Zere benen na zware inspanning

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Mijn fysio heeft me de tip van de magnesium pillen gegeven, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met mijn lichamelijke bouw en de mtb tochten die ik maak, dat is voor iedereen anders.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Jarsiv schreef:hallo, helpt magnesium ook als je het gevoel hebt dat je benen constant moe zijn(vooral kuiten)
Vrees van niet...

Maar het constante gevoel van vermoeidheid kan wel komen voor verklevingen in de spieren.
Oplossing: massage....
anthonyboerma
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 12:06

Dat heb ik ook. Loop toch al lange tijd ca. 45 min tot een uur per dag zonder last. Sinds een maand zit ik elka dag een klein uur op een mountain bike maar de pijn in mijn bovenbenen verdwijnt toch niet. Had toch verwacht dat dat na een keer of 10 wel zou verdwijnen
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

anthonyboerma schreef: vr 2 oktober 2020, 12:09 Dat heb ik ook. Loop toch al lange tijd ca. 45 min tot een uur per dag zonder last. Sinds een maand zit ik elka dag een klein uur op een mountain bike maar de pijn in mijn bovenbenen verdwijnt toch niet. Had toch verwacht dat dat na een keer of 10 wel zou verdwijnen
En over wat voor pijn hebben we het. Spierpijn ?
Bedoel je in een maand tien keer gefietst? Of elke dag? 1km 100km.

Belasting op de spieren is anders dan met wandelen. Dus ja het kan dat je spierpijn ervaart na het fietsen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Knakworstkweker

Meer drinken en suikers pakken 20 minuten voor je stopt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En de rustig afbouwen/-koelen zodat afvalstoffen afgevoerd kunnen worden
Laatst gewijzigd door Ook Peter op wo 2 december 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

amr schreef: do 18 augustus 2016, 13:54 Het zou te maken kunnen hebben met de mineralen (of vocht)in je lijf.
Een tekort hieraan kan zorgen voor verkramping
Met isotone sportdrank zou je deze kunnen aanvullen, of met supplementen.

Op warme dagen en bij lange heftige inspanningen gebruik ik vaak magnesium-pillen (magnesium citraat). En als het echt erg warm is wat keukenzout (dat laatste klinkt vreemd, maar het werkt goed bij mij).
Ben zelf 60 jaar, fiets al 25 jaar. Redelijk intensief en ook langere afstanden 80-90 km, ik kom dit jaar ruim over de 10.000 km uit. Gelukkig nooit last van zere benen zoals TS dat aangeeft. Ik drink tijdens de tochten alleen water en heel soms een koekje.

Overigens voor de klagers over leeftijd: ik reed van de week op 5 sec na mijn PR van 2011 op Westenschouwen, en rij nog in de top 10 op diverse Strava segmenten in de buurt. Doorgaan met trainen en niet meer zo diep gaan als vroegah...

Bovenstaande suggestie mbt mineralen vind ik wel een goede en het is te proberen. Houding en cadans kunnen ook een rol spelen. Niet geforceerd te snel willen trappen omdat dat de mode is.

Op internet gevonden: Lasting leg pain
If you suffer delayed pain it is often due to microscopic tears in the muscle fibers. This is a normal process in muscle growth but can cause a high level of discomfort for up to 48-72 hours.

Adequate rest and good nutrition and hydration are key to allowing muscles to repair properly. More specifically, during these hot days, you need to make sure you are getting some salt intake (which you can get through Isotonic drinks).

In addition, you should take on board more magnesium and possibly glutamine.

And to really take good care of your legs it is worth factoring in some regular massage.


Er is maar zat over te vinden: https://www.singletracks.com/mtb-traini ... bike-ride/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

anthonyboerma schreef: vr 2 oktober 2020, 12:09 Dat heb ik ook. Loop toch al lange tijd ca. 45 min tot een uur per dag zonder last. Sinds een maand zit ik elka dag een klein uur op een mountain bike maar de pijn in mijn bovenbenen verdwijnt toch niet. Had toch verwacht dat dat na een keer of 10 wel zou verdwijnen
Als je spierpijn hebt van het MTB'en (en sowieso met elke sport) is het beter om de volgende dag een rustdag te nemen.
Of op een rustig tempo een rondje maken.
Fiets je zo intensief dat je elke keer spierpijn hebt?
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Magnesium werkt niet, dat is een fabel.
heb hier al eerder over gepost maar het blijkt hardnekkig..

