Last van onderrug bij rijden pumptracks

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1658
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

ma 18 april 2016, 10:35

Wanneer ik op een MTB route een stuk tegenkomt met veel steile op- en aflopende heuveltjes na elkaar zoals bij een pumptrack krijg ik last van mijn onderrug.
Het voelt alsof de spieren compleet verkrampen.
Bij routes zonder heuveltjes of lange afstanden fietsen heb ik geen last van mijn onderrug.
Is dit een kwestie van de spieren trainen?
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

ma 18 april 2016, 12:08

Is het verkrampen of meer in de richting van verzuren?
Doe je al core stability oefeningen, deze help je rug en buik spieren sterker te maken waardoor je minder gauw last krijgt van verzuring.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

di 19 april 2016, 14:09

Lijkt me inderdaad een kwestie van gewenning/training.

Neemt niet weg dat wanneer je erg gespannen bent op dit soort gedeeltes je extra snel zal verzuren.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1658
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

di 19 april 2016, 14:39

Ik ben gisterenavond maar begonnen met rugspieren trainen.
Te gespannen rijden zal inderdaad ook een punt zijn. Omdat dit soort steile heuveltjes nieuw voor mij zijn gaat het nog niet allemaal vanzelf.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

do 21 april 2016, 11:31

Gaat niet om rugspieren. Dat zijn grote spieren. Core stability zijn juist de kleine tussenliggende spiertjes, tussen de wervels ed. Die zijn voor fijne bewegingen zegmaar en rompstabiliteit. Grote spieren zijn niet geschikt voor rompstabiliteit, daar zijn ze te grof voor. Als ze dat wél gaan proberen, krijg je last.
Dus idd ff op core stability zoeken. Zijn oefeningen zát.
Ik heb hetzelfde probleem trouwens.(icm hypermobiel)
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

do 21 april 2016, 11:43

Rugspieren zijn overigens vrij lastig helemaal te isoleren in een oefening... meestal pak je de kleinere spieren ook wel mee.

Maar inderdaad, het gaat om het geheel, niet om alleen de grote spieren.
Leuke bijkomstigheid, met een sterke core kan je zelfs op de "boswielrenner-segmenten" meer vermogen leveren.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

do 21 april 2016, 19:39

Je overbelast je rugspieren. Dit is vrijwel altijd een gevolg van "slechte gewoontes" (houding, bewegingen) die er in de loop der jaren ingekropen zijn.

Core stability is zoals door anderen al aangegeven de sleutel. Dikke kans dat je ook gereduceerde mobiliteit hebt in je heupen/bovenbenen.
Daar zijn effectieve oefeningen voor. Echter afhankelijk van hoe slecht jouw gewoontes zijn loop je kans dat je die oefeningen ook te veel met je rugspieren gaan doen en alleen maar meer last krijgt.
Het kan geen kwaad om een goede fysiotherapeut eens te laten kijken naar je houding en hoe jij beweegt.

In mijn eigen geval moest ik eerst een hele tijd veel yoga-achtige rek- en strekoefeningen doen om het hele zaakje weer mobiel en in het gareel te krijgen. Daarna kon ik pas echt aan de kernstabiliteit gaan werken. Toen alles eenmaal een beetje op orde was ben ik wekelijks yoga gaan doen om het bij te houden.

Uiteindelijk is het wel echt de moeite waard, zoals amr al zegt kun je met veel meer power rijden.

Succes!
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

do 5 mei 2016, 21:03

Yoga is zowiezo heel geschikt voor core stability en helpt ook mee met het bewustzijn van je houding tijdens het rijden.
En als bonus leer je ook nog eens beter te ademen.
Als dat niet uitdagend genoeg is kan je aan yoga op een balanceboard gaan doen :-q
https://m.youtube.com/yogawithadriene
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1658
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

ma 6 juni 2016, 12:53

Inmiddels ben ik erachter waardoor mijn rug verkrampt.
Zodra ik op de pedalen ga staan en flink kracht wil zetten, merk ik dat ik aan mijn stuur trek en ik een holle onderrug krijg. Als ik dit een paar keer doe verkrampt de boel.
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

di 7 juni 2016, 11:19

Ik herken het maar alleen als er weinig tijd zit tussen bijvoorbeeld opstaan en op de fiets stappen (spieren zijn dan nog niet opgewarmd). Kan het te maken hebben met koude spieren?
Krijg je hetzelfde gevoel bij deze oefening:

https://www.youtube.com/watch?width=800 ... wj2JkoX0HA
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

di 7 juni 2016, 12:59

Het kan ook je techniek zijn... ik heb bv veel gehad aan deze GMBN How To Ride A Pump Track video voor het verfijnen van de techniek ervan. Als je het op deze manier doet heb je volgens mij ook veel minder snel last van rugklachten. En wat hier al geschreven is: het trainen van je core stability helpt daar zeker ook bij.

Sterkte ermee iig :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1658
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

wo 8 juni 2016, 11:07

Bij het doen van de "superman" oefening krijg ik op dezelfde plek last van de onderrug.
Lijkt dan toch een kwestie van consequent de oefeningen blijven doen.

Het filmpje van GMBN ken ik. :-) De andere filmpjes van hun ook. :-) Zijn goede filmpjes!

Ik heb nu mijn conditie beter wordt ook op de vlakke stukken last van de onderrug. Vaak wel pas na minstens 30km gemountainbiked te hebben.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

wo 8 juni 2016, 17:05

awinkel schreef:Bij het doen van de "superman" oefening krijg ik op dezelfde plek last van de onderrug.
Lijkt dan toch een kwestie van consequent de oefeningen blijven doen.
Ik vrees dat dat niet gaat werken.

Lees nog eens wat ik een paar reacties geleden heb geschreven:
nielsvk schreef:Je overbelast je rugspieren. Dit is vrijwel altijd een gevolg van "slechte gewoontes" (houding, bewegingen) die er in de loop der jaren ingekropen zijn.

Core stability is zoals door anderen al aangegeven de sleutel. Dikke kans dat je ook gereduceerde mobiliteit hebt in je heupen/bovenbenen.
Daar zijn effectieve oefeningen voor. Echter afhankelijk van hoe slecht jouw gewoontes zijn loop je kans dat je die oefeningen ook te veel met je rugspieren gaan doen en alleen maar meer last krijgt.
Het kan geen kwaad om een goede fysiotherapeut eens te laten kijken naar je houding en hoe jij beweegt.
Succes!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8337
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

wo 8 juni 2016, 19:11

awinkel schreef:Inmiddels ben ik erachter waardoor mijn rug verkrampt.
Zodra ik op de pedalen ga staan en flink kracht wil zetten, merk ik dat ik aan mijn stuur trek en ik een holle onderrug krijg. Als ik dit een paar keer doe verkrampt de boel.
De Cesar/Mensendieck therapeut kan je helpen je bewust te worden van je houding. Leren netjes rechtop te zetten en je rug niet hol te trekken, heeft ook andere voordelen dan alleen bij het fietsen. Naast de spieren (rug/buik/bekken) oefenen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2254
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

wo 8 juni 2016, 19:41

awinkel schreef:Inmiddels ben ik erachter waardoor mijn rug verkrampt.
Zodra ik op de pedalen ga staan en flink kracht wil zetten, merk ik dat ik aan mijn stuur trek en ik een holle onderrug krijg. Als ik dit een paar keer doe verkrampt de boel.
Het is bij een pumptrack ook niet de bedoeling dat je trapt, je pompt je fiets er als het ware met je hele (boven) lichaam door heen. is eigenlijk al een soort core stability oefening.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie