Zere benen na zware inspanning

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1099
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ma 15 augustus 2016, 21:08

uni schreef:Bij verbranding komt na brandstof nog een belangrijk aspect om de hoek namelijk zuurstof (denk maar aan een turbo).
Bij mij maakt het veel verschil of ik tijdens en na de rit goed op mijn ademhaling let.
Vooral goed uitademen zodat al de CO eruit gaat is heel belangrijk.
Melkzuur wordt afgebroken mbv zuurstof .
Voor mij is ademhaling een extra punt van aandacht door een vergroeiing van mijn ribben maar ik weet dat het voor velen een verbetering in prestatie en zeker een korter/sneller herstel zou geven.
Inderdaad ook een goed punt, op je ademhaling letten. Ik hou dat zelf altijd synchroon met mijn pedalen cadans; afhankelijk van de intensiteit over 3, 4 of meer pedaalslagen inademen en dan weer over 3, 4 of meer slagen uitademen. Zo kom je goed in een 'zone' en bouw je dus een ritme op waarin het lekker rijdt. Met dus ook als voordeel het melkzuurverhaal dat uni hier noemt.

Bij echte tricky stukken zoals veel heuveltjes/klimmen met bochtenwerk is het soms wat lastig om op die cadans te blijven letten en laat ik het even los maar zodra het weer wat minder grillig wordt, pak ik de ademhalingscadans weer op.

En Alstro, ik kan me voorstellen dat je gezien je gewichtsreductie in het verleden voorzichtig bent met eten enzo, maar wat niels al aanhaalt, bij ritten van dergelijke intensiteit hoef je je niet veel zorgen te maken over teveel eten; eerder over te weinig eten dus. :wink:
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

di 16 augustus 2016, 08:35

faxe schreef:Ben ook jaar of 10 geleden met fietsen. Dit begon bij mij ook met kilo of 30 afvallen. Van spierpijn/zere benen heb ik na een fietswedstrijd eigenlijk nooit last. Eet van tevoren wel veel, maar niks bijzonders. Bij voorkeur witte bolletjes met hagelslag :winkie:

Als ik tijdens de wedstrijd mijn eigen sportdrank kan drinken (bijvoorbeeld als het parcours uit 3 rondes bestaat) eet ik meestal niks onderweg als de wedstrijd niet veel langer duurt dan uur of zes. Als ik wat eet zijn het 1 of 2 belletjes en zeker niet meer. Na afloop eet ik ook niks bijzonders.

Ben wel iemand die misschien niet altijd tot het uiterste gaat als het gaat om de inspanning. Denk ook dat dat vooral bepaald hoe je je voelt na afloop. Rijd je 110% diep in het rood, tot sterretjes aan toe dan heb je er denk ik eerder last van dan als je toch iets minder diep gaat.
Ja die zelfde gemaakte browsels ken ik nog wel van je ( 2008 oid Vogezen )

Mijn inspannings patroon ziet er trouwens ook wel zelfde uit als jij, niet echt in het rood, maar kan dit dan wel heel lang volhouden.

Ik doe ook aan tijdrijden, als ik daar bv wedstrijd hebt van 7 km ( 10 min) dan heb ik trouwens precies hetzelfde probleem. Dus dan heeft het echt niks met voeding oid te maken, maar puur melkzuur. Van die 10 min ben ik echt 3-4 dagen helemaal van de leg.

Wat wel helpt is dan half uur gelijk goed uitfietsen ect.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

di 16 augustus 2016, 09:31

alstro schreef:
Wat wel helpt is dan half uur gelijk goed uitfietsen ect.
Dat dus.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1099
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

di 16 augustus 2016, 10:58

edkars schreef:
alstro schreef:
Wat wel helpt is dan half uur gelijk goed uitfietsen ect.
Dat dus.
Ja precies, dat wat ik ook al noemde onder het motto cooling down idd. :wink:

Ik denk trouwens nog steeds dat ook al is de pijn er zowel bij kortere tijdritten als langere ritten, je het gegeven voeding niet kan uitsluiten als beïnvloedende factor...bij een tijdrit ga je ondanks de kortere afstand voor een goede prestatie, dus maximale inspanning. Ook dan kan naast het melkzuurverhaal je (evt. tekort aan vooraf geconsumeerde) voeding toch een rol spelen.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

do 18 augustus 2016, 08:35

Naast voeding en rust kan ik ook een massageroller (https://www.fysiosupplies.nl/oefenmater ... am-rollers" onclick="window.open(this.href);return false;) van harte aanbevelen. Of een bezoekje aan een masseur.

