Zwift

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: zo 10 oktober 2021, 21:56 Bij een Wahoo Kickr core gaat je hele wiel er uit, de core komt daarvoor in de plaats. Als je je achterwiel en fiets buiten wil blijven gebruiken. (Zwift en buiten afwisselen met de zelfde fiets) moet je nog een cassette op de core zetten. Er zit een 11 speed HG body op. Andere zijn verkrijgbaar.
op een HG body kan ook 12 speed, als je een GX drivetrain hebt, en je wilt een extra cassette op je trainer, zou ik persoonlijk een NX op de HG body leggen ipv een een XD body + GX cassette voor de trainer te kopen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor MTB is een smart trainer wel beter. Die dingen op het wiel maken een pleuris herrie. Plus op een mtb band niet heel handig. Ik ken iemand die zijn hele kamer onder de latex had omdat de band ontplofte op de rollers.
◼︎ Go round the outside.
Rapster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:46

Nigel1711 schreef: zo 10 oktober 2021, 21:44 Met welke band fietsen jullie op een Kickr Core? Het is niet bevordelijk om dit te doen met je normale mountainbike band toch?
Ik weet dat er voor wielrenfietsen trainerbanden zijn. Maar voor die mountainbike heb ik dit nog nooit gezien..

Hoe pakken jullie dit aan? Welke materialen gebruiken jullie hiervoor ?
Een Kickr Core is een direct drive trainer; hier heb je geen achterwiel voor nodig.....

Niettemin, ook voor mountainbikes zijn er trainerbanden voor op een wheel-on trainer (zoals een Kickr Snap). Maar volgens mij worden die niet veel meer verkocht en zijn ze dus moeilijk te krijgen. Voor 29"is er de Tacx mtb 29 t1397 trainerband (blauw). Ik raad je stek af om met een gewone mtb band met een wheel-on smarttrainer te gaan fietsen. Vanwege de hitte-opbouw gebeurd er van alles met de band dat je niet wil. Het wordt in ieder geval een grote puinzooi met stukjes rubber op en rond je trainer.

Ik kan me overigens helemaal voorstel dat velen hier op het forum Zwift geen ruk aan vinden. Zelf vind ik zelf Zwift wel leuk/nuttig om in de winterperiode in de avond mijn trainingsuurtjes te maken. Voor mij is het een totaal andere sportactiviteit en -beleving dan mtb-en en heeft het daar helemaal niets mee te maken. Als je het gaat vergelijken, wordt het een grote teleurstelling....Met een trainingsprogramma dat ik kan inladen in Zwift (Join) en af en toe een wedstrijdje, merk ik zelf dat het conditioneel voor mij erg goed werkt. Uiteindelijk heb ik daarom een (goedkope) tweedehands racefiets gekocht omdat zwiften met een mountainbike i.m.o. niet echt ideaal is.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tijgerhaai schreef: do 14 oktober 2021, 18:04 Voor MTB is een smart trainer wel beter. Die dingen op het wiel maken een pleuris herrie. Plus op een mtb band niet heel handig. Ik ken iemand die zijn hele kamer onder de latex had omdat de band ontplofte op de rollers.
Mr Bean momentje :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo iets ja.

Hoe dan ook de Core met een MTB gaat prima. Als je je achterwiel kan wisselen kan je hem ook in de Core zetten. Makkelijker dan bandje wisselen. (Of je moet nog een wielset hebben) Of nog makkelijker je zet je oude fiets er in, kan je er op springen wanneer je wil. Smarttrainers zijn sowieso interessanter voor ons omdat je beter op vermogen kan trainen.


Zoals ik eerder al schreef zit dus net op Zwift. Het is inderdaad wat anders dan buiten spelen. Alle toeters en bellen heb ik ook nog niet door. Maar met een groot scherm voor je neus, redelijke speakers, (wel de game geluidjes een stuk zachter zetten) en een computer met behoorlijke rekenkracht (grafisch) is het best geinig. (Inderdaad het hangt nu aan mijn iMac 🖥 dikke HDMI naar de TV in de “pain cave”)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik Zwift erg veel, ik vind het erg leuk. Al denk ik dat ik best wel bijna maximaal de mogelijkheden benut.

Ik doe veel races met een team, de Zwift Racing League. Met een oud voetbalmaatje, een paar Engelsen en een Ier vormen we een team. Op het moment een competitie van 8 wedstrijden, iedere dinsdagavond, waarvan 2 team tijdritten. Tijdens de races hebben we een voice chat open. En tussen de races door is het de hele week ouwehoeren, napraten en voorbereiden over de wedstrijden. De wedstrijden zijn dusdanig dat je als team zoveel mogelijk punten moet pakken. Tussensprints, segmenten en finish. Je kan in je eentje nooit overal scoren dus goed met elkaar afstemmen wie wanneer z'n energie gebruikt. Ga je voor de bonuspunten door als eerste over de lijn te komen of als segment snelste. Of wellicht beide. Of doen we niets en gaan we als team voor of na zo'n sprint/segment de groep pijn doen.

