Gemiddelde hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1592
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

ma 26 september 2016, 20:48

@Fries

Hier iemand van 32 met dezelfde hartslag ongeveer.

Mijn max is rond de 195 en heb ook wel eens 197 op het tellertje gezien ooit. Als ik bijvoorbeeld een uurtje flink los ga kom ik gemiddeld rond de 180 uit. Bij een rit van 2 uur waar ik redelijk door trap rond de 165/170.

Ik voel me verder prima en heb zelf ook het idee dat ik hoger zit dan mensen van mijn leeftijd, dus fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! ;-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

di 27 september 2016, 09:36

Pro_Shifty schreef:Precies wat iedereen aangeeft dat een bepaalde hartslag frequentie bij iedereen een andere betekenis heeft.

Als ik aan het MTB-en ben dan rijd ik al snel rond met een hartslag van 180+ en zodra ik boven de 190 kom ga ik het niet lang volhouden. Dus wanneer ik op de racer stap en continue een hartslag van 160 heb dan hou ik dat heel lang vol en dan is die hartslag redelijk laag vergeleken met de 190 bij het mtb-en. Mijn vader die een stuk ouder heeft zijn met 160 al ongeveer op zijn max. Dus bij iedereen verschillend. Deze cijfers betekenen voor iemand anders dus weer heel wat anders.
Vraag anders gesteld, waarvoor gebruik je de hartslagmeter?
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

di 27 september 2016, 14:28

Jurriaan schreef:Vraag anders gesteld, waarvoor gebruik je de hartslagmeter?
Voor Pacing ( :~ ?wat is dat in het Nederlands.... ah ja: temporiseren). Het is beter om op je hartslag te rijden dan op je snelheidsmeter want dat zegt niet zoveel offroad.

Als je bijvoorbeeld een rit hebt van 3 a 4 uur of langer kun je niet te hard beginnen want dan red je het niet. Dan kies je een hartslag van rond de Aerobe drempel (of Zone D1 of 75% max HR) en probeer dat aan te houden.

Voor specifieke trainingen heb je het ook nodig, Intervallen etc. Maar ik weet niet hoeveel mountainbikers dat doen?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
maximum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 januari 2015, 17:55

do 29 september 2016, 14:55

Hoi..Ik gebruik een jaartje of 4 de polar rc3 gps voor hardlopen crosstrainen en sinds dit jaar voor mtben..
Mijn max is 204 bpm..Anaorobe drempel is 168 bpm..Ben 40 jaar..Ik denk dat de waardes niet echt veel zeggen gezien het genetisch is bepaald..Verder fiets loop of crosstrain meestal net onder de 168ppm en geef het laatste stukkie een eindsprint..Mits ik interval doe..Zowieso scheelt winter en zomer ook zomaar eens 20bpm..Verder weet ik wel dat als je prestatie verbeterend wil trainen je je anaorobe grens geregeld moet opzoeken en er eens over heen gaan..Trainingsprikkels ook wel genoemd..Dus wat je doet lijkt me zeker progressie opleveren qua hartslag en dus ook fietssnelheid..Groetjes Patrick
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Scottie

vr 30 september 2016, 11:30

Mijn max ligt rond de 190..
Maar gister een rit van bijna 80 km gemaakt met een gemiddelde van 22.1 km/h..
M'n gemiddelde hartslag was 155.. dus best prima vind ik zelf... :)
Fiets is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
maximum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 januari 2015, 17:55

vr 30 september 2016, 13:23

Dat is id erg netjes mits het niet allemaal vlak was met wind in de rug :-D
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Scottie

vr 30 september 2016, 16:39

Haha.. Nee dat viel jammer genoeg mee.. :lol:
Fiets is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Scottie

vr 30 september 2016, 17:17

https://www.relive.cc/view/729086462?r=ride" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit was mn run.. :)
Fiets is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

za 1 oktober 2016, 10:32

Trainen en hartslag is even simpel als ingewikkeld. Theoretisch gezien kun je wat roepen over maximale hartslagen, omslagpunten e.d.
Echter de ene dag is de andere niet. Op de ene dag haal je "makkelijk" je maximale hartslag of kun je zonder probleem lang net boven je omslagpunt rijden. Op de andere dag krijg je het niet voor elkaar om je max te bereiken. Of lijkt je omslagpunt al bijna je max. Er zijn zoveel factoren die dit kunnen beinvloeden (je algehele gesteldheid, maaltijden, activiteiten op de dag ervoor of op dezelfde dag).

