Mountainbiken en Reuma

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

RonaldB schreef:Zo weer even bij gelezen je hebt vervelende tijd gehad zie ik ........ik hoop dat je baat zal hebben bij de biologische medicijnen ,ik blijf het volgen in ieder geval .
Zelf ben ik ook weer een beetje aan het tobben ben nu de prednison aan het afbouwen en nu gestart met het injecteren van de methotrexaat ipv de pillen als dit niet binnen een paar maanden helpt mag ik ook over op de biologische medicatie ,begin nu alweer lekker stijf te worden met minder prednison maarja we wachten het weer af ......succes
Injecteer je zelf die MTX? Doelgericht bij een ontsteking, of voor het algemeen?
De MTX injecties die ik heb gehad waren doelgericht bij een ontstoken gewricht en werkten binnen enkele dagen.

Ik slik overigens 8 stuks MTX per week, en dat resultaat zorgt er voor dat ik vrijwel nul last heb van de RA.
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
Gebruikersavatar
RonaldB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 6000

Rios schreef:
RonaldB schreef:Zo weer even bij gelezen je hebt vervelende tijd gehad zie ik ........ik hoop dat je baat zal hebben bij de biologische medicijnen ,ik blijf het volgen in ieder geval .
Zelf ben ik ook weer een beetje aan het tobben ben nu de prednison aan het afbouwen en nu gestart met het injecteren van de methotrexaat ipv de pillen als dit niet binnen een paar maanden helpt mag ik ook over op de biologische medicatie ,begin nu alweer lekker stijf te worden met minder prednison maarja we wachten het weer af ......succes
Injecteer je zelf die MTX? Doelgericht bij een ontsteking, of voor het algemeen?
De MTX injecties die ik heb gehad waren doelgericht bij een ontstoken gewricht en werkten binnen enkele dagen.

Ik slik overigens 8 stuks MTX per week, en dat resultaat zorgt er voor dat ik vrijwel nul last heb van de RA.
Ik slikte eerst 1x per week 12 stuks MTX en injecteer nu 1x per week zelf de MTX dit zou wat effectiever moeten zijn dan de pillen en evt minder last van misselijkheid ( daar had ik behoorlijk last van ondanks de foliumzuur).

Slik nu ook elke dag 2x Plaquenil erbij om de MTX nog eens te versterken ,helaas doet het niet veel voor mij ben nu bijna afgebouwd met de Prednison maar word steeds stijver en s'nachts weer wakker van de pijnlijke gewrichten .

Ben eind september vrij van de prednison en moet dan terug naar reumatoloog dan zouden ze kunnen gaan beslissen of ik dan biologische medicijnen mag gaan gebruiken .

Probeer momenteel nog steeds 2 tot 3 x per week op de MTB te zitten al word het langzaam steeds pijnlijker weer en moet af en toe wel eens een weekje of meer laten lopen nu .

Misselijkheid nu aardig opgelost door het drinken van Gember Thee :-q

Fijn dat het bij jou zo goed helpt de MTX....... hoop dat ik uiteindelijk ook iets vind wat me gaat helpen we blijven Positief in ieder geval
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Merk dat ik wat gemist heb ;)
De MTX is bij mij een algemene injectie, is ja heb deze er weer bij.
De werking van de humira merk ik nog niet heel veel van (3 injecties gehad nu). Wat ik wel merk dat de gewrichten langzaam soepeler worden.
Prednison word nu afgebouwd, aan de ene kant wel fijn aangezien dit eigenlijk ook niet echt goed is voor je lichaam. En ja ik weet dat je lichaam een soort gelijke stof produceert.

Bij mij worden beide voor me geïnjecteerd, heb nogal een hekel aan naalden. Elke week een MTX, 1x in de twee weken een humira en elke 4 weken bloed controle. Echt leuk maar niet heus. Maar ja als het maar werkt dan heb ik het er wel voor over, kijk wel even een ander kant op.

Tegen de misselijkheid helpt ook cola (tip van mijn reuma verpleegkundige). Ga je van boeren waardoor het rustiger in je maag word. Ik ben alleen toen overgegaan naar injectie omdat ik de hele week er last van bleef houden. Is dan ook beter voor je maag.

