Mountainbiken en Reuma

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

di 12 april 2016, 21:07

Heb al een tijdje zitten twijfelen of ik dit topic zou starten.
Nog niet zo lang geleden (4 mnd) is er reuma bij mij geconstateerd (best hoge das28 score, behoorlijk in het rode gebied :-{ ). Helaas waren er wat obstakels voordat ik veilig aan de reuma medicatie mocht beginnen. Nu begin ik na
1,5 mnd gebruik van de medicatie al wel de effecten er van te merken, tevens beginnen de waarden in het bloed ook te verminderen.
Ben al een tijdje aan het kijken en zoeken geweest over ervaringen/aanpassingen om hopelijk weer te kunnen gaan fietsen/mountainbiken. Helaas is het een beetje verspreid en natuurlijk zijn er zoveel verschillende manieren dat je er last van kunt hebben.

Voor mij geld bijna geheel verspreid door het lichaam al begint het wel wat minder zeer allemaal te doen.
Handen, polsen, schouders, heupen, knieën en enkels.

Huidige mountainbike:
Giant Talon 29er

Wat ben ik al tegengekomen:
- Bredere banden, heb er momenteel 2,25 noni voor en 2,25 rara opliggen. Heb al wel gelezen dat een bredere band achter mogelijk niet het comfort gaat leveren welke ik mogelijk nodig ga hebben. Heb helaas al een tijdje niet meer gefietst omdat het gewoon niet meer kan.
- Verende zadelpen, gaat het bij mij niet worden. De veranderende lengte tussen het zadel en pedalen gaan teveel last opleveren (heb in het begin op een elektrische fiets gezeten met zo'n pen, was niet fijn voor mijn gewrichten)
- Fully, gelijk de duurste oplossing. Al zou ik eventueel een frame kunnen kopen en dan de rest van mijn Giant gebruiken.
- (Zit)houding op de fiets, staat al hoog op mijn lijstje. Zodra ik weer een beetje opgang ben wil ik een bikefit laten doen om zo naar dit punt goed te laten kijken.
- Schoenen, liefst met een stevige zool zodat er minder kracht nodig is wat indirect minder druk op mijn enkels oplevert. Zijn SPD schoenen ook goed los te gebruiken of is een 5/10 of iets gelijks een betere aanrader.
Geen idee hoe stijf deze zolen zijn t.o.v. een SPD schoen.

Gelukkig heb ik al een leuke remset op mijn mountainbike zitten, de Hope M4 met 203mm voor en 183 achter.
Remt lekker zonder al te veel kracht.

Ben eigenlijk opzoek naar ervaringen van anderen. Wat heeft jou geholpen om door te kunnen gaan met de hobby?
Neem aan dat ik niet de enige ben :wink:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Contacteer:

di 12 april 2016, 22:02

Geen idee over je score maar mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat
voor medicatie je gebruikt?

Voor je knieen zou ik platformpedalen met iets van 5/10 oid aanraden.
Zijdelingse bewegingen (uitklikken) en reuma zijn geen fan van elkaar.

Stom iets is vooral het opbouwen van je spieren zodat je gewrichten minder
te lijden hebben. Hoe meer spier hoe minder last.
Pijn moet je doorheen, je gaat je pijngrens vanzelf verleggen. Zodra je spieren
opgewarmd zijn (kan 10 km. duren) ga je merken dat je iets minder last van
pijntjes kunt krijgen.

Let wel! Er zijn tig soorten reuma en ieder ervaart het anders. Maar ga vooral door
met veel bewegen (zwemmen) en sporten(hoe pijnlijk ook).
Dat zal je reumatoloog ook zeggen. Stilzitten is vastlopen.
Verdere slijtage aan gewrichten zal vast wel gemonitord worden tijdens röntgenfoto's.

