Pijn tussen de schouders

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Beste,

Ik heb al veel gezocht hier maar kan niet exact de oplossing vinden.

Heb al een tijdje lang last van pijn tussen mijn schouderblad rechts en de ruggewervel, een soort knooppunt zo voelt het (tegen de wervel aan). De pijn komt meestal na het fietsen pas opzetten. Ik heb al fysio en dry needling gehad maar geen resultaat.

Voor de rest al van alles geprobeerd. Stuurpen hoger, smaller stuur, zadel tikkeltje gekanteld zodat je minder op het stuur leunt, zadel iets naar voren en ook naar achteren, andere stuurpennen verschillende lengtes maar het probleem blijft exact hetzelfde. LBS voor de vakantie keer geweest en vindt dat ik goed op de bike zit.

Ik heb een Fuse maat XL nu met stuurpen van 60MM (ook 75mm geprobeerd). De lengte van het midden zadel naar midden stuur is 76,5cm. Als ik met mijn elleboog tegen punt zadel aanhoudt komen mijn vingers precies tot bovenkant vorkbuis.

Het blijft de hele week zeuren op die plek wat zeer irritant is. Iemand een goed advies voor mij?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Heb je al een stuur met minder backsweep geprobeerd zodat je schouderbladen wat wijder komen te staan?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fiets je met of zonder rugzak?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Verschilt maar wel in beide gevallen hetzelfde probleem.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Wel eens de boel los laten maken bij een fysio of kraker? Dit heeft mij veel geholpen. Heb vorig jaar heel veel problemen gehad met mijn rug en nek en was ook van alles aan het proberen. Al die dingen die jij nu noemt heb ik eigenlijk ook wel gedaan. Later bleek in ieder geval dat het bij mij allemaal goed vast zat vanuit de onderrug en dit trok door naar boven. Waar ik dus dacht dat mijn bovenrug/nek het probleem was bleek dat de onderrug te zijn.

De aanpassingen die ik op de fiets heb gedaan zijn een smaller stuur, een iets kortere stuurpen (10 mm) en het zadel heel minimaal naar voren laten kantelen. Maar al deze dingen zijn heel persoonlijk en de kleinste aanpassing kan al de oplossing zijn uiteindelijk.

Let je tijdens de rit ook op of je wel ontspannen genoeg zit? Verder zouden core stability oefeningen misschien ook kunnen helpen? Als de boel iets sterker wordt kan het misschien ook meer hebben. Al weet ik natuurlijk niet of je al bepaalde oefeningen doet. Mij hebben deze dingen allemaal heel goed geholpen in ieder geval.

Ik weet in ieder geval dat het een lastig iets is waar ik ook lang heb mee zitten stuntelen. Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval succes! :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Even er vanuit gaande dat de oorzaak terug te voeren is naar het fietsen, ik neem aan dat je ook al bij de arts bent geweest voor foto's van je longen, dan zou je zeggen dat je te verkrampt zit waardoor er druk ontstaat. Heb je ook a een pen van 30, 40 of 50 geprobeerd...? Zelfs met mijn 1.98 zit ik op 76cm van hart zadelpen gemeten vanaf het zadel naar hart stuur met een stuurbreedte van 800mm. Ok ik heb dan geen XC waardoor een kortere afstand misschien iets logischer is... En daarnaast natuurlijk de vraag, hoeveel is het verval tussen je zadel en je stuur. Als je heel diep stuurt en je ene arm is ongemerkt bijvoorbeeld langer, dan krijgt die ook meer druk te verduren. Tja en als je dan wat ouder wordt, dan kan je dat best eens gaan merken... Ik krijg helaas ook steeds vaker last van dingen waar ik vroeger nooit last van had. :lol:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Toevallig ook motorrijder? Ik heb daar ook regelmatig last van maar alleen op de racefiets. Vroeger een motorfiets met carbs en zware bediening. Heb het id dat daar een gevoelig plekje in m,n schouder door is ontstaan maar heb er verder nooit hulp bij gezocht.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mudface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 15 december 2007, 15:40
Mijn mountainbike: Cubanisto Niner Air9 rigid '13 + Mikkeller Niner Air9 RDO '15 + Orbea OIZ M Pro TR Raw '22

Ook al jaren last van. We belasten onze schouders en nek tegenwoordig behoorlijk met al dat beeldschermwerk, stress en dan ook nog eens voorover gebogen op een fietsje zitten in onze vrije tijd.

Naast periodiek losmaken met sport- of triggerpointmassage en wervelkolom laten checken door manueel therapeut of chiropractor kan krachttraining voor je bovenrug en rotator-cuffs ook helpen. Genoeg te vinden op het www.

Beterschap!
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik herken je lacht heel goed. ik heb er ook regelmatig last van. als ik gestrest ben of heel lang op de fiets zit. In mijn geval doet 10 minuten op een roeimachine wonderen. De laatste tijd doe ik af en toe push ups en pull ups waardoor ik het minder vaak krijg.e rest. Mijn broer heeft het ook, geen sporter, wat suggereert dat het bij mij meer met mijn lichaam dan met mijn gedrag te maken heeft. Ik vermoed dat er een paar spiertjes zitten die onderontwikkeld zijn ten opzichte van de rest.
Plaats reactie