Gemiddelde hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

ma 19 september 2016, 15:18

Al een tijdje heb ik een Polar GPS-horloge met hartslagmeter in gebruik. Ik gebruikte de hartslaggegevens vooral 'voor de leuk', om een beetje te weten te komen wat mijn maximum hartslag, gemiddelde hartslag en hartslagzones e.d. zijn. Ik zie echter zo nu en dan wel eens referentiemateriaal (van bijv. andere fietsmaatjes) en heb onlangs ook een artikel gelezen in een tijdschrift, en trek daar een beetje de conclusie uit dat mijn hartslag tijdens fietsen eigenlijk best hoog is.

Gemiddeld (dat is met een overwegend vlakke rit van plm. 2 uur) zit mijn HR zo rond de 165-170, met een max van rond de 195. Dat gemiddelde vind ik voor mijn leeftijd (31) best hoog; de referenties die ik zie zitten vaak rond de 140-145.

Nu weet ik dat dit altijd persoonsgebonden is, maar zijn er hier toevallig mensen van mijn leeftijd die deze waarden beschikbaar hebben ter vergelijking?

Ben benieuwd :-q
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

ma 19 september 2016, 15:36

Ook Polar hier de A300. Leeftijd 37. Herken mij in de gemiddelden van rond de 140-145. Geen referentie materiaal, want heb 'm ook nog maar +/- 2mnd.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 691
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

ma 19 september 2016, 15:38

Ook 31
Hier rond de 135-145 gemiddeld bij mijn ritten.
Tijdens wedstrijden is dit wel hoger!
Max ligt bij mij altijd onder de 175, krijg mijn HS niet hoger :~
Terwijl ik wel gemiddeld 165 kan rijden tijdens een wedstrijd.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
Patrick_V
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Intense Spider FRO

ma 19 september 2016, 15:51

Gemiddeld 152 bij een leeftijd van 38 jaar bij een rit van 2.5 uur. 137bpm gemiddeld bij een rit van 4.5uur
Mijn omslagpunt ligt op de 180bpm... daar moet ik echt onder blijven wil ik normaal verder kunnen blijven fietsen
Scottie2000
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 876
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD

ma 19 september 2016, 17:47

47 jaar, ook Polar rijder :)
Maximum onder de 184 houden. Anders pap benen.
Kan 4 a 5 uur rijden met 160 gemiddeld. (marathon, normaal blijf ik wel lager)
Rust hartslag zit ergens tussen 42 en 45 slagen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3467
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 19 september 2016, 20:30

Hartslagen van andere mensen vergelijken is helaas nutteloos, is voor iedereen verschillend.

Verder hangt het er ook van af wat voor rit je rijdt, langzaam of intensief.

Ik ben 34 en kan ritten rijden met een gem. van 100 bpm, maar ook met 180 bpm bij wedstrijden.
(dit zijn wel 2 uitersten)

Als je hartslag tijdens rustige ritjes op de weg zo hoog is dan is de basisconditie niet in orde imo.
Mijn hartslag is de laatste paar jaar met duurritjes ook met ongeveer 20bpm gezakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10508
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 19 september 2016, 21:33

Maximale hartslag is genetisch bepaald en niet trainbaar, zakt wel iets naarmate je ouder wordt.
De hartslag bij een bepaalde inspanning zal zakken naarmate je beter getraind bent.

In mijn ervaring zit je met mtb-en relatief snel aan een hogere hartslag, omdat het een intensieve sport is, en ook omdat je je hartslag maar beperkt kunt sturen door de interval-achtige aard van veel routes. Op de weg kun je veel gemakkelijker je hartslag sturen.

Ik zat ook altijd hoog: maximaal tegen de 195, gemiddeld over een (dik) uurtje knallen op of net boven de 170. Dat was tot ongeveer m'n 48e. Sinds ik aan de betablokkers zit zijn die waardes dramatisch gedaald :-)
Wel jammer, echt intensief knallen kan nu niet meer.
Zie het als een motorblok met kunstmatige toerenbegrenzer...
"freedom is just another word for nothing left to loose".
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

di 20 september 2016, 08:08

Ben 51. Heb ook alrijd al hoge waarden gehad. Max hr is 191 en gemiddeld tussen de 150 en 160. Bij een training van plm 65 km rijd ik 20 km over de weg met een hr van plm 140, daarna intensief trainen in het bos plm 170 gemiddeld met pieken tot 190 en na de training in een groep weer naar huis over de weg met iets hoger tempo en plm 150 hartslag.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

di 20 september 2016, 11:02

Een echt nuttig inzicht in je waardes krijg je eigenlijk alleen bij een sportkeuring. Ik heb er zelf laatst eentje gedaan.

Vergelijken heeft echt geen zin. Ligt aan het type inspanning (duur, interval etc.), je eigen lijf, conditie, leeftijd etc.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

di 20 september 2016, 14:47

Hartslag 'waardes' van anderen vergelijken heeft geen zin. Je kan wel van je zelf van verschillende ritten vergelijken.

