Zwift

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uncle sam
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 19:28
Mijn mountainbike: canyon lux

Flow&Co schreef: di 15 januari 2019, 11:35 Ik ben niet in bezit van een powermeter (veel te duur), maar in Zwift heb ik nu toch een beetje de mogelijkheid om met wattage te trainen.
Het is alleen niet zo nauwkeurig heb ik het idee. Mijn FTP test in Zwift was 423W bij 83kg. Dat is 5.1W/kg. Zonder enige referentie schat ik in dat dat veeel te hoog is.
Afbeelding

Denk je? :-)
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ah er wordt dus toch nog geZwift door mountainbikers!

Zelf inmiddels op level 20, gisteren voor de 11e maal de route Fire and Ice gedaan (de Alpe du Zwift).
Gaat eigenlijk steeds beter, rustig aan beginnen in plaats van met een hartslag van 180 de eerste bochten door te rammen.

Valt mij ook wel eens op dat ik in de klim met een belachelijke snelheid wordt ingehaald en zie soms wel eens tijden....lekker belangrijk ben al blij als ik de Alpe onder de 80 minuten doe.

Een FTP van 423 zou geweldig zijn, de mijne is 250.

Rommelen met instellingen vind ik erg sneu, mijn Neo op het juiste gewicht en 100% realisme ingesteld.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Er schijnt aardig voordeel te halen zijn met doortrappen tijdens het afdalen. Daar zijn ze nog mee bezig, het model schijnt niet helemaal te kloppen. Al boeit me dat niet zo als ik achter Puck Moonen rij... :wink:
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@Veedee, je bedoelt met de Neo?
Downhill is nu onrealistisch op een Neo, wel makkelijk om na de Alpe dezelfde route naar beneden te nemen 8)
Ik weet overigens niet of dat alleen voor de Neo geldt.

Central Park is trouwens ook een leuke toevoeging, daar zitten erg steile stukken in van 15%.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

futura schreef: di 15 januari 2019, 15:36 @Veedee, je bedoelt met de Neo?
Downhill is nu onrealistisch op een Neo, wel makkelijk om na de Alpe dezelfde route naar beneden te nemen 8)
Ik weet overigens niet of dat alleen voor de Neo geldt.

Central Park is trouwens ook een leuke toevoeging, daar zitten erg steile stukken in van 15%.
Er schijnt ergens een klein foutje te zitten in Zwift zelf. Hij reageert in een afdaling niet helemaal realistisch. Dat dus. :)
De stijle stukken zijn inderdaad best zwaar. Laaste stukje naar de radiotoren in Watopia is ook goed om je hartslag lekker omhoog te jagen. :wink:
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

futura schreef: di 15 januari 2019, 15:06Rommelen met instellingen vind ik erg sneu, mijn Neo op het juiste gewicht en 100% realisme ingesteld.
Tja, ik heb hetzelfde. Wanneer een klim begint heb ik het idee dat ik een zandzak aan een lijntje uit gooi ofzo, man man. Iedereen schiet je als een malle voorbij. Vandaag tijdens de TdZ de klim bij Innsbruck. Het is wel lastig om velen zo voorbij te zien knallen, maar op een gegeven moment kom je in een groepje met dezelfde klimsnelheid. Dan begint de uitdaging, meestal zijn er een paar personen die je de hele klim ziet. :-q
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

VeeDee schreef: di 15 januari 2019, 16:30
futura schreef: di 15 januari 2019, 15:36 @Veedee, je bedoelt met de Neo?
Downhill is nu onrealistisch op een Neo, wel makkelijk om na de Alpe dezelfde route naar beneden te nemen 8)
Ik weet overigens niet of dat alleen voor de Neo geldt.