Deze manier van Zwiften geeft enorm veel energie. En het kost ook veel energie, je kan nooit laten lopen en je gaat iedere wedstrijd 3x dood. Daarnaast is het voor mij heel erg praktisch. Kinderen naar bed en ik even op de fiets. Op zolder is een ruimte waar het altijd klaar staat :-)
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Ik ben nieuw voor de indoor training en oriënterend. Er kwam nog een interessante trainer voorbij, waarbij ik dacht:
Dit moet toch de meest realistische vorm wezen?
Een Elite Nero Smart Roller
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat mij wel prettig lijkt, dat de trainer ook de bewegingen van voor naar achter nabootst. Dus dat je niet helemaal vast staat, in vergelijking met de Wahoo Kickr die geheel vast staat.

Met zo'n trainer als deze heb je dus 2 banden (incl wielsets) van Tacx T1397 nodig om dit veilig te doen? Begrijp ik dit goed? Strandbanden eronder wordt dit ook te warm?

Alvast bedankt voor alle hulp.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nigel1711 schreef: ma 18 oktober 2021, 16:29 Ik ben nieuw voor de indoor training en oriënterend. Er kwam nog een interessante trainer voorbij, waarbij ik dacht:
Dit moet toch de meest realistische vorm wezen?
Een Elite Nero Smart Roller
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat mij wel prettig lijkt, dat de trainer ook de bewegingen van voor naar achter nabootst. Dus dat je niet helemaal vast staat, in vergelijking met de Wahoo Kickr die geheel vast staat.

Met zo'n trainer als deze heb je dus 2 banden (incl wielsets) van Tacx T1397 nodig om dit veilig te doen? Begrijp ik dit goed? Strandbanden eronder wordt dit ook te warm?

Alvast bedankt voor alle hulp.
rollers rijden is een techniek op zich (schijnbaar, zelf nooit op gereden). Het heeft zeker voordelen, veel minder statisch, waardoor het makkelijker vol te houden is. maar het is niet te vergelijken met op straat fietsen, je moet echt opnieuw leren je evenwicht te bewaren en dit kost ook focus, dus afhankelijk van wat je tijdens het trainen/indoor fietsen wilt doen is het maar de vraag of dat fijn is (ik vind het persoonlijk wel prettig om gewoon in ERG mode een workout af te werken en lekker netflix te kijken :))

Daarnaast is het maximale vermogen vrij beperkt met 830 watt, nou zal je (buiten speciefiek sprint training) niet zomaar meer willen trappen, maar als je even je piek vermogen wilt weten/meten, dan zal je dus snel tegen een grens aanlopen (mijn piek zit bv op 1100 indoor, buiten geen power..) Daarnaast is het nog de vraag onder welke omstandigheden deze piek gehaald kan worden, misshien ben je afhankelijk van een bepaalde versnelling etc, waar door het allemaal een stuk minder praktsich wordt.

Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar anderen zweren erbij. Ik luister zelf regelmatig naar de podcast van trainerroad en 1 van de werknemers/hosts doet al zijn indoor trainingen op rollers en doet op een aardig niveau mee. (dus de beperkingen zijn ook maar hoe je er mee om gaat).

Als alternatief zou je een direct drive trainer kunnen pakken en die op een rockerplate zetten, deze heb je van vrij simpel (beetje links/rechts kantelen) tot super fancy met naar voor en achter schuiven
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Onlangs ook een direct drive smart trainer aangeschaft in combinatie met mijn mountainbike. Nu is dit een full suspension waarbij er hierdoor aardig wat 'flex' op de achterbrug zit bij het aanzetten/sprinten. Het voelt allemaal niet heel erg stevig aan hierdoor. Kan dit erg kwaad? Of is het dan gewoon het beste om een hardtail/racefiets er op te zetten?
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Mij is ooit afgeraden om een fully in een trainer te zetten (direct drive), omdat ie dan te vast zit waar ie normaliter kan flexen. Het zal ook afhangen van de kracht die je wegtrapt en het vermogen. Ik heb niet de benen van een prof, dus het zal bij mij zo'n vaart niet lopen. Ik gebruik eigenlijk altijd een racefiets, die is wat stijver aan de achterkant en dat vind ik fijner.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hebben jullie dat ook dat vermogen trappen bergop in Zwift veel eenvoudiger gaat dan vlak of bergaf?

Laat me een uur de AdZ opklimmen aan bepaald vermogen en dat gaat.
Laat me dan 15min terug afdalen of vlak rijden aan datzelfde vermogen en op één of ander manier is dat afzien.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

◼︎ Go round the outside.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hmm, de trainer difficulty wat hoger zetten in de bergaf moet ik eens proberen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het gaat echter nooit zoals buiten worden. De bedoeling is trainen. Van op je zadel zitten en de beentjes stil houden wordt je niet sterker/fitter.
◼︎ Go round the outside.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Nee, snap alleen niet als ik 250W trap een uur lang en dan 15min naar beneden moet rijden tot eindpunt, ik zo’n moeite moet doen om 200W te blijven trappen.
Plaats reactie