Wat helpt en wat niet helpt zal je toch voor jezelf moeten uitzoeken.
Niemand kan zich in jou verplaatsen. Het heet ook niet voor niets de ziekte van
aanstellerij. De buitenwereld ziet het niet. Maar jij weet donders goed wat er aan
de hand is...

Succes en hou ons op de hoogte, desnoods via pb. (Y)
Het zijn flinke (psychische) klappen als je hiermee geconfronteerd wordt.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 12 april 2016, 22:33

Natuurlijk mag dat.
Pijnstillers:
10mg prednison
2x 800mg ibuprofen
Paracetamol indien nodig per 2x 500mg.

Reuma:
Methotrexaat (nu pillen maar ga over naar injectie i.v.m. maagklachten )

Beste dosis pillen zo. Voor de score kan je een zware ontsteking in het lichaam nemen en dan ben je er nog niet. De pijn was in het begin zo hevig dat m'n lichaam uitschakel gedrag begon te vertonen (klein stukje lopen en dat het zwart voor m'n ogen werd)

Mijn pijngrens ligt al extreem hoog door een hersenbeschadiging (gevallen met de fiets).
Nog zo'n leuk iets wat lastig te zien is van buiten :wink:
Door de pijn heen gaan is niet echt een optie maar stilstand is inderdaad vragen om problemen. Rustig aan doen was het advies, momenteel dus meer aan het lopen, helaas wel voor de veiligheid met een stok en korte stukjes.
Het trainen is voorlopig verboden terrein, al zal ik onder begeleiding op een gegeven moment wel mogen beginnen met het soepel krijgen van de gewrichten. Gebruik ze wel maar in mindere maten waardoor ze wat stijver worden.

Alles wordt inderdaad in de gaten gehouden, vaak bloed prikken en naar het ziekenhuis.
Foto's waren gelukkig positief. Nog geen schade aan de weke delen van de gewrichten.

Ik weet dat het uitproberen gaat worden. Wat bij de ene werkt hoeft bij mij niet te werken of zelfs nodig te zijn.

Ach probeer er niet te lang bij stil te staan, het probleem wat je dan krijgt is de negatieve spiraal waar je dan lastig zelf weer uit komt. Moet er wel bij zeggen leuk is anders
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: KTM 250 SXF

wo 13 april 2016, 17:40

Bij mij is in 2005/2006 reumatoïde artritis (RA) geconstateerd in met name de handen. Ik ben begonnen met één pil plaquenil per dag en later twee. Toen de ontstekingen onder controle waren ben ik begonnen met het veranderen van mijn voedingspatroon (elke drie maanden) om te kijken welke effecten het niet gebruiken van bepaalde voedingsstoffen had. Uiteindelijk erachter gekomen dat mijn RA met name wordt getriggerd door rode wijn, witte wijn en andere niet-zuivere dranken en (kunstmatige kleurstoffen (E-nummers). Ik eet tegenwoordig redelijk bewust en vezelrijk en probeer zoveel mogelijk E-rommel te vermijden. Alcohol gebruik ik maar een paar keer per jaar en dan een biertje of vodka. Als ik wel eens een witte wijn ofzo neem word ik de volgende dag gelijk "beloond" en de dagen erna toch wel.

Sinds 2011/2012 ben ik medicatie-vrij. Ik kan nog steeds motorcrossen en enduro-rijden en ook mtb-en gaat prima. Wel heb ik na dit soort sporten wellicht iets meer last van mijn handen dan anderen, maar tenslotte ben ik wel pillen-vrij.

RA is een auto-immuun ziekte en volgens sommigen vooral voedings-gerelateerd. Ik zou je adviseren om heel kritisch naar je voeding te kijken en niet te roken (wat je hopelijk toch al niet doet) en niet te drinken. Mijdt E-nummers en eet vezelrijk. Misschien niet zo spannend meer maar het is zeker het proberen waard.
Misschien heb je iets aan deze link:
http://poly-artrose.nl/artikelen/voedin ... sprobleem/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is nog veel meer te vinden op internet over deze theorie.