Central Park is trouwens ook een leuke toevoeging, daar zitten erg steile stukken in van 15%.
Er schijnt ergens een klein foutje te zitten in Zwift zelf. Hij reageert in een afdaling niet helemaal realistisch. Dat dus. :)
Foutje of instelling?
https://zwiftinsider.com/using-the-trai ... -in-zwift/
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Greyfox schreef: wo 23 januari 2019, 09:49 Foutje of instelling?
https://zwiftinsider.com/using-the-trai ... -in-zwift/
Tja... hoe ze het ook noemen willen. Het is een virtuele wereld, dus de manier waarop jij de input geeft is uiteindelijk verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Niet teveel aan storen, gewoon lekker fietsen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik gebruik Zwift net 3 weken aangezien ik met dit weer amper naar buiten ga op de fiets. Op zich bevalt het wel en zeker tijdens een race wil je nog wel eens je best doen om niet laatste te worden hehe. Het werkt dus :D
Ik heb netjes mijn gegevens ingevuld. Waarom zou ik mezelf in de maling nemen vraag ik me af.
Ik ben een lichtgewicht en het kan tijdens het klimmen helpen maar op het vlakke niet dus elk voordeel heeft hierin ook zijn nadeel.
Verder heb ik geen 100% "smart" trainer dus ik moet met schakelen mijn "weerstand" aanpassen. Dat is net even anders dan via een smart trainer merk je soms in het spel maar ook dat gaat wennen op een gegeven moment. Het is niet zo dat ik er een voordeel uit haal. Dan zou iedereen met een domme trainer fietsen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Victor1977 schreef: wo 23 januari 2019, 10:52 Ik gebruik Zwift net 3 weken aangezien ik met dit weer amper naar buiten ga op de fiets. Op zich bevalt het wel en zeker tijdens een race wil je nog wel eens je best doen om niet laatste te worden hehe. Het werkt dus :D
Ik heb netjes mijn gegevens ingevuld. Waarom zou ik mezelf in de maling nemen vraag ik me af.
Ik ben een lichtgewicht en het kan tijdens het klimmen helpen maar op het vlakke niet dus elk voordeel heeft hierin ook zijn nadeel.
Verder heb ik geen 100% "smart" trainer dus ik moet met schakelen mijn "weerstand" aanpassen. Dat is net even anders dan via een smart trainer merk je soms in het spel maar ook dat gaat wennen op een gegeven moment. Het is niet zo dat ik er een voordeel uit haal. Dan zou iedereen met een domme trainer fietsen.
Het gemakkelijks te cheaten is door je gewicht wat omlaag te schroeven.
Ik kom soms figuren met extreem lage kg in de uitslagen van zpower tegen.
Klik ik vervolgens op een strava profiel dan zie ik een profielfoto en denk ik, heeft die diknek alleen zijn kop en de weegschaal gelegd?!
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Gravelmarc schreef: wo 23 januari 2019, 14:58
Victor1977 schreef: wo 23 januari 2019, 10:52 Ik gebruik Zwift net 3 weken aangezien ik met dit weer amper naar buiten ga op de fiets. Op zich bevalt het wel en zeker tijdens een race wil je nog wel eens je best doen om niet laatste te worden hehe. Het werkt dus :D
Ik heb netjes mijn gegevens ingevuld. Waarom zou ik mezelf in de maling nemen vraag ik me af.
Ik ben een lichtgewicht en het kan tijdens het klimmen helpen maar op het vlakke niet dus elk voordeel heeft hierin ook zijn nadeel.
Verder heb ik geen 100% "smart" trainer dus ik moet met schakelen mijn "weerstand" aanpassen. Dat is net even anders dan via een smart trainer merk je soms in het spel maar ook dat gaat wennen op een gegeven moment. Het is niet zo dat ik er een voordeel uit haal. Dan zou iedereen met een domme trainer fietsen.
Het gemakkelijks te cheaten is door je gewicht wat omlaag te schroeven.
Ik kom soms figuren met extreem lage kg in de uitslagen van zpower tegen.
Klik ik vervolgens op een strava profiel dan zie ik een profielfoto en denk ik, heeft die diknek alleen zijn kop en de weegschaal gelegd?!
ik ben 64kg dus er valt niet veel meer te cheaten haha
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Victor1977 schreef: wo 23 januari 2019, 15:09
Gravelmarc schreef: wo 23 januari 2019, 14:58