Blijf vooral hoop houden, er zijn meerdere middelen welke kunnen werken. Ben zelf bijvoorbeeld al blij dat die pijn minder is geworden. Kan het redelijk onderdrukken maar het blijft helaas nog wel mijn mobiliteit beperken.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Is een tijdje terug dat ik hierin wat heb gepost.
Ben helemaal van de prednison af waar ik wel blij mee ben.
Ondertussen is er helaas wel weer genoeg gebeurd, namelijk m'n lever waarden welke omhoog gingen. Momenteel gebruik ik daarom voor nu alleen nog humira en het liefst verder geen andere medicijnen. Gaat wel weer de goede kant op maar de waarde is nog wel te hoog.
Verder de redelijk bekende klacht bij reuma, oog irritaties. Regelmatig echt rood, mee naar de oogarts geweest voor controle. Gelukkig geen beschadigingen en geen directe aanwijzing voor de irritatie. Blijft de reuma als enige nog over, heb nu wel ontstekingsremmer en natural tears gekregen om het te verzachten.
Ook is sinds 4 weken de revalidatie gestart, echt wennen maar ze houden met goed in de gaten.
Vorige week voor het eerst onder begeleiding op een driewieler gefietst en deze week op een tweewieler. Geeft echt weer een lekker gevoel dat het mogelijk is. Binnenkort maar eens een afspraak maken bij de mechanieker hier in Amersfoort om eens te kijken welke geo voor mij beter zou zijn. Daarna eens kijken welke mountainbikes er dan geschikt zijn.
De huidige alzo niet, toch te klein en daardoor een verkeerde zithouding welke voor problemen kan zorgen. Zoals het er nu uitziet ga ik vanwege het comfort waarschijnlijk over naar een fully.
Had mogelijk het al in gedachten zitten maar na advies van m'n ergo denkt ze dat het een verstandigere keuze is om hiervoor te kiezen. Vooral omdat ik ook weer langer op de fiets wil kunnen zitten.

Qua pijn is het redelijk te doen, mogelijk ook door de stijvere gewichten dat ik nu er last van heb, bloed waarden zijn namelijk netjes.
Qua energie balans, een rommeltje. Moet echt een planning maken om geen piek belasting te krijgen waardoor ik er de volgende dag(en) last van heb.
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

Pfoe! Dat is allemaal niet mis, sterkte..
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Dank je, je doet er helaas niets aan. Wou ook wel dat de reuma als volledig onder controle was, maar soms heb je gewoon de mazzel. Vandaar dat ik ook dit topic begonnen ben, wist niet wat me te wachten stond en of mountainbiken weer tot de mogelijkheden behoorde.
Ook een handig naslag voor toekomstige reuma patiënten dat ze niet zomaar de hoop op hoeven te geven als het niet zo lekker gaat. Ben immers nu ook al meer dan een jaar verder.
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

MdBruin schreef:Dank je, je doet er helaas niets aan. Wou ook wel dat de reuma als volledig onder controle was, maar soms heb je gewoon de mazzel. Vandaar dat ik ook dit topic begonnen ben, wist niet wat me te wachten stond en of mountainbiken weer tot de mogelijkheden behoorde.
Ook een handig naslag voor toekomstige reuma patiënten dat ze niet zomaar de hoop op hoeven te geven als het niet zo lekker gaat. Ben immers nu ook al meer dan een jaar verder.
Maar er zijn uiteraard vele vormen van reuma, reuma is maar een verzamel naam.
Ik heb dan reumatoide artritis ook wel RA genoemd, maar ik heb vorige week de 10000km aangetikt met fietsen.
Ik maak duurritten van 100km over het strand en rij marathons op de MTB.
Ik doe mee in de strandrace competitie en sta in de top 30 van de 40+ basisleden.

Maar ik heb dan ook heel veel baat bij de 8 stuks Methotrexaat die ik 1x per week slik.
De goede medicatie is dan ook uiterst belangrijk. (als het aanslaat)
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Rios schreef:Maar er zijn uiteraard vele vormen van reuma, reuma is maar een verzamel naam.
Ik heb dan reumatoide artritis ook wel RA genoemd, maar ik heb vorige week de 10000km aangetikt met fietsen.
Ik maak duurritten van 100km over het strand en rij marathons op de MTB.
Ik doe mee in de strandrace competitie en sta in de top 30 van de 40+ basisleden.

Maar ik heb dan ook heel veel baat bij de 8 stuks Methotrexaat die ik 1x per week slik.
De goede medicatie is dan ook uiterst belangrijk. (als het aanslaat)
En toch blijft het smerig spul. Heb na 15 jaar nog steeds moeite met het doorslikken
van 4 lullige pilletjes per week... (icm. met foliumzuur en een alpha blokker).

Maar inderdaad tig soorten, zelf afgelopen jaar een record aantal Ardennenritten gereden en
heel wat hoogte- en dieptemeters gehad. Ook flink wat Endurotochten gedaan. Eind oktober
toch wel last van de linkerknie. Een paar gekneusde ribben zorgden voor 4 weken rust. Dat
vonden de knieën toch wel fijn. Nu laatste weken heel wat wintertochten gemaakt :-q

Ik heb het met de reumatoloog ook vaak over het weer gehad. Paar weken geleden en gisteren
met vorst en knetterdroge lucht nergens last van. Vochtig weer en 5 graden boven nul...
Autjes en boeboes :wink:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

Herkenbaar, in tegenstelling tot waarschijnlijk zeer veel andere vormen van Reuma is min 5 met droge lucht het beste voor de RA, vochtig weer is een stuk "pijnlijker".
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
Plaats reactie