Omslagpunt en hijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

zo 9 oktober 2016, 17:41

Ah oké duidelijk. Trouwens ik ben nu een paar keer tot de max. Heuvel op gegaan en mijn max hartslag is 173.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

ma 10 oktober 2016, 15:15

jimbo schreef:Ah oké duidelijk. Trouwens ik ben nu een paar keer tot de max. Heuvel op gegaan en mijn max hartslag is 173.
Het is een beetje gokken maar ik zou dan voor nu een (Anaerobe) Omslagpunt van 155 aanhouden (eigenlijk 150-160). (Klinkt misschien wat laag maar je zou dit theoretisch wel een uur moeten kunnen volhouden!)

Vul dat in op: http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones en je weet je zones.

PS. Ik doe een gok omdat mijn max ongeveer gelijk is maar ieder mens is natuurlijk anders. Ik heb zelf een test gedaan en daaruit kwam geen exacte waarde maar een range van 3 bpm wat ook nog afhankelijk is van (weers)invloeden. De hartslag is dus niet zo exact als je in eerste instantie verwacht.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

ma 10 oktober 2016, 19:56

Vind ik geen goed voorbeeld, doefiets.nl Dit omdat 220- je leeftijd wordt aangehouden. Dat is een onnauwkeurige methode.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

ma 10 oktober 2016, 21:53

Jurriaan schreef:Vind ik geen goed voorbeeld, doefiets.nl Dit omdat 220- je leeftijd wordt aangehouden. Dat is een onnauwkeurige methode.
Maar kan je dan niet je "echte zelf gemeten" max bpm nemen en aan de hand daarvan de test van Doefiets.nl doen/starten?

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag mij helemaal te blubber gefietst op de spinningbike tijdens die test van doefietst.nl.

Ik ben 33 dus 220-33=187 aangehouden als max. Bpm. De test begonnen op 80% van max bpm dus 150bpm. Iedere 5 min. 5bpm erbij gedaan en zo als laaste stap net aan 5 minuten lang 185bpm vol kunnen houden.
Dus de voorlaatste stap die ik enigszins goed volhield was 180-8= 172bpm dus zou mijn "omslagpunt" moeten wezen.
Maar nu kwam ik tijdens die laatste 5 minuten tijdens een keer flink aanzetten tot een nieuwe max hartslag van 190bpm. Kan ik nu even kort door de bocht gezegd 3 slagen bij mijn omslagpunt optellen of zie ik dit verkeerd?
(Het zal allemaal niet zo op 1 of 2 slagen meer of minder neer komen maar was hier wel nieuwsgierig naar.)
En is 172 wel een beetje reëele waarde voor een omslagpunt of is deze manier van testen echt onzin?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

di 11 oktober 2016, 13:03

Op 1 of 2 hartslagen zal het inderdaad niet neerkomen.

Voordelen van de formule van Karvonen: HFopt = HFrust + (HFmax - HFrust) * X%

De hartslag in rust (HFrust) vertoont een negatief verband met iemands fitheid: hoe fitter iemand is, hoe lager de hartslag in rust. Dit trainingseffect doet zich al na enkele weken training voor. Een normaal persoon heeft een hartslag in rust die ligt tussen 60 en 75 hartslagen per minuut. Marathonbikers duiken al vrij snel ruim onder de 60. Topatleten hebben soms een hartslag in rust van rond de 40 of zelfs nog lager.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

di 11 oktober 2016, 15:50

bennie83 schreef:
Jurriaan schreef:Vind ik geen goed voorbeeld, doefiets.nl Dit omdat 220- je leeftijd wordt aangehouden. Dat is een onnauwkeurige methode.
Maar kan je dan niet je "echte zelf gemeten" max bpm nemen en aan de hand daarvan de test van Doefiets.nl doen/starten?

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag mij helemaal te blubber gefietst op de spinningbike tijdens die test van doefietst.nl.

Ik ben 33 dus 220-33=187 aangehouden als max. Bpm. De test begonnen op 80% van max bpm dus 150bpm. Iedere 5 min. 5bpm erbij gedaan en zo als laaste stap net aan 5 minuten lang 185bpm vol kunnen houden.
Dus de voorlaatste stap die ik enigszins goed volhield was 180-8= 172bpm dus zou mijn "omslagpunt" moeten wezen.
Maar nu kwam ik tijdens die laatste 5 minuten tijdens een keer flink aanzetten tot een nieuwe max hartslag van 190bpm. Kan ik nu even kort door de bocht gezegd 3 slagen bij mijn omslagpunt optellen of zie ik dit verkeerd?
(Het zal allemaal niet zo op 1 of 2 slagen meer of minder neer komen maar was hier wel nieuwsgierig naar.)
En is 172 wel een beetje reëele waarde voor een omslagpunt of is deze manier van testen echt onzin?
Nee, de test is leidend! De eerste berekening is alleen maar om een startpunt te hebben voor de test!
En deze test is ook niet zo heel nauwkeurig, zeg plus of min 5 slagen. Ik zou gewoon 170 aanhouden. Dat is makkelijk te onthouden.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

