Groei e.d.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Iets raars, ik top al een tijd met pijnen in mijn spieren/pesen. En zelfs 5 weken terug een spiertje gescheurd in mijn bovenbeen. Dat is op zichzelf wel over. behalve dat de pijn op meer plekken zit. Maar Daarvoor al lang last van slecht herstel pijn in pesen en spieren.
Al uren op internet gebladerd, en nog niet helemaal gevonden wat ik wilde.
Wel wat dingen. 1e veel rekken is bij mij nodig. 2 de pijnen zijn uitstralende pijnen naar bovenbeen en onderbeen en pesen. Net zoiets als groei pijnen (Osgood-Schlatter) als je in de groei bent tenminste ik wel heel veel.
En daar komt nog iets geks kijken waar ik wel geen last van heb maar wel vreemd, ja dat bepaalde ledenmaten nog lang doorgroeien wist ik. Maar tot welk jaar blijven je voeten, handen groeien?
Ik vond het al een tijdje raar dat schoenen te klein werden. Ik heb nu maat 45 maar vroeger niet groter dan 43. En ik ben nu net boven de 40 en dan groeien mijn voeten nog!? Al mijn fietsschoenen van jaren hiervoor kan ik niet meer aan, of met veel pijn.

Nee ik slik geen groeihormonen! :lol:

Ik moet ook eens een sportarts/fysio maar eens raadplegen, maar daar verwacht ik ook niet altijd wonderen van.
Peter67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 november 2003, 15:14

V.w.b. pijnlijke pezen en spieren kan ik je ervaringen delen. Eens in de zoveel tijd heb ik dat ook wel eens maar waar het aan ligt ben ik nog steeds niet achter. Overtraining, stress? Geen idee. In zo'n periode lijk ik ook minder snel te herstellen en te presteren.

Als je over de 40 bent zullen het zeker geen groeipijnen zijn lijkt me, en uitstraling van pijn naar boven- en onderbeen lijkt een beetje op wat iemand met rugklachten kan hebben maar dan zou je ook last van je rug moeten hebben en dat schrijf je niet. Wel heb ik ooit eens lang last gehad van een geirriteerde pees in mijn onderbeen, waarschijnlijk door frequente overbelasting, dit is uiteindelijk ook weer vanzelf overgegaan.

Van maat 43 naar 45, gaat het hier om je gehele voet of is het eerder omdat je voet wellicht dikker/breder is geworden? Kan misschien met vocht te maken hebben?

Verwacht geen simpele diagnose van een arts, meestal blijft de oorzaak van zulke klachten vaag. Het zou natuurlijk mooi zijn als uiteindelijk een duidelijk aanwijsbare oorzaak wordt gevonden.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Ik heb een tijdje rugklachten gehad en pas voor behandeld en dat gaat nu goed en dat was niet van het fietsen. Nee geen dikke voet gewoon langer.
Minder herstel heb ik al heel lang last van, helaas.
dominique
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 13 juli 2004, 22:10

Hmmmm....er is een ziekte waarbij op volwassen leeftijd, onder andere de handen en voeten groter worden, deze ziekte heet acromegalie.
Wat jij hebt...geen idee, maar als ik jou was zou ik eens naar de dokter gaan met je klachten dan medische hulp op een mountainbike-forum vragen :wink:
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

qua lengte is het volgens mij zo dat je naar mate je ouder wordt, krimpt. dit heeft te maken met het skelet wat wat gaat inzakken.

iets dergelijks kan ik me ook met de voeten voorstellen, alleen dan dat de voet platter wordt (het geheel iets uitzakt)

nu ben ik geen deskundige, maar het klinkt niet echt als lulkoek, toch!?