Volgens is het overigens niet zo heel vreemd, spierpijn een paar dagen na een marathon.
Bij de meeste mensen is de pijn na een flinke belasting voor de spieren pas op de tweede dag na de inspanning het sterkste, daarna neemt het af. Als je jezelf echt leeg hebt gereden kan het zelfs nog wat langer duren.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1099
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

do 18 augustus 2016, 09:55

Klopt idd dat spierpijn pas de 2e dag het ergst is, maar dat is een algemeen gegeven en nog niet zozeer gerelateerd aan leeftijd.

Verder al eerder aangestipt: naarmate je ouder wordt, gaat herstellen langer duren. En de mate van inspanning is inderdaad ook van invloed op de hersteltijd, amr. Dat laatste zal dus naarmate je ouder wordt ook in toenemende mate een beïnvloedende factor worden bij herstel.
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

do 18 augustus 2016, 10:51

Wiel-Maat schreef:Klopt idd dat spierpijn pas de 2e dag het ergst is, maar dat is een algemeen gegeven en nog niet zozeer gerelateerd aan leeftijd.

Verder al eerder aangestipt: naarmate je ouder wordt, gaat herstellen langer duren. En de mate van inspanning is inderdaad ook van invloed op de hersteltijd, amr. Dat laatste zal dus naarmate je ouder wordt ook in toenemende mate een beïnvloedende factor worden bij herstel.
Ik heb het savonds gelijk al het ergst en snachts, daarna wordt het langzaam minder. Is niet echt te vergelijken met echte spierpijn, die is idd de volgende dag het ergste.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1099
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

do 18 augustus 2016, 11:30

OK da's duidelijke taal. Lijkt anders dan de klassieke spierpijn idd, die je meestal pas de dag nadien voelt. Tenzij je écht zwaar bent gegaan, dan kan het op zich dezelfde avond al optreden. Maar je zegt zelf al dat jouw klacht anders aanvoelt.

Moeilijk zo te duiden. Heb je daar dan al lang last van, sinds wanneer speelt dit? En doe je wel iets van cooling down direct na de inspanning?
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

do 18 augustus 2016, 13:54

Het zou te maken kunnen hebben met de mineralen (of vocht)in je lijf.
Een tekort hieraan kan zorgen voor verkramping
Met isotone sportdrank zou je deze kunnen aanvullen, of met supplementen.

Op warme dagen en bij lange heftige inspanningen gebruik ik vaak magnesium-pillen (magnesium citraat). En als het echt erg warm is wat keukenzout (dat laatste klinkt vreemd, maar het werkt goed bij mij).
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

do 18 augustus 2016, 15:07

ik gebruik ook magnesium pillen na het fietsen, en in mijn bidon doe ik altijd wat zout ongemalen korreltjes in het water , niet te veel want dan heb je het idee dat je de noordzee aan het leeg drinken bent , maar gewoon een beetje dat je het net niet proeft .

magnesium niet te veel gebruiken , iets met dunne en wc .
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
wpee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 440
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

do 18 augustus 2016, 21:13

Ik heb voordeel met goed eten, dus meer dan normaal, bruine boterham en pindakaas en pil magnesium citrate VOOR het fietsen. Ook meer gaan drinken en banaantje van tevoren als ik denk dat het zwaar wordt.
Tijdens fietsen gewoon thee of water met bij de pauzeplekken het normale spul wat er ligt.
Vroeger at ik te weinig en had ik geen magnesium pillen; na het fietsen ALTIJD krampen en 3 dagen spierpijn erna. Nu alles oke, echt veel verschil.
Ik maak nomaliter tochten van 50km en zo'n 300hm, vorige week in mullerthal was het 50km en 1300hm en dit ging ook goed.
Gr. Wim
- Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29" - SLX brake levers - 100mm handlebar clamp - Front & Rear Schwalbe Nobby Nic 2.35 1.6 bar -
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

vr 19 augustus 2016, 08:30

Wat zegt je fysio er eigenlijk over?
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

vr 19 augustus 2016, 14:21

hallo, helpt magnesium ook als je het gevoel hebt dat je benen constant moe zijn(vooral kuiten)
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

za 20 augustus 2016, 18:50

ik gebruik het iig om wat soierpijn te voorkomen, maar het is geen wondermiddel , de pijn laat zich niet tegenhouden .

en voor kramp helpt het ook prima .
maar je moet ook gewoon genoeg drinken , best belangrijk je vocht huishouding .

voor de rest kun je het beste natuurlijk bij de fysio vragen , die hebben er verstand van .
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

zo 21 augustus 2016, 18:24

Jarsiv schreef:hallo, helpt magnesium ook als je het gevoel hebt dat je benen constant moe zijn(vooral kuiten)

Nee,

Meer trainen wel.
Plaats reactie