sportschool trouwens ook bovenlichaam met lichte focus op core, wat ook perfect werkt voor het MTB'en. :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5438
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

do 6 oktober 2016, 22:10

Ik doe niet anders. Er is genoeg te bedenken om specifiek voor de mtb te doen. En ja een hartslagmeter helpt om in je duurzone te blijven.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

za 8 oktober 2016, 21:38

Ik merk dat vooral duurtraining helaas erg goed helpt om langere tijd op een hoger tempo te kunnen mountainbiken.
En met helaas bedoel ik dat het enorm saaaaaaaaaaaai is en zeker nu het 's avonds al donker is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10061
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 8 oktober 2016, 21:47

awinkel schreef:Ik merk dat vooral duurtraining helaas erg goed helpt om langere tijd op een hoger tempo te kunnen mountainbiken.
En met helaas bedoel ik dat het enorm saaaaaaaaaaaai is en zeker nu het 's avonds al donker is.
Je kunt ook een tandje langzamer gewoon een mountainbike route doen... . Duurtraining = lagere hartslag. Dus gewoon minder inspannen en langer doorgaan!
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

za 8 oktober 2016, 21:51

Mijn fiets wil alleen maar hard op een MTB route. :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5438
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

za 8 oktober 2016, 23:06

awinkel schreef:Ik merk dat vooral duurtraining helaas erg goed helpt om langere tijd op een hoger tempo te kunnen mountainbiken.
En met helaas bedoel ik dat het enorm saaaaaaaaaaaai is en zeker nu het 's avonds al donker is.
Eens dat duurtrainingen in het donker saai zijn. Een van de redenen waarom ik ze niet meer doen.

Waarom doe je nu duurtrainingen?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

zo 9 oktober 2016, 17:45

Ik merk dat als ik duurtrainingen op de weg doe ik bij een MTB rit beter in staat ben om op conditie en kracht het tempo hoog te kunnen houden.
Als ik even geen duurtraining heb gedaan merk ik dat het allemaal wat zwaarder gaat.
Wanneer ik dan weer een aantal duurtrainingen gedaan heb merk ik duidelijk dat het allemaal wat makkelijker gaat. Net of je beenspieren van staal zijn geworden. :-D
Heuveltje op even op kracht doortrekken is dan geen probleem.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

di 11 oktober 2016, 16:24

Duurtraining is inderdaad wel effectief. Ik snap ook wel hoe je dit uitvoert; gewoon een lange route rijden op laag tempo. Uitvoering is weer wat anders.

Maar hoe doe je een Interval training?
Ik heb nu een rondje gevonden in het bos van 5km. Dat rij ik dan in zo'n 12-15min. Dit kan ik dan 2-3 keer herhalen!? Hoe lang rust moet er dan tussen? En op welke intensiteit?
Wat is een goede training voor een MTB wedstrijd?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1859
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

di 11 oktober 2016, 16:36

Met intervallen is het vooral belangrijk dat je tussendoor uit rust.
Bv 1 minuut rust, en dan 20 seconden voluit, dat 10x, en dat in 3 blokken.
Om maar wat te noemen.

Alles valt of staat ook met hoeveel uren je traint.
Plaats reactie