ik kan me overigens heugen dat ik vroeger regelmatig schoenen maat 42 had. tegenwoordig hoef ik ze niet eens meer te passen, heb meestal zeker 43 nodig. kan er ook mee te maken hebben dat ik vroeger 42 stoerder vond dan 43 :wink:
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

dominique schreef:Hmmmm....er is een ziekte waarbij op volwassen leeftijd, onder andere de handen en voeten groter worden, deze ziekte heet acromegalie.
Wat jij hebt...geen idee, maar als ik jou was zou ik eens naar de dokter gaan met je klachten dan medische hulp op een mountainbike-forum vragen :wink:
Omdat er af en toe hele zinnigge antwoorden uit komen :lol: kan ik niet altijd zeggen van mijn dokter. Wat je noemt is wel erg zeldzaam, moet je ook maar even weten! Maar ik zal er met mijn dokter eens over hebben als die weer terug van vakantie is. Er zijn wel wat overeenkomsten maar die mensen hebben wel erg grote groei van handen en voeten.
ZZebra Zantoz
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 11:24
Mijn mountainbike: Santos SCC02 afmontage hoop XT, Rockettwist, HS33, vork: Zocchi comp air '04 ETA

Dat je last hebt van acromegalie lijkt mij erg onwaarschijnlijk, acromegalie oftewel een te hoge concentratie Groeihormoon geeft ook veel andere klachten en vaak ook een duidelijke gelaatsverandering..Neanderthalerlook.
Het groter worden van voeten is idd ws door uitzakken van de voet. Kijk eens of je wreef lager is.. of tewel een meer soort platvoet.

De klacht van je benen komt mij bekent voor, zelf heb ik nog wel een last van een scheefstaand bekken (mn als deze 38 jarige weer een boom heeft geknuffeld of een Newton's test heeft gedaan). De klachten uitten zich in meerdere vormen behalve last van mijn bekken o.a. lies, dijbeen, kniepees...etc etc, rechtzetten door een fysio en oefeningen doen zijn de hulpmiddelen.
De langere hersteltijd na blessures is bekend bij het klimmen der jaren...tevens dat je langer moet inwerken..gouden regel voor warming up: 1 minuut per jaar....( Kijk maar eens als je gaat fietsen wanner je het gevole hebt op stoom te komen...vaak pas na 40 minuten...bij mij iig wel)

greetzz

PS vandaag heeft mijn volgestampte MULE weer eens dienst bewezen na een val van een onbekende medebiker met ws een fractuur in de enkelknobbel een steunverbandje aangelegd zodat de persoon al steppend (met fietsmaat) naar de auto kon.
Als alles in het leven al niet zwart/wit is dan maar in mijn droom....the ZZebra is looze
Michiel Hamerslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 juni 2004, 16:13
Mijn mountainbike: Trek 4300

ik heb wel ervaring met pijn in spieren en pezen in mijn benen ookal ben ik nog lang geen 40 mijn fisio zegt dat dit eigenlijk zou moeten stoppen als je rond je 20ste uitgegroeid bent. het komt doordat je spieren en pezen niet hardgenoeg meegroeien met de rest van je benen
Trek rules the planet
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Ja dat warm rijden ken ik, duurt erg lang :lol: En niet te hard van start gaan.
Wat Michiel heeft heb ik ook gehad ruim 20 jaar terug, en zo velen anderen denk ik.
Ik ga me er eens meer in verdiepen, en ben ook van plan om te leren Lance A. verzet te gebruiken, maar dat valt niet mee.
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Afgelopen winter heb ik gekampt met voortdurend pijnlijke spieren. Na een training had ik 4 tot 5 dagen later nog spierpijn. Ook had ik andere klachten na het sporten: hoofdpijn, extreem zweten etc.

Achteraf schrijf ik dat allemaal toe aan gebrek aan nachtrust. Nu dat namelijk wat beter gaat voel ik me stukken fitter en begin (heel) langzaam weer een beetje conditie terug te krijgen.

Btw zijn mijn voeten sinds m'n 20e jaar (nu 35) van maatje 42-43 naar 44-45 gegaan.
Plaats reactie