Voorbeeldje van wat ik bedoel:
Laatst ochtend- en middagrit gereden in Limburgse heuvels. In de ochtend regelmatig maximaal moeten gaan om boven te komen, en regelmatig hartslagen boven 190 (mijn max=195). In de middagrit vergelijkbare inspanningen moeten doen om boven te geraken, maar toen kreeg ik mijn hartslag nauwelijks boven de 180. Zelfde geldt voor hartslagen tijdens de rit, die lagen 10 bpm lager in mijn tweede rit van de dag bij voor het gevoel vergelijkbare inspanningen. Rusthartslag was juist omgekeerd; voor de ochtendrit ca 60bpm, na de ochtendrit en ook na de middagrit blijft hij hangen tussen de 80 en 90 (waarschijnlijk vanwege herstel van het lichaam).

Hartslagen moet je niet vergelijken met anderen, maar vooral met jezelf. Als je daar echt wat mee wilt doen, hou dan naast hartslagen ook bij hoe je je die dag hebt gevoeld, wat je hebt gedaan, wanneer je hebt gegeten t.o.v. je inspanning, etc. En wil je echt "meer" van jezelf te weten komen, dan is combinatie met een vermogensmeter een volgende stap (maar persoonlijk wil ik vooral gewoon lekker fietsen en met een goed (vermoeid) gevoel thuiskomen, en maakt het me eigenlijk niet echt uit hoeveel watt ik heb weggetrapt) :-q
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

za 1 oktober 2016, 12:49

Jurriaan schreef:
Pro_Shifty schreef:Precies wat iedereen aangeeft dat een bepaalde hartslag frequentie bij iedereen een andere betekenis heeft.

Als ik aan het MTB-en ben dan rijd ik al snel rond met een hartslag van 180+ en zodra ik boven de 190 kom ga ik het niet lang volhouden. Dus wanneer ik op de racer stap en continue een hartslag van 160 heb dan hou ik dat heel lang vol en dan is die hartslag redelijk laag vergeleken met de 190 bij het mtb-en. Mijn vader die een stuk ouder heeft zijn met 160 al ongeveer op zijn max. Dus bij iedereen verschillend. Deze cijfers betekenen voor iemand anders dus weer heel wat anders.
Vraag anders gesteld, waarvoor gebruik je de hartslagmeter?
Nou om te beginnen vind ik het "nice to know". Verder weet ik inmiddels precies wanneer ik even iets gas terug moet doen omdat mijn hartslag zegt dat ik te hard ga ook al lijk ik het op dat moment goed vol te houden. Ik heb door jaren op dat metertje te kijken wel precies geleerd wat de cijfer VOOR MIJ betekenen.

Ook gebruik ik het voor duurtrainingen op de racefiets om onder een bepaalde hartslag te blijven zodat ik weet dat ik het lang vol ga houden. voor mij is dat de stok achter de deur om niet te hard te fietsen. Als ik 150 km op de racefiets ga fietsen dan zegt kilometers per uur mij niks. Ik kijk dan wat mijn hartslag doet en dan weet ik beter of ik te hard ga of niet.
#Skraleanjers
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

za 1 oktober 2016, 13:27

Trainen met een % van je maximale hartslag. Ik zou opteren voor een meer nauwkeurige methode. Middels een veldtest zijn vrij nauwkeurig de verschillende zones te bepalen. En goed bruikbaar om mee te trainen.
Daarom mijn vraag waarvoor gebruik je de hartslagen? Om gericht te trainen? Dan is het handig om te weten wat is gericht trainen. Heeft het ene meerwaarde om in te houden tijdens een klim of is het juist goed om de hoge hartslag aan te houden?

Vermogensmeter, prachtig meetinstrument, zeker voor de datageeks, enkel doorgrond eerst de hartslagen.