do 13 oktober 2016, 11:56

De hartslagwaardes in je hartslagmeter opnemen, die onthoudt het dan voor jou. Mooie functie.
Mooie functie is ook om de hartslagmeter aan te laten geven als je niet meer in je zone rijdt.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

do 13 oktober 2016, 13:51

Lewis, Juriaan bedankt voor jullie antwoorden.
Heb sinds kort een Garmin edge 820 bundel en heb daar mijn hartslagwaardes in gezet. Nu nog een leuk trainingschema zoeken voor 1 soms 2 traininhsrondjes per week (meer zit er helaas niet in)
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

do 13 oktober 2016, 14:23

Afgelopen zondag anderhalf uur gefietst met een gemiddelde hartslag van 146. Niet hoeven hijgen behalve op extra inspannende momenten, waarbij mijn hartslag boven de 160 kwam. De dag daarna was ik wel behoorlijk loom de hele dag maar dat zal er wel bij horen. Dat is meestal wel het het geval. Ik neem aan als ik dit eens in de week doe , met eens in de maand en toertochtje en langzaam wel steeds beter zal gaan. Naast de krachttraining.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

do 13 oktober 2016, 16:33

bennie83 schreef:Lewis, Juriaan bedankt voor jullie antwoorden.
Heb sinds kort een Garmin edge 820 bundel en heb daar mijn hartslagwaardes in gezet. Nu nog een leuk trainingschema zoeken voor 1 soms 2 traininhsrondjes per week (meer zit er helaas niet in)
Internet staat er vol mee. Of een dergelijk schema bij jou past is de vraag.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR 6fattie comp carbon, Specialized enduro sworks , turbo levo fsr, canyon torque frx 7

vr 14 oktober 2016, 21:47

maximum schreef:
superrob schreef:Uit doefiets.nl


Zoek een stuk weg waarop je onafgebroken een half uur kunt fietsen. In deze weg mogen wel bochten zitten, maar geen zaken die je tot (bijna) stoppen dwingen, zoals stoplichten e.d. Nadat je een half uur hebt warm gereden in je normale tempo, begin je aan de test.

Je begint met vijf minuten fietsen met een hartslag van ongeveer 80% van je maximumhartslag (dus niet je omslagpunt, die moet je immers nog bepalen!). Als je je maximumhartslag niet precies weet, dan kan je die schatten: 220 (als man) of 224 (als vrouw) minus je leeftijd.

Na vijf minuten verhoog je je hartslag met vijf slagen. Dit herhaal je elke vijf minuten, totdat je de vijf minuten echt met moeite kunt volbrengen: je benen lopen vol, je hebt je ademhaling niet meer onder controle. Je maakt deze vijf minuten nog vol en rijdt daarna rustig uit.

De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.
Hoi..Vind ik persoonlijk een vrij omslachtige en onnauwkeurige manier met je hartslag schatten..Als voorbeeld mijn max is 204 en ik ben 40 jaar..Dus dan ga je al de mist in met 80%..Ik zou zeggen trap een keer echt tot je bijna van je fiets af valt en je weet je max..En rij geregeld met verschillende hartslagwaardes en je komt er dan snel genoeg achter wanneer je in het rood gaat en zo je omslagpunt cq anaorobegrens..Bij mij is die 168bpm..grt
220-40 = 180. 80% van 180 = 144. Waarom ga je de mist in om dan te starten bij een frequentie van 144? Het is niks anders dan de berekening van een startpunt.
Mike123
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

zo 16 oktober 2016, 00:59

Toch nog even een vraag over de maximale hartslag. De echte maximale hartslag, is dat de hartslag waarmee je nog een stukje kan doorfietsen of echt de hartslag waarbij je eigenlijk niet meer kunt en bij wijze van spreken van je fiets afvalt omdat je echt niet meer kunt?