Succes!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

wo 13 april 2016, 18:31

Soepel bewegen is goed voor een kwetsbaar gewricht. Klappen, schokken, wringen zijn belastend.
Ronde tred is dus prima, en een ondergrond met stenen, wortels, kuilen, remribbels wordt lastiger naarmate je fiets spartaanser is.
Brede banden, met lage druk erin, comfortabel frame (voorvork, fully, flexende/geveerde zadelpen), comfortabele houding, comfortabele handvaten helpen je om je lijf te ontzien.
Je Reumatoloog zal je verder kunnen adviseren wat wel/niet kan en mag, dat hangt af van hoe ernstig je vorm van reuma is, hoe goed de ziekte onder controle is, hoe aktief het beeld is, dat gaat vaak op en neer, in fases.
Veel plezier met het voortzetten van je hobby en beterschap!
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 13 april 2016, 22:06

@silbertanne,
Helaas bij mij geen auto immuun variant. Is getest door de reumatoloog, zeer uitgebreide bloed controle gehad. Inclusief een kweek, allemaal negatief richting de oorzaak.
Was voor dat de reuma geconstateerd was al bezig met opletten wat ik binnen krijg, dan valt je pas op hoeveel troep er in het eten zit tegenwoordig om het maar lekkerder en langer houdbaar te maken. Zelfs met vers moet je al eens kijken wat er toegevoegd wordt.
Roken nog nooit gedaan en alcohol drinken ik de laatste tijd al niet meer en daarvoor bleef het er bij 1. Alcohol en Methotrexaat gaan trouwens ook niet samen.
Bedankt voor je informatie, ga er toch serieus naar kijken. Mogelijk levert het toch resultaat op.
Vooral als de medicatie omlaag kan, is toch aardig vergif wat ik nu gebruik. 8 tabletten op de maandag en dat zouden er 10 worden vanaf volgende maand.

@aurelius,
Hoe breed denken jij aan? Zat mogelijk aan 2.4 te denken.
Helaas is het nog niet onder controle, daarvoor is de behandeling nog te kort bezig. Moest rekening houden met 2-3 maanden voordat er meer duidelijkheid komt.
Ben gelukkig geen hard rijder, lekker rustig aan en lekker genieten. Valt nu al af en toe erg tegen dat ik zo beperkt ben. Vooral als het zonnetje lekker schijnt en je ziet er een aantal mtb'ers fietsen. Comfort zal hoger op mijn lijstje moeten komen staan, vond de wat sportievere zit lekkerder maar dat zal wel iets minder moeten worden.
Bedankt zal geduld moeten hebben en weer rustig aan moeten opbouwen. Eerst maar starten met asfalt km'ers zodra ik weer kan /mag starten. Hopelijk mag ik binnenkort starten met rustig op de hometrainer beginnen. Merk nu vooral dat de gewrichten al minder dik worden tijdens of na belasting.
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 17 april 2016, 18:40

Ik heb al 13 jaar reumatoïde artritis, toen het begon had ik zo belachelijk veel pijn dat ik bijna zelfmoordneigingen had.
Ziekenhuis in ziekenhuis uit, drie maanden thuis gezeten, ik kon geeneens meer traplopen.
Mijn handen waren opgezet, en mijn voeten waren opgezet, zere knieën nek en schouders.
Nadat de diagnose RA was gesteld ben ik met de Methotrexaat gestart, van af toen is het alleen maar beter gegaan.
Nul beperkingen vanwege de RA, ik praat er ook nooit met iemand over, mijn omgeving weet het ook niet.
Soms duikt er plotseling een ontsteking op, die word dan de kop in gedrukt door Prednison of een Methotrexaat injectie.
Ik rij circa 185km woon-werkverkeer in de week op de racefiets, met gemiddelden van boven de 30km/u
Wij maken MTB tochten van 60 - 70 km, laatst nog de 8 van Oost Brabant gereden, de 100km marathon.
Nergens last van, top gereden.
Verder rij ongeveer 10 strandwedstrijden per jaar.
Ik heb 1 keer de Methotrexaat afgebouwd, dat ging gruwelijk mis, het resultaat is aan mijn voeten te zien, sommige zien het ook aan mijn handen.