alle tips over voeding is ook leuk, maar als de poster aangeeft vrijwel direct na de inspanning buiten proportioneel veel pijn te hebben die NIET lijkt op spierpijn. is er mogelijk fysiologisch iets anders aan de hand. van te wienig voeding ga je gewoon langzaam fietsen, te weinig vocht kan wel tot spierschade leiden. Spierschade leidt tot vrijkomen van ureum, myoglobine en creatine kinase, bij veel spierschade leiden deze stoffen tot problemen, zowel voor de nieren als door zwelling en sensitisatie van de pijn receptoren. mocht de echt flink zijn is zal dit ook zorgen voor urine die op ijs thee lijkt.
Wel iets om serieus in de gaten te houden en eveuteel en volgende keer je bloede te laten testen op creatine kinase bv
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Het mag dan een fabel zijn, ik heb er volgens mij wel degelijk baat bij.
Ik heb alle medische trajecten doorgelopen voor kramp en er kwam niets uit.
Nu elke dag een magnesium pilletje en sindsdien niet meer hoeven af te stappen tijdens een marathon vanwege kramp.
Natuurlijk merk ik ook wel wanneer ik te lang in "het rooie" heb gereden en ook wel eens tegen de kramp aan.

Maar goed al zou het een placebo effect zijn, ik ga er in ieder geval mee door.
Put something exciting between your legs!
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

RsAp schreef: ma 19 oktober 2020, 13:31 Het mag dan een fabel zijn, ik heb er volgens mij wel degelijk baat bij.
Ik heb alle medische trajecten doorgelopen voor kramp en er kwam niets uit.
Nu elke dag een magnesium pilletje en sindsdien niet meer hoeven af te stappen tijdens een marathon vanwege kramp.
Natuurlijk merk ik ook wel wanneer ik te lang in "het rooie" heb gereden en ook wel eens tegen de kramp aan.

Maar goed al zou het een placebo effect zijn, ik ga er in ieder geval mee door.
Als het jou helpt, blijven gebruiken. Er zikn vooralsnog alleen hypotheses over wat kramp nu echt is. Dus er is nog genoeg onbekend dus misschien kam magnesium in sommige gevallen helpen, hoewel niet wrs want je hebt eigenlijk nooot eem tekort.

Anyway hier een repost vannmijzelf uit een 2018 topic, mocht je geïnteresseerd zijn


Het idee dat magnesium zou werken tegen spierkramp of beter gezegd EAMC (Exercise-Associated Muscle Cramps), is gebasseerd op een de hypothese van "electrolyte depletie" uit 1905, deze zijn opgevolgd door verschillende hypotheses, dehydratie hypothese, defect in glycogeen afbraak, etc. Probleem was dat het bewijs dat voor deze hypotheses kwam steeds kwam uit mensen/dieren met een pathologische metabolische afwijkingen. bij bepaalde vormen van metabolische afwijkingen (bv suikerziekte) helpt het toedienen van bv Kalium of magnesium tegen spontaan optreden van spierkramp.

Bij gezonde mensen die kramp krijgen door inspanning is het effect van electrolyte profylaxe op kramp nooit aangetoond.

"For instance, investigations on marathon runners and triathlon athletes demonstrate that there is no significant difference between the concentration of blood electrolytes (potassium, magnesium, sodium, etc.) in athletes suffering EAMC and in EAMC-free subjects (Hoffman and Stuempfle, 2015, Maughan, 1986, Schwellnus et al., 2004, Sulzer et al., 2005). In support of this finding, the concentrations of blood electrolytes did not change even after a complete recovery of the athlete after the cramp episode, suggesting that cramp vanish is not associated with a blood electrolyte normalization. In addition, further studies demonstrate that a defect of blood electrolytes associated with severe loss of fluids, is not a predisposing factor for EAMC (Bergeron, 2003, Stofan et al., 2005). Considering that the sodium concentration in the sweat is hypotonic (Keatisuwan et al., 1996, Nielsen et al., 1997, Shirreffs and Maughan, 1988), only a severe loss of fluids with a state of hyponatremia could result in a state of cramping during rest (McCance, 1936)."