Als je wat met je hartslagmeter wil doen zal je eerst je eigen waardes moeten weten. Het belangrijkste is je omslagpunt (=hartslag wat je maximaal een uur kan volhouden, ook wel Anaerobe drempel). En je Aerobe drempel (=hartslag waar je vooral vet verbrand en wat je heel lang kan volhouden); je kan nog net door je neus ademhalen.
Om dit accuraat te weten zou je het moeten meten met bv een sporttest. Maar om redelijk in de buurt te komen kan je ook je maximaal (ooit gemeten) hartslag nemen.

Omslagpunt = 90% max hartslag
Aerobe drempel = 75% max hartslag
(of kijk op http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones" onclick="window.open(this.href);return false; )

Wat moet je er mee doen: Omslagpunt is eigenlijk heel simpel. Als je erboven zit weet je; dit ga ik niet lang volhouden. En dat kost een hoop brandstof(koolhydraten) die je later misschien nog nodig gaat hebben.
Rijden onder je Aerobe drempel zijn eigenlijk je duurtrainingen. Dit is heel belangrijk maar ook heel lastig om de discipline vast te houden om zo 'langzaam' te rijden.

Een typische MTB rit van mij is zo'n 3uur met zo'n 2uur op 75% en de rest (op de singletracks) wat harder maar meest onder 90%. Dan kom ik ongeveer op 78%. Maar als ik 's avonds een uurtje ga knallen kom ik soms wel boven de 80% (met warmup). Dus het ligt er echt aan wat je doet.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

di 20 september 2016, 18:56

Ik heb afgelopen weekend met mijn garmin mijn hoogste hartslag gemeten. Tijdens de Mh2d toen ik vol gas een aantal beklimmingen op reed. Ik reed mezelf meerdere keren volledig de verzuring in. Hij meette "200". Ik merk verder dat ik onder de 180 lekker rijd en dan wanneer ik boven de 185 kom ik het zwaarder begin te krijgen.

Overigens wanneer ik op de wielrenfiets stap en tempo rijd zit ik telkens rond de 160-170 wat voor mij dus erg laag is. Als ik echt rustig of een laag tempo wil houden probeer ik mijn hartslag rond de 150 te houden op de racert.

Ik ben overigens 27 jaar oud.
#Skraleanjers
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

vr 23 september 2016, 08:34

Zelf vond ik dit een erg nuttige website. Ik heb daardoor afgelopen jaar gerichter kunnen trainen/ fietsen.
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones" onclick="window.open(this.href);return false;

Jouw gemiddeldes vergelijken met anderen zeggen niet veel, ik vermoed dat jij gewoon aardig doortrapt waardoor je gemiddeld hoger uitkomt. Geen probleem als je niet veel fietst. Mocht je dit 5 keer per week gaan doen dan train je niet veel meer. Ik heb dit ook moeten leren en vooral bij duurritten moeten leren om naar de hartslag te kijken ipv de gemiddelde snelheid.

Mijn max zit in de 190, mijn duurritten probeer ik rond de 140 te rijden. De laatste tijd heb ik niet veel gefietst (voor mijn doen) en dan ga ik vaak voluit in de bossen, de heen en terug weg rijd ik dan wat rustiger. Ik kom dan gemiddeld ook hoger uit.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5505
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 25 september 2016, 22:13

Pro_Shifty schreef:Overigens wanneer ik op de wielrenfiets stap en tempo rijd zit ik telkens rond de 160-170 wat voor mij dus erg laag is.
Hoe zo erg laag? Wat betekend 160-170 dan?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5505
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 25 september 2016, 22:14

MadMax12 schreef:Max ligt bij mij altijd onder de 175, krijg mijn HS niet hoger :~
Is dat erg? Wat zou het je brengen als je die wel hoger krijgt?
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

ma 26 september 2016, 20:42

Jurriaan schreef:
Pro_Shifty schreef:Overigens wanneer ik op de wielrenfiets stap en tempo rijd zit ik telkens rond de 160-170 wat voor mij dus erg laag is.
Hoe zo erg laag? Wat betekend 160-170 dan?
Precies wat iedereen aangeeft dat een bepaalde hartslag frequentie bij iedereen een andere betekenis heeft.

Als ik aan het MTB-en ben dan rijd ik al snel rond met een hartslag van 180+ en zodra ik boven de 190 kom ga ik het niet lang volhouden. Dus wanneer ik op de racer stap en continue een hartslag van 160 heb dan hou ik dat heel lang vol en dan is die hartslag redelijk laag vergeleken met de 190 bij het mtb-en. Mijn vader die een stuk ouder heeft zijn met 160 al ongeveer op zijn max. Dus bij iedereen verschillend. Deze cijfers betekenen voor iemand anders dus weer heel wat anders.
#Skraleanjers
Plaats reactie