Recovery drink of Proteine shake?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

ma 8 augustus 2016, 15:10

twowheeler schreef:Ik weet wel dat in de recovery shake van amacx ook de mineralen zitten die je nodig hebt na inspanning. Ik heb het destijds ook gekocht tegen de hoofdpijn, en daar helpt het zeker tegen.
Hoofdpijn na het fietsen komt waarschijnlijk door een vocht of voedsel tekort.
Zelf had ik met duurritten van meer dan 4uur+ ook altijd last van hoofdpijn.
Bij mij had dit met het eten te maken. Stel je eet normaal overdag 4 boterhammen, 2 stuks fruit op werk kantoor etc.
Dan had ik met een training van 6uur ongeveer 150% of 175% van bovenstaande gepakt.
Het zij met repen, gelletjes, vaste voeding, uitsmijter onderweg.... vul het maar in.

Vochttekort is makkelijk op te lossen; gewoon zorgen dat je meer drinkt.
Zelf vertrek ik op duurritten van 4-7 uur met 3L water en bidon 0,75. Onderweg vul ik vaak bidon bij.
Vaak kom ik terug met nog wat water in zak en bidon.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 926
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu 27,5"

di 16 augustus 2016, 08:00

De eiwitshake op zich staat sowieso ter discussie en zeker voor n biker is t de vraag wat de meerwaarde is; ik zag het hier al voorbij komen, uit gewone voeding is net zo goed voldoende eiwit te halen. Kwark als goeie eiwitbron, kalkoen of kip, eieren, vis...legio mogelijkheden om het uit voeding te halen zonder dat je shakes nodig hebt. Ze zijn ook relatief duur, vaak smerig (laten we eerlijk zijn) en met suikers of zoetstoffen, die ook steeds minder goed blijken te zijn.

Gewoon goed eten dus en kijken naar je eiwitinname is zeker goed voor t herstel, maar die shake? Weinig toegevoegde waarde.
Juan007
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02

di 13 september 2016, 20:27

Wiel-Maat schreef:De eiwitshake op zich staat sowieso ter discussie en zeker voor n biker is t de vraag wat de meerwaarde is; ik zag het hier al voorbij komen, uit gewone voeding is net zo goed voldoende eiwit te halen. Kwark als goeie eiwitbron, kalkoen of kip, eieren, vis...legio mogelijkheden om het uit voeding te halen zonder dat je shakes nodig hebt. Ze zijn ook relatief duur, vaak smerig (laten we eerlijk zijn) en met suikers of zoetstoffen, die ook steeds minder goed blijken te zijn.

Gewoon goed eten dus en kijken naar je eiwitinname is zeker goed voor t herstel, maar die shake? Weinig toegevoegde waarde.
Wat je zegt klopt helemaal. Maar na zware inspanning wil je je lichaam juist snel opneembare eiwitten toedienen. Dit is de reden dat eiwitshakes gebruikt worden. Wil je zeker zijn dat je niet afvalt door het vele biken kan je bv snelle koolhydraten aan je shake toevoegen. Dit heet waxy maize of zoals het in de supermarkt te koop is "maizena".

Je zal iig merken dat als je op de dagen dat je biked voldoende eiwitten binnen krijgt, en dan doel ik op ongeveer 1,6gr per kilo lichaamsgewicht, je meer energie zal hebben en je spieren sneller zullen herstellen. Zorg er dus voor dat je vooral voor en na een sessie een goede portie eiwitten binnen krijgt.

Na een sessie snelle eiwitten dmv een shake (niet van bodyenfit eigen merk!)
En voor een sessie langzame eiwittten zoals een stuk kip, kwark, eieren, vis etc.