Volgens de berekening van 220-leeftijd zou ik op 175 uitkomen (leeftijd hou ik geheim) :-D maar bij een stevige klim, wat ik echt niet kan, loopt mijn hartslag wel eens op tot 185. Ik probeer dat eigenlijk nooit te halen want je knapt er niet van op. Al dan niet boven, ik stop dan want ik weet dat als ik doorga dat ik van de fiets afval en daar heb ik geen zin in. (bij wijze van) Als ik dan de 185 heb aangetikt en ik doe ca 1 minuut ff niks anders dan hijgen en proberen niet te vallen dan zit ik na 1 minuut op de 157, 3 minuten later is het dan 112. Meestal gaan we eerder fietsen voordat de 3 minuten voorbij zijn maar er waren er meer die moesten bijkomen dus kon dit mooi op Strava terugzien.
Als ik op een singletrack hier in de buurt redelijk doorrij op mijn manier kan ik dat stuk van ca 5 minuten redelijk volhouden met een gemiddelde hartslag van 175. (varierend van 173 tot 176) Omslagpunt ligt dus een stukje lager. Moet dat toch maar eens een keer echt gaan proberen, maar komt er eigenlijk nooit van.
Mijn rusthartslag, die meet ik af en toe als ik in bed lig, ligt tussen de 45 en 50. Als je in bed ligt en de wekker verspringt met 1 minuut, dan gaan tellen en na precies 1 minuut stoppen dan weet je het. Maar het gebeurt regelmatig dat ik de minuut niet redt en al lig te slapen.

Maar harslagen en gevoel erbij en herstel is zeer persoonlijk.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 16 oktober 2016, 19:48

Max hartslag is de echte max. Dus de 185 die jij aangeeft. En dan zie je al dat 220-leeftijd 10 slagen lager uitkomt. En daarmee de onbetrouwbaarheid van die formule.

Je lichaam kennen helpt om te weten of je inderdaad van je fiets af valt bij het langer volhouden van je een bepaalde hartslag (bij je max hartslag is dat eerder dan bij een andere zone). Trainen is o.a. bedoeld om dat te ontdekken. Goed op signalen van je lichaam letten is dan zeer belangrijk!
Gebruikersavatar
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1373
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

zo 16 oktober 2016, 20:12

jimbo schreef:Oke bedankt alvast.

Nee helaas is via de verzekering ook geen optie. dus ik moet het op een andere manier doen.
Ik wil eigenlijk alleen de tourritten van 25 a 30 km een beetje kunnen uitrijden zonder dat ik de rest van de dag op de bank snurk. Zeker nu mijn zoon van 13 meerijdt, haha
Ik doe inmiddels twee keer in de week aan krachtsport en ben 8 kilo afgevallen. Nu de winter komt kan ik eigenlijk alleen in de weekeinden rijden.

Al bij al ben ik al een stuk fitter dan de afgelopen jaren alleen de progressie in het mtb-en valt me tegen alleen wil ik het nu eens niet opgeven.
Of je gaat gewoon lekker je tourritjes van 30km rijden en luistert onderweg een beetje naar je lichaam? Hinault, Merckx en Zoetemelk hebben nooit een hartslagmeter om gehad. Daarbij; dat je twee keer in de week aan krachtsport doet, doet niets voor je duurvermogen. Gewoon lekker mtb-en en kilometers maken.
Mike123
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

zo 16 oktober 2016, 20:28

Jurriaan schreef:Max hartslag is de echte max. Dus de 185 die jij aangeeft. En dan zie je al dat 220-leeftijd 10 slagen lager uitkomt. En daarmee de onbetrouwbaarheid van die formule.

Je lichaam kennen helpt om te weten of je inderdaad van je fiets af valt bij het langer volhouden van je een bepaalde hartslag (bij je max hartslag is dat eerder dan bij een andere zone). Trainen is o.a. bedoeld om dat te ontdekken. Goed op signalen van je lichaam letten is dan zeer belangrijk!
Dank je wel. Ik fiets eigenlijk altijd met de hartslagmeter. Bij het klimmen wil ik dan nog wel eens snel even kijken en als er al 182 staat dan hou ik eigenlijk al in, hij loopt dan nog iets op en dat is het. Maar als ik nog een heel eind moet dan fiets ik gewoon rustig naar boven.
Ik kijk er alleen niet constant op, geen tijd voor. Maar als ik een keer wat langer wil fietsen dan de gebruikelijke 2 a 2,5 uur dan zorg ik wel dat ik in het begin niet echt boven de 160 a 165 kom. Doe ik dat wel dan bestaat de kans dat ik het geplande rondje niet helemaal ga halen. Laat ik het zo zeggen, de laatste kilometers gaan dan niet meer zo soepel. Dan heb ik het wel over "mtb routes".
Op de weg probeer ik af en toe dan in de buurt van de 155 te blijven. Maar als het lekker fietst gaat het automatisch weer harder en hoger en lukt het dus weer niet. Discipline heet dat dacht ik.
Maar ik hoef ook geen wedstrijden te rijden. Fietsen moet leuk bllijven en als ik een keer geen zin heb ga ik niet, zo is het ook.
Plaats reactie