met andere woorden slechts een zeer ernstige dehydratie in combinatie met veel Natrium verlies zou tot kramp kunnen leiden.
Notabene: Het is sowieso onlogisch dat een systemische (door het hele lichaam) depletie van electrolyten , zou leiden tot lokale spierkramp

Hoewel de preciese fysiologie achter kramp nog steeds niet volledig begrepen is, is de meest gangbare hypothese nu, de Neuromusculaire hypothese (Aetiology of skeletal muscle “cramps” during exercise: A novel hypothesis. Schwellnus et al,1997 )
waarbij er een imbalans ontstaat met de toenemende excitatie (bij aansturing vanuit de van de spierbundels ("contractie")en een tegelijk afnemende inhibitie ("stretch") van de Golgi tendon organs (die moet zorgen dat de spier ontspant na contractie) (https://www.sciencedirect.com/topics/me ... ndon-organ" onclick="window.open(this.href);return false;). Dit leidt tot toenemende alpha motorneuron activiteit en uiteindelijk kramp. Simpel gezegd een gebrek aan spierontspanning bij inspanning, strechten helpt tegen kramp doordat de inhibitie maximaal is bijeen volledig gestrekte spier.

In conclusion, after having analyzed and summarized the results from the latest scientific findings we can speculate that peripheral excitation of motor nerves is not the usual trigger for muscle cramps, yet a spinal pathway seems to be the primary cause. In light of this theory, the origin and development of muscle cramps can be considered a vicious circle, in which motoneurons receive afferent inputs that result in hyperexcitability (Minetto et al., 2011 Mechanisms of cramp contractions: peripheral or central generation?).

Doe er mee wat je wilt
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Heel herkenbaar die zere benen na inspanning. Ik ben 57 en behoorlijk fit, maar ik heb hier ook last van. Ik ervaar het als een soort "uitgestelde vermoeidheid". Ik kom na een, niet eens zware, rit voor mijn gevoel redelijk fit thuis. En de uren daarna begint de vermoeidheid in mijn benen op te lopen. Echt pijn doet het niet, maar de trap oplopen geeft mijn benen het gevoel van een zware beklimming. Dit houdt de volgende dag of dagen ook nog aan. Maar als ik dan weer ga fietsen dan moet ik even door de zure appel heen en daarna gaat het wel weer.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik in mijn jonge jaren een fanatieke wielrenner was. Als 20 jarige had ik eigenlijk al hetzelfde, dan na zware wedstrijden. Ik merkte dat mijn benen s 'avonds meer pijn deden dan bij mijn ploeggenoten. Dus of mijn eetpatroon was toen ook al niet goed. Of het is gewoon de aard van het beestje. Ik probeer goed op mijn eetpatroon te letten. Verder heb ik geleerd om er mee te leven en te genieten van het fietsen!
Diesel1965
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 december 2018, 10:26

Misschien is het al een keer gevraagd

Ik heb na een fietstocht van ongeveer 50/60km met hartslag van 140/145 en rpm van 85 en vermogen van gem 240watt ( bij gewicht van 100kg en 58 jaar )
Ik probeer 2a3 x per buiten te fietsen en 1x per week rpm in de sportschool .

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik elke dag om 3.45 uit bed stap om te werken en dan elke dag ongeveer 11 uur werk( vrachtwagenchauffeur, maar zit niet heel de dag ).
Vraag ;
Het is elke keer weer wel een opgave om deze 2a3x per week te fietsen op te brengen , en heb dan toch 2 dagen last van vermoeide benen zeker aan het einde van de week. Als ik in het weekend dan s'ochtens rondje fiets heb ik daar geen last van.

Zijn er meer die hier last van hebben .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Recovery drink na de inspanning helpt bij mij.
Doe ik altijd als er meerdere dagen achter elkaar gefietst wordt.
Met jouw schema is het om de dag(?) maar met jouw werktijden zijn de rustdagen ook zwaar.
En je leeftijd gaat ook een rol spelen
Wellicht helpen recovery drinks om wat sneller te herstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je rijd veel, veel en veel te hard is die 240 normalized of gemiddeld.
als je dat drie keer per week doet ben je gewoon chronisch moe. (zoals heel veel wielrenners en mtb,ers)

Ik ken je zones niet maar ga eens 2x fietsen met 130hr gemiddeld en 1x mag je je gang gaan en stop met zinloze RPM, dat is alleen hitte training en put je onnodig uit.

Tip ga join gebruiken
Plaats reactie