Ik las dat iemand riep, neem een glas chocomel. Voor jou gevoel werkt dat maar dat is echt illusie. Chocomel zit bomvol suikers die niet gezond zijn en bevat weinig tot geen eiwitten. Bovendien wil je cacao (geeft energie) juist voor een sessie binnen krijgen maar dmv rauwe cacao poeder.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze uitleg. Ik ben aktief in de fitness/bodybuilding wereld vandaar dat ik hier weet van heb.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2793
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

di 13 september 2016, 20:56

Juan007 schreef: Ik las dat iemand riep, neem een glas chocomel. Voor jou gevoel werkt dat maar dat is echt illusie. Chocomel zit bomvol suikers die niet gezond zijn en bevat weinig tot geen eiwitten. Bovendien wil je cacao (geeft energie) juist voor een sessie binnen krijgen maar dmv rauwe cacao poeder.
3,3 gram eiwit per 100ml, toch een kleine 10 gram per glas.
En in glycogen-depleted toestand kun je die paar gram fructose uit de suiker best hebben ;)
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Juan007
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02

di 13 september 2016, 21:08

asphaltdude schreef:
Juan007 schreef: Ik las dat iemand riep, neem een glas chocomel. Voor jou gevoel werkt dat maar dat is echt illusie. Chocomel zit bomvol suikers die niet gezond zijn en bevat weinig tot geen eiwitten. Bovendien wil je cacao (geeft energie) juist voor een sessie binnen krijgen maar dmv rauwe cacao poeder.
3,3 gram eiwit per 100ml, toch een kleine 10 gram per glas.
En in glycogen-depleted toestand kun je die paar gram fructose uit de suiker best hebben ;)
Mee eens, maar 10gr blijft peanuts na een zware sessie. Daarvoor moet je toch echt kwalitatieve eiwitten binnen krijgen om optimaal te herstellen. En qua suikers (snelle koolhydraten).. ga dan voor een banaan als je het verantwoord wil doen. Ik raad chocomel iig af.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2793
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

di 13 september 2016, 21:29

Direct na inspanning wil je juist snelle KH.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Juan007
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02

wo 14 september 2016, 00:10

asphaltdude schreef:Direct na inspanning wil je juist snelle KH.
Vandaar de banaan ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

wo 14 september 2016, 12:41

Als zeer sceptisch staand tegenover alle eiwit, herstel, isotone drankjes en voeding heb ik 2 weken geleden toch eiwitpoeder gekocht. Ik heb de Kruidvat Pro Dynamics 100% Pure Whey met vanillesmaak gekocht.
De smaak is goed, hoewel het natuurlijk geen bier is. :winkie:
Mijn indruk is dat ik nu na zware en/of lange ritten geen last meer heb van vermoeide en zware benen.
Ook niet na mijn 1ste 100km+ rit van afgelopen zondag die ik behoorlijk op snelheid gereden heb.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10345
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 14 september 2016, 12:44

Mooi he, wat een placebo met je kan doen :bier: .
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

wo 14 september 2016, 12:52

Daar kan je gelijk in hebben. :-)
Zoals ik al zei ben ik zeer sceptisch en wantrouw ik elk wondermiddel. :-D
Tot nu toe heb ik het 2x gebruikt, dus echt een representatief onderzoek is het niet. :winkie:
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

wo 14 september 2016, 13:52

Placebo of niet... wie zal het zeggen ;)

Maar eiwit nemen (in welke vorm dan ook) na een flinke training is sowieso een prima idee.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10345
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 14 september 2016, 14:21

Ik heb al een tijdje een pot Amacx recovery drink in huis en een aantal keer na training een glas genomen. Met een bak yoghurt met wat walnoten en honing haal ik een zelfde (beter?) effect en heb ik 's nachts ook geen hongergevoel. Broodje kip zou waarschijnlijk net zo goed werken.

Dus nu nog even door die Amacx heen worstelen tot-ie op is en dan weer wat lekkers nemen :).
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2793
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

do 15 september 2016, 08:21

Juan007 schreef: Vandaar de banaan ;)
Of de chocomel :bier:
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
One Only
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

za 17 september 2016, 08:22

Wat asphaltdude hierboven en Dice al eerder melde, chocomel! Laatst een artikel gelezen waarin ze dure shakes, repen etc vergelijken met chocomel, bananen en ontbijtkoek. Conclusie, vergelijkbare resultaten. Zal even kijken of ik dat blad nog heb.
Plaats reactie