Altijd goed om de sportkeuring aan te halen.
Voor personen die zeer intensief sporten, en/of die ouder zijn dan 35 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden.
Bij menig (buitenlandse) cyclo is een sportkeuring verplicht, aanvullend leesvoer.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

za 1 oktober 2016, 22:21

Jurriaan schreef:Trainen met een % van je maximale hartslag. Ik zou opteren voor een meer nauwkeurige methode. Middels een veldtest zijn vrij nauwkeurig de verschillende zones te bepalen. En goed bruikbaar om mee te trainen.
Daarom mijn vraag waarvoor gebruik je de hartslagen? Om gericht te trainen? Dan is het handig om te weten wat is gericht trainen. Heeft het ene meerwaarde om in te houden tijdens een klim of is het juist goed om de hoge hartslag aan te houden?

Vermogensmeter, prachtig meetinstrument, zeker voor de datageeks, enkel doorgrond eerst de hartslagen.

Altijd goed om de sportkeuring aan te halen.
Voor personen die zeer intensief sporten, en/of die ouder zijn dan 35 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden.
Bij menig (buitenlandse) cyclo is een sportkeuring verplicht, aanvullend leesvoer.
Hetgeen ik doe zal vast en zeker beter en professioneler kunnen. Ik ben gewoon een hobbyist die regelmatig op de fiets zit. Ik fiets ook nog altijd veel op gevoel. Ik zou graag een vermogensmeter op mijn fiets zetten maar ik vind dat nogal duur. Dus gaat dat helaas niet gebeuren.

Ik heb ook al meerdere keren gekeken naar een sportkeuring. Ook gewoon omdat ik het interessant vind dat wat ik zie en voel vertaald wordt in cijfers tijdens die test. Ook het feit dat iemand mij tips geeft die er daadwerkelijk verstand van heeft vind ik natuurlijk ook goed. Ik ga dat dus over een tijdje toch echt een keer regelen ;)
#Skraleanjers
maximum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 januari 2015, 17:55

zo 2 oktober 2016, 11:51

Jurriaan schreef:Trainen met een % van je maximale hartslag. Ik zou opteren voor een meer nauwkeurige methode. Middels een veldtest zijn vrij nauwkeurig de verschillende zones te bepalen. En goed bruikbaar om mee te trainen.
Daarom mijn vraag waarvoor gebruik je de hartslagen? Om gericht te trainen? Dan is het handig om te weten wat is gericht trainen. Heeft het ene meerwaarde om in te houden tijdens een klim of is het juist goed om de hoge hartslag aan te houden?

Vermogensmeter, prachtig meetinstrument, zeker voor de datageeks, enkel doorgrond eerst de hartslagen.

Altijd goed om de sportkeuring aan te halen.
Voor personen die zeer intensief sporten, en/of die ouder zijn dan 35 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden.
Bij menig (buitenlandse) cyclo is een sportkeuring verplicht, aanvullend leesvoer.
Ik train op hartslag om zo mijn sportactiviteit te kunnen indelen zoals ik het wil en het inzichtelijk(polar websync) te maken voor mezelf..Dus bevoorbeeld een deel van een rit op een bepaald hartslag cq snelheid te blijven rijden om vervolgens dan weer een ander deel op de limiet te rijden..Zo blijft het leuk voormezelf ipv dat ik om wat voor rede dan ook op het begin mezelf opblaas om vervolgens kilometers af te zien wat ik dan minder leuk vind..grt :-D
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

zo 2 oktober 2016, 13:04

Vandaag dus gemiddeld 146. In had m ingesteld op 139 maar wat ik ook probeerde ik bleef er niet onder. Gevolg anderhalf huur chagereinig omdat ik niet in mijn gewenste zone kan blijven. Volgens mij kan ik m beter aflaten.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5339
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 2 oktober 2016, 14:50

Als je chagrijnig wordt van je hartslagmeter kun je hem beter aflaten inderdaad. Er van uitgaande dat de gekozen waarde klopt met de geplande rit en passend zijn binnen je trainingen.
Plaats reactie