Het gemakkelijks te cheaten is door je gewicht wat omlaag te schroeven.
Ik kom soms figuren met extreem lage kg in de uitslagen van zpower tegen.
Klik ik vervolgens op een strava profiel dan zie ik een profielfoto en denk ik, heeft die diknek alleen zijn kop en de weegschaal gelegd?!
ik ben 64kg dus er valt niet veel meer te cheaten haha
Ik kwam iemand tegen op zpower die 51kg woog.
Zoals gezegd snel zn strava bekeken en denk dan bij me zelf, manman wie hou je nou voor de gek 😂
Ride like you stole it
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik laat mijn Neo op 100% staan, deze smarttrainer kan hellingen tot 25% aan.
Gelukkig zitten die niet in Zwift.

Heb op steile klimmen tot 15% achter nog 2 kransjes over.

Binnenkort nog eens een korte HIIT training proberen, de laatste keer moest ik de Wringer halverwege stoppen...mijn lichaam begon te protesteren.

Hoop dat er ooit voor mtbers een offroad parcours komt, net als in TTS4.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Met een domme trainer is het nog veel makkelijker cheaten. Gewoon de weerstand handmatig verlagen, of als je het echt bont wil maken gewoon de rol niet aandrukken.
De lol is er dan helemaal vanaf natuurlijk, maar je hebt ze er tussen zitten helaas. Zwift kan er ook niet veel mee als iemand een paar kg van zijn gewicht af snoept of zichzelf een paar cm kleiner maakt.

Zelf vind ik het alleen leuk als het een beetje realistisch is. Ik heb daarom sinds de ontdekking dat er niets van mijn wattage klopt ook niet meer de zin gehad om te gaan Zwiften.
Toch vond ik het wel leuk, dus e moet nog wel een oplossing komen voor het hoge wattage probleem.
Het enige in mijn setup wat niet overeenkomt met de voorschriften van Zwift is de achterband. Dit is een Conti GP, die bekend staat als een behoorlijk snelle band met lage rolweerstand op de weg.

Ff proberen hoe het met een andere band gaat. Dus mijn oude hardtail met een 29" trainerband op de Tacx gezet en allemachtig, het kost me met deze fiets aanzienlijk meer moeite om dezelfde waardes op het scherm te krijgen.
Waarschijnlijk levert deze band dus veel meer weerstand op de rol en lijkt een stuk realistischer, maar zint me nog niet helemaal.
Het is een Vittoria trainerband 29x1.35. Deze maat is groter dan de grootste instelbare in Zwift. Dat is dus weer een benadering en levert uiteindelijk juist lagere waardes op.
De hardtail heeft ook een 1x setup met 32x11 als zwaarste verzet. Een FTP test is hiermee niet te doen, want om een goed vermogen te trappen moet ik al een cadans boven de 100rpm aanhouden.

Nu heb ik dus een 700x23c Conti Hometrainer bandje besteld voor de reetfiets in de hoop dat deze ook meer weerstand oplevert.
Dit is de maat die Zwift heeft gebruikt om de curve van domme trainers te bepalen, dus als deze erom ligt is alles precies zoals Zwift het voorschrijft.
Vanavond even proberen hoop ik.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mijn trainer is niet zo dom denk ik dan. Ik heb een elite trainer waarbij je geen achterwiel gebruikt. Er zit een ingebouwde powermeter en cadans sensor. Zou niet weten hoe ik dan extra moet cheaten en wil dat ook niet. Vooralsnog vind ik het leuk en merk dat ik na 3 weken wel progressie heb. Misschien dat ik het na een tijdje zat ben en hopelijk is het dan wat warmer buiten.

Straks die cape epic training even proberen
Plaats reactie