Die Methotrexaat is een mooi zootje bende maar het werkt wel, dat je er niet bij kan drinken kan ik mee leven.
Voor wat betreft eten, ik eet alles waar ik trek in heb, dat geneuzel over E nummers trek ik mij niets van aan.
Ik rij dus in de winter circa 150km per week, en nu en in de zomer circa 250km per week, en dat bewegen houd mij op de been.
En ik slik geen pijnstillers.

Sterkte met de RA, misschien dat mijn positieve ervaring met de Methotrexaat jou een positieve boost geeft.
Giant XTC Compsite 2 Hope Pro 2 ZTR Arch Ex / Giant XTC 1 Alu Beachbike Shimano XTR RYDE 29mm / Giant TCR Advanced racefiets Shimano 105
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 18 april 2016, 12:01

Geeft zeker weer wat hoop.
Morgen naar de reuma verpleegkundige en de reumatoloog. Is kijken of er al wat tegen de stijve gewichten gedaan mag worden.

De pijn is er bij mij ook goed geweest. Merk er zelf alleen niet zo veel van door de schade in m'n sensibele gebied in m'n hersenen (heeft te maken met het verwerkings gebied van alle signalen zoals o.a. pijn/licht/geluid/enz).Wel een paar keer in het waarschuwings gebied geweest dat m'n lichaam wil gaan uitschakelen. Heb toen ook morfine pijnstillers gehad. Gelukkig merk ik ook dat ondanks dat de Methotrexaat troep is wel voor verbetering zorgt.
Prednison injectie heb ik ook al een keer gehad, werkte helaas alleen niet zo lang. Vandaar dat ik tabletjes heb gekregen. Methotrexaat injectie wordt morgen de eerste keer, van de tabletten heb ik de hele week last. Blijf maar misselijk ondanks dat ik al zoveel mogelijk lucht laat ontsnappen :wink: Krijg instructies hoe ik dit zelf thuis kan doen.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 19 april 2016, 11:22

Zo viel gelukkig allemaal mee. Bloed waarden waren behoorlijk gestabiliseerd.
Helaas hebben ze alleen een ander punt ontdekt, veel te lage bloedsuiker spiegel.
Staat een afspraak weer om dat te onderzoeken.

Beperking is er niet opgelegd en de verwachting is dat ik ook met medicatie pijn vrij kan komen.
Eerst naar revalidatie om alles weer soepel en kracht te krijgen.
RonaldB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 6000

di 26 april 2016, 22:09

@mdebruin gewoon lekker blijven bewegen is wel het beste ja .....maar dat moet je wel even zien zitten dan.. ik heb zelf ook sinds vorig jaar RA en kon de eerste weken bijna niet bewegen/fietsen van de pijn gelukkig ging dit na het starten van de prednison 15mg p/dag en methotrexaat langzaam beter ........

ik gebruik het nu nog steeds beide,ben de prednison nu wel aan het afbouwen en heb idee dat de methotrexaat begint aan te slaan .....fiets inmiddels weer 2 tot 3x per week op de mtb maar merk wel dat ik niet meer zo diep kan en dus maar lekker gewoon me rondjes maak op het moment ........

hoop voor je dat je snel klachten vrij bent
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 28 april 2016, 12:13

Ja merk wel dat beweging goed is, maar waar je ook al op duid die irritante pijn.
Het leek even goed te gaan maar door een huidreactie moest ik stoppen met de ibuprofen. Merk dat de pijn weer erger is en heb vandaag even gebeld. Prednison is nu tijdelijk verhoogd om te kijken of dat helpt.
Pijn grens is bij mij erg hoog dus als ik wat voel dan is het een beste pijn. Nu is een pijn grens redelijk afhankelijk van wat je voelt/aankunt, bij mij is deze zodanig dat ik bijvoorbeeld met warme dingen moet opletten dat ik me niet verbrand.
Dit maakt het lastig om aan te kunnen geven hoeveel pijn ik ondervindt, er is eigenlijk geen klein beetje pijn te voelen maar gelijk een redelijk scherpe pijn.

Hoop het ook, de ontstekingswaarden waren de laatste bloed controle perfect. Geen ontsteking al is dat wel subjectief. Er zijn natuurlijk wel ontstekingen aanwezig maar nieuwe ontstekingscellen worden al het goed is niet meer aangemaakt. De methotrexaat doet dus al wat het zou moeten doen, nu hopen dat de ontstekingscellen snel afsterven en stabiel blijft.
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

do 28 april 2016, 18:11

Heftige verhalen allemaal hoor. Erg jammer dat je dan je passie niet kunt uitoefenen waar je zo van houd. Om even terug te komen op je startpost... een fully rijd erg fijn en je kunt hem denk ik mooi aan je wensen aanpassen. Natuurlijk niet als een gek van start gaan dan maar lekker rustig op een fully rijden lijkt mij erg comfortabel. Heb zelf ook een dikke 2 jaar last van mijn rug gehad maar na aanschaf van een fully eind vorig jaar is het biken gewoon een stuk comfortabeler geworden zonder de hele middag weer op de bank te moeten boeten voor je inspanningen. Mocht je in noord limburg wonen bied ik je de mogelijkheid aan om is een stukje te proberen maar misschien zit er in je kennissenkring wel iemand met een fully?
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 29 april 2016, 14:01

Bedankt voor je aanbod maar woon wat centraler in Nederland (Amersfoort).
Gelukkig wel een lbs in de buurt (Bilthoven) welke wil helpen met een test fiets mocht het nodig zijn.
Helaas geen mtb'ers in mijn vrienden kring, maar dat is voor mij geen probleem.
Door het fietsen kon ik lekker mijn hoofd leeg krijgen, iets wat voor mij positief werkt i.c.m het hersenletsel.
Mis het dan nu ook erg nu het al een tijdje niet meer kan.
Geduld is wat ik nu moet hebben tot de reuma onder "controle" is, gaat ook wel lukken met het vooruitzicht dat mountainbiken met reuma nog wel tot de mogelijkheden behoort. Misschien niet zo actief als vroeger maar dat is afwachten wat mijn lichaam nog accepteert.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 23 mei 2016, 21:19

Zo een update van mijn kant.
Helaas geeft de Metoject ook een erg vervelende bijwerking, op mijn huid krijg ik rode vlekken en die irriteren behoorlijk.
Gaat lekker zo, dus overstappen naar een andere (Leflunomide). Wordt wel een lange adem hebben zo maar houd nog steeds hoop. De pijn begon eindelijk te verminderen, hopelijk krijg ik niet zo veel last van de omschakeling.
K00li79
All rounder
All rounder

di 24 mei 2016, 18:52

Klote.... :( Is te hopen dat je straks een goede medicijn/bijwerking combi kunt vinden.
Ondertussen is het mooi waardeloos.
Gelukkig is er best veel mogelijk.

Ik heb zelf de ziekte van bechterew. (Reuma aan rug,heupen borstbeen) voordat ik de medicijnen heb die ik nu heb had ik movicox (voornamelijk pijnbestrijding) . Hierdoor om de zoveel maanden veel pijn en ontstekingen in mijn heupgewrichten.
Nu sinds 8jaar Humira ,1 keer in de 3 weken een injectie en hierdoor nagenoeg pijnvrij. :) (afkloppen) . Dus houd moed! :)
Don't study me…
-
You won't graduate…